Betyg idag: 1 220 Besökare idag: 4 264

Benisakura
Intressant och ungefär vad jag förväntade mig. hade gärna sett en biopick om WC istället men detta var inte alls dåligt på något vis.
 Lotso
I sin helhet är Darkest Hour en film vars bästa aspekt är Gary Oldman som Winston Churchill. Han säljer verkligen rollen, och försvinner helt. Regin av Joe Wright är stabil och jag uppskattar en del av kameraarbetet i filmen. Men tyvärr blir scenerna där de sitter i mörka rökiga rum, något långsamma och tråkiga. Dialogerna är inte tillräckligt skarpt skrivna för att hålla mitt intresse. Det är den biten, som filmen fallerar mest på tycker jag. Det är en fin karaktärsfilm som säkert kommer visas i skolor runt om i landet. Men utöver en minnesvärd insats från Gary Oldman. Ser jag inte mycket att komma ihåg denna filmen för.
 fridenpaden
Egentligen inget fel på filmen men såna här historier är så jäkla tråkiga. Dom pratar pratar hela tiden. bla bla bla. Grälar lite. Och sedan bla bla bla.
 Astrojacob
Ingen egentlig Oscarsfilm men stort Grattis till Gary som spelar en Oldman Churchill och nog får sin Oscar. Sorry, Daneil Day-Lewis. Stabil historisk Fyra.
 mbabe
Denna filmen var urtråkig om man sett andra filmer om Churchill innan.
 TFJ
Utmärkt Oldman, tyvärr lever inte resten av filmen upp till hans prestation.
 Jaganatha
Det har bara gått två månader sedan den förra Churchillfilmen hade premiär och det tål väl att sägas samma sak om Gary Oldman som den betydligt mindre sminkade Brian Cox - han är betydligt bättre än den rätt slätstrukna och intetsägande filmen. Historiska skeenden där vi mycket väl vet utgången bjuder tyvärr inte på så mycket dramatik och spänning. I stället blir det två timmars kringvandring i mörka korridorer och rum med en massa noggrant återskapad kostym och rekvisita. Nolans "Dunkirk" från fjolåret täckte delvis in samma historiska ögonblick, men gjorde det mycket bättre. Stundtals blir den brittiska patriotismen lite pinsamt högtravande här. Men det är klart att Oldman ska ha en Oscar!
 Howler19
Narrativet kring Darkest Hour har blivit att Gary Oldman lyser starkare än filmen. Även om jag tycker att Oldman är lysande, så tycker jag inte det är rättvist mot filmen att avskriva den som något mediokert i övrigt. Joe Wright har skapat en tät och intim film med vackert bildspråk som förtjänar sina hyllningar även bortsett från Oldmans uppvisning.
 Björkman
Gary Oldman är (föga förvånande) riktigt bra och fint castat även i övrigt. Filmen har en fin grund att stå på, men det blir ändå ganska tunt. Det känns som man hade kunnat få ut bra mycket mer och dra historien längre än till bara starten av evakueringen vid Dunkirk.
 badpanda1606
Oldman glänser verkligen, absolut! Filmens röda tråd är fantastiskt intressant gillar även många av birollerna. Inte förvånad att den är oscarsnominerad i flera kategorier.
 myslas
Det är inte svårt att förstå varför så många gillar den här filmen. Det tekniska arbetet är av väldigt hög kvalitet och det är svårt att se någon annan film vinna Oscar för smink med tanke på hur man lyckats få Oldman porträttlik Churchill. Oldman är också bra i huvudrollen även om jag personligen föredrar John Lithgows Churchill i The Crown. Så på ytan är det här en väldigt bra film. Men dessvärre känns det mesta väldigt utstuderat och saknar riktig genuin känsla. Scenen på tunnelbanan är det största exemplet på detta. Främst för att det faktiskt aldrig hände och man på så sätt försöker lura åskådarna bara för effektens skull. De ansåg väl att de helt enkelt behövde något för att bryta av filmen från alla tal som 75% av filmen verkar bestå av. Trots min kritik sätter jag betyget tre. Det är ett tekniskt imponerande verk och så länge man inte använder den som en historielektion så är det rätt underhållande. Men Nolans Dunkirk är rätt överlägsen den här filmen.
 the Feber
Oldman är fantastisk men resten av filmen är en rätt tråkig och seg historia. Halvintressant och ok producerat. Helt klart sevärd men absolut inte värd att bli nominerad till en Oscar för bästa film!
