fredagsfil
Vissa riktigt köttiga scener, han har bra kaliber i ammon. Länge sedan jag såg en så bra thriller!
 Sture Stenhög
Ingen märkvärdig historia egentligen, men det är snarare skådeplatsen som är poängen här. Det är alltid kul att få tas med till lite mer perifera delar av det amerikanska samhället, och här får vi en väldigt intressant inblick i det liv som levs på den här väldigt specifika platsen och de svårigheter det innebär att bedriva en utredning där. Jag gillar hur all jurisdiktionskrångel får en central plats i filmen, men också att vildmarken i sig får stor betydelse. Snyggt filmat är det dessutom, och skådespeleriet håller rakt igenom hög klass. Jag tycker även att de hanterar Olsens karaktär väldigt bra, hon hade så lätt kunnat bli antingen för mycket hjälplös ung tjej å ena sidan eller någon fånig form av girl power statement å andra sidan. Men de hittar en bra balans där hon helt tydligt är utanför sitt element, men för den sakens skull inte är oduglig. Det känns som att Taylor Sheridan är värd att hålla koll på, hans Amerika-skildringar ligger rätt i tiden, och att det är spännande längs vägen gör ju inte saken sämre
 amam
Första halvan var ju hyfsat bra men upplösningen var under all kritik.
 foppa99
Hjärtskärande.
 HerrNenne
Det här är bra på många sätt. Skådespelarinsatserna. Nivån på thrillern. Miljöerna och besöket hos den här delen av världen. Det är kargt, kallt och tungt. Jag uppskattar att den inte försöker skrämma, utan bygger stämningen långsamt istället.
 Teodor
Bra ändå. Någon lite skitnödig scen men över lag bra story. Väldigt bra kamera.
 myslas
Väldigt bra under första timmen då stämningen långsamt byggs upp och skådespelarna får imponera. Upplösningen kunde gjorts betydligt bättre och gör att betyget sänks ett snäpp.
 amotherscrime
Riktigt ruskig och obehaglig film. Välgjord och välspelad.
 Bomkia
Berörande och påtaglig. 4+
 Lilla Blåa Mus
Jag gillar miljöerna och tempot, i början. Ett problem är att karaktärerna är platta som plättar. Ett annat den tröttsamma machostilen. Ett tredje att filmen, förutom i inledningen, är totalt ospännande. Osv.
 Lotso
I sin helhet är Wind River en spännande thriller som är mycket mer än ditt klassiska och typiska mordmysterium. När filmen bara fokuserar på utredningen är den som svagast, då den inte skiljer sig åt från andra thriller filmer. Men det är aldrig huvudfokuset. Filmen blir så mycket mer, om rasskillnader och ett folks förtryck mot andra. Samtidigt som den är en persons sätt att hantera en incident i hans liv, vars mordutredningen påminner honom om det förflutna. Alla skådespelarna gör fantastiskt ifrån sig, och dessa sakerna gör att filmen skiljer sig åt. Från de andra typiska deckare/thriller filmer där en mordutredning pågår. Wind River är en jordnära film som berättar en historia om våldtäkt och hur det kan reflektera försvinnande personer hos indianer. Tillsammans med ett skarpt manus, blir detta en av årets vassare filmer, och en som sticker ut i sin egna genre.
 mr_magi
Välgjord!
 Jaganatha
Den här filmen ska alltså bilda trilogi med Sicario och Hell Or High Water. Taylor Sheridans berättarstil känns igen, han försöker skapa en tryckande atmosfär som förebådar en extremt våldsam händelseutveckling och lyckas väl. Egentligen är detta ett slags förklädd western på snöskoter och inte till häst. Wyomings vidsträckta tassemarker borde verkligen visas mer på film, för det är liksom USA:s otillgängligaste kärnland, där mycket riktigt landets urinvånare lever i relativ misär, samtidigt som den uppborrade oljan berikar någon nere i Texas. Den sociala kommentaren om kvinnornas utsatta position väger däremot inte lika tungt, trots dess centrala plats i handlingen.
