Skökskjuterska
Stark tvåa ffa för det visuella spektaklet. I övrigt inget som direkt imponerar och jag är inte heller superförtjust i genren till att börja med. Men, skulle tro att denna står sig rätt bra jämfört med övrig generika under Marvelflagg.
 dr_Robert
Filmen känns betydligt längre än den är. Första halvans visuella spektakel är för långt, men väldigt snyggt och räddar tvåan. Andra halvan är sedan en enda lång actionscen, men eftersom ”karaktärerna” vare sig blöder eller har en tredje dimension är det inte spännande utan bara tråkigt. Då hjälper det inte att filmens viktiga roller har mörk hudpigmentering och ofta dessutom är kvinnor.
 the Feber
Oj vad roligt att se! Men låt oss börja med det som sänker betyget, nämligen sista akten. Det blir återigen en superhjälte som slåss mot en superskurk som är en identisk kopia i scener som dränks av specialeffekter. Antagonisten är annars en av de intressantare i MCU, även om han slarvas bort i slutet. De kvinnliga karaktärerna får framträdande och intressanta roller. Fotot är snyggt och effekterna absolut i toppklass. Storyn håller upp intresset och miljöerna med tillhörande musik känns fräsch. Detta är helt klart en av de bästa superhjältefilmerna!
 Supernaut
Med hästlängder det bästa Marvel Studios kläckt ur sig. Frågan är hur något efter detta ens ska komma i närheten. Även utan den geniala hanteringen av representation och politik är det en riktigt solid superhjältefilm med en av de bästa antagonisterna jag sett på film och tveklöst den bästa i en Marvelfilm. Fantastisk!
 karlmats
Ännu en Marvelfilm i alla dess bemärkelser, enda skillnaden är att man här har en mycket mer diversifierad cast, vilket är positivt i sig men inte något som kan rädda filmen i sig. Storyn är ganska alldaglig och karaktärerna likaså. På många sätt är det här kusinen till Wonder Woman, jag är väldigt glad att de här filmerna äntligen görs, synd bara att de inte kunde göras bättre. De flesta Marvelfilmeran landar på starka 2or, de som kommer över det har någonting extra, oftast i dialog eller i form av en väldigt underhållande skurk. Här saknas kryddan och kvar blir en massa slagsmål med folk som inte kan skadas och en storyline utan direkt nerv. Det är snyggt och påkostat och jag blir aldrig uttråkad, men det räcker inte hela vägen. En stark 2a.
 Halofreak92swe
Häftig film! Vackra miljöer och spännande story! Inte alls lika flummig som vissa andra marvelfilmer. Musiken är <3
 arietis
Tänka sig, en film med nästan uteslutande svarta skådespelare och många, många kvinnor i stora roller. Och det går väldigt bra för den. Det är nästan som att filmpubliken kan hantera kvinnor i stora roller, kvinnor i superhjältefilmer, kvinnor som är krigare och filmer där majoriteten inte består av blekhyade människor. Hoppsan liksom. För mig som inte kände till Black Panther innan Avengers CW var det väldigt spännande att lära känna den här helt nya världen. Wakanda känns mer exotiskt och spännande än de utomjordiska världar vi tidigare mött i MCU. De har gjort ett bra jobb med att porträttera detta hemliga land och dess invånare. Precis som i alla andra Marvel-filmer är actionscenerna onödigt långa och många, men det är ju något man får acceptera när det gäller superhjältefilmer. Det här är en mer sammanhållen film än de brukar vara. Fantastiska skådespelarinsatser och väldigt bra specialeffekter.
 Argo_L
¨Fy van vilken värdelös film. Vilka kassa skådespelare osv...
 Harford
Snyggt gjort med enastående specialeffekter, men manuset är tyvärr inget vidare. Mest action för barn och tonåringar, speciellt svarta, som säkert kommer att älska den. Men för oss andra är den en gäspning. Tyvärr kommer vi säkert att få se en lång rad uppföljare då den dragit in mycket pengar. Men det är trevligt att se många starka kvinnliga karaktärer.
 menschenfeind
Urkass CGI, samt för lång och den tappar kraft ungefär halvvägs in. Plus för att panterns dräkt ser ut som den ska, till skillnad från tex Avengers.
