egoman
Skapligt underhållande och vackert filmat, men når kanske inte riktigt upp till en fyra. Måste dock säga att jag nog föredrar denna över Sidney Lumets klasisska version från 74.
 Lotso
I sin helhet är Mordet på Orientexpressen en underhållande film man kan ha väldigt skoj med under dess speltid. Den levererar det den ska leverera, och lite smått och gott vid varje hörn som ett plus. Vad jag gillade mest var stuket Kenneth Branagh var ute efter. Trots att han gör en modern tappning på det, så behåller han ändå det klassiska. Vilket gör att filmen känns som en tillbakablick åt äldre mysterium filmer. Även kameravinklarna gillade jag skarpt. Dessutom gör Kenneth Branagh en stark insats som Hercule Poirot, som är minst lika bra som Albert Finney i originalet. Filmen har många scener som påminner om originalet. Men ändå tillräckligt med nya saker, för att vara sin egna adaption. Filmen lider dock att sidokaraktärerna blir mer som pusselbitar och objekt. Än att vi som tittare får lära känna dem. De som räddar dem är elitskådespelarna som gör bra insatser. Vilket gör att man har svårt att placera karaktärerna ibland. Även vissa effekter tog mig ur filmen, främst för de inte gick ihop med 70mm formatet. Jag är dock nöjd med filmen, och hade en god tid under dess visning. Den är helt klart värd en titt. För de som inte känner till historien, tror jag slutet kan komma lite som en överraskning.
 Jaganatha
Än en gång en ganska onödig nyinspelning av ett på sin höjd medelbra original. Branaghs insats i huvudrollen övertygar inte heller och faktiskt lyckas ingen av skådespelarna överträffa sina äldre motsvarigheter i filmen från 1974. Foto, kostym och scenografi är däremot mycket välgjorda, men inte mer än man kan förvänta sig av en så här stor budget. Mordgåtans lösning är faktiskt mer än lovligt krystad och den får mig faktiskt att vilja ifrågasätta Agatha Christies storhet som deckarförfattare. En film som, liksom tåget i filmen, blir alltför stillastående och som saknar riktig framåtrörelse.
 #54
Vilken kändiskavalkad.
 DiMMU BoRGiR
Bättre än väntat! Kenneth är ju super och det blir faktiskt mer än bara ett kostymdrama. Sevärt!
 badpanda1606
Gillade verkligen stämningen i filmen. Kommer inte böglömma denna film i första taget!
 jonbo
Lite för självgod regi av Branagh, men han lyckats ändå göra en film med matinékänsla som räcker för stunden.
 stgurgel
Grym insats av Kenneth som Poirot, och en rakt igenom kvalitativ film
 emilstjernholm
Mysig film med en klassensamble. Fantastiska interiörer och scenografi. Lite för mycket CGI stör mig... Men härlig känsla filmen igenom.
 Albion
En på det hela taget godkänd film med en småtrevlig ensemble, men visst blir det lite lamt att se en pusseldeckare när man vet om upplösningen sedan tidigare. I stort sett ungefär lika bra som Lumets version från 1974. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
 BarryHero
Jattefin cinematografi. Kandes dock aldrig sadar superspannande som det borde varit. Har inte last boken eller sett tidigare filmen. Hoppas de ar lite mer spannande.
 Arensberg
hatar sånna här manliga genier -filmer, så jävla platt, så jääävla mkt humlebrag att jag kräks, samt all talent wasted med dessa skådisar. så tragiskt dålig tyvärr. samt att alla cgistockar är så beräknande, en kort scen sen bah stock, kort scen, och sen ut igen, suger verkligen dramaturgiskt. att KB regisserar OCH spelar huvudrollen... så deppigt
 Genstruktur
Mustaschen var det mest intressanta.
 erosagape
Borde vetat bättre än att se även denna version. Tillförde inte ett smack, snarare tvärtom. Om mustaschen eller mustaschfodralet var bäst låter jag vara osagt.
 -kakihara-
Den har allt det som den bör ha och den är är fantastiskt snyggt filmad. Det är även en hel uppsjö av kända namn i casten, men ändå faller den lite platt. Den är bra, men känns ändå som den kunde varit mycket bättre. Emellanåt kändes den ganska seg, men ändå så är den exakt så som man hade förväntat sig och som den borde vara.
 YouAreNrIchi
Jag blev faktiskt riktigt positivt överraskad. Aldrig sett eller läst någon version av denna tidigare, blir sugen på mer Poirot !
 ylving
Helt okej filmatisering av en bok med värdelöst slut och tämligen dassigt manus. Ganska snyggt filmad och gillade färgsättningen men det är verkligen inte baserat på någon av Agatha Christies bättre böcker.
