Murvel48
Kanske lite väl fragmentariskt berättad men ändå en mycket välgjord och bra film.
 annihilat0r
"Mudbound" är en stark skildring om mänskliga motsättningar. En sorglig berättelse genom högst levande och kvalitativa ramar. Synnerligen duktiga och behagliga skådespelare. Helhetsmässigt en av de bästa filmer som jag har sett på ett bra tag, och otvivelaktigt den viktigaste.
 PeterTheW
Mycket bra!
 Jobis
En förutsägbar lågbudgetfilm där de goda människorna är sympatiska och strävsamma och de onda människorna är ogina och småsinta. En massproducerad film där det mesta som är dyrt skalats bort (vilket förklarar varför det är närbilder genom det mesta av filmen). Det är förståeligt att filmindustrin i USA känner sig nödgad att i den kulturskymning som pågår där producera den här sortens övertydliga smörja, och det är ju behjärtansvärt, men jag hoppas att jag slipper se mer av det.
 myslas
Första kvarten känns mest rörig men sedan blir filmen bara bättre för varje minut som går. Rymmer väldigt många känslor.
 mammene
Blev mycket påverkad av detta drama, det låg en underliggande spänning som bara väntade på att utlösas. Idioter i "nattlinnen" som helt tappat vettet. Men det finns något annat också, även goda avsikter kan leda till oönskade händelser. Hur hårda förhållanden formar människor på olika vis, sorgligt och gripande och mycket bra utfört.
 Sture Stenhög
En film som verkligen lyckas förmedla känslan av en tid och en plats, och den skildrar tiden på dess egna villkor snarare än genom ett 2010-tals-filter. Här finns ett brett spektrum av karaktärer och plats för nyanser, och alla har de gemensamt att de har formats av sina erfarenheter. Kanske bäst illustrerat genom Jason Clarkes karaktär, han har lyckats undvika att ärva sin fars hatiska lynne, men är fortfarande väldigt mycket en produkt av rådande attityder. Jag hade gärna sett att man hade utforskat honom lite mer, och det är tyvärr en känsla som dyker upp på flera ställen. Det läggs ut trådar lite här och var som man sedan mer eller mindre släpper, och man får väl anta att mycket av detta utvecklas mer i boken, och att det här är en nerbantad version av den. För mycket voice over blir det också, vilket bidrar till att det känns övertydligt, men även en del av dialogen hade gärna fått lämnats outtalad. Så det är lite osmidigt berättat, och filmen tar ett tag på sig att hitta sin rytm. Ambitionerna tycks ha varit högre än vad man riktigt kunde behärska, men fördelarna överväger ändå nackdelarna med råge, och när det kommer till amerikanska historiska filmer med rastema, så är den här med däruppe bland de bättre
 Astrojacob
Mäktigt drama med otrolig casting, kvinnlig fotograf och rå verklighet. Stark FYRA. Värda en Oscar. Mighty River!!!!
 Björkman
Stabil och engagerande med såväl bra foto som miljöer man verkligen kan leva sig in i. Något långsamt tempo vid enstaka tillfällen dock. Som helhet intressant med många bra rollprestationer. Stark trea, på gränsen till fyra. Kort Oscarskommentar: inte för att detta är det största mästerverk jag sett, men undantaget "Dunkirk" i Oscarskategorin "Bästa film" är det skrattretande att övriga nominerade filmer går före Mudbound. Att sedan Mary J Blige är nominerad och inte Carey Mulligan är också det galet. Bliges roll och prestation betydligt mer intetsägande. Slut på Oscarskommentar.
 setterwall
Gillar det långsamma tempot samt den dokumentära känslan som filmen ger när karaktärerna via voice over återberättar sina minnen (filmens handling) samtidigt som vi får se den. Gardet Hedlund gör sin roll väldigt genuint och autentiskt.
