ekback
Hehe, mm, bra film, eller... nja, men ok underhållning ;)
 Jaganatha
Stendum och kalkonartad skräpfilm på hög budget och en typ av Kina-Nordamerika-Europa-amalgamering som vi kommer att få se mer av i framtiden, förutspår vissa bedömare. Faktiskt är filmen lite kul för stunden, men manus och dialog är verkligen under all kritik.
Jag skulle inte vilja påstå att filmen är korkad. Den är snarare extremt skitkorkad. Jason Statham går på halvfart, Ruby Rose lyckas väl hyfsat med att låtsas att hon är Angelina Jolie, och Li Bingbing är störande kass. Underhållningsvärdet finns där, men det gör även en klämkäck flickunge. (5+/15)
 Solidus
När man äntligen får göra en storproduktion om en megalodon som anfaller människor, så lyckas regissör och studio att förvandla något som hade kunnat bli en underhållande köttfest alt. seriös spänning till att bli ett oengagerat sömnpiller. Fruktansvärd tråkig film med noll karisma. Humorn faller med ett ordentligt magplask och karaktärerna är ointressanta och själva huvudmonstret känns som den skriftar i storlek. Det enda minnesvärda i filmen är Jason Stathams tränande kropp vid en ålder av 51. Det märks att filmstudion tog en säker och trygg väg med sin produktion, livrädda för att sticka ut. Konsekvensen av deras rädsla blev en film som botar sömnsvårigheter.
 PeterTheW
Underhållande!
 best_jeppe
Jag tyckte den var ganska charmig då den själv inser vad det är för film den är. Den tar inte sig själv på för stort allvar och är tämligen underhållande. Även om jag skulle önska lite mer set-pieces. Svag 3a.
 Sarcadoz
Många brister och kass kvalité. Skit i denna och se om hajen eller bara se den istället. Denna var ju faktiskt rätt kass.
 JPerlie
Först och främst gick jag in med förväntning att se en halvkass men underhållande actionfilm. Det var ungefär vad jag fick. Jag skrattade bitvis ordentligt, sällan åt vad som var tänkt att vara humorn. Men hur ofta levererar humor i den här typen av film? Jag garvade mer åt absurdheten och dumheten i många av scenerna. Logiken var en enda stor face palm. Men underhållande, ja. Actionspäckad, ja. Spännande, ja. En klar 3:a. Är man villig att lägga ut pengarna så skulle jag säga att en stor haj gör sig bra på en stor bioduk. Jag fick inte mindre än jag förväntade mig.
 TheHorrorfan
Helt okej. Man får det man förväntar sig.
 cristian81
Bajs.
 jezebel
Är oändligt trött på kommentarer i stil med "man får vad man förväntar sig". Jag förväntar mig en hajfilm, inte en dum barnfilm.
 Björkman
Småcharmig och strax över förväntan. Statham i god form (som vanligt) och man bjuds på både spänning bitvis såväl som lite humor (som inte blir för barnsligt överdriven). Minus för att det blir lite väl utdraget med liknande skeenden gång på gång, men som helhet klart underhållande. Stark tvåa. Rätt bra effekter och påkostad för att inte vara en storfilm på det sättet.
 cedmoy
Om badstrandsscenen hade varat en halvitmme till - och musiken hade byts ut till något lite gladare så hade det här verkligen kunna bli en stark 2a.
 deswhip
Filmen håller lagom ambitionsnivå tycker jag, alltså de försöker inte vara så seriösa men det går aldrig över gränsen till komik och skådespelarna agerar bra i det här formatet. Men trots de här fina förutsättningarna och den utmärkta filmidén lyckas man inte göra bra film ändå! Trist... Jag tycker hajen (eller megen) visuellt kunde gjorts bättre, snyggare, tuffare och rörelserna var inte klockrena. Handlingen sen lämnar mycket att önska, faktum är att det nog aldrig blev riktigt spännande över huvud taget! Och en hajfilms syfte är väl att vara spännande? Filmmakarna kanske skulle titta på ettan och försöka lära sig något... Filmen utvecklades negativt och slutet var faktiskt katastrofalt dåligt. En scen var bra och det var den med hajen och flickan med en glasruta emellan men för att se det räcker det med trailern. Sen en sak till, musiken till eftertexterna, en thaidiscocover på låten "Hey Mickey", den var suveränt bra och slog både originalet, Carola's och alla andra versioner med hästlängder! Jag har letat efter låten på youtube men det verkar som om man måste se filmen för att få höra den...
 ekmanälskaren
Rolig och välgjord!
 atroxa
Gick in med låga förväntningar och blev besviken.
 vonadel
Underhållande. Går ju inte att se den med tron att det ska vara seriöst. Samtidigt var det mindre komedi än vad jag trodde. Sen är jag kanske lite tveksam till castingen av Statham. 6/10
 foppa99
Gick in me låga förväntningar o blev glatt överraskad. Underhållande
 Benisakura
Precis vad jag förväntade mig!
