DrJW
Jag är inte en fan av Lars Von Trier, hans filmer är deprimerande och han gillar verkligen att se sina huvudpersoner i elände, och den enda filmen av honom som jag hittills gillade är Antichrist. Men efter att ha sett denna så tyckte jag inte bara om den, men den här överlägset den bästa filmen Von Trier någonsin har gjort i sin karriär! Jag är förvånad! Den har samma ton som dem andra filmerna av Von Trier och den har till och med en mindre störd scen som jag inte tyckte om, men ur den berättande synen så de rätt logiskt och den är inte på riktigt, tack gode gud! Men samtidigt så är den annorlunda än dem andra filmerna som Von Trier har gjort, den är inte deprimerande, huvudpersonen är inte i elände (dock så är huvudpersonen en seriemördare) och den har inte en cameo eller en små roll framträdande av Udo Kier eller Stellan Skarsgård. Den är rätt filosofiskt och konstnärligt, och den var även rätt bra gjord, men jag erkänner att en del av dialogen mellan huvudpersonen och Bruno Ganzs karaktär kunde ha klippts ner. Detta var också en av Matt Dillons bästa och mest minnesvärda roller. Man kan verkligen se av skogen, vägarna och några av husen i den här filmen att den har filmats i Sverige. När man är på vägen så ser man verkligen massor av skogar och några av de gammaldags husen i mitten av ingenstans. Jag har läst att den här kan vara Von Triers sista film, och om det är sant så slutade han åtminstone med en riktigt bra film för en gångs skull!
 Engravadlax
Dillons psykopat kommer inte i närheten av Bale eller Gyllenhaal, men det beror nog mer på von Triers diskbänksrealistiska manus (realistiskt bortsett från att ingen verkar reagera på att den 'överintelligenta' Jack är dum i huvudet och försäger sig varje gång han öppnar munnen, eller gör något annat oerhört suspekt). Det händer egentligen inte så mycket i filmen, utan det är nästan bara en serie hyperrealistiska mord med lite bakgrundsdialog emellanåt. Jacks dialog med Verge/Bruno Ganz är dessutom rätt pretentiös och korkad. Porträtteringen av psykopati i filmen är ofta komisk, men man får inte intrycket att det är med flit. Den är också navelskådande på ett väldigt banalt sätt som konstant skriver publiken på näsan att "det här är minsann en psykopat!" Helmantlade kulan-delen framåt slutet var det enda i hela filmen som jag fann öht engagerade. Lars von Trier kan ibland, men han är en löjligt överskattad amatör som tar sina dåliga idéer på blodigt allvar.
 emilstjernholm
Jag finner första timmen både otäck och underhållande i sin sadistiska realism. Imponeras också av att von Trier kan få den svenska myllan att se ut som landsbygden i USA, riktigt fint foto. Däremot är slutet oändligt segt och pretentiöst, dialogen mellan Ganz och Dillon fick mig att räcka mig efter skämskudden. Ojämn film med andra ord.
 PeterTheW
Obehaglig, bitvis intressant, men på det stora hela rätt menlös. Dillon är imponerande som fullblodspsykopat.
 Benisakura
Bra skådespeleri och håller intresset uppe hela tiden men tar aldrig riktigt fart heller förutom mot slutet men då i en riktning som inte faller mig i smaken.
 Makta
Brukar inte dömma filmer snabbt men herregud vad allt från skådespeleri till effekter var värdelöst. Stängde av ganska snabbt då det inte fanns något som kunde rädda denna filmen... URK!
 Sture Stenhög
Allas vår favoritdansk von Trier är sig lik, och man får ändå gilla att han så kompromisslöst gör sin egen grej återigen. Man får anta att han verkligen satt och mös när folk lämnade biosalongen i förtid på Cannes-visningen, och själv roas jag av hans nattsvarta humor och en del riktigt bra sekvenser. Att han har lyckats använda Matt Dillon på ett vettigt sätt är ju lite imponerande i sig också. Men annars antar jag att det här är en film om konst, mytbildning och narcissism, och det kan hända att jag missade något, men jag vet inte om det blir så mycket substansfyllt sagt om det. Det här känns istället som en ren provokation, och som sådan är den lite kul, men von Trier kan ju vara så mycket intressantare än så
 #54
Visning 10 av 20 jag ser på Göteborg Film Festival. Mer humoristisk än obehaglig.
 Molestaire
Härligt lekfull gore och bisarrheter i historien. Lyfter aldrig hela vägen, men ett avslut som grundar för fin efter-bion-diskussion uppskattas!
