RunRiot
Klyschigare än såhär blir det typ inte. Kunde säga hur filmen skulle sluta efter fem minuter och inledningen var riktigt dålig. Däremot är actionscenerna galet välgjorda och Alicia Vikander är helt lysande. Karaktären Lara är även lagom komplex, hon får vara tuff utan att bli en stereotyp och hon får vara sårbar. Stort plus i kanten för att de aldrig under filmens gång försöker sexualisera henne. Fokus ligger på att överleva, inte att se snygg ut. Blinkningarna till spelet är också rätt snygga, även fast det känns lite lazy att sno vissa scener rakt av. Jag hade önskat att birollerna skulle vara lite mer nyanserade och djupa, speciellt Mathias, men det störde mig inte överdrivet mycket. Jag blev underhållen och positivt överraskad. Hoppas på en uppföljare.
 Jaganatha
Detta är helt enkelt ett Indiana Jones-actionäventyr för 2010-talet med, som sig bör, kvinnlig huvudroll. Det bjuds inte på några större överraskningar, gränsen mellan onda och goda är tydligt dragen. Alicia Vikander gör rollen som Lara Croft rättvisa rent fysiskt, men dramatiskt är det sämre ställt och det finns inga andra minnesvärda karaktärer. Nick Frost som pantbanksinnehavare lär vi få återse i den obligatoriska uppföljaren. Slutet är övertydligt på den punkten.
 Afflicter
Manuset är väldigt tunt. Dominic Wests berättande är skrattretande dåligt skrivet och man får inte de där förklaringarna till pusslen man är van vid från dylika äventyrsfilmer. Tomb Raider kan närmare förklaras som Commando för kvinnor även om man också lyckas få fram att Lara inte är van vid det här äventyrandet ännu. Det övernaturliga behandlades på ett överraskande sätt, som säger en del om hur filmmakarna förhåller sig till de tidigare Tomb Raider-filmerna. Det här är en bättre film, men inte med mycket. Hade man skippat pappa Croft hade det kanske varit bättre.
 badpanda1606
Pendlar mellan stark 2a och svag 3a. Alicia lyfter filmen något. Stundtals visuellt bra gjord. Manusmässigt...Mellanmjölk typ
 Hogman
Ja men Alicia gör det alldeles utmärkt, jag konstaterar som flera redan gjort att detta är en kvinnlig Indiana Jones. Förutsägbart, men rätt underhållande
 S_Griffon
Lite bättre än de andra :)
 Abigor
Bra biounderhållning för stunden
 Bomkia
Bättre än originalfilmerna. Vikander sköter sig bra, men allt känns väldigt by-the-book. Får aldrig riktigt den där ståpälsen man behöver för att lyfta en sån här film. 3+
 amam
Alicia är ju bra. Resten ... De skyndar sig genom hela filmen och allt är bara klyschor. Svag trea.
 HerrNenne
Som film är det en rätt platt klyschig actionfilm utan någon speciell charm. Som filmatisering är det en katastrof. Man har trimmat bort allt som gjorde storyn i spelet egen på något vis, och ersatt det med standard 1A i allt. Att saker behövde förändras när tiden går ner från 20 timmar till två är självklart, men här har uppenbart helt fel val gjorts. Alicia Vikander är bra och passar utmärkt som Tomb Raider men får inte riktigt chansen att bli så bra som det borde. Tyvärr är karaktären platt och utbytbar och lyckas inte fånga någon speciell personlighet genom filmen heller. En hel del i filmen himlar man med ögonen eller suckar åt, det är helt enkelt inte bra nog. Men det mest oförlåtliga är att man om och om igen gör plotten dumhetsdriven. Spela spelet istället.
 jingoo
Helt ok popcornrulle. Har en del riktigt bra scener men helheten känns ganska jaha.
 amotherscrime
Ja du. Någon månad senare och jag minns inte speciellt mycket från denna film. Standard passable äventyrs-remake. Även om Vikander är bättre än Jolie men jag tycker ändå att originalet har mer själ.
 PeterTheW
Vikander är härlig, så hennes fysik och närvaro, men filmen i sig är dessvärre rätt jäkla tråkig.
 Zelest
Precis allt jag vill ha av en Tomb Raider-film! Action, tombs, raiding, pilbågar. Klart över förväntan!
 foppa99
Nej nej. Inget är bra, inte ens vackra Vikander
 Engravadlax
+ Alicia Vikander. - Allt annat.
 Bengt_a
Helt klart underhållande. Och inga större luckor i historien för en gångs skull när det gäller äventyrsfilmer.
 ekback
Cool action, häftigt äventyr men många dumheter också... Något svag trea.
 callusis
Lika dåligt som förväntat.
