akastoffe
Ett bra försökt till en Shadowrun-liknande film. Handlingen är lite skakig men det finns massor av paralleller dragna mer verkligheten här och jag hoppas att det öppnar ögonen på någon.
 PeterTheW
Underhållande o snygg, men man hade väntat sig mer Netflix's mest påkostade film. Och Will Smith. Och Edgerton. Men helt ok var det.
 RaketPojken
Den var så långt ifrån shadowrun hade den varit mer lik så kanske jag tyckt den var bra.
 Nintendo 64
Helt ok, varken mer eller mindre
 Howler19
I en tid när nästan alla blockbusters är uppföljare, remakes eller adapteringar av en bokserie så uppskattar jag lite extra när det görs filmer med en egen idé. Världen som Landis har skapat tilltalar mig väldigt mycket och gör mig benägen att förbise filmens brister. En av Netflix bästa produktioner hittills.
 Christian.
Gick hela budgeten till Will Smith eller? Man glömde helt att skriva manus och utveckla karaktärer.
 DIProgan
Gör verkligen inte mycket av upplägget. Allt kunde lika väl varit utan fantasyn för det tillför ingenting. Förväntningarna fanns men infriar inte utan allt blir bara en typisk ointressant actionrulle mest.
 badpanda1606
Jag tyckte verkligen att denna var helt fantastiskt originell med grymma insatser av alla inblandade! Ännu gladare blev jag när jag nu ikväll läste att uppföljaren redan är spikad.
 myslas
Det är annorlunda och Rapace är en badass men det är också rörigt och man tar det hela minst ett steg för långt och det utmynnar mest i en massa explosioner. Det är också en rätt usel representation av rasism men det är åtminstone inte Suicide Squad.
 Grillo
Riktigt intressant koncept och en bra början. Synd bara att det blev en så tråkig film av det...
 Engravadlax
Snyggt, bra action, mestadels bra dialog, mestadels välspelat, och jag lärde mig att Hammer Smashed Face är en orkisk kärlekssång. Många spår i handlingen som hanteras dåligt, slutet faller platt, men ja, trots allt nog faktiskt det bästa Netflix har producerat i filmväg hittills.
 zallaxx
Skitbra film. Helt fantastisk. Tvåorna har fel. Så enkelt är det.
 Valross
Kul! Lite Warcraft möter Rush Hour.
 cosinusfi
Gillar ansatsen till att använda orcher mm i en modern sättning. De knappa två timmarna räcker dock inte till att ge en fullödig utveckling, ibland funkar det ibland känns det som att sakförhållanden bara hasplas förbi. Hade det varit en miniserie likt BSG eller TLR hade det funkat bättre. Många spår och karaktärer utforskas inte nog för att skapa trovärdighet. Rasfrågan känns oerhört blasé, kunde hanteras mycket bättre och intressantare. Vid flera tillfällen känns actionscenerna påklistrade. Nej, en bra idé som är dåligt utförd. men trots allt detta och ibland ganska usel dialog så är det underhållande. En med nöd och näppe svag trea.
 Zok
Tycker att detta fungerade bra. Intressant story som innehåller bra action och en viss humor också.
 Johjt
Riktigt bra! Annorlunda, spännande och helt enkelt skitbra!
 supermancover
Första halvtimmen var väldigt intressant och jag gillade liksom baskonceptet men den blev för invecklad så de hann inte utveckla allt de presenterade. Synd.
 Phyx
Den här hade mått bra av att förgrundas med lite bakgrundsstory. Känns som man landar mitt i valfri film man råkat knappa in på tvn och får se slutet. Tror det kan vara svårt för gemene man som inte hört talas om orcher och alver att förstå nånting. Halvsvag 3a.
 mazquara
Har sina brister, men ambitiös och charmig. Känns som det hade fungerat bättre som en tv-serie så man hade kunnat utforska världen och karaktärerna djupare.