Innan filmen premiär så var hypen total och inom Amerikas svarta befolkning hade den vuxit till en rörelse. Utifrån detta så kommer denna film, trots att den är en bra och sevärd film mer, gå till historien för hur viktig den var genom att man nu äntligen vågade skapa en massiv produktion där nästan uteslutande rollerna spelades av svarta skådespelare och som dessutom med många och starka kvinnoroller. Jag har andra Marvel-filmer jag gillar bättre men jag har fallit hårt för Wakanda. 3+
 amam
Utspelar sig till större delen i Wakanda, vilket är lite tråkigt när den större Marvel-världen är betydligt mer intressant. Drar ner helhetsintrycket litegrann från en svag trea, till en stark tvåa.
 abnormal
En hel del bra, t.ex. snygga dräkter och bra genusperspektiv, men en hel del irrationellt och ologiskt beteende - varför skulle ett så modernt och framstående samhälle bygga på blodsarv och rituell strid?
 Adoniram
Marvel i matinékostym som flörtar med afroamerikaner. Tycks ju ha lönat sig, men imponerar föga.
 zallaxx
Helt klart en cool del av marvel universumet. Sluttalet var bra. Påminde lite om chaplins dictatorstal där (för den bildade) :)
 V70
Blaxploitation+Lejonkungen+Saganomr ingenstridscener+Afrikatouch. CGI dominerar och allt annat saknas.
 Vertov
Hade stora förhoppningar, men blev lika besviken som de senaste Marvelfilmerna. Svag tvåa.
 amotherscrime
Helt klart en av de bättre Marvel-rullarna men det säger inte mycket. Fortfarande löjlig på många sätt.
 widez
Det är en snygg film men story är ingen höjdare. Jag rankar den bland de sämre Marvelfilmerna i slutändan.
 Robkiller
Riktigt uselt. Kass handling och värdelösa skådespelare. Helt meningslöst.
 WillyV
Äsch då, den var fullt i klass med de flesta övriga Marvel-filmerna de senaste tio åren. En trea med andra ord.
 laowai
ANTLIGEN! Bra och normbrytande. Den har filmen ar svar att forsta vikten av om en inte ar bekant med Amerkansk kultur och historia.
 kryttan
Helt ok, men mycket svajjig CGI på sina ställen och en mossig överspelande Forest Whitaker som försöker låta afrikansk och misslyckas kapitalt! Underhållande men medioker.
 KJ
En av de bättre Marvelfilmerna. Inte perfekt, men lyckas på så många punkter att det inte gör så mycket.
 Johjt
Tyvärr den svagaste och sämsta "MCU" filmen hittills. Sorry Marvel, men nä. Den är ju inte dålig ska jag tillägga, men skådespelare och handling kunde varit bättre.
 consumedmind
hade kanske för höga förhoppningar men det här va ju riktigt dåligt, och lite rasistisk?
 Hans Moleman
Inte bästa förutsättningar när man ser den på ett plan, men hade oavsett om jag sett den på bio fått en tvåa.
 Qhorinhalfhand
Du kommer få en fantastisk filmupplevelse om du inte ställer så många logiska frågor kring vibranium och wakanda, med otroligt bra karaktärer (Michael B. Jordan inte minst) och story. Ska man leta efter något minus så kan jag tycka att man kunde dragit ned på några actionscener och lagt in lite mer manus istället. Men oj vad bra, en av de allra bästa marvelfilmerna so far, stabil 4a.
 vonadel
Ganska besviken faktiskt. Hade väntat mig en av de bättre MCU-filmerna, men så var verkligen inte fallet. Brukar föredra Marvels solo-filmer, men här fanns mycket att sakna. Förstår verkligen inte hajpen runt denna. Riktigt tunn story. Trista action-scener, mest en massa fighting. Ok, den är inte helt kass, men nah...det räcker inte. 5/10
 Björkman
Stabil, men saknar det där lilla extra. Samtidigt sticker den ut lite jämfört med många andra superhjältefilmer med sin geografiska placering och mix mellan modern teknik och bevarande av äldre kultur på samma gång. Mest plus för Michael B. Jordan och Letitia Wright.