 Engravadlax
Somnade efter 2 minuter.
 jack_jack_jack
Alltså visst, man förstod vad som väntade. Men var den tvungen att vara så lång?
Började B-charmigt och underhållande men blev snabbt tråkig. Ganska svag tvåa.
 krank-mma
Genom sitt promo-material skapar den här filmen i stort sett korrekta förväntningar, som den sedan levererar med råge. Den är alltså inte riktigt lika dum och B:ig som dess "Jason Statham boxar en haj på näsan"-affish antyder. Om man vill se en film som stämmer med de förväntningarna, så rekommenderar jag att man ser den här filmen. I sin genre är den riktigt bra. Vill man inte se en sådan film så rekommenderar jag att man ser något annat. Det känns mest jäkligt märkligt att göra som många gör här på filmtipset; går och ser film i genrer man inte gillar och sedan sätter lågt betyg för att filmen var passande i sin genre... Då är det ju inte filmen man betygsätter, utan genren i sig.
 BlueViper
Såg klart den iaf. Gillar Statham så blev väldigt besviken här. Hade endast en förväntan om att bli underhållen. Stark etta/svag tvåa.
 HerrNenne
Länge vet den på vilken nivå den ska vara för att vara sådär b-filmsunderhållande. Det gör att man har överseende med många dumheter. Tyvärr är den alldeles för lång, så man tröttnar. 1,30 och jag hade nog inte haft mycket att gnälla på.
 Robkiller
Värdelös humor, risiga effekter och kassa skådespelare. Det här var ju tokuselt. Är nog ungefär samma klass som Asylums försök i genren...
 haajen
Inte speciellt minnesvärd om en säger så. Underhåller hyfsat medan en tittar men det är verkligen en film som känns rätt trött. Några kul blinkningar till Hajen och tydligt ställningstagande MOT rovfiske av hajar lyfter den en smula.
 Hanness
Vilken besvikelse, men eftersom att Jason Statham är med kan jag inte den alltför dåligt betyg, han lyckas rädda filmen.
 hakuna
Är kluven, på ett bra sätt. Vill samtidigt ge en 5:a haha Man vet vad man får när det är en gigantisk haj och Statham :D
 Djason
Visst är betyget för högt för effekterna är rätt dåliga i vissa scener och manuset är rätt tunt men Jason Statham håller den här filmen flytande.
 Christofer
11/12: Givetvis var det ju lika dåligt som väntat men på en seg långflygning funkade det ändå såpass att det gick att se klart åtminstone. Hemma hade jag nog gett upp långt innan.
 dudson
Givet genom korkad film. Filmens styrka är dom sköna karaktärerna man lätt fastnar för. Annars är det som vanligt när det kommer till denna genre, skrämsel effekter & idioter till folk som tar haj faran på 0 allvar. Det går inte räkna alla haj filmer..... Känns som folk aldrig ledsnar att bli skrämda för det okända djupet. Inget slår mästerverket Deep Blue Sea iaf.
 Supernaut
Riktigt dålig. Inte så dålig att den blir rolig, utan bara dålig.
 päronanton
Den var okej!
 karlmats
Jag som hade hoppats på en högbudgetversion av Sharknado men det här var inte alls lika medvetet om vad det är för typ av film och istället blir det ointressant. Statham är ju alltid träig så det var nog helt fel casting om man ville ha en bättre film, men han drar väl in folk till biosalongen så precis som med alla andra beslut som gjordes i den här filmen så handlade det nog om ROE. Kinesernas inflytande i dagens mediokra bombastiska Hollywoodrullar är väl mer regel än undantag nuförtiden och känns i det här fallet väldigt påklistrat. Alla exponerade klockor av utvald design i var och varannan scen gav säkert några dollar till. Att en sån här film är dum är väl ingen nackdel, men när den också blir tråkig, ja då vet man att det är en riktig flopp och det finns inget som riktigt motiverar mig att vara snäll så då åker hajtänderna fram och gnager in hela vägen in mot en 1a.
 Snakey
Fånig är en grav underskattning. Svaga karaktärer och ännu svagare "skämt". Kolla på Jaws istället
 WillyV
Stark tvåa. B-film som iaf är milt underhållande.
Kinakopplingen är rejält påtaglig i the Meg, och inget ont i det, men dumt att klassa den som en typisk hollywoodrulle. Statham räddar delvis detta med charmen, för detta var inte alls något märkvärdigt. Underhållande för stunden med en del kul effekter, men extremt ytlig och saknar all form av känsla.
 Asian Dawn
Haha! Otroligt korkad, men snyggt gjord och förvånansvärt underhållande.
