Betyg idag: 1 218 Besökare idag: 4 264

Lotso
I sin helhet är Phantom Threads en av 2017års bästa filmer, och med sin simpla premies. Blir det en lyckad film om både romans och drama. Att säga den är välgjord med en bra regissör med en fantastisk insats från en legend, säger sig själv. Den greppa tag om mig i ett tidigt skede, och jag var fast där och då. Det känns som en rättvis film för Daniel Day-Lewis att ha som sin sista film. För ingen kan säga “fuck” lika elegant som han.
 Spidde
There will be blood är en av mina favoritfilmer så att PTA och Day-Lewis gör en till film tillsammans är ju en uppenbar höjdpunkt på filmåret för mig. Jag ger filmen en fyra, men är trots det lite besviken. Jag hade givetvis inte väntat mig en ny There will be blood, och precis som jag hade förväntat mig är den här filmen mer besläktad med The Master (som jag tyckte var lite tråkig, Inherent Vice var mycket trevligare). Det är dock en bra film på alla sätt. Fint foto, utsökt regi och grymt skådespel rakt igenom. Kanske är den lite för seg för sitt eget bästa och tar för lång tid på sig att komma igång. Dessutom har filmen, och den relation som står i centrum, något mycket perverst över sig som utvecklas till något allt värre ju längre filmen fortgår. Två intressanta karaktärsstudier, men en överlag osympatisk och mörk film. Kommer nog se om den om något år eller så, kanske växer den vid en andra titt.
 #54
Visning 16 av 30 jag ser på Göteborg Film Festival. Inte helt tydligt hur den här filmen ska tolkas. Intressant är den dock i vilket fall.
 La_suede
Jag vet inte faktiskt. Jag håller med om att huvudpersonerna gjorde det bra. Handlingen, ja jag vet inte riktigt. Ibland känns det som om man bara börjar bli okänslig, men den berör inte direkt. Jag gillade inte hur Krieps karaktär utvecklade sig. Och framförallt kändes den inte verklig. Precis som om det var en kompensation för hans beteende.
 pontuselias
Grymt snygg, bra musik, Day Lewis har några riktigt bra one-liners, men karaktärerna hade behövt en bättre tredje akt
 Jaganatha
Svår och tungsint film och således svår att betygsätta. Men att vi har med en av nutidens främsta regissörer att göra, därtill en av de bästa skådespelarna, står klart från första till sista bildruta. Musiken av Jonny Greenwood förtjänar också ett omnämnande. Synd bara att inte handlingen och händelseutvecklingen greppar tag på det sätt som jag hade önskat. Kallsinnet regerar för mycket, liksom det kanske gör i Reynolds Woodcocks liv. Det är mycket riktigt något perverst och obehagligt över de centrala relationerna i filmen. Paul Thomas Anderson klarar här av att göra det James Foley misslyckas med i Fifty Shades Freed. Eller också var det bara jag som råkade se de båda filmerna nära inpå varandra och inbillade mig ett samband.
 Astrojacob
Ja, vad säger man? Svår film med underbart tempo men samtidigt frustrerande långsam innan Drama inträder. Utsökt spel sista 30 min räddar en Fyra, men ingen Oscarsvinnare.
 Björkman
Händelsefattig film som lever enbart av lysande skådespeleri. Sådant kommer man i min bok inte jättelångt på. Story i korthet: två dårar gnäller på varandra till och från i två timmars speltid. Man får ingen sympati för endera av de två huvudkaraktärerna och något uns av nerv infinner sig först i några få minuter i slutet.
 KimEkberg
fattar inte riktigt grejen, varför han ska vara sån tönt. Förstår inte varför Day Lewis ska lägga all sin sista energi på att vara så irriterande oidipalt case. Glänser ju till i sparris-scenen, men känns också som det är för att det är lite impro inblandat. hade nog mått bra av lite mer edge, och om den hade varit lite mindre filmisk. musiken är inget vidare heller, är alltid skönt när den försvinner, men det gör den inte så ofta. bilscenerna förtjänar en eloge, men de är på tok för få och korta.
 92axha10
Jag förstod alla teman med moderskap och att vilja känna sig omhändertagen. Det är jättebra men jag brydde mig helt enkelt inte. Jag brydde mig inte ett dugg om hur det skulle gå för vårt omaka par. Daniel Day-Lewis är lysande som förväntat. I min värld räcker inte hans insats att liva upp den hör långtråkiga filmen.
 mazquara
blev positivt överraskad, tycker man lyckades bra med skildringen av dom/sub-relationen (kan ni sluta använda ordet "pervers" tack???). något långsam dock och musiken gick mig på nerverna.
