Betyg idag: 1 210 Besökare idag: 4 257

BrutusBeefcake
Det finns väldigt mycket man kan klaga på över denna film baserad på rebooten av det klassiska spelet Tomb Raider, men den var ändå långt mycket uthärdligare att se på en förväntat och många gånger satt jag och var ganska underhållen likt man var när man såg Indiana Jones eller "Mumien" med Brendan Fraser. Men den har så många tydliga brister och upplösningen känns så himla trist. Därför klarar den med nöd och näppe en 3:a. (7-/15)
 jezebel
Bättre än väntat. Svag 3:a.
 Adoniram
Tomb raider light. Mycket light. Men Alicia Vikander är som vanligt lysande.
 uCj
Inte fantastisk men helt ok version av spelet, det var underhållande!
 ToddDowney
Tycker filmen lyckades förbånansvärt bra med Lara. Handlingen var lite meh, men samspelet mellan Goggins och Vikander var lyssande. Förvånadsvärt bra.
 Greggor
Vikander är såklart riktigt bra. Dock är hon nog den enda skådespelaren i filmen som funkar förutom en underhållande cameo. Filmen börjar bra med en del bra filmad action som underhåller. Men mer och mer dyker det upp ologiska eller dumma scener. Som alltid i actionfilmer har jag inget problem med att se förbi sådant om det är bra action. Men i den här filmen blir det för mycket efter ett tag. Vilket är synd då jag gärna skulle se mer av karaktären i en bättre skriven film.
 Lotso
I sin helhet lyckas Tomb Raider med att göra en hyfsad underhållande film som fyller i spåren från de andra filmerna. Man ska inte gå in och förvänta sig detta är en djup drama, utan en äventyrlig film vars huvudsyfte är att underhålla. Däremot så kan detta dras ner lite då filmen tar sig lite på stort allvar än vad den ska göra och hade blivit bättre med lite mer humor och lite mer fokus på det orealistiska. Men detta vägs också upp av Alicia Vikander som verkligen är det bästa med filmen. Det märks hon har tagit rollen på allvar och hennes charm och karisma speglas av i Lara Croft vilket är ett stort plus. Actionscenerna överlag är också bra gjorda, men ingen wow känsla. För nybörjare är detta en bra äventyrsfilm som bjuder på spänning, men för den erfarna tittaren har man sett det förr.
 SaddleCreek
Helt ok actionrulle. Hade dock varit mycket bättre om de höll sig till spelets story istället för att göra en klichéfylld Hollywoodversion av den.
 Halofreak92swe
Jag är ett stort fan av Tomb Raider-spelen. Jag gillar både de gamla och de nya. Den här filmen är en väldigt bra spegling av första "nya" spelet med en yngre Lara. Vikander passar faktiskt ganska bra in i rollen som Lara, liite för smal och tanig och accenten var inte helt hundra. Men i stort riktigt bra gjort av henne! :) Bra tempo, mycket action, många inslag från spelet som man kände igen och även om de inte egentligen följt spelet särskilt noggrannt så gör inte det så mycket, de gör sin egen grej och det funkar rätt bra! Både jag och dejten tyckte den var riktigt tuff! Svag 4. Uppföljare ja tack!
 sodomiten
Efter att bara ha sett reklamaffischen kan jag säga direkt att Alicia inte passar att spela Lara Croft.. Det ska till en riktig sexbomb för den rollen och det är inte Alicia.
 karlmats
Lite missad potential här, jag gillar franchisen, Alicia Vikander är bra i huvudrollen och äventyrsgenren är ju aldrig helt fel. Tyvärr är underlaget lite för mjäkigt, det bjuds inte direkt på några som helst överraskningar i manuset och skådisarna utöver Alicia är alldeles för bleka, framför vill man ju ha en bättre skurk, Walton Goggins är alldeles för träig för att det här ska kunna bli en ny klassiker. Sen tycker jag nog lite att filmen tar sig själv på lite för stort allvar, säga vad man vill om Angelina-filmerna, men att ge en uppnosig haj en käftsmäll under vattnet är precis den typen av scener som hör hemma i en film som Tomb Raider. Här saknas sånt och därmed och en hel del charm. Det känns lite taskigt mot Vikander som verkligen tränat till sig och gått in helhjärtat för det här, och hon är en bättre skådis än den här typen av filmer brukar komma i närheten av, men storyn och dialogen håller inte till mer än en stark 2a.
