ekback
Bra skit! Snygga och häftiga action scener (lagom långa/"trovärdiga" utan att de blir jobbiga att kolla på), någorlunda intressant huvudkaraktär och story. Bättre än väntat så länge man ser den för var det är - en live action filmatiserad manga - inget djupt mästerverk men inte dåligt. Miljöerna är riktigt snygga dom också ska jag säga. Bra jobbat Rodriguez, Cameron, Waltz och Salazar!
 Len Widleheyt
Som stort fan av mangan har jag skitsvårt att uttrycka mig objektivt om filmens karaktärisering och historieberättande. Men: sättet som Alita och hennes värld kommer till liv här ger mig rysningar. ^______^ Färgstarkt och genuint. Man verkligen känner tyngden i metallen och betongen. Karaktärerna kanske inte utvecklas fullt så djupt som jag hade önskat, men de är trogna originalet! Alita är sig själv: Fierce, Fearsome, Fearless. Och så väldigt mänsklig. Hade kanske varit bättre som R, men omformningen till PG-13 har gjorts väldigt bra: råheten och våldet förmedlas skickligt utan mycket blod. Kommer mysa många fler gånger över denna film. :) Min största undran är dock: kommer ni som inte känner till originalet att förstå karaktärernas motiveringar tillräckligt bra?
 linke1000
Lång över förväntan för ett mycket stort fan av mangan som jag. Tråkigt att vissa av de mest tragiska och komplexa karaktärerna i de första böckerna har försvunnit och ersatts av ytliga lakejer åt en "bigger bad". Hur som helst så fångas den brutala och dystra likgiltigheten av the Scrapyard, och även de färgstarka karaktärer som växer upp ur dess sprickor. Essensen av mangan har verkligen fångats, och som nån tidigare skrev här så ger det rysningar. Bra att den var PG-13, jag tror att det råa våldet från mangan gör sig bra i tecknad form för att beskriva just denna råa dysterhet, men att det hade blivit magstarkt på duken på ett sätt som hade överskuggat storyn och mest bara blivit gore för sakens skull. Jag hoppas att den mottages väl av en större publik så att det kan fortsätta göras Gunnm-filmer :)
 Jockflake
Alita som karaktär fungerar. Världen, den underliggande storyn är intressant och fångade snabbt min nyfikenhet. Dessvärre ignoreras dessa aspekterna av filmen. Man får ett tragisk ihopkok ala ungdomsfilm, som fullkomligt stinker av förlorad potential. Filmen fylls till stor del av en irriterande grabb, som cliché-mässigt ska agera kärleksintresse. Och en futuristisk sport, som antagligen borde klippts bort i sin helhet. Ganska omgående fördes mina tankar till kalkon-rullen Rollerball (2002). Istället för att bygga på det som är intressant med historien, får man en korkad film med dum och naiv handling. Det enda positiva är väl, att ungdomsfilm till trots släppt igenom lite brutalitet och blod. Man lämnas helt utan svar på de intressanta frågorna och får med ett korkat cliffhanger slut. Vågat då det känns som om dom sparat allt krut, till en förhoppad uppföljare. Dessvärre är filmen så usel, att jag är tveksam om en uppföljare kommer få göras. 2'a.
 Jormungandr
Klantskallarna bakom skräpfilmerna Avatar och Titanic är tillbaka! Därmed är all realism och satsning på annat än effekter helt oviktigt. Manga funkar verkligen inte som "levande" karaktärer. Det ser vidrigt ut. varför testades inte detta på en testpanel först? eller kan man få en utgåva som renderas om med normala ansikten?