 AlexXar
Som en hinderbana för ens fokus, utan belöning om man tog sig igenom med alla poäng. Filmen hade sina enstaka intressanta stunder och de större skådespelare fick skina i minst en av sina scener. Några effekter som fick en att faktiskt le lite, bra som dåliga, alla var välkomna vid det laget. Kanske höjer till en tvåa senare, men nu är den i botten av min Oscars lista och markeras med en etta.
 Tonti
Stöpt i en väldigt klassisk form och hantverket är naturligtvis fläckfritt. Samtidigt finns det udda och skruvade strax under ytan och glimtar fram ibland, med framförallt ganska humoristiskt resultat. Samtidigt tycker jag inte Anderson lyckas riktigt med Hitchcock-grejen som jag tror han försöker med. Karaktärerna är inte tillräckligt intressanta för att man ska bry sig om deras relation på djupet och de gotiska elementen är inte tillräckligt starka för att det ska bli en Rebecca heller. Men jag uppskattade det ändå.
 goeran
Lite morbid men duger väl som lättsam underhållning.
 myslas
P.T. Anderson fortsätter göra alldeles utsökt film som ofta provocerar med karaktärer som man älskar att hata. Manuset är möjligtvis inte riktigt lika starkt denna gången men skådespel, regi, foto, musik och kostym är av högsta klass. Daniel Day-Lewis skulle vara väl förtjänt av en fjärde Oscar för den här rollen och Lesley Manville får äntligen ett erkännande med en nominering för bästa biroll. Stark fyra.
 Haenskii
Gäsp. Inte ens Daniel Day-Lewis lyckas med att göra den här filmen till något annat äntt sömnpiller. Lesley Manville göra filmen stundtals intressant att se på då hon får fram väldigt mycket känslor med små uttryck.
 consumedmind
grinig gubbe är grinig i över två timmar
 BrutusBeefcake
Väldigt vuxet, ja rentav gubbigt men PTA lyckas göra den där morbida snärten som gör det hela så bra och välgjort är det, så otroligt välgjort. Day Lewis briljerar och hans karaktär är också en sådan kuf man bara älskar, tror ingen annan än PTA kunde ha lyckats att få mig intresserad i en sån här film i 130 minuter. Imponerande, men skall säga att första timmen är betydligt bättre än andra enligt mig, hade den hållt första timmens nivå hela vägen hade det kunna bli en fempoängare men inte idag i alla fall. (11+/15)
 Zingostar
Totalt innehållslös film. Rekommenderar alla att inte kolla på denna rulle. Över två timmar med en sur gubbe som är sur av okänd anledning. Personer går omkring säger osammahängande saker. En av de absolut sämsta filmer jag har sett alla kategorier.
 Ful_fisk
Paul Thomas Andersons filmer är alltid intressanta, även ifall jag inte alltid älskar hans sentida filmer på samma sätt som Boogie Nights, som är en av mina favoriter genom tiderna. Den här är väldigt elegant, snygg och välspelad och håller intresset trots sitt väldigt låga tempo. Blev aldrig direkt superengagerad, men det fungerade. Vad som slog mig när filmen var slut var att jag kände mig väldigt lugn och på gott humör. Det stillsamma tempot färgade uppenbarligen av sig, och jag var härligt avslappnad hela kvällen därefter. Ser fram emot att se denna igen i framtiden, då jag kan låta den sjunka djupare in i mitt medvetande. Andersons filmer brukar ha den effekten, och det vinner de på.
 Howler19
Som i flera av Andersons verk dansas det på linjen till det utdragna i vissa partier, och jag kan förstå att man kan se det på ett annat sätt om man inte är i rätt sinnestillstånd. Jag tycker att Phantom Thread håller sig på rätt sida, mycket tack vare den fenomenale Day-Lewis men även kvinnorna runt honom. Ett typexempel på att film i första hand handlar om presentation, och att vilket ämne som helst kan greppa tag i en om det är gjort med fingertoppskänsla. Mycket bra.
 halvdebil
pål tomas anderssons senaste film är hans tråkigaste (och därav i min subjektiva mening även hans sämsta) hittills men fortf rätt gott mos. stark trea!
