Tim Buckley
Svagheten med filmen är att den egentligen inte anknyter alls till något som är känt om Astrid, annat än att den utspelas i Vimmerby och att en liten biroll består av en herr Lindgren. Men byter vi ut namnen så skulle det här kunna vara en film om vem som helst. Styrkan är att den är någorlunda välgjord, även om den precis som 9 av 10 svenska produktioner är, är långgrund och ytlig. Hm. Vi kan kalla det "Jakob Eklund syndromet" . Han är visserligen inte med. Men han skulle kunna ha varit det, och det säger allt om filmens nivå. Beige start och starkt slut. Men allt som allt en 3a.
 päronanton
Fin film om Astrid! Alba August är en riktig duktig skådis som verkligen visar sina känslor. Men jag skulle velat veta lite mer när hon började skriva på sina mästerverk.
 choklatchip
Fantastiskt skildring om hur det var att vara en ung kvinna under slutet av 20-talet i Sverige. En berättelse om människor där ingen utmålas som alltigenom ond eller god utan just som människor. Om den porträtterar Astrid Lindgrens ungdom rätt har jag ingen aning om men jag tycker att Alba August lyckats fånga min föreställning om ALs person perfekt. Och vilken barnskådespelare och regissör som lyckats skapa unge Lasse.
 Zipper
Den här filmen slår an en ton hos mig, historien är på något vis universell för så många unga kvinnor och barn från den här tidsperioden. Vissa scener är hjärtskärande, Alba August gör det bra och pojken som spelar Lasse är rakt igenom fantastisk - det får man allt för sällan säga om barnskådisar. Det är i scenerna med dem och Trine Dyrholm filmen verkligen blixtrar till. Resten är lite för mycket generisk svensk film där allt känns lite väl tillrättalagt.
 larsen1976
Nej, det här var inget för mig. Dessutom tycker jag att man fokuserar på fel period av Astrids liv. Jag hade mycket hellre sett en film som fokuserar på hela hennes liv med tyngd på åren mellan Pippi fram till hennes död.
 JD
Lite grann får man känslan av att det här var den historia om Astrid Lindgren som kunde ge en schysst nordisk och tysk samfinansiering och att argumenten för att berätta just denna historia, som lite övertydligt framförs även i själva filmen genom barnens brev till författaren på ljudspåret, delvis är en efterhandskonstruktion. Det må vara en angelägen skildring av kvinnors villkor vid den här tiden generellt sett, men det känns trots en och annan blinkning till böcker som skulle komma lite löst påklistrat på just Lindgren och hennes författarskap. Samtidigt är alltsammans väldigt väl genomfört i allt från foto och miljöskildring till skådespelarnas insatser och filmmusiken. Alba August är mycket bra. Ett plus också till Krepper och Bonnevie som härmar småländska med den äran. Men kunde inte fler ha ansträngt sig därvidlag?
 Benisakura
Riktigt bra skådespeleri av samtliga men nog allt hade man velat att se mer av Astrids liv än bara när hon var ung!
 Ful_fisk
Nja... Ganska blekt svenskt drama. Tycker till skillnad från de flesta här i kommentarsfältet att August inte alls fungerar. Hon skådespelar med en medvetenhet om att hon skådespelar, lägger känslorna på utsidan och tar i för mycket så att alla ska se att hon minsann skådespelar och vågar göra tunga och intima scener. Intrycket av henne som felplacerad sänks ju inte direkt heller av hennes utbredda stockholmska när hennes föräldrar tröskar runt med Utvandrarna-dialekt... Scenerna med sonen är dock bra, och filmens starkaste bit. Hade dock önskat att man hade kommit lite längre fram i tiden, kanske åtminstone tills att hon fick idén att börja skriva. Och lite roligare bildspråk kunde de väl ändå kunnat bjuda på.
 patrasket
Seg. För kort tidsperiod av hennes liv. För långsam.
 callusis
Att Astrid inte pratar småländska säger väl allt om hur dåligt detta är. Ointressant tidsperiod är det väl också. Får hoppas på att någon klokare person tar sig an och gör en riktig biopic, där fokus ligger på alla mästerverk hon skapat.