 Jompalompier
Underhållande äventyrsfilm.
 Hypostas2
Orkade inte se klart den.
 Tsurugi
Trevlig underhållning. Jag hade vissa förhoppningar om vad som skulle hända efter att ha ha tyckt mycket om spelet filmen är baserad på men dessa infriades inte vilket var lite av en besvikelse. Ändå en bra film att slökolla på. Filmer baserade på spel brukar ju inte precis vara kvalitetsfilmer men denna är klart den bästa jag har sett. Klart bättre än de gamla med Jolie. Inget mästerverk såklart men som sagt är det mer eller mindre bara trevlig äventyrsunderhållning för ett par timmar.
 ulpe01
Gillar det här bättre än den förra filmserien och Alicia är grym som Lara Croft. Det blir ju lite klyschigt, men det funkar bra som underhållning en stund.
 Powha
Svag trea.
 abnormal
Var ungefär som väntat. Snyggt gjord och givetvis bättre än föregångarna, men halvtrött action med återkommande oförklarligt och irrationellt beteende från Lara. Hoppas på mer på uppföljarna.
 isecore
Börjar bra, sen störtdyker den ner i ett hav av platta karaktärer, extremt förutsägbar story och en rakt igenom tröttsamt klyschig produktion. Oavsett hur fort Alicia Vikander springer kan hon inte komma undan att det här är en ganska rutten film.
 Manko
Alicia passar bra som Lara, men filmen i det stora hela känns så oinspirerad och själlös.
 starsky
Fräsch produktion men i genren tycker kag det saknad något. Det är många scener som är spelliknande moment men de känns lite poänglösa. Kanske glimten i ögat saknas? Men helt ok.
 dafreakish
Det här är visserligen en film som inte är sämre än de med Jolie, men den är heller inte särskilt mycket bättre. Croft är en cool actionhjälte men Vikander är alldeles för bra för rollen. När hon ska leverera "fyndiga" repliker blir det tyvärr mest fånigt. I slutändan blir det här Indiana Jones, men lightversionen.
 kryttan
Helt ok actionrulle, med lite flörtningar till de som spelat spelen. Alicia är 100% bättre än Jolie iaf. Bra Indiana Jones substitut.
 myslas
Fylld med dumheter, klyschor och bedrövlig dialog. Skräp.
 Svamp
Alicia vikander och Dominic west gör sina roller bra, men både de som gjort filmmanuset av spelet samt den som regisserat den här smörjan bör byta karriär.
 Conan Barbaren
Ajajaj, så bedrövligt. Kunde varit Indiana jones med en uppgradering, Särskilt med Alicia som gör detta så bra man kan genomföra det i mina ögon. Men manus, klippning och allmän story arc är rakt igenom bedrövligt. Hade lätt titta på samma film igen om bara någon annan hade fått ett försök på detta. Spel serien återuppfann verkligen Lara iom spelet grovt filmen baserats på. Jag hoppas dom inte försöker igen med Alicia efter detta bottennapp, blir svidig av all potential som skjuts i sank.
 Supernaut
Action långt över förväntan. Med rätt attityd var det en väldigt underhållande actionfilm. Bra hantering av förlagan med, mycket nära samtidigt som den gör rejäla ändringar för att förbättra där spelets story är svagare.
 live
Ganska så väldigt svag 3:a. Blev SUGEN på att se en kvinna i huvudrollen i en actionrulle, vilket en film om Lara Croft erbjuder, SÅG den pga Alicia Vikander i huvudrollen. Var som en dålig Indiana Jones. Enda bra är att en kvinna är i huvudroll och karaktäriseras som cool och mänsklig (stark, men också stundvis öm och svag) vilket inte är vanligt i filmer. Nästan ironiskt dålig handling och dialoger. Platsar som ett spel, men blev inte en bra film.
 Pari
Mycket dåligt manus.
 Benisakura
Ändå helt okej söndagsfilm som var överraskande bra .
 Tim Buckley
Trivsam dussinfilm. Ser dock inte poängen med Alicia Vikander alls. Se hellre National Treasure med Nicholas Cage.
 Djason
Över förväntan. Visst är manuset svagt men Alicia Vikander är bra och actionscenerna är snygga. Har nog aldrig sett en kvinna i en film springa så mycket förut.