 Loomis
Bättre än väntat. Första timmen var riktigt bra.
 dafreakish
Überlökigt manus med en av de konstigaste idéerna som det någonsin gjorts film av. Rasismliknelserna blir övertydliga och själva konceptet är för underligt för att ta på något som helst allvar då det blir en del skratt som nog inte Ayer och Landis hade tänkt. Det som ändå räddar betyget är Smith (som numera väljer film helt omdömeslöst), Edgerton och Rapace (bäst i filmen) samt bitvis fyndig dialog och ett högt tempo. Uppföljare? Varför?
Det är mycket som är bra men det är också ganska mycket som inte riktigt är lika bra. David Ayer hårda macho-stil är jag lite trött på även om det tack vare fantasy-inslagen och så funkar bättre. Action-sekvenserna är bitvis riktigt snygga och känns inspirerade, men lika ofta så är det krystade övergångar som bara finns där för att få manuset att röra sig framåt. Slutstriden och lite annat gav också mer att önska. Men det finns tillräckligt mycket saker här som en unik känsla och miljö, bra om än yxig allegori över rasism osv, bra kemi mellan karaktärerna och sådär. Så jag känner mig snäll och sätter en trea, men kan hända att jag sänker.
 DrJW
Det här är en Alien Nation-ripoff, men i stället för utomjordingar så är det fantasy karaktärer som orker och alver. Det här är inte bara en ripoff, men historien är löjlig och generisk, det var en dålig blandning av genrerna fantasy och buddy cop-rulle. Jag förstår att manusförfattaren av den här filmen, Max Landis (son till regissören John Landis), har många idéer och han har några ganska bra idéer, men tyvärr så har många av de idéer som han har skrivit, och som har förvandlats till ett manus och sen omvandlas till en film, inte varit bra. De enda bra manus han har skrivit var Chronicle, även om det fanns vissa delar i den tredje akten i den filmen jag skulle ha ändrat. I jämförelse så var den här bättre än American Ultra och Will Smith var bra i huvudrollen, det är de enda positiva jag kan säga om den här filmen. 1.5 av 5.
 SemteX
Denna som serie...fap fap fap
 HerrNenne
Det är en fantastisk idé och värld man kommer med, och det är synd att filmen inte lyckas utnyttja och utforska dessa bättre. Men idén räcker långt och mycket är helt okej så det blir bra att se på ändå. Men man vill se mer. Som någon sa.. serie? Sen väntar jag fortfarande på första gången jag tycker Noomi Rapace gör en sebar insats i en film. Drar ner den här också. Blir lite tråkigt när man målar upp en värld med så mycket potential och så slutar allt med en fjärt. Historier i såna här filmvärldar av den här skalan MÅSTE nästan handla om att rädda världen eller påverka den större än vad som sker här.
 idd
För lite kentaurer...
 karlmats
Netflix största film hittills och då gör man det här? Många idéer som ska in i samma film och Max Landis känns mer som Awesom-O än en riktig manusförfattare, det är orcer och alver och dark lord och Noomi Rapace och en massa rasistiska poliser i en värld som inte känns helt realistisk. Will Smith gör det ändå bättre här än i sina värdelösa dramer på sistone men det finns ju ingen karaktär som är direkt välutvecklad, istället händer det en massa saker som troligtvis är där för att verka häftiga. För 90 miljoner dollar hade man ju förväntat sig lite mer. En stabil 2a.
 Miamia
Synd att slösa bort en intressant idé på en massa ointressant pang-pang.
 the Feber
Inte så pajig som man först befarar, men långt ifrån bra. Rapace karaktär är stencool och Edgertons Orch är fyndigt gjord. Ser helt klart fram mot en uppföljare ;)
 Halofreak92swe
Cool idé, rätt så spännande och underhållande fantasy-polisfilm. Hade kunnat göras mycket bättre, var lite för kort. Snygga alver, groteskt fula orcer. Will Smith äger. Stark 3.
