Lotso
I sin helhet önska jag att jag hade mer att säga om Red Sparrow, men faktum är att den inte lämnar något större värdefullt hos tittaren. Mer än det överdrivna våldet och sexet. Som inte riktigt tillför åt filmen, mer än att den ska sticka ut och kännas mer unik. Men om det inte tillför eller förbättrar filmen så ser jag ingen direkt mening med det. Där är skillnad på våld och våld. Karaktärerna är lite tunt skrivna och romansen mellan Jennifer Lawrence och Joel Edgerton är en av de svagare bitarna. Dessvärre spelar det en stor roll till hela filmens helhet, vilket inte är bra. De ryska dialekterna kan ta en ur filmen lite grann men tycker de flesta sköter det helt okej. Även skådespelarna gör bra insatser ifrån sig. Regissören Francis Lawrence vet i vart fall hur man använder en filmkamera då det är fint foto. Men det hjälper inte till denna ganska så tråkiga och generiska spion thriller som är för tok för lång.
 Jaganatha
För lång och för våldsam och blodig för sitt eget bästa skulle kunna vara giltiga invändningar mot Red Sparrow. Men faktiskt lyckas regissören Lawrence och huvudrollsinnehaverskan Lawrence hålla intresset vid liv ända till slutet. Annars är Charlotte Rampling bra i rollen som lärare på den så kallade "horskolan". Beslutet att låta alla tala engelska med rysk accent är lite tveksamt, men det har gjorts värre förut. Filmen lider framför allt av brist på originalitet.
 badpanda1606
Till skillnad mot tidigare kommentarer så var detta en film i min smak. Noll förväntningar inför, oerhört välskriven och förvånansvärt våldsam och blodig stundtals. Är inte förvånad över allt snack i media om att filmen släpps mitt i en "metoo-värld" heller för den delen. Inte Francis Lawrence bästa film men definitivt en av Jennifer Lawrences bästa filmer.
 Rock Snack
En bra film, men inte mycket bra. Handlingen är inte helt lätt att följa (slutet är förvirrande), men det kanske blir bättre om man ser den flera gånger. Det som förstör filmen för mig är dock hur folk pratar. Fejkade brytningar låter ofta löjligt, men här känns de dessutom konstant onaturliga. Man kan till och med höra hur Jennifer Lawrence tvingar sig att prata på vissa sätt och hon verkar själv bli osäker på satsmelodin emellanåt när hon pratar. Skådespelarna gör pauser i talet vid konstiga tillfällen, så ingenting känns äkta i filmen. Filmen är dessutom ca 20 minuter för lång.
 jack_jack_jack
Börjar ganska taffligt, men tar sig sen.
 PeterTheW
En aning svårt att se varför en begåvad skådis som Lawrence tar sig an sånt här. Inte rakt igenom ointressant, men sexistiskt, även om man någonstans kanske försöker att skyla det utan att lyckas.
 Sture Stenhög
En förvånansvärt psykologiskt mörk rulle för vad som väl ändå måste betraktas som en mainstream-film. Man vet aldrig helt vart den ska ta vägen, och det gör den intressantare än många av sina konkurrenter. Porträtteringen av ryssarna är förvisso inte det mest nyanserade man har sett, och hade den här filmen kommit för 25 år sedan hade det känts trött, men nu tyckte jag snarare att det var lite uppfriskande att få se klassiska kalla-kriget-filmryssar igen. Att det är amerikaner som spelar dem med rysk brytning är alltid lite svårsmält dock, men jag lyckades ändå acceptera det med tiden. Det var helt enkelt lite för kul att följa allt rävspel, och det var först efteråt som jag noterade att speltiden faktiskt var 140 minuter, det kändes kortare, och det är alltid ett gott betyg i sig
 abnormal
Mycket ologiska och klassiska "agentantaganden" och onödigt fokus på våldtäkt. Annars helt okej. Ganska snygg.
 Vertov
Sexistisk och onödigt våldsam. Hade större förhoppningar på filmen, men det sexistiska (och de pinsamma brytningar) gör filmen till en solklar 1:a
 Robkiller
Spionfilm som rullar på utan att ta sig. Handlingen är lite annorlunda och en del scener är bättre än andra, men överlag rätt medelmåttigt.
 karlmats
Det här var nog sämre än jag trodde ändå. Att alla pratar engelska är dåligt i sig och den usla ryska brytningen gör det ännu värre. Lawrence är ingen favorit men det är knappast hennes fel att det här inte lyfter. Manuset är undermåligt och man får aldrig riktigt nån spänningskänsla av det här. Ryska miljön är trevlig att återbesök men det får gärna göras bättre än så här. T.ex. Atomic Blonde som kom förra året. En stabil 2a.
 ulpe01
Varken dålig eller överdrivet bra. Bra skådisar och har sina stunder, men på det stora hela blir det ingen fullträff. Bara sådär medel.