 Bozze80
Matinéaction med en hyggligt intressant story, som dock har stora hål, så försök inte tänka logiskt när du ser den, koppla bort hjärnan lite. Utseendemässigt så är det en salig blandning av riktigt snygga scenerier, och lika fula sådana, och det samma gäller actionscenerna, förutom att de är otroligt mesiga så är de också av väldigt varierande kvalitet, vissa välgjorda, andra amatörmässiga. Förstår inte alls hypen, och jag förstår inte riktigt hur man kunde göra en film som varierar så mycket i kvalitet...
 HerrNenne
Nej jag vet inte, jag gillar tanken mellan krocken mellan det gamla traditionella och det hypermoderna teknologiska, både i Wakanda som i karaktärerna, och Wakanda är superhäftigt och filmen är grymt snygg med grym setting, men... Storyn är ju jättedålig, och mest irriterande.
 Benisakura
Ge mig en superhjältefilm med handling och mörker tack, de flesta som görs nu är alldeles för bubbliga för min smak.
 RichardEk
En Marvelfilm som omgav med en hel del hype, att den skulle vara något extra, i samband med premiären. Nu håller den ganska medelmåttig Marvelnivå. Det är som vanligt gott om action och lagom mycket karaktärsutveckling, men väl inom bekvämlighetszonen. Att filmen skulle innehålla anmärkningsvärt starka kvinnliga karaktärer håller jag inte med om, inga stora steg framåt i jämställdhet här inte. Vi får också den sedvanliga dosen amerikansk sentimentalitet centrerad kring fader-son - temat. På det stora känns filmen mest som en transportsträcka till 'Avengers - Infinity War', och med närmare eftertanke är det ju precis det den är.
 Greystalker
Stark trea, grymma talking drums!
 Eldritch
Suck, går på det varje gång. "men den här marveln är faktiskt bra". Nej, det är den inte. Väntar fortfarande
 lumberdajack
Den bästa marvelfilmen jag har sett. Känns modern och har fantastiska miljöer.
Nja, det är jättesnyggt och allt det där, men som med Thor så rör vi oss mest i ett påhittat ställe baserat på cgi. Rätt tröttande. Vill ha tillbaka Marvelatmosfären från första Iron Man.
 shitstorm
Oscarsnomineringen är ett skämt.
 Ful_fisk
Precis lika stentrist och dunderklyschig som alla Marvel-filmer. Sicken chock! Jag kan inte se någon som helst annan anledning till en oscarsnominering än rasfrågan, vilken i sin tur knappast är särskilt utvecklad i denna film heller. Det här schabraket lever ju inte ens upp till sin titel! De svarta pantrarna var en radikal grupp som kämpade för de svartas rättigheter mot den vita överheten i USA på 60- och 70-talet. Filmen som bär deras namn handlar om en kung av ett fiktivt land med superkrafter vars mål inte ens är att ge vita på nöten. På så sätt är ju fan skurken mer av en "black panther" än hjälten! Så både ideologiskt och underhållningsmässigt är detta ingen succé. Och den tredje akten är ju bara en enda lång gäspning. Nä, detta är bara fantasilös dynga för fantasilösa människor. Kan inte superhjälte-genren bara gå och dö snart?!
 Necross
SATAN vilken usel handling. Det är som ett efterblivet barn skrivit ihop tramset. Bara effekterna räddar detta från 1:a-betyget.
 Solidus
Hyllningarna har varit många och filmen har t o m fått äran att bli Oscarnominerad i kategorin "bästa film". Jag är är trött och mätt på Marvel och vill att deras onödigt långa superhjälteepos ska ta slut. Men det sagt så fann jag filmen vara sevärd. Jag gillar Wakanda och jag gillar den politiska och vuxna undertonen. Humorn är, tack och lov, nedtonad och filmens skurk är en av de mer lyckade antagonisterna i MCU. Det är annorlunda och en frisk fläkt i detta trötta filmuniversum. Jag anser dock att BLACK PANTHER inte förtjänar sin Oscarsnomineringen och även om det är kul att en svensk fick priset för bästa musik, då fann jag musiken i filmen vara standard.
Jag saknar ord om hur dålig den här jävla filmen var.