 Robkiller
En del action, en del äventyr, effekterna är ok och Alicia är bra. Men det känns som att det saknas något. Grundhandlingen är det inget fel på, men detaljerna gör att det redan från början och hela filmen igenom verkar ogenomtänkt.
 Mikael602
Alicia lyfter filmen, men handlingen är alldeles för tunn och tråkig. Man får ingen närhet till de andra skådespelarna heller
 RunRiot
Klyschigare än såhär blir det typ inte. Kunde säga hur filmen skulle sluta efter fem minuter och inledningen var riktigt dålig. Däremot är actionscenerna galet välgjorda och Alicia Vikander är helt lysande. Karaktären Lara är även lagom komplex, hon får vara tuff utan att bli en stereotyp och hon får vara sårbar. Stort plus i kanten för att de aldrig under filmens gång försöker sexualisera henne. Fokus ligger på att överleva, inte att se snygg ut. Blinkningarna till spelet är också rätt snygga, även fast det känns lite lazy att sno vissa scener rakt av. Jag hade önskat att birollerna skulle vara lite mer nyanserade och djupa, speciellt Mathias, men det störde mig inte överdrivet mycket. Jag blev underhållen och positivt överraskad. Hoppas på en uppföljare.
 Jaganatha
Detta är helt enkelt ett Indiana Jones-actionäventyr för 2010-talet med, som sig bör, kvinnlig huvudroll. Det bjuds inte på några större överraskningar, gränsen mellan onda och goda är tydligt dragen. Alicia Vikander gör rollen som Lara Croft rättvisa rent fysiskt, men dramatiskt är det sämre ställt och det finns inga andra minnesvärda karaktärer. Nick Frost som pantbanksinnehavare lär vi få återse i den obligatoriska uppföljaren. Slutet är övertydligt på den punkten.
 Afflicter
Manuset är väldigt tunt. Dominic Wests berättande är skrattretande dåligt skrivet och man får inte de där förklaringarna till pusslen man är van vid från dylika äventyrsfilmer. Tomb Raider kan närmare förklaras som Commando för kvinnor även om man också lyckas få fram att Lara inte är van vid det här äventyrandet ännu. Det övernaturliga behandlades på ett överraskande sätt, som säger en del om hur filmmakarna förhåller sig till de tidigare Tomb Raider-filmerna. Det här är en bättre film, men inte med mycket. Hade man skippat pappa Croft hade det kanske varit bättre.
 badpanda1606
Pendlar mellan stark 2a och svag 3a. Alicia lyfter filmen något. Stundtals visuellt bra gjord. Manusmässigt...Mellanmjölk typ
 Hogman
Ja men Alicia gör det alldeles utmärkt, jag konstaterar som flera redan gjort att detta är en kvinnlig Indiana Jones. Förutsägbart, men rätt underhållande
 S_Griffon
Lite bättre än de andra :)
 Abigor
Bra biounderhållning för stunden
 Bomkia
Bättre än originalfilmerna. Vikander sköter sig bra, men allt känns väldigt by-the-book. Får aldrig riktigt den där ståpälsen man behöver för att lyfta en sån här film. 3+
 amam
Alicia är ju bra. Resten ... De skyndar sig genom hela filmen och allt är bara klyschor. Svag trea.
 HerrNenne
Som film är det en rätt platt klyschig actionfilm utan någon speciell charm. Som filmatisering är det en katastrof. Man har trimmat bort allt som gjorde storyn i spelet egen på något vis, och ersatt det med standard 1A i allt. Att saker behövde förändras när tiden går ner från 20 timmar till två är självklart, men här har uppenbart helt fel val gjorts. Alicia Vikander är bra och passar utmärkt som Tomb Raider men får inte riktigt chansen att bli så bra som det borde. Tyvärr är karaktären platt och utbytbar och lyckas inte fånga någon speciell personlighet genom filmen heller. En hel del i filmen himlar man med ögonen eller suckar åt, det är helt enkelt inte bra nog. Men det mest oförlåtliga är att man om och om igen gör plotten dumhetsdriven. Spela spelet istället.
 jingoo
Helt ok popcornrulle. Har en del riktigt bra scener men helheten känns ganska jaha.
 amotherscrime
Ja du. Någon månad senare och jag minns inte speciellt mycket från denna film. Standard passable äventyrs-remake. Även om Vikander är bättre än Jolie men jag tycker ändå att originalet har mer själ.