 ToddDowney
Wind River, en film om en viltvårdare och jägare som slår ihop sig med en lokal sheriff och en ung FBI agent för att hitta mördaren och våldtäktsmannen på en ung indiansk tjej ute i ett reservat för urinvånarna. Filmen inleds väldigt lågmäldt och sätter en ton som går igenom hela filmen. En historia som är väldigt hemsk, råå och våldsam. Taylor Sheridan, som även skrivit Sicario och Hell or High Water har även här skrivit men också regiserat. Man har valt att spela in i Wyoming, vilket jag tycker var rätt val. Miljöerna där är så oemotståndligt vackra och utgör en viktig del i genom hela filmen. Skådespelarinsatserna av samtliga var bra, de som stod ut mest för mig var Jeremy Renner, som jag anser va en av de bättre skådepselarna i hollywood just nu, Elizabeth Olsen och även Jon Bernthal gär en väldigt bra insats trots sin limiterade insats. För mig är nog detta en av de vackraste, vidrigaste och realistiskt våldsamma filmerna jag sett på många år. Tempot gjorde att trots sina 107 minuter kändes den aldrig för lång. Man har skapat en berörande och hemsk film som jag tycker att allt fler borde se. En stark 5 som kanske kan ändras efter en omtitt.
Den här filmen är absolut inte dålig men den hade blivit bättre om man kortat ner den en aning och gjort den till en renodlad thriller. Men den är både spännande, underhållande och lite rolig och skådespelarna gör bra ifrån sig.
 Oskar16
En riktigt bra och gripande thriller som enligt mig lyckas med konststycket att vara spännande utan att för den delen vara fartfylld. Dem isande miljöerna är så skickligt skildrade att man nästan själv känner kylan stråla igenom bioduken. Skådespeleriet är för det mesta lågmält men väldigt välspelat. Hade ursprungligen tänkt att sätta en fyra i betyg men jag uppgraderar det till en femma just på grund av den gripande historien och miljöerna.
 Andreas_
ett mästerverk av Taylor Sheridan som här gör sin regidebut, han har även skrivit filmen samt skrivit filmerna Sicario och Hell and High water. Just Sicario var jag inte så där jätte imponerad av men Hell and High water och denna är lysande, så jag tror denna regissör går en ljust framtid till mötes. Filmen i sig är väl inget direkt nyskapande men den är välfilmad och välspelad med suveräna insatser av både Jermey Renner och Elisabeth Olsen samt även en väldigt liten roll av Jon Bernthal och Taylor Sheridan får verkligen ut det bästa av dom. Handlingen är att en ung indianflicka hittas död barfota ute i skogen i snön, Renner spelar en jägare om hittar henne, FBI tillkallas vilket spelas av Olsen, dom slår sig ihop för att utreda och komma underfund med vad som hänt och här blir det mer och mer spännande för varje sekund och man är nyfiken på vad dom ska hitta och upptäcka, finns även väldigt känslosamma scener, allt perfekt skrivet och filmat, miljöerna är fantastiska och likaså skådisarna, jag ger denna film näst högsta betyg och det är den bästa thrillern som jag sett på flera år, Betyget blir en svag 5:a och denna rekommenderas starkt, enda som håller den starka 5:an borta är att jag tycker filmen är lite för kort.
 stgurgel
Sentimental, sliskig och klyschig. Men utan att den slutar vara det så samlar den ändå ihop sig mot slutet och blir helt ok trots allt. Skitbra soundtrack som tyvärr bara ökar klyschigheten.
 Sillion
Helt magisk i vad den fångar in i en enda film. Så mycket känsla och budskap invävt i vad på ytan verkar som en thriller.
 BarryHero
Mycket originell och annorlunda film. Gillade landskapen och tempot. Fint soundtrack. Lite svart att hanga med i handlingen ibland men bra. Lar mig nu om Taylor Sheridan. Ser garna Hell or High Water som han ocksa skrivit manus till. Elizabeth Olsen ar valdigt sot men kanske inte jattetrovardig som FBI-agent.
 BrutusBeefcake
Sån här film är verkligen det bästa jag vet. En modern western i vintermiljö med hint av klassisk deckare och Twin Peaks i ett indianreservat dessutom! Riktigt välgjort, tätt och svinigt precis som jag vill ha det. Wind River är en fantastisk thriller som måste ses, speciellt om man är mig. (12/15)
 Bozze80
Närmare än en gammal klassisk westernfilm, fast i vinterskrud, än så här kan man nog inte komma! Otroligt välgjord, välspelad (Renner är lika suverän som alltid) och snygg, dessutom subtil och vacker musik.
 Robkiller
Drama i ett snöigt landskap, rätt segt, men blir samtidigt aldrig helt ointressant. Får duga för stunden, men inget speciellt.