 Jaganatha
Lars von Triers provokativa seriemördarfilm tar sig mest mest formen som ett samtal mellan Matt Dillons mördare Jack och Bruno Ganz helvetessändebud Verge om konstens innersta väsen. Mördar Jack för att han inte klarar av att bygga ett tillfredsställande hus? Frågorna i slutet av filmen är säkert fler än de var i början. Som sagt, humorn är svartsynt men den gör ändå filmens långa speltid uthärdlig. Inte så spekulativ och obehaglig som man kanske hade anledning att befara.
 Ful_fisk
Stämningfull och mörk film av von Trier, men inte en av hans bästa. Den brister lite på tempot, som var lite lågt. I övrigt fungerade det mesta dock riktigt bra. Skrämmande och fascinerande, med intressanta tankar om konst, våld, mänskligt psyke och allt möjligt. Fint spelat av Dillon och Ganz.
 Tonti
Lite väl cynisk för min smak, även om slutet bjuder lite poetisk rättvisa. Bitvis skickligt gjord och Dillon är faktiskt kongenial, men det är ändå mest ett varför över hela projektet.
 Jannebanan
Djup, snygg och välspelad! Matt Damon fullständigt lysande i rollen och Von Trier fläskar på med brutaliteter. Har svårt att förstå att folk faktiskt har lämnat biosalongen när denna visats, då det finns en rejäl dos av svart humör genom hela rullen, vilket i mitt tycke ger balans till de brutala scenerna.
 LacombeLucien
Den vackraste och mest infernaliskt operetta, poetiska film som gjorts sedan Pasolinis sista mästerverk.
Senaste kommentarer
Tillbaka till framtiden del II (info) 22:58 19/7 (300)
King Kongs son (info) 22:53 19/7 (9)
What If (info) 21:53 19/7 (48)
La La Land (info) 21:42 19/7 (120)
Lejonkungen (info) 21:02 19/7 (998)
The Intern (info) 20:57 19/7 (72)
The Hummingbird Project (info) 20:47 19/7 (5)
Baltic Storm (info) 20:28 19/7 (67)
Loving Vincent (info) 19:59 19/7 (14)
Diego Maradona (info) 19:56 19/7 (2)
Änglarnas stad – Los Angeles  (info) 19:44 19/7 (93)
Booksmart (info) 19:37 19/7 (14)
First Kill (info) 19:25 19/7 (11)
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)
Black Panther (info) 14:42 19/7 (90)
Straw Dogs (info) 13:51 19/7 (189)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 13:43 19/7 (2)
Mikael (info) 11:50 19/7 (16)
The Brood - missfostret (info) 11:46 19/7 (138)
Midsommar (info) 11:41 19/7 (10)
Den Förtrollade Vägen (info) 11:25 19/7 (1)
Swiped (info) 09:33 19/7 (3)
The Nun (info) 09:31 19/7 (32)
The Vampire's Assistant (info) 09:25 19/7 (74)
Kidnapping Stella (info) 09:22 19/7 (1)
Den sjunde sonen (info) 08:53 19/7 (1)
Gods of Egypt (info) 04:21 19/7 (48)
Little Evil (info) 01:11 19/7 (11)
Secret Obsession (info) 01:09 19/7 (1)
Elvira Madigan (info) 01:03 19/7 (106)
Sabotage (info) 00:09 19/7 (11)
Lejonkvinnan (info) 00:00 19/7 (4)
Judge Dredd (info) 23:56 18/7 (339)
Defcon 4 (info) 23:40 18/7 (6)
Long Shot (info) 23:31 18/7 (5)
Overlord (info) 23:06 18/7 (19)
Bleka dödens minut (info) 21:59 18/7 (335)
Vice (info) 21:44 18/7 (22)
Captive State (info) 20:12 18/7 (4)
Fänrik Ståls sägner (info) 19:39 18/7 (2)
Still the Water (info) 18:51 18/7 (7)
Our Kind of Traitor (info) 17:28 18/7 (12)
Social Animals (info) 15:08 18/7 (1)
Midnight (info) 14:44 18/7 (1)
Shoplifters (info) 13:37 18/7 (19)
Hellboy (info) 11:49 18/7 (7)
30 Days of Night: Dark Days (info) 11:49 18/7 (40)
Saladdin Castique (info) 11:20 18/7 (1)
Sakke (info) 11:17 18/7 (1)
Flugparken (info) 10:24 18/7 (13)