 PeterTheW
Vikander är härlig, så hennes fysik och närvaro, men filmen i sig är dessvärre rätt jäkla tråkig.
 Zelest
Precis allt jag vill ha av en Tomb Raider-film! Action, tombs, raiding, pilbågar. Klart över förväntan!
 foppa99
Nej nej. Inget är bra, inte ens vackra Vikander
 Engravadlax
+ Alicia Vikander. - Allt annat.
 Bengt_a
Helt klart underhållande. Och inga större luckor i historien för en gångs skull när det gäller äventyrsfilmer.
 ekback
Cool action, häftigt äventyr men många dumheter också... Något svag trea.
 callusis
Lika dåligt som förväntat.
 Jompalompier
Underhållande äventyrsfilm.
 Hypostas2
Orkade inte se klart den.
 Tsurugi
Trevlig underhållning. Jag hade vissa förhoppningar om vad som skulle hända efter att ha ha tyckt mycket om spelet filmen är baserad på men dessa infriades inte vilket var lite av en besvikelse. Ändå en bra film att slökolla på. Filmer baserade på spel brukar ju inte precis vara kvalitetsfilmer men denna är klart den bästa jag har sett. Klart bättre än de gamla med Jolie. Inget mästerverk såklart men som sagt är det mer eller mindre bara trevlig äventyrsunderhållning för ett par timmar.
 ulpe01
Gillar det här bättre än den förra filmserien och Alicia är grym som Lara Croft. Det blir ju lite klyschigt, men det funkar bra som underhållning en stund.
 Powha
Svag trea.
Senaste kommentarer
Splatter University (info) 00:15 20/6 (3)
Golden Eighties (info) 00:10 20/6 (2)
Johan Falk - Vapenbröder (info) 00:07 20/6 (142)
The Giver (info) 00:02 20/6 (45)
Rebell i bojor (info) 23:45 19/6 (138)
Bron över floden Kwai (info) 23:08 19/6 (259)
Mandomsprovet (info) 23:07 19/6 (400)
Tully (info) 23:07 19/6 (3)
Ett veck i tiden (info) 23:07 19/6 (2)
Death Wish (info) 23:06 19/6 (11)
I Feel Pretty (info) 23:06 19/6 (2)
Truth or Dare (info) 23:05 19/6 (2)
Isle of Dogs (info) 23:05 19/6 (11)
Deadpool 2 (info) 23:04 19/6 (21)
Love, Simon (info) 23:03 19/6 (11)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (info) 23:03 19/6 (3)
Closer (info) 22:55 19/6 (759)
Brännpunkt Djakarta (info) 21:50 19/6 (40)
What Maisie Knew (info) 21:19 19/6 (45)
Café Society (info) 20:46 19/6 (41)
Jackie (info) 20:23 19/6 (25)
Violent Life (info) 20:21 19/6 (1)
The Death of Superman (info) 20:13 19/6 (1)
Korparna (info) 19:09 19/6 (13)
Double Duty (info) 18:28 19/6 (1)
I nattens hetta (info) 17:53 19/6 (92)
Shoplifters (info) 16:19 19/6 (1)
Star Wars: The Last Jedi (info) 15:10 19/6 (138)
Ip Man 2 (info) 12:42 19/6 (56)
Bergets grymma hemlighet (info) 10:35 19/6 (53)
Pretty When You Cry  (info) 10:13 19/6 (6)
The Litch (info) 09:33 19/6 (1)
I Am Michael (info) 08:44 19/6 (7)
The Second Coming of Christ (info) 08:24 19/6 (1)
Ready Player One (info) 07:48 19/6 (32)
The Conjuring 2 (info) 07:34 19/6 (67)
Micke & Veronica (info) 03:00 19/6 (42)
Legenden om Billie Jean (info) 01:42 19/6 (16)
State of Grace (info) 00:31 19/6 (99)
Road House (info) 00:00 19/6 (126)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 23:34 18/6 (916)
Fifty Shades Freed (info) 22:46 18/6 (10)
Coco (info) 22:42 18/6 (20)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 22:40 18/6 (13)
Flossie (info) 21:51 18/6 (4)
Jim och piraterna Blom (info) 21:18 18/6 (81)
Her (info) 21:14 18/6 (231)
The Quiet One (info) 20:51 18/6 (2)
Deepwater Horizon (info) 15:26 18/6 (45)
I nöd eller lust (info) 13:17 18/6 (12)