 Rostere
Bra idé och väldigt färgrik värld som påminner om Shadowrun. Speciellt underhållande är kopplingarna man kan göra till nutida politiska diskussioner om rasism. Om du inte är ett fan av actionfilm kommer du nog inte att få ut så mycket mer av filmen än så, tyvärr. 5/5 för idé och 1/5 för pang-pang som man lugnt kan sova sig igenom ger slutbetyget 3/5.
 Murvel48
Våldet och svordomarna talar för att detta är en vuxenfilm - men med en story för 11-åringar. Dessutom alltför tramsigt och klyschigt utförd.
 amam
Svag trea. Bättre koncept än utförande.
 Tenchi
Konceptet och idén är fantastiskt, kunde blivit riktigt bra. Tyvärr drar regi, dialoger och skådisarnas insatser ner helheten. Det är en del ologiska saker och actionscenerna är rent av tråkiga.
 setterwall
Känns som alla inblandade arbetat på i slentrianmässig rutin. Synd. För det är en story med hög potential.
 Robkiller
Polisaction som förutom karaktärerna inte har så mycket nytt. Men ändå så fungerar det här rätt så bra. Handlingen är väl minst sagt bristande dock.
 santiago
Jag gillar idén men genomförandet var inget vidare. Will Smith verkade totalt ointresserad för det mesta.
 ulpe01
Kul idé, men ojämn rulle. Somliga skämt funkar bra, medans annat faller platt. Svårbedömt av någon anledning. Gillar det mer än jag ogillar det i alla fall.
 wasteoftime
Uj, uj, uj... Det är faktiskt en ganska intressant idé/värld de har, men att inte ge den något kött på benen, inga förklaringar, ingen backstory var ett stort misstag. Ett annat var att casta en trött Will Smith i huvudrollen. Sedan kan den liksom inte bestämma sig för om det är en komedi eller inte. Det är klart att man får ha humor i filmer som inte strikt är komedier, men den här är ju liksom, alldeles för mycket på gränsen utan att vara det. Det blir bara förvirrande. Näe, mest blir jag förundrad över hur ointressant de lyckats göra det hela istället för att öppna upp mer, fördjupa sig i världen och göra något vettigt utav det. 0,8 på SH-skalan.
 ShenLong
allt kändes ofärdigt. som om filmstudenter skrivit den som ett sideproject. känns som att det bara var tur att det blev en färdig film. inte direkt dålig dock. känns bara som att det hade kunnat vara bra
 MatrimVidz
Kändes som att denhär filmen bara var ett upplägg för att det ska komma en serie eller nåt. Hattig, ofullständig, ingen genomgång av backstoryn. Kunde varit mycke bättre, idén var bra!
 Scrapop
Tycker att man har en härlig idé men slösar bort allt. Vet inte budget på denna film men den känns lite lågbudget från och till. Skulle vilja att de gav mer bakgrundsinformation om den alternativa världen de lever i.
 Zipper
Intressant idé som hade kunnat funka bättre. Svag trea.
 GrandMaster_E
Rörigt men coolt.
 Jamesa
Bra historia som slarvas bort lite grann. Orcherna gör det hela sevärt.
 setterwall
Allt den hör filmen försöker säga om sin samtid har andra filmer förmedlat snyggare och bättre. Väldigt trött film. Väldigt trött delivery från Will Smith.
 Supernaut
Riktigt jävla dålig.