 Hanness
Mycket bättre än de tidigare filmerna.
 vonadel
Tycker den var bra. Vikander gör inte bort sig. Snygg. Gjorde sig bra i 4K. 7/10
Inte alls så tokig reboot. Klassiskt uppbyggd äventyrsfilm med bra action. Kan sakna Angelina som Lara, men den här har iaf mindre tv-spelskänsla, vilket alltid är bra.
 Makta
Alicia passade inte some Lara enligt mig samt att de tog storyn från ett av spelen och gjorde allting mindre! Kommer ej ihåg hur de gamla filmerna var men denna var ganska lätt bortglömd.
 Christofer
Ungefär som senaste spelet, inte dålig men inte heller minnesvärd.
 Körsbär
Varför är man så rädd för döden i dagens filmer? Kan inte bara en stackars huvudkaraktär få dö utan att det sker off-screen i en explosion..... suck. Nej, mesig film. Våga mer, mer rått. Det hade tomb-raider vunnit mycket på.
Pendlar mellan hyfsat underhållande och pinsamt usel. Vikander gör en riktigt bra Lara Croft, författarna gör ett riktigt klent manus och tv-spelsbolagen gör förmodligen duktigt med deg. (5+/15)
 cart
En mycket svag 3
 yrkeschaufföre
Alicia är mycket mer rätt som Lara än Angelina var men manuset är lite svagt och känns som ett utdraget tv-avsnitt. Jag ser gärna fler filmer om Lara.
 the Feber
Alicia gör bra ifrån sig. Effekter och fotografer likaså. Stundtals fångar man verkligen äventyrskänslan. Manuset och regin gör mindre bra ifrån sig. Detta är mall 1A och det är rätt trist. En väldigt svag trea i betyg.
 Zebulonm
Filmen är rätt okey men Alicia passar inte alls lika bra som Lara som Angelina gör.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Faces, Places (info) 22:41 17/8 (9)
Godzilla: Monster Planet  (info) 21:18 17/8 (2)
Secret Obsession (info) 21:09 17/8 (9)
Den skyldige (info) 21:06 17/8 (13)
Farväl min konkubin (info) 20:01 17/8 (49)
Flykten från DDR (info) 19:49 17/8 (2)
Studio 54 (info) 16:19 17/8 (2)
Sin City (info) 15:43 17/8 (1885)
Land of the Dead  (info) 15:18 17/8 (505)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 14:53 17/8 (7)
Aladdin (info) 14:41 17/8 (17)
The Attendant (info) 13:28 17/8 (3)
Lommbock (info) 12:56 17/8 ()
Småkryp 2 - Äventyr i Karibien (info) 12:25 17/8 (1)
Mortal Engines (info) 12:05 17/8 (25)
Our House (info) 11:48 17/8 (5)
Escape Plan: The Extractors (info) 11:47 17/8 (1)
How Fernando Pessoa Saved Portugal (info) 11:14 17/8 (1)
Ice Planet (info) 10:30 17/8 (24)
95 (info) 10:11 17/8 (1)
The Highwaymen (info) 09:29 17/8 (11)
Jag, Daniel Blake (info) 08:59 17/8 (38)
From Above (info) 07:28 17/8 (1)
Fasanjägarna (info) 07:23 17/8 (21)
Spy Game (info) 06:17 17/8 (323)
Third Person (info) 02:28 17/8 (12)
Erin Brockovich (info) 01:43 17/8 (429)
Vi är bäst ändå (info) 00:17 17/8 (2)
Million Dollar Arm (info) 23:58 16/8 (26)
Parasite (info) 23:53 16/8 (2)
San Andreas (info) 23:46 16/8 (108)
The Echo Game (info) 23:46 16/8 (1)
Vargens sång (info) 23:37 16/8 (5)
The Beasts' Carnival (info) 23:28 16/8 (4)
Till drömmarnas land (info) 22:54 16/8 (1)
Sista kontraktet (info) 22:49 16/8 (68)
Taken 2 (info) 22:12 16/8 (224)
Lejonkungen (info) 21:52 16/8 (18)
Britt-Marie var här (info) 21:51 16/8 (11)
Tommy (info) 21:36 16/8 (37)
Dumbo (info) 21:25 16/8 (6)
The Square (info) 20:56 16/8 (85)
Darkest Night (info) 20:16 16/8 (1)
Ride (info) 19:33 16/8 (1)
Godzilla: King of Monsters (info) 17:44 16/8 (13)
Röda husets hemlighet (info) 14:22 16/8 (7)
Freeheld (info) 13:57 16/8 (5)
Escape at Dannemora (info) 13:31 16/8 (4)
Lion (info) 13:20 16/8 (60)
Love Happens (info) 09:52 16/8 (58)