 Dangoh
kan man ge en 0:a?
 haajen
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är för lång och jag förstår de som tycker att den inte har så mycket att förmedla. Själv förvånades jag av hur rolig den var emellanåt och jag drogs in i miljöerna och det skruvade spel som pågår mellan de tre huvudkaraktärerna. Många frågor lämnas obesvarade och en får vrida och vända på det en sett. Hur som haver, Manville är den som slutligen räddar betyget - hon är filmens MVP.
 Olof_Gronlund
Alltså faktiskt på gränsen till en fyra, Day Lewis i sin sista film tyvärr och han spelar inte över heller. Mycket bra jobb av Vicky Krieps med, som förtjänade en nominering på Oscarsgalan tycker jag. Det som gör att det blir en trea istället för en fyra är handlingen i sig om klänningar osv. Det är inte jätteintressant för min del, men samspelet mellan huvudrollerna var väldigt bra.
 Engravadlax
Jobbiga och framförallt tråkiga karaktärer, musiken är monoton och påträngande, väldigt få tempobyten, dialoger och framföranden känns ofta artificiella, manus en soppa. Inte så löjeväckande dålig som när han gjorde Lincoln, men DDL har passerat sitt bäst före datum. PTA har alltid varit halvdålig, men utan en stjärncasting i högform så är hans filmer ingenting.
Välgjort men osympatiskt och ointressant. Svag tvåa. PTA har helt tappat mig. Efter raka fyror och femmor är det bara tvåor på sistone.
Senaste kommentarer
Loving (info) 07:42 14/8 (9)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 07:35 14/8 (61)
Ready Player One (info) 07:33 14/8 (54)
The Greatest Showman (info) 07:29 14/8 (25)
Det gyllene skinnet (info) 06:40 14/8 (85)
The Last Days on Mars (info) 05:10 14/8 (54)
My Little Eye (info) 05:07 14/8 (278)
Min arabiska vår (info) 04:14 14/8 (4)
The Stanford Prison Experiment (info) 03:03 14/8 (9)
Prevenge (info) 01:10 14/8 (2)
Street Mobster (info) 00:21 14/8 (16)
You Were Never Really Here (info) 00:20 14/8 (20)
Skyscraper (info) 00:19 14/8 (6)
Jeanne d'Arc (info) 23:31 13/8 (9)
Yakuza Weapon (info) 23:14 13/8 (5)
The Endless (info) 23:11 13/8 (8)
De 39 stegen (info) 23:11 13/8 (129)
The People vs. Fritz Bauer (info) 22:58 13/8 (4)
The Bone Snatcher (info) 22:10 13/8 (11)
Nu blåser vi maffian! (info) 21:55 13/8 (1)
Beck - Ditt eget blod (info) 21:41 13/8 (16)
The Prestige (info) 21:13 13/8 (1029)
Jack Ryan: Shadow Recruit (info) 21:13 13/8 (85)
Tomb Raider (info) 21:12 13/8 (44)
The Dead Will Tell (info) 20:59 13/8 (10)
Pacific Rim: Uprising (info) 20:29 13/8 (21)
Pacific Rim (info) 20:27 13/8 (298)
Ninjamästaren (info) 19:16 13/8 (4)
Life of the Party (info) 18:01 13/8 (1)
Hereditary (info) 15:23 13/8 (23)
Annabelle: Creation (info) 14:36 13/8 (30)
The Dark Tower (info) 14:06 13/8 (49)
It Comes at Night (info) 14:04 13/8 (33)
Ned Kelly (info) 13:54 13/8 (125)
Askari (info) 13:40 13/8 (1)
Mistress America (info) 13:06 13/8 (19)
Devil (info) 12:17 13/8 (251)
På Chesil Beach (info) 11:14 13/8 (1)
Tully (info) 11:09 13/8 (7)
Cult of Chucky (info) 08:07 13/8 (16)
Mary och häxans blomma (info) 07:59 13/8 (3)
Frihet - Den blå filmen (info) 07:57 13/8 (261)
Zolar  (info) 06:58 13/8 (1)
Action Point (info) 03:58 13/8 (2)
The Grandmaster (info) 03:10 13/8 (49)
The Beatles: Eight Days a Week (info) 02:53 13/8 (12)
Mitt längtande hjärta (info) 02:11 13/8 (29)
The Circle (info) 01:28 13/8 (24)
Flickorna i Rochefort (info) 01:18 13/8 (38)
Curse of Chucky (info) 01:14 13/8 (55)