 RustyFilm
Snyggt berättad historia om den handlingskraftiga Astrid i en för mig okänd period av hennes liv (1923 – 1930 ~) (Ericsson va e. namnet under perioden). Astrid är snillrikt och magiskt gestaltad av Alba August (å hon har ju gott påbrå). Gillar här det snäva tidsintervallet för filmens handling men hoppas på fler ”episodfilmer” om hennes liv. Stoft finns ju garanterat för detta. Mycket nästan övermåttligt gripande är den här episoden iallafall. ”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” (Jonathan Lejonhjärta)
 LadyFlanders
Utmärkt skådespeleri, men frågan är vad de spelar. Var är intrigen? Är det nån slags "kvinnligt inkännande berättande" som ska gestalta folks känsloliv snarare än handlingar? Sånt suger mer än det tillför. Astrid har jag dessutom alltid sett som en i grunden gladlynt och optimistisk person -- motgångar till trots -- långt från truligheten i den här filmen.
 asasae
Sevärt, vackert och mycket bra skådespeleri! August spelar en mycket bra Astrid. Och lilla gossen är ju gudomligt duktig också. Intressant avsmalnad historia från Astrids liv, som jag faktiskt inte visste mycket om. Mycket personligt berättat. Fint!
 snurr
Stark 3:a. Jättefin film om Astrid Lindgrens unga år och med mycket bra skådespelare!
Senaste kommentarer
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)
Hamlet (info) 21:45 24/3 (10)
The Little Mermaid (info) 21:12 24/3 (2)
Dragged Across Concrete (info) 21:09 24/3 (1)
The Dirt (info) 20:45 24/3 (2)
The Gambling Ghost (info) 20:36 24/3 (1)
Prospect (info) 20:32 24/3 (5)
Liz & Dick (info) 20:21 24/3 (4)
Vi (info) 20:08 24/3 (32)
Sunset (info) 20:02 24/3 (5)
Åklagarens vittne (info) 19:36 24/3 (83)
Never Too Young To Die (info) 19:28 24/3 (7)
Aniara (info) 19:15 24/3 (10)
The Warriors - Krigarna (info) 19:03 24/3 (371)
Never Look Away (info) 18:55 24/3 (3)
Mission: Impossible - Fallout (info) 18:17 24/3 (45)
Bohemian Rhapsody (info) 17:40 24/3 (58)
Matangi/Maya/M.I.A. (info) 17:39 24/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 17:37 24/3 (30)
Dog Soldiers (info) 17:11 24/3 (332)
Gymkata (info) 17:01 24/3 (12)
Aquaman (info) 15:02 24/3 (33)
Evidence (info) 14:41 24/3 (16)
The Purge (info) 14:29 24/3 (171)
Paddleton (info) 14:22 24/3 (3)
Jätten (info) 14:14 24/3 (27)
47 Meters Down (info) 14:09 24/3 (26)
Triple Frontier (info) 13:53 24/3 (9)
Wonder Woman (info) 13:07 24/3 (109)
Red Mission (info) 12:41 24/3 (1)
Columbo: Lovely But Lethal (info) 12:40 24/3 (4)
Columbo: It's All in the Game (info) 12:40 24/3 (1)
Columbo: Identity Crisis (info) 12:39 24/3 (3)
Columbo: Grand Deceptions (info) 12:38 24/3 (2)
Columbo: Forgotten Lady (info) 12:37 24/3 (3)
Columbo: Double Shock (info) 12:36 24/3 (4)
Columbo: Dead Weight (info) 12:35 24/3 (6)
Columbo: Caution! Murder Can Be Hazardous to Your Health (info) 12:34 24/3 (1)
Columbo: By Dawn's Early Light (info) 12:33 24/3 (2)
Columbo: Any Old Port in a Storm (info) 12:32 24/3 (8)
Columbo: A Matter of Honor (info) 12:31 24/3 (3)
Columbo: A Friend in Deed (info) 12:30 24/3 (3)