Svag tvåa, tråkig och jag är så trött på biografifilmer som visar upp massa halv-sanningar och inte visar mer av vem personen faktiskt var utan mer som vi vill att dom ska vara. Churchill hade en hel del problematiska sidor som inte syns alls här. Välgjort, välspelat, snyggt och så men räcker inte. Den helt och hållet påhittade tunnelbanescenen är patetisk.
 karlmats
En biografi-film som är medryckande från början till slut. Gary Oldmans förvandling är magnifik och visst är det hans film till fullo. Spännande och intressant att följa med bakom kulisserna i denna lilla del av tid och rymd och även om man vet hur det kommer att sluta förtar det inget från stämningen eller Oldmans insats. Hans brandtal är nästan i klass med Klåddans från Street Fighter och allt är väldigt snyggt filmat. Med det sagt så är inte biografi-filmer min favoritgenre och jag blir aldrig riktigt så medryckt att det ska kännas motiverat med något högre än en 3a, men den är stabil. En film med många äldre vita män, men det var väl ingen som trodde något annat heller.
 92axha10
Väldigt trångsynt och helt utan perspektiv. För patriotisk för att jag riktigt kunde uppskatta den som något annat än en uppvisning från Gary Oldman.
 Robkiller
Historisk dramatisering, som mest blir en massa snack. Visst det utspelar sig i en händelserik period, men kan väl inte direkt påstå att filmen var medryckande, spännande, dramatisk eller ens särskilt bra.
 Engravadlax
Huruvida porträttet av Churchill är rättvist rör mig inte i ryggen, han kunde ha ridit till Westminster på en enhörning, och det hade inte förändrat det faktum att Oldman är lysande. Hans motspelare är också kompetenta, och filmen välgjord. Absolut sevärd om än huvudsakligen för Oldman.
 Olof_Gronlund
Hatar filmer om politik helt enkelt. Fastnar inte, jag är nog inte rätt person att uttala mig om denna filmen heller, såg inte så noga då jag tröttna rätt snabbt.
 emilstjernholm
Lite halvtrist hyllningsporträtt som bidrar till den patriotiska mytologiseringen kring Churchill. Snygg precis som många andra av Joe Wrights filmer och Oldman (och hela ensemblen) är strålande. Jag hade dock velat ha mer svärta och realism, mindre putslustigheter.
 Bernhard99
Älskar den, blir tårögd när Winston pratar inför underhuset.
 Allvitr
Ytterligare en film om Churchills förträfflighet. En hel del riktigt bra skådespelare gör den här nästan sevärd. I övrigt är filmen något av det tramsigaste jag sett. Jag är osäker på om de vill göra en seriös film, eller om de hittat ett manus från 40-talet som berättar "den sanna historien" om hur det var och tänkte att det här borde ju filmas. Om inte Filmtipset sagt att du lär gilla den här skarpt, så är det bättre att se något annat på temat. Det finns gott om betydligt bättre filmer om andra världskriget att välja på
 Bomkia
Oldman bär upp den här filmen så hårt. 4a.
 Ful_fisk
Snyggt och spännande. Knappast någon originell film men lätt sevärt för alla som bär intresse för ämnet. Oldman är skitbra och filmen håller hela vägen. Stark trea!
 Adoniram
Oldman är makalöst bra.