Imponerande manusförfattaren Taylor Sheridan som tidigare skrivit "Sicario" och "Hell or High Water" kommer här ett nytt högkvalitativt manus och denna gång även med regi. I denna film som på ytan är ett mordmysterium finns så mycket mer. Här finns en sevärd historia, som utspelar sig i ett hårt och snöigt landskap, om människors brutalitet men också människans livskraft. En ärlig och lågmäld historia som aldrig blir ointressant med en duktig Jeremy Renner i huvudrollen. Förtjänas att ses. 8-
 Björkman
Riktigt välkomponerat litet morddrama i karga landskap. Fina citat och dialoger varvas med precis lagom mycket olustig känsla och actionsekvenser där det är befogat. Mänsklig, inte för överdriven och sammantaget en klart positiv överraskning.
 Norpan0
Bra film. De är härligt dåliga på att skjuta! Utom jägaren, då. Inte som det brukar vara i de flesta filmer att hjälten prickar allt, medan bovarna missar de enklaste skott. :-)
 haajen
En modern western, enkel men mycket engagerande story. Styvt sammansatt.
 Doddedronten
En väldigt känslostark film, både thriller, action och drama. Ödets ironi, eller inte, att Harvey Weinstein är en av prodicenterna. Blev starkt tagen av Jeremy Brenner, som närmast buktalar fram replikerna.
 Djason
Bästa filmen jag har sett i år. Bra skådisar en spännande handling, vackert filmad och med en upplösning som bara kommer så där känns det som. Riktigt vass film.
 kanemura
En del bra stunder men rätt förutsägbart tyckte jag. Jag är ofta kass på att gissa vem eller vilka mördarna är i filmer men här satte jag det direkt. Går jag in på det förutsägbara så spoilar jag dock. Helt ok thriller!
 converse
Den där "klippningen" stack verkligen ut.
 jingoo
Känns rätt mycket som en tv-film. Egentligen nog en trea men jag börjar kanske bli lite gammal och blödig då våld mot oskyldiga på det sätt som sker i filmen bara får mig att må illa.
 ShenLong
känns kvalité, ganska vanlig story för en thriller. helt ok
 annihilat0r
”Wind River” är en finstämd film från vildmarken som innehåller djup sorg och extrem råhet. Jeremy Renner gör en exceptionellt stark prestation, och filmen i sig är beklämmande oförglömlig.
 karlmats
Taylor Sheridan fortsätter imponera med sina skildringar av USAs utkanter, Wyoming är nog en delstat jag sällan, om nånsin, sett i all sin prakt men det var en ny fin bekantskap. Renner är som klippt och skuren för den här rollen och Olsen kompletterar bra som nybakad FBI-agent som trots oerfarenheten känns kompetent på sitt sätt. Vi får en glimt av indianterritoriernas utsatthet och hopplöshet och det karga lugna vinterlandskapet mixtras upp med blixtrande våld och social misär. Överlag är det en deprimerande men fascinerande upplevelse. Jag funderar länge på betyget, det är verkligen uppe och nosar på ännu ett snäpp men i slutändan väljer jag att avrunda nedåt denna gång. Sheridans tredje raka 3a är superstark, och jag tror ändå att jag gillar den här ännu mer än både Sicario och Hell or High Water. Skulle kunna bli mer vid en omtitt.
 Jamesa
Bra film.
 Olof_Gronlund
Har ni sett Jägarna så har ni ungefär sett denna med. Kändes som att filmen aldrig riktigt startade före den var över och man hade sett det mesta förut. Kunde lika gärna varit ett avsnitt av någon serie lika bra som att man gjort en film av den. Förvånad över de höga betygen. Måste varit en extrem lågbudgetfilm sett till antalet skådespelare, rekvisitan och var man spelade in den. Nä, denna kommer passera ganska obemärkt. Gillar Renner annars.
Funkar att se på...
 Ghostface
Twin Peaks utan mystik och surrealism men med en karg och äkta ton. Filmen lämnade inte särskilt mycket med Renner óch Olsen funkade bra.
 RustyFilm
Ett mordmysterium inspelat i ett kallt och snöigt indianreservat (Wind River). Filmen är gjord på ett westernlikt sätt där hästarna är ersatta med snöskotrar. Det är just detta och moralfrågorna som tas upp som lyfter filmen, själva mordutredandet faller under mall A som man ju sett mängder av gånger. Ödet som filmen beskriver påstås i förtexten vara verklighetsinspirerad.