 DrJW
Jag har ingen aning om denna var trogen till källmaterialet eller inte, jag har läst några delar av mangan och det ser inte ut så, men jag kan ha fel. Man kan se att det här är mer av James Camerons film än Robert Rodriguezs. Rodriguez har nu gått i samma fotspår som Eli Roth - bara regisserar andras filmer och inte har sin stil dem är kända för i den. Roth gjorde det med Death Wish-remaken och Huset med en klocka i sina väggar, vilket är ganska passande för Roth med tanke på att de flesta av hans filmer inte är så bra, medans Rodriguez behövde inte göra det, en gång i tiden så var han på samma nivå som Quentin Tarantino, men de senaste åren så har han förlorat sin stil. Men om han nu blir tvungen att göra en film för någon annan, så kan det lika gärna vara James Cameron och även Cameron valde Rodriguez att regissera den här filmen. Det är synd att Cameron är upptagen med att göra de jävla Avatar-uppföljarna! Varför?! Avatar sög! Den enda anledningen till att den gick så jävla bra är på grund av de visuella cgi-effekterna, handlingen var en UPPENBAR kliché! Cameron borde ha regisserat den här filmen istället och avbryta Avatar-uppföljarna, vilket slöseri! Den här filmen var bättre än Avatar i alla fall , även om den här hade några brister och den skulle ha sett så mycket bättre ut om den hade varit 15-årsgräns istället för 11-årsgräns. En sak som störde mig en aning var Jennifer Connellys vändning i den tredje akten, den var inte trovärdigt. Dock så hade hon samma ansiktsuttryck i hela filmen så man visste aldrig vad hon tänkte på. Christoph Waltz var riktig bra och Rosa Salazar var även bra i titelrollen, dem gjorde ett bra val när dem rollsatte henne och hennes stora ögon gör så att hon verkligen ser ut som en anime karaktär. Jag vet inte varför, men den som jag gillade mest av någon anledning var Jeff Fahey och hans roll var väldigt liten. Han var väldigt chill, han såg ganska cool ut och hans karaktär är en hund-person, jag vill se en spin-off-film med Jeff Faheys karaktär! Om den bisarra dike världen från Aquaman kan få en spin off, varför inte Jeff Faheys karaktär! Den populära sporten i den här filmen är så uppenbar inspirerad från 70-tals filmen Rollerball med James Caan. Jag skulle inte ha något emot att se en spin off om den sporten heller, filmen kunde lika väl ha handlat om den eftersom den är med i hälften av filmen! Om den går bra på biograferna och de planerade uppföljarna blir av, så ser jag hellre dem än de jävla Avatar-uppföljarna!
 badpanda1606
Något över förväntan faktiskt. Det visuella är dock det som jag fastnar för mer än själva storyn ärligt talat
 jingoo
Jag gillar mangan och detta var över förväntan på så sätt att filmen etablerar en nivå och lyckas hålla den utan att falla för mycket på eget grepp. Mycket story, om än rätt ytlig jämfört med mangan, men den lyckas undvika att bli en ojämn, rörig soppa. Det blir lite genvägar och förenklingar kring rollpersonerna och ibland rätt platt, men det duger. De stora vinnarna i filmen är det visuella och Alita själv, som är riktigt imponerande. Precis som Avatar är detta en effektfilm där det mesta krutet har lagts på den kvinnliga protagonisten, men handlingen är långt bättre. Alltså, ärligt talat, handlingen i Avatar var skräp. Till sist, mangan är ofta riktigt hemsk och blodig. Här har man självcensurerat sig själv för att få ned åldersgränsen, men filmen är ändå riktigt mörk ibland och kanske också till stora delar obegriplig och stundtals för långsam för de minsta. Cyborg-kroppar lemlästas, klyvs, krossas. Så fastän filmen är från 11 år skulle jag rekommendera föräldrar att inte utnyttja möjligheten att ledsaga barn yngre än så.
 jingoo
Effekter, miljöer och Alita är en femma. Ett stort plus att filmen håller sig i stort sett till originalet och inte gör som usla Ghost in the shell. Infodumparna, platta sidokaraktärer och förutom Alita inte särskilt starka skådespelarinsatser sänker dock det hela till en stark trea.
 Robkiller
Trots en del brister i handlingen och att det verkligen märks att originalet är gjort på 90-talet (rullskridskor i fokus). Så är det ruskigt snyggt, välgjort och underhållande.
 krank-mma
Riktigt, riktigt bra. Snygg, med effektivt berättande som får in väldigt mycket story på de här två timmarna -- det känns snarare som motsvarande en tretimmars OVA. Filmen lånar mycket från animen - storybeats, estetik, en smula melodramatisk dramatik. Helt perfekt, om man gillar sånt. Gillar man inte anime så ska man nog se något annat, men så kan man ju tänka om all film.
 myslas
Betydligt bättre än jag förväntat mig efter att ha sett trailern. Själva bashistorien har berättats i någon form tusentals gånger så det är inte särskilt originellt men actionsekvenserna är väldigt underhållande och välgjorda.
 miguelmetal
En enastående filmupplevelse som vi inte haft sedan Avatar och Mad Max Fury Road. Glad och tacksam över vissa kritikers ljumma recensioner vilket gjorde att vi blev mer än glatt överraskade. Alita: Battle Angel är helt enkelt magisk. Ett mästerverk som förtjänar inget annat än högsta betyg. WOW!
