Spidde
Jag har sett de flesta av den här regissörens filmer (annars hade jag nog inte sett den här), men tyvärr är det den svagaste hittills. Filmen är välspelad, genomtänkt och snygg (i all sin gråhet) men alldeles för seg. Hade velat ha mer story. Sevärd beroende på humör skulle jag säga, antagligen ett dåligt val en fredag- eller lördagskväll.
 Powha
Andrej Zvjagintsev lyckas sätta barnen i fokus igen.
 #54
Visning 10 av 30 jag ser på Göteborg Film Festival. Zvjagintsev levererar.
 labi
Några riktigt starka scener, men lite för ofokuserat för toppbetyget. Zvyagintsev är och kommer nog alltid att vara en av mina absoluta favoritregissörer och det gär gjorde mig inte besviken. Blev brutalt påmind om min egen fixering av mobiltelefonen. Vilket tidsdokument denna film kommer att vara om 30-40 år!
 jack_jack_jack
Ett par stycken riktigt bra och starka scener, men sträckorna emellan är för sega och händelselösa.
 Tonti
Z håller stilen och fortsätter på den mer samtidsorienterade väg han gått med sina två senaste filmer. Det är ganska hårt och kallt, mycket, men ändå tycker jag på något sätt att den lyckas undvika att bli helt klinisk i sin visserligen stenhårda kritik av den ryska övre medelklassens egoism. Det finns ändå scener där det krackelerar. Moskvaförortens grå vinter är väldigt fotogeniskt fångad på sitt sätt. Men man hoppas ändå på en dimension till i nästa film, något som överraskar och öppnar upp den slutna världen.
 Jaganatha
Jag gillar framför allt Zvjagintsevs användning av miljöer för att föra fram sitt budskap. Det materiella välståndet i det kärlekslösa föräldrahemmet och det oälskade barnet som tar sin tillflykt till ett övergivet och förfallet hus ute i skogen. Bitvis är det här magnifikt!
 goeran
Andrej Zvjagintsevs senaste film, Saknaden (Neljubov) från 2017, ger en avslöjande bild av ett samtida Ryssland i förfall och fotot är lysande; däremot kommer man inte personerna/skådespelarna lika nära in på livet som i Zvjagintsevs lysande mästerverk Leviatan. Men det är ändå en film väl värd att se.
 Lilla Blåa Mus
Oerhört fokuserat, skulle jag vilja säga, och därmed underhållande. Lagom mycket händer.
 thelw
Fokus läggs på föräldrarnas relationer - med varandra, andra och sig själva. Barnet uppenbarar sig stundvis, i starka, plågsamma scener. Pojkens upplevelser är ständigt närvarande hos tittaren, en upplevelse som bara förstärks av hans frånvaro i själva filmen. Dramaturgin belyser framgångsrikt barnets ickeexistens i föräldrarnas värld och genom att fokus förläggs på föräldrarnas mänsklighet - deras egna svagheter, smärtor och lidelser, och mest av allt deras självupptagenhet - undviker regissören att karaktärerna uppfattas som grymma, vilket annars hade kunnat distansera tittaren från dem och skymt deras normalitet, de är som de flesta andra föräldrar. Filmen belyser moderna människors kontaktsökande kontaktlöshet, moderna föräldrars halvnärvarande ickenärvaro och den smärta det skapar i oss själva och våra barn. Komplexa karaktärer och mycket starkt bildspråk. Filmens utdragna längd och medföljande långsamhet förstärker upplevelsen och kan inte anses vara en brist. Stark femma som ska tolkas utifrån filmens kategori - det här är inte spänning och underhållning utan dyster, bitter socialrealism.
 dr_Robert
Betygsättningen är ovanligt knepig eftersom jag nickade till nån gång, trots att filmen behöll mitt intresse... och jag därför undrar om jag kan ha missat nån viktig ledtråd. Bitvis stark film, t.ex. scenen där sonens vanmakt och ångest slår en som en höger i solar plexus. Men Z är mer intresserad av samhällskritik än av sin filmens huvudperson medan mitt intresse snarare är det omvända.