 DiMMU BoRGiR
Trist och fantasilöst... och det i en sådan fantastisk setting som filmen hade ?! Nä, det här har hypats så fenomenalt larvigt.
 ulpe01
Lite överhajpad som film kanske, men förstår fullt ut varför den blev det kulturella fenomen den faktiskt blev. Egentligen bara en karaktär som inte funkar (alls, W'Kabi, wtf...), övriga är riktigt bra. Snyggt och spektakulärt.
 Körsbär
Snark, trovärdighet måste väl en film ha? Hjälp vad dålig.
 mattiase
Omåttligt dålig! Det här är ju en barnfilm
 hsimpson
Över förväntan! Bra rollbesättning och en helt okej (om än klyschig) berättelse. Stark trea.
 DIProgan
Påkostad som sjutton så den ser ju mycket bra ut och har en gedigen rollista men utförandet är urtråkigt. Den för sig ständigt som en barnfilm med ytliga karaktärer och glädjeskutt/tjut för allt möjligt. En dröm för barn i låg och mellanstadiet men för oss andra, zzz.
 Afflicter
Jag försår inte varför den här filmen har blivit så kritierrosad. Precis som jag befarade är den mest tråkig och tillför inget nytt till superhjältegenren. Visst, skurken har intressant motivation och så har vi det där uppenbara temat som gäller öppenhet mellan nationer, men presentationen är bara så förbannat uttjatad.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
The Ballad of Buster Scruggs (info) 22:01 15/7 (29)
Geralds lek (info) 21:55 15/7 (23)
Fast & Furious 8 (info) 21:48 15/7 (43)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 21:42 15/7 (12)
Lejonkungen 2 - Simbas skatt (info) 21:37 15/7 (239)
Brightburn (info) 21:16 15/7 (6)
Independence Day: Återkomsten (info) 21:04 15/7 (120)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 20:52 15/7 (18)
Tåget (info) 19:23 15/7 (30)
My Soul to Take (info) 18:41 15/7 (50)
The Nightmare (info) 18:36 15/7 (14)
The Meg (info) 18:33 15/7 (48)
Juanita (info) 18:31 15/7 (1)
The Kindergarten Teacher (info) 17:35 15/7 (4)
Tag (info) 16:56 15/7 (14)
Papers, Please The Short Film (info) 16:48 15/7 (1)
All I See Is You (info) 14:31 15/7 (3)
Hostel 3 (info) 14:25 15/7 (60)
You're Ugly Too (info) 13:37 15/7 (1)
Mutant World (info) 13:02 15/7 (2)
Jordgubbslandet (info) 11:32 15/7 (12)
Jimmie (info) 11:13 15/7 (8)
Coast Guard (info) 11:10 15/7 (29)
Stalked by My Doctor: A Sleepwalker's Nightmare (info) 10:57 15/7 (1)
Tender and Tuff (info) 10:55 15/7 (1)
Rampant (info) 03:56 15/7 (3)
In the Lake of the Woods (info) 02:16 15/7 (1)
Studio 5 (info) 01:26 15/7 (4)
Wind River (info) 00:51 15/7 (53)
The Imitation Game (info) 00:49 15/7 (181)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 00:33 15/7 (62)
Yol (info) 00:10 15/7 (15)
Alita: Battle Angel (info) 23:56 14/7 (26)
Waterworld (info) 23:52 14/7 (551)
Arne Dahl: En midsommarnattsdröm (info) 23:36 14/7 (10)
Angry Video Game Nerd: The Movie (info) 22:50 14/7 (17)
Tropic Thunder (info) 22:32 14/7 (617)
Flugparken (info) 22:28 14/7 (12)
Desperado (info) 22:03 14/7 (317)
A Bigger Splash (info) 20:55 14/7 (18)
Trädälskaren (info) 20:54 14/7 (20)
Black Panther (info) 20:54 14/7 (89)
Sophelikoptern (info) 20:52 14/7 (8)
The Faithful Heart (info) 20:08 14/7 (16)
De blodröda hästarna (info) 20:00 14/7 (36)
Blind (info) 19:48 14/7 (3)
Footloose (info) 19:41 14/7 (25)
Rymdimperiet slår tillbaka (info) 19:00 14/7 (744)
Thor: Ragnarök (info) 16:17 14/7 (105)
Jules och Jim (info) 16:00 14/7 (144)