Jag gillade verkligen det här. Visst är det lite fånigt när amerikanska skådisar spelar med brytning, men jag tycker det funkar. Lawrence är bra. Intrigerna och vändningarna är lite lagom spännande. Jag hade gärna haft det lite mer dock. Men det är väldigt underhållande och snyggt och effektivt. Inte en jättestark trea men jag gillade det mycket.
 GodofThunder
Tämligen kass och väldigt ospännande, men slutet räddar. Fräcka ryska miljöer iallafall.
 kryttan
Det är ju snyggt, och rätt spännande, vissa scener är riktigt bra utförda. Men jag sätter en stark 3:a här, för det är lite träigt med dialekten och lite annat smått och gott.
 Borrman
Långraget och inget speciellt egentligen.
 Drauthius
Gillade inget med den här. Alla skulle se tuffa ut, vilket uppenbarligen innebär att inte visa några känslor eller uttryck. Lösa trådar löses upp spontant, medan slutet var väldigt antiklimatiskt.
 ekback
Filmen pendlar i kvalitet, ena stunden är det riktigt intressant och spännande, därefter nån ren dumhet och slutet är knappast trovärdigt... Snyggt filmat i detaljrika miljöer, skådisarna gör ett bra jobb och karaktärerna är stundtals intressanta, men handlingen brister...
Aningen ojämnt tempo i början och filmen hade mått bra av att ha varit lite kortare men annars är den bra.
Senaste kommentarer
Goda råd (info) 04:00 21/10 (16)
M*A*S*H (info) 02:23 21/10 (176)
Deadpool 2 (info) 02:10 21/10 (35)
Utøya 22 juli (info) 02:10 21/10 (11)
Halloween (info) 01:37 21/10 (5)
Den inre fienden (info) 01:37 21/10 (9)
Tully (info) 01:31 21/10 (11)
The Danish Girl (info) 00:41 21/10 (78)
Ace Ventura - den galopperande detektiven rider igen (info) 00:09 21/10 (573)
Wind River (info) 00:09 21/10 (46)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 23:59 20/10 (4)
Slender Man (info) 23:38 20/10 (6)
De tre dårfinkarna (info) 23:35 20/10 (29)
30 Years of Garbage: The Garbage Pail Kids Story (info) 23:31 20/10 (1)
LA 92 (info) 23:30 20/10 (5)
The Lords of Salem (info) 23:27 20/10 (58)
The Stanford Prison Experiment (info) 23:00 20/10 (10)
Mandy (info) 22:48 20/10 (12)
You Were Never Really Here (info) 22:45 20/10 (25)
Villebråd (info) 22:44 20/10 (6)
Leva och låta dö (info) 22:28 20/10 (249)
Om jag hade en miljon (info) 22:23 20/10 (3)
Flight 666 (info) 22:15 20/10 (1)
Private Life (info) 21:48 20/10 (2)
Always: Sunset on Third Street '64 (info) 21:47 20/10 (2)
Ingenting och allting (info) 21:43 20/10 (5)
Tårtgeneralen (info) 21:33 20/10 (29)
Landet för längesedan (info) 21:29 20/10 (336)
Nick Fury (info) 21:14 20/10 (50)
Parasites (info) 21:05 20/10 (2)
Fångade av scientologin (info) 19:33 20/10 (35)
Moonlight (info) 19:21 20/10 (51)
The Boy Downstairs (info) 17:42 20/10 (3)
Mördande legender 2 (info) 17:13 20/10 (85)
Abraham Lincoln: Vampire Hunter (info) 16:51 20/10 (189)
Miss and Mrs Sweden (info) 16:17 20/10 (10)
The Fountain (info) 15:44 20/10 (749)
Zoolander 2 (info) 15:41 20/10 (44)
Solo: A Star Wars Story (info) 15:33 20/10 (41)
A Star Is Born (info) 14:27 20/10 (11)
Brott i Paradiset (info) 13:50 20/10 (9)
Apostle (info) 11:34 20/10 (11)
First Man (info) 11:28 20/10 (6)
Inferno (info) 10:56 20/10 (55)
Mad Families (info) 09:50 20/10 (2)
Ready Player One (info) 09:07 20/10 (62)
Walesa (info) 09:00 20/10 (7)
An Evening With Beverly Luff Linn (info) 08:39 20/10 (1)
The Double 0 Kid (info) 06:11 20/10 (10)
House of 1000 Corpses (info) 02:38 20/10 (297)