 Sture Stenhög
Vill man gilla sina egna föräldrar lite mer, så ska nog den här filmen kunna göra jobbet. Den engelska titeln avslöjar väl mycket av det här handlar om, bristen på kärlek definierar i princip alla relationer i filmen, och det här är en skicklig studie i hur detta påverkar karaktärerna. Thrillermomentet fångar mig också i sin grådaskiga realism. Med det sagt så är filmen så kall att det är svårt att bli fullt ut engagerad i den, och det är inte första gången som jag känner så med Zvjagintsev
 haajen
Storyn är lite väl enkel och sparkar in redan öppna dörrar. Dock är filmen fantastiskt välspelad och regin/fotot är superbt. En glömmer inte den i första taget.
 KimEkberg
Verkar som att Zvjagintsev tittat för mycket på film. Diggar inte alls den stålgrå grejden, 2:35:1 och den lökiga musiken. En kärlekslös film om kärlekslöshet blir lite för tautologisk. I den här världen är det ju ganska lätt att göra sig löjlig över kontaktlöshet, selfies och egocentrism- men i det här fallet blir det för ickedynamiskt. Jag tror inte, och hoppas inte, att det på riktigt finns så totalt känsloförlamade existenser som de filmen påvisar som normativa.
 mammene
Efter viss eftertanke så är den nog värd en fyra, ett mycket välgjort arbete som växer efterhand. Bedrövligt är det, och man får absolut ingen känsla för någon av föräldrarna, först. Efter ett tag smyger sig en förklaring in och man leds in på något som kan vara ett försök att förklara, för den skull finns inga förmildrande omständigheter, bara så här är det. Jag gillar när man ger sig tid att utveckla och se förändringen som sker med alla inblandade och att i ett drama smyga in en thriller, bra agerat.
Det är mycket här som är mycket mycket bra, men filmen suger aldrig riktigt in mig ordentligt. Det är liksom otroligt bra och otroligt snyggt, både i foto och i berättande. Men det drar inte riktigt in mig så det blir lite småtråkigt, eller, det blir aldrig direkt tråkigt, men småputtrigt på något sätt. Mycket stark trea.
 RustyFilm
"Andrej Zvjagintsev (regi, manus) beskriver här en totalt kärlekslös familj som lever i en Moskvaförort. Och det gör han på ett mästerligt sätt. Hatet som strålar mellan Zhenya och Boris (makarna) gör det här till den tyngsta ”feel bad”-filmen jag sett på länge. Hatet strålar tyvärr även mot deras 12-åriga son Alyosha. Bilderna på Alyosha gråtande i sitt pojkrum är starka och detta medan makarna är ute och ägnar sig åt sina respektive nya partners. Pojken väljer att fly lägenheten. Det är ett välgjort, provocerande och tungt dystert drama där endast inslaget med Ryska motsvarigheten till ”MissingPeople” står för lite mänsklighet och detta med militärisk disciplin.
 hsimpson
Det stålgrå fotot är (förstås) magnifikt, men filmen är Zvyagintsevs svagaste hittills, vilket i och för sig säger en hel del om hans nivå. Här hade man kunnat klippa bort ca 73 minuter naket och sex (jag blev överraskad att det var så mycket sådant), så hade filmen varit ett par snäpp bättre. Fyran är ändå ganska stabil. Tycker dock inte att det här är en svidande kritik mot rysk övre medelklass, eller en bild av ett samtida Ryssland i förfall, som vissa har kommenterat. Det är en kritik mot mänskligheten.
Senaste kommentarer
The Invisible Woman (info) 20:39 24/5 (10)
Sanningen om Båstad (info) 20:03 24/5 (1)
Ärret (info) 20:02 24/5 (13)
Anonym (info) 19:57 24/5 (20)
Booksmart (info) 19:55 24/5 (1)
Tag (info) 19:43 24/5 (8)
Immortal (info) 17:49 24/5 (131)
Maskarna (info) 17:41 24/5 (48)
Zardoz (info) 17:17 24/5 (133)
Jakten på kidnapparna (info) 14:23 24/5 (8)
Den vita renen (info) 13:35 24/5 (9)
Night on Earth (info) 10:17 24/5 (184)
På jakt efter en man (info) 09:21 24/5 (1)
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)