 Adoniram
Oldman är makalöst bra.
 dr_Robert
Det är med ambivalenta känslor jag lämnar biografen. Oldman är makalös och också skådespeleriet håller en hög brittisk kvalitet. Bildspråket är också starkt. Men tidvis blir det bara för mycket snyft och flaggviftande, särskilt tänker jag på en omskriven scen i tunnelbanan. Svag fyra.
 ekback
Riktigt bra gjord. Gary Oldman är mästerlig i sin tolkning. Filmen är lång och rätt långsam men den känns inte det minsta tråkig. Det går nästan att ta på spänningen, frustrationen, ångesten och stundtals ilska mellan karaktärerna. Övriga skådisar gör ett bra jobb att gestalta Churchills kollegor och konkurrenter. Miljöerna är mycket välgjorda och känns autentiska. Kanske är det något som skulle kunna göras ännu bättre för en hundraprocentig femma (men jag vet inte vad i så fall), men hur som helst så känns filmen mer som en femma än en fyra, så betyget får landa på en något svag femma.
 haajen
Intressant men konventionell, Oldman är riktigt bra.
Senaste kommentarer
Loving (info) 07:42 14/8 (9)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 07:35 14/8 (61)
Ready Player One (info) 07:33 14/8 (54)
The Greatest Showman (info) 07:29 14/8 (25)
Det gyllene skinnet (info) 06:40 14/8 (85)
The Last Days on Mars (info) 05:10 14/8 (54)
My Little Eye (info) 05:07 14/8 (278)
Min arabiska vår (info) 04:14 14/8 (4)
The Stanford Prison Experiment (info) 03:03 14/8 (9)
Prevenge (info) 01:10 14/8 (2)
Street Mobster (info) 00:21 14/8 (16)
You Were Never Really Here (info) 00:20 14/8 (20)
Skyscraper (info) 00:19 14/8 (6)
Jeanne d'Arc (info) 23:31 13/8 (9)
Yakuza Weapon (info) 23:14 13/8 (5)
The Endless (info) 23:11 13/8 (8)
De 39 stegen (info) 23:11 13/8 (129)
The People vs. Fritz Bauer (info) 22:58 13/8 (4)
The Bone Snatcher (info) 22:10 13/8 (11)
Nu blåser vi maffian! (info) 21:55 13/8 (1)
Beck - Ditt eget blod (info) 21:41 13/8 (16)
The Prestige (info) 21:13 13/8 (1029)
Jack Ryan: Shadow Recruit (info) 21:13 13/8 (85)
Tomb Raider (info) 21:12 13/8 (44)
The Dead Will Tell (info) 20:59 13/8 (10)
Pacific Rim: Uprising (info) 20:29 13/8 (21)
Pacific Rim (info) 20:27 13/8 (298)
Ninjamästaren (info) 19:16 13/8 (4)
Life of the Party (info) 18:01 13/8 (1)
Hereditary (info) 15:23 13/8 (23)
Annabelle: Creation (info) 14:36 13/8 (30)
The Dark Tower (info) 14:06 13/8 (49)
It Comes at Night (info) 14:04 13/8 (33)
Ned Kelly (info) 13:54 13/8 (125)
Askari (info) 13:40 13/8 (1)
Mistress America (info) 13:06 13/8 (19)
Devil (info) 12:17 13/8 (251)
På Chesil Beach (info) 11:14 13/8 (1)
Tully (info) 11:09 13/8 (7)
Cult of Chucky (info) 08:07 13/8 (16)
Mary och häxans blomma (info) 07:59 13/8 (3)
Frihet - Den blå filmen (info) 07:57 13/8 (261)
Zolar  (info) 06:58 13/8 (1)
Action Point (info) 03:58 13/8 (2)
The Grandmaster (info) 03:10 13/8 (49)
The Beatles: Eight Days a Week (info) 02:53 13/8 (12)
Mitt längtande hjärta (info) 02:11 13/8 (29)
The Circle (info) 01:28 13/8 (24)
Flickorna i Rochefort (info) 01:18 13/8 (38)
Curse of Chucky (info) 01:14 13/8 (55)