 Adoniram
Förskräcklig. Förskräckligt bra.
 ledsenpirat
Enkel historia, väl berättad, men jag hittar inget som flyttar pinnen över betyget helt OK. Gott hantverk, trevliga huvudkaraktärer, men det är rätt solklart vilka som döljer något och vilka som är på rätt sida så som deckare står den sig rätt slätt också.
 Viktor B
Det blir förutsägbart någonstans i mitten men ändå underhållande
Att skriva ett bra manus för en thriller idag måste vara en utmaning. Wind River använder en rätt basic thrillerintrig med det klassiska mordmysteriet, men förvaltar allt mycket bra med intressanta karaktärer och frågor som ställer sig utanför grundstoryn. Riktigt kompetent gjort och en film som kanske inte faller ur minnet inom några dagar.
 erosagape
Löjligt bra film. Överraskande på ett positivt sätt även om det ändå inte var så positivt. Filmen har änna frusits in i mig. Dessvärre eller vad som nu är rätt ord, verkade den kanske fåniga uppgörelsescenen ha utspelat sig i verkligheten strax efter att jag sett filmen, när en civilklädd israeliska grupp stoppats av palestinier och eldstrid bröt ut. Asså, folk asså...
 asasae
Väldigt spännande, hög klass och en mycket sevärd film med en plot av starkt engagerande slag.
 Sillion
Helt fantastisk gripande film som jag nu ser om för sjätte gången. Det finns en ren och skär tryckande känsla som gör den att den förmedlar ett budskap som få andra filmer förmår. Musiken och miljöerna bygger på detta budskap. Ett budskap som tas till sin spets i denna utpost av hopplöshet men som har sipprat in över all i vårt samhälle när det krackelera lite här och var. Ett fantastiskt mästerverk.
 92axha10
Brutal och välspelad film med vackra miljöer
 Engravadlax
Lite cheesy, men spännande!
 the Feber
Överraskande bra! Lunkande tempo med hög obehagskänsla redan från start. Miljöer, skådespeleri och musik är i toppklass!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Hands of Stone (info) 01:49 20/8 (5)
Drömmarnas värld (info) 23:33 19/8 (111)
Buffalo Bill (info) 23:31 19/8 (7)
Midsommar (info) 23:19 19/8 (24)
Under pyramiden (info) 22:58 19/8 (6)
Wicked Witches (info) 22:28 19/8 (1)
Leptirica (info) 22:00 19/8 (3)
Gentlemen (info) 20:17 19/8 (32)
Flicka och hyacinter (info) 20:08 19/8 (90)
Wonder Woman (info) 20:00 19/8 (110)
10 Years (info) 19:38 19/8 (22)
Behöriga äga ej tillträde (info) 19:05 19/8 (1)
För en liten snuvas skull (info) 18:58 19/8 (2)
Maskeraden (info) 18:42 19/8 (3)
Rosenbaum - Det sista vittnet (info) 18:36 19/8 (2)
Rosenbaum - Målbrott (info) 18:27 19/8 (1)
Rosenbaum - Bländverk (info) 18:23 19/8 (2)
Paddington (info) 18:02 19/8 (46)
The Last Black Man in San Francisco (info) 15:48 19/8 (2)
Cloud Atlas (info) 15:35 19/8 (305)
Den skyldige (info) 13:31 19/8 (14)
Superman the Movie (info) 11:23 19/8 (268)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 10:57 19/8 (9)
Scarface (info) 10:50 19/8 (1043)
Kungsgatan (info) 09:53 19/8 (17)
Lejonkungen (info) 09:05 19/8 (19)
Pandoras ask (info) 06:38 19/8 (29)
A Touch of Zen (info) 06:37 19/8 (22)
Bring It On: Worldwide #Cheersmack (info) 04:22 19/8 (1)
Fruktans lön (info) 03:18 19/8 (43)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)
Flykten från DDR (info) 18:02 18/8 (3)
Jersey Boys (info) 17:41 18/8 (17)
Knight of the Dead (info) 15:13 18/8 (1)
Magic Beyond Words: The JK Rowling Story (info) 15:05 18/8 (1)
Leprechaun - Back 2 tha hood (info) 12:59 18/8 (13)
Solstice (info) 12:12 18/8 (33)
UFO (info) 12:05 18/8 (10)
Brawl in Cell Block 99 (info) 11:57 18/8 (28)