 RunRiot
Det såg så lovande ut, och snyggt och välgjort är det. Men den är så seg och tråkig och själva mysteriet får alldeles för lite fokus. Helt plötsligt har gubben bara löst allt och jag hade svårt att hänga med i alla turer fast jag känner till historien väl sen innan. Hade tyvärr hoppats på mer, då det fanns stor potential.
 Astrojacob
Bara snyggt och helt fritt från både spänning och humor. Saknar Ustinov :(
 PeterTheW
Gränsar till en fyra, överraskande nog. Långt över de låga förväntningarna.
 Danny_Boy
Blev väldigt överraskad av denna. Trodde inte alls att jag skulle tycka om den. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle ge den en stark 3:a, eller en svag 4:a. Det blev det sistnämnda. Hoppas att uppföljaren blir gjord!
 Jamesa
Ok, snyggt och säkert. Tycker att man slarvar bort denna möjlighet.
 ASSFACE
Hade verkligen kunnat göra den här så mycket bättre. Slätstruket.
Branagh känns inte rätt i rollen som Poirot och han blir liksom inte sådär mysrolig. Filmen saknar också nästan helt spänning och det kanske bitvis beror på att jag redan innan vet hur det ligger till men det blir mest en väldigt snygg yta. En yta som trots att den är otroligt snygg inte lyckas förmedla den där episkt filmiska känslan det borde ge. Istället blir det lite plastigt och jag får verkligen ingen känsla alls för att dom skulle vara fast i den där snön utan det känns mest som en studio. Nu låter jag väldigt negativ men det är för att jag tycker det här BORDE varit så mycket bättre än det är, det är en stark tvåa och jag funderade lite på trean rent av men nej, det är ganska bra, men inte mer än så.
 Björkman
Börjar riktigt lovande, men tappar sedan det mesta allteftersom och det blir inte alls så spännande som det skulle kunna ha blivit. Det saknas en mörkare underton, det blir liksom lite för småtrevligt. Och den riktigt starka skådespelarensemblen utnyttjas inte alls till fullo. Störst plus blir det för de snygga, tidsenliga miljöerna, kläder och dylikt. Sammantaget är filmen ett helt okej tidsfördriv, men inte mycket mer än så.
 Manko
Kul att någon fortfarande är villig att göra sådana här filmer, som inte är direkt för TV. Tyvärr är den inte så underhållande. Trots det vackra tåget och duktiga skådespelare så känns det rätt platt. Dessutom hjälper det inte att upplösningen är en av Agatha Christies mest krystade. Även i de bättre filmatiseringarna så har det alltid varit ordentligt minus. Hoppas dock på att fler vågar satsa på den här sorters filmer i framtiden.
 Bomkia
70-tals-filmen är klart bättre, men jag myser ner mig lite med Branagh och det funkar ganska bra det också. 3-
 Halofreak92swe
Nja, inte riktigt min typ av film. Händer för lite. Schysst cast dock, fina miljöer etc.
 myslas
Känns mest onödig eftersom Sidney Lumet redan gjort en så bra filmatisering. Men även om man bortser från den så är det här inte tillräckligt bra.
 Robkiller
Väldigt bildskön, men rätt tråkig och händelsefattig.
 arruba
Agatha Christie's klassiska bok lär alltid få filmatiseringar i framtiden, det är underhållande och iden med ett mord på ett tåg mitt ut i ingenstans är briljant. Jag är nöjd, man kräver inte direkt så mycket mer.
 HerrNenne
Nä, lyckas inte förmedla någon vidare tågkänsla, ingen av de större karaktärerna lyckas sälja sina karaktärer utan är bara stora namn, och filmen lyckas precis som originalet inte sälja och motivera sin egen moral och upplösning. En besvikelse faktiskt, inte ens en bra tågfilm.
 haajen
Har en läst boken så är filmen mest tålamodsprövande då en redan vet lösningen och Branaghs ego gör inte filmen lättare att uthärda.
 the Feber
Kenneth Branagh gör en bra Poirot och det är en stabil mordhistoria. Lagom spännande i en intressant tågmiljö! Helt okej.
 BrutusBeefcake
Precis vad man kan förvänta sig tycker jag. Branagh passar perfekt som mysfarbror Poirot som skall lösa ett mordmysterie på ett tåg. Ett klasskskt "påskekrim"-upplägg som de säger i Norge, tyvärr några sådana aldrig särskilt höga höjder men det är väl trevligt för stunden, varken mer eller mindre. (8-/15)
 Supernaut
Knappt godkänd. Snygg kostym men pinsamt att försöka göra action av Poirot och ännu pinsammare att låta hustrumisshandlaren Johnny Depp vara med.
 QuiNonStultus
Föredrar David Suchets tolkning...
 setterwall
Underhållning för stunden men som sanbbt glöms bort. Kul att den är gjord i en klassisk tappning, man kan verkligen känna Agatha Christie-känslan. Kunde aldrig riktigt bestämma mig om jag tyckte Branagh's Poiroit var charmig eller störig.