Jag måste säga att jag är riktigt glad över att den här filmen överträffade min förväntningar. Jag gillade verkligen Animen och konceptet har så mycket potential. Jag har sett fram emot den här filmen sedan Cameron började prata om den för över 10 år sedan men sen när jag läste kritikers recensioner mattades mina förhoppningar väldigt. Men döm av min förvåning när filmen ändå faktiskt är riktigt bra! Det finns mycket som verkligen funkar och Alitas naivitet känns trovärdig och dom lyckas göra henne charmig och cool utan att sexualisera henne, vilket kanske inte borde räknas som ett plus men tyvärr är det så. Världen är snyggt uppbyggd och actionscenerna och specialeffekterna håller toppklass. Jag tycker även att relationerna och dialogen och känslorna funkar bättre än väntat. Men allting känns typ, ett nummer för litet, allt är lite platt ändå. En mycket underhållande och ganska stark trea är det och jag hoppas vi får en uppföljare mot alla odds.
 jingoo
Gick banne mig och såg filmen på bio en gång till, den här gången på större duk. Det verkar som att en del fans har hittat den för nu var det fullsatt och det kom spridda applåder efteråt. Jag tyckte filmen vann på en omtitt. De svaga delarna störde mig inte lika mycket och Alitas karaktärsutveckling kändes starkare. T o m kärlekshistorien med Hugo kändes bättre. Trots att den spelar på ganska enkla känslosträngar så funkar det. En film mer för hjärtat än hjärnan. Alita är en av de bästa filmhjältinnorna på länge.
 best_jeppe
Actionmässigt så är den väldigt underhållande och snygg. Men dialogen är oerhört pinsam bitvis och regin är inte särskilt bra när det gäller någon av dramascenerna. Jag satt inte direkt och fnissa åt de dramatiska scenerna men det var inte långt ifrån. Filmen har dock charm och tekniskt sett så är den ett mästerverk. Svag 3a.
 jingoo
Ändrar mitt betyg från stark trea till svag fyra.
 isecore
Jag hade bara tråkigt en gång!
 foppa99
cool.bra underhållning
Senaste kommentarer
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)
Hamlet (info) 21:45 24/3 (10)
The Little Mermaid (info) 21:12 24/3 (2)
Dragged Across Concrete (info) 21:09 24/3 (1)
The Dirt (info) 20:45 24/3 (2)
The Gambling Ghost (info) 20:36 24/3 (1)
Prospect (info) 20:32 24/3 (5)
Liz & Dick (info) 20:21 24/3 (4)
Vi (info) 20:08 24/3 (32)
Sunset (info) 20:02 24/3 (5)
Åklagarens vittne (info) 19:36 24/3 (83)
Never Too Young To Die (info) 19:28 24/3 (7)
Aniara (info) 19:15 24/3 (10)
The Warriors - Krigarna (info) 19:03 24/3 (371)
Never Look Away (info) 18:55 24/3 (3)
Mission: Impossible - Fallout (info) 18:17 24/3 (45)
Bohemian Rhapsody (info) 17:40 24/3 (58)
Matangi/Maya/M.I.A. (info) 17:39 24/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 17:37 24/3 (30)
Dog Soldiers (info) 17:11 24/3 (332)
Gymkata (info) 17:01 24/3 (12)
Aquaman (info) 15:02 24/3 (33)
Evidence (info) 14:41 24/3 (16)
The Purge (info) 14:29 24/3 (171)
Paddleton (info) 14:22 24/3 (3)
Jätten (info) 14:14 24/3 (27)
47 Meters Down (info) 14:09 24/3 (26)
Triple Frontier (info) 13:53 24/3 (9)
Wonder Woman (info) 13:07 24/3 (109)
Red Mission (info) 12:41 24/3 (1)
Columbo: Lovely But Lethal (info) 12:40 24/3 (4)
Columbo: It's All in the Game (info) 12:40 24/3 (1)
Columbo: Identity Crisis (info) 12:39 24/3 (3)
Columbo: Grand Deceptions (info) 12:38 24/3 (2)
Columbo: Forgotten Lady (info) 12:37 24/3 (3)
Columbo: Double Shock (info) 12:36 24/3 (4)
Columbo: Dead Weight (info) 12:35 24/3 (6)
Columbo: Caution! Murder Can Be Hazardous to Your Health (info) 12:34 24/3 (1)
Columbo: By Dawn's Early Light (info) 12:33 24/3 (2)
Columbo: Any Old Port in a Storm (info) 12:32 24/3 (8)
Columbo: A Matter of Honor (info) 12:31 24/3 (3)
Columbo: A Friend in Deed (info) 12:30 24/3 (3)