En popcorn-rulle i sin sanna bemärkelse. Här finns inget originellt eller nytt och jag fascineras över hur den till punkt och pricka uppfyller varje del i mallen för en katastrof-film. Precis som en popcornrulle ska så gör filmen sitt bästa att blända oss med ingredienser av specialeffekter eller action. Jag visste dock att det var en popcornfilm jag skulle se så jag var beredd med massor av snacks, godis och läsk och en avslappnad attityd. Jason Statham fungerar dessutom alltid hemma hos mig.
 Gubbkepan
Värdelöst manus, värdelöst skådespeleri, alla karaktärer gör konstant ologiska val samt övertydlig koppling till Kina för att nå den asiatiska marknaden (eftersom det är där mest pengar finns att hämta). Hade en av producenterna som lärare så råkar veta att det på riktigt är ett taktiskt val
 Zipper
Kryper med näppe över kanten till en tvåa. Hade trott att den skulle vara mer underhållande, men det fanns ingen glimt i ögat där inte.
 Halofreak92swe
Pinsamt dålig. Enda som är bra är Statham och den delvis snygga cgin. Se Deep Blue Sea istället, mycket bättre haj-rulle.
 Sovande_mannen
Vilket skämt. Blir bara förbannad när man kan göra den så mycket bättre. Men Shuya Sophia Cai är sjukt rolig.
 kryttan
Möjligt att jag vid några få tillfällen blir lite underhållen, men detta är hemskt överlag! hua!
 ulpe01
Kunde ha varit så mycket bättre, och jag gillar inte ens halvskräckisar med stora stygga hajar (Hajen är ett mästerverk, men jag kan inte bada i varken sjöar eller hav i veckor efter att ha sett den...). Vid mer än ett tillfälle känns det som att jag blivit lurad på en film som kunde haft så många fler superhäftiga scener. Det är väl så här det blir när åldersgränsen sätter stopp för något riktigt episkt. En sån här stor sommarrulle med Statham förtjänade bättre.
 Mikael602
Boooooring.
 Tatty
Okej film och en aning spännande. Nervpirrig när det började hända grejer.
 Misslovemovie
Kunde ha gjorts så mycket bättre.
Senaste kommentarer
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)
Hycklaren (info) 13:07 23/7 (13)
Den siste samurajen (info) 11:54 23/7 (937)
The Intruder (info) 11:33 23/7 (1)
Kommissarien och havet - Den inre kretsen (info) 07:07 23/7 (28)
Tank 432 (info) 04:05 23/7 (8)
Utøya 22 juli (info) 03:47 23/7 (18)
Pride (info) 02:45 23/7 (82)
Barbie: Dagbok (info) 01:42 23/7 (12)
The Deminer (info) 00:34 23/7 (3)
Hell or High Water (info) 00:06 23/7 (61)
The Boy Who Harnessed the Wind  (info) 23:39 22/7 (3)
The Girl with the Dragon Tattoo (info) 23:34 22/7 (365)
Rocketman (info) 22:56 22/7 (11)
Long Shot (info) 22:46 22/7 (6)
The Diabolical (info) 22:28 22/7 (6)
Blueprint (info) 21:35 22/7 (9)
Birdman (info) 21:33 22/7 (212)
Arne Dahl: Mörkertal (info) 21:03 22/7 (10)
The Hard Way (info) 20:55 22/7 (7)
Secret Obsession (info) 20:48 22/7 (4)
Barry Lyndon (info) 20:34 22/7 (554)
Climax (info) 19:32 22/7 (13)
Jeepers Creepers 3: Cathedral (info) 19:24 22/7 (11)
The Silence (info) 18:48 22/7 (12)
Headshot (info) 18:43 22/7 (5)
Alita: Battle Angel (info) 18:41 22/7 (28)
Yesterday (info) 18:14 22/7 (6)
Lejonkungen (info) 18:12 22/7 (8)
BlacKkKlansman (info) 18:10 22/7 (43)
Francofonia (info) 17:09 22/7 (3)
Cargo (info) 12:30 22/7 (18)
Dumbo (info) 11:40 22/7 (4)
Hardcore - En brutal verklighet (info) 11:34 22/7 (18)
Min börda (info) 11:30 22/7 (3)
Turist (info) 11:01 22/7 (161)
Svenska bilder (info) 07:46 22/7 (35)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 07:38 22/7 (523)
Jakten på den försvunna skatten (info) 07:30 22/7 (612)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 05:37 22/7 (15)
Adrift (info) 05:35 22/7 (10)
Red Sparrow (info) 05:31 22/7 (25)
Harry Potter och halvblodsprinsen (info) 05:23 22/7 (499)
Damsel (info) 02:56 22/7 (3)
Night Train to Lisbon (info) 00:55 22/7 (31)