 Olof_Gronlund
Nja, känns som att man har sett det förut, och det är också lite PK att denna är nominerad. Jag menar Mary J Blidge får en nominering i en film där hon knappt syns ens? Fin vänskap och bla bla bla, men inte riktigt gripande som film. Men den fungerar, får en klar trea i alla fall. Men känns verkligen inte som en nytänkande film.
 Zipper
Skitigt realism. En film att må dåligt av, riktigt bra gjort.
 kryttan
Helt ok, känns lite slarvigt ihopsatt, dock bra användning av berättarröster.
 Qhorinhalfhand
Länge sedan jag såg en film som berörde och som var så skrämmande och nervkittlande. Hemskt bra i ordets rätta bemärkelse, stark 4a.
 dafreakish
Tung berättelse om krig och effekterna av det, men framförallt om den obehagliga rasism som fanns i USA (men som också lever kvar i stor utsträckning runt om i världen). Det är brutalt och filmas nära och detaljerat, bitvis känns det som att man är där. En av Netflix absolut bästa egenproducerade filmer. Nära en femma.
Senaste kommentarer
Den skyldige (info) 09:52 20/3 (6)
Bad Times at the El Royale (info) 09:27 20/3 (19)
Don Camillo och hans lilla värld (info) 07:55 20/3 (4)
Mission: Impossible - Fallout (info) 07:02 20/3 (44)
Bumblebee (info) 06:44 20/3 (15)
Black Death (info) 01:04 20/3 (140)
The Prestige (info) 23:30 19/3 (1030)
Millennium (info) 23:19 19/3 (11)
Rebell i bojor (info) 23:00 19/3 (142)
Get Out (info) 21:55 19/3 (85)
Finding Kate (info) 21:51 19/3 (2)
Day of the Dead: Bloodline (info) 21:49 19/3 (14)
Bedeviled (info) 21:11 19/3 (2)
Enemy of the State (info) 19:57 19/3 (444)
Brewsters miljoner (info) 19:55 19/3 (79)
Popeye the Sailor Meets Sindbad the Sailor (info) 19:29 19/3 (6)
En kvinna bland män (info) 18:17 19/3 (1)
Finding Steve McQueen (info) 17:00 19/3 (1)
The Avengers (info) 14:51 19/3 (512)
Skuggor ur det förflutna (info) 09:43 19/3 (62)
Chicagoexpressen (info) 07:14 19/3 (39)
Billy Madison (info) 00:55 19/3 (233)
BlacKkKlansman (info) 23:40 18/3 (40)
Halloween (info) 23:36 18/3 (254)
Never Grow Old (info) 23:19 18/3 (1)
Destroyer (info) 22:53 18/3 (5)
The Boob (info) 22:35 18/3 (2)
Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen (info) 22:33 18/3 (5)
Once Upon a Time in Anatolia (info) 22:01 18/3 (19)
Guardians of the Galaxy (info) 21:39 18/3 (273)
The Dead Hate the Living (info) 21:36 18/3 (5)
Papillon (info) 21:24 18/3 (9)
Captain Marvel (info) 20:56 18/3 (20)
The Night Eats the World (info) 20:52 18/3 (2)
Thunder Road (info) 20:45 18/3 (4)
Aquaman (info) 20:00 18/3 (32)
Prison of the Dead (info) 19:49 18/3 (5)
In Darkness (info) 19:43 18/3 (5)
Avengers: Infinity War (info) 19:42 18/3 (81)
Fast & Furious 8 (info) 18:36 18/3 (39)
Sune i Grekland – All Inclusive (info) 16:20 18/3 (74)
Sinister (info) 15:10 18/3 (265)
Besatt (info) 15:07 18/3 (354)
Hostel (info) 15:06 18/3 (715)
Sand Storm (info) 14:58 18/3 (1)
The House That Jack Built (info) 14:56 18/3 (12)
Leaving Neverland (info) 13:47 18/3 (9)
Kärlekstrassel (info) 13:28 18/3 (1)
Snowpiercer (info) 12:48 18/3 (157)
Dödsexpressen (info) 12:29 18/3 (67)