 Bomkia
Jag uppskattar avsaknaden av exposition. Du släpps ner i en värld och allt bara är som det är. Du får inte reda på vad "The Dark Lord" håller på med eller hur fan allt blev såhär. Vi bara följer Will Smith och hans Orc-kollega på ett väldigt konstigt skift. 3a.
 krank-mma
Den här filmen har fått något så inåthelvete med gnäll från folk som helt uppenbart förväntat sig en helt annan film, så jag tänker nog skita i att försöka sammanfatta storyn och istället bara sätta rätt förväntningar: Först och främst är det här en urban överlevnads-snutfilm. Alltså ni vet, "det började med ett vanligt larm, sedan gick allt åt helvete och vi försökte mest överleva natten". Det finns fler såna filmer. Förväntar man sig något mer än en sådan film - om man till exempel tänker sig att man ska se... en fantasyfilm a' Sagan om Ringen med mystisk och episk plot med ringar som kastas i vulkaner och Saurons brinnande vagina som blickar ner från Domedagsklyftan... Då kommer man att ha fel. Likaså om man förväntar sig något slags seriös och djuplodande social kommentar där fantasyraser används som liknelse för klass eller etnicitet. Nej. Det här är inte den filmen ni tror att den är. Så: Det är en urban överlevnadsfilm med inslag av och blinkningar till fantasy. Punkt. Se den som en sådan, så kommer allt gå bra.
Senaste kommentarer
The Night Comes for Us (info) 21:49 19/10 (2)
Slow Torture Puke Chamber (info) 21:34 19/10 (8)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 21:33 19/10 (1)
Fritz the Cat (info) 21:29 19/10 (54)
Halloween (info) 21:08 19/10 (1)
Hunt for the Wilderpeople (info) 20:55 19/10 (32)
Rekonstruktion Utøya (info) 20:45 19/10 (1)
Savage Streets (info) 20:28 19/10 (33)
Apostle (info) 20:24 19/10 (9)
October Kiss (info) 19:10 19/10 (3)
Dick (info) 17:45 19/10 (45)
Avengers: Infinity War (info) 16:58 19/10 (68)
Battleship (info) 15:18 19/10 (272)
Overboard (info) 15:13 19/10 (4)
Eighth Grade (info) 13:56 19/10 (6)
Elle (info) 12:17 19/10 (36)
Call Me by Your Name (info) 11:56 19/10 (57)
Venom (info) 09:38 19/10 (10)
Himmel över Berlin (info) 08:33 19/10 (209)
Vargarnas natt (info) 06:56 19/10 (51)
Ginger Snaps Back (info) 06:31 19/10 (18)
Accident (info) 02:32 19/10 (3)
You Get Me (info) 02:24 19/10 (1)
Shadow of the Vampire (info) 02:01 19/10 (216)
Unsane (info) 01:57 19/10 (4)
Red Sparrow (info) 01:28 19/10 (19)
Bad Times at the El Royale (info) 00:31 19/10 (3)
Rebecka Martinsson - Det blod som spillts (info) 00:20 19/10 (1)
Thanks for Sharing (info) 00:13 19/10 (30)
Jumanji: Welcome to the Jungle (info) 23:55 18/10 (44)
Mute (info) 23:49 18/10 (18)
Alice, söta Alice (info) 22:44 18/10 (34)
Rebecka Martinsson - Till offer åt Molok (info) 22:35 18/10 (2)
The Fan (info) 22:12 18/10 (162)
Cohen & Tate (info) 22:08 18/10 (9)
American Ultra (info) 22:04 18/10 (28)
Rabbit-Proof Fence (info) 21:57 18/10 (39)
Åsa-Nisse på semester (info) 21:36 18/10 (25)
Blindness (info) 20:51 18/10 (166)
It Came From the Desert (info) 20:08 18/10 (1)
Always: Sunset on Third Street 2 (info) 18:17 18/10 (4)
Sabotör (info) 17:48 18/10 (69)
Flottans glada gossar (info) 17:47 18/10 (12)
Wallander - Prästen (info) 17:46 18/10 (46)
The Square (info) 16:27 18/10 (76)
The Shape of Water (info) 16:20 18/10 (71)
Black Cobra (info) 15:59 18/10 (6)
Zombie Flesh Eaters 2 (info) 15:28 18/10 (54)
The ABCs of Death (info) 13:31 18/10 (45)
Blade Runner 2049 (info) 11:30 18/10 (128)