 Misslovemovie
En ganska sömnig historia som inte gjorde mig särskilt intresserad av att få veta vem mördaren egentligen var.
 jingoo
Kändes som en oväntat bra Agatha Christie-historia (som film), men det är också allt det är. Tyckte Branagh funkade bra i rollen, men med en så stor ensemble blev resten mest pappfigurer med hemligheter skrivna på baksidan.
 Sir_Lord
Stor känd ensemble. Hyfsad cluedostory men Kenneth Branagh har en alldeles för jobbig dialekt
 ulpe01
Otroligt snyggt filmat och bra skådisar rakt igen. Hade kanske gillat den bättre om jag inte sett originalet. Klassisk Christie med så många misstänkta karaktärer, som i det här fallet... ja... inga spoilers.
 Bozze80
Riktigt bra cast, intressant handling med flera vändningar och frågetecken som nystas upp allt eftersom. Snyggt foto och miljöer. Lite märklig dialekt på Branagh som stör lite, men rakt igenom en bra film!
 Pari
Bra skådespel, snyggt foto. Anade ganska tidigt angående själva mysteriet om vad det hela handlade om, vilket sedan visade sig så vara, det blev ointressant och tråkigt.
 Christofer
Men oj vad blekt det var trots stjärnglansen. Inget större fel på skådespeleriet av de få som fick något utrymme, men manuset var ju inget vidare tycker jag. Hade hoppats på något betydligt mer engagerande och finurligt än det här.
 C12
Snyggt foto. Det var väl allt.
 Zipper
Väldigt snygg, men jag tycker handlingen framstår som betydligt rörigare här än i versionen från 1974. En härlig rollista men ingen stiger fram och skiner, konstigt nog. Stark tvåa.
 Spook
skippa dialekten och skulle gärna kunna se fler filmer med Hercule Poirot - regiserandes av kenneth.
Överflödig film. Snygg, men överflödig. (6+/15)
Senaste kommentarer
Den of Thieves (info) 19:38 25/6 (27)
Get Out (info) 19:34 25/6 (92)
American Made (info) 19:29 25/6 (37)
The Perfect Date (info) 19:21 25/6 (3)
Crypto (info) 19:19 25/6 (1)
The Drowning (info) 17:58 25/6 (3)
Isle of Dogs (info) 17:32 25/6 (29)
What Men Want (info) 17:26 25/6 (1)
Avengers: Endgame (info) 17:20 25/6 (29)
The Last Summer (info) 17:19 25/6 (2)
Under belägring 2 (info) 17:17 25/6 (150)
Specialisten (info) 17:14 25/6 (117)
Whitney (info) 17:10 25/6 (7)
Booksmart (info) 17:06 25/6 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 17:05 25/6 (12)
Rim of the World (info) 16:59 25/6 (9)
Always Be My Maybe (info) 16:55 25/6 (4)
The Professor (info) 16:51 25/6 (3)
Someone Great (info) 16:46 25/6 (2)
The Girl in the Spider's Web (info) 16:44 25/6 (13)
X-Men: Dark Phoenix (info) 16:38 25/6 (7)
Hej Pussycat (info) 16:31 25/6 (20)
The Meg (info) 16:27 25/6 (46)
Adrift (info) 16:23 25/6 (9)
Plus one (info) 16:14 25/6 (1)
The Way We Weren't (info) 15:57 25/6 (1)
Anna (info) 15:41 25/6 (1)
Fimpen (info) 14:56 25/6 (75)
Offret (info) 14:55 25/6 (160)
The Con Is On (info) 14:16 25/6 (1)
Bajonett på! (info) 11:56 25/6 (3)
40 pistoler (info) 11:55 25/6 (10)
Smurfarna: Den försvunna byn (info) 10:52 25/6 (7)
The Silence (info) 10:22 25/6 (10)
The 33D Invader (info) 10:08 25/6 (2)
The Man Who Killed Don Quixote (info) 09:43 25/6 (7)
Dödskallen (info) 09:32 25/6 (9)
Happy Death Day (info) 09:24 25/6 (31)
Wishmaster (info) 09:23 25/6 (108)
Trots allt (info) 08:33 25/6 (1)
The Unwanted (info) 04:59 25/6 (2)
Djungelboken (info) 02:44 25/6 (85)
The Wolf's Call (info) 02:43 25/6 (2)
The Beach Bum (info) 02:42 25/6 (6)
Thunderstruck (info) 02:41 25/6 (2)
Cake (info) 02:41 25/6 (26)
Monica Z (info) 02:40 25/6 (152)
The Nun (info) 01:02 25/6 (31)
Legally Blonde (info) 00:45 25/6 (493)
Mannen från Laramie (info) 00:28 25/6 (26)