Jompalompier
Vacker!
 supermancover
Vill så gärna sätta en fyra, men kan inte riktigt göra det. Tror det hade blivit en given fyra om jag hade haft en personlig relation till Gärdestad. Men har varken växt upp med honom direkt eller varit nåt fan, förutom att jag gillar det han gjort. Men en väldigt fin och bra film. Känns väldigt autentiskt med både kostym, språk och miljö. Extra cred för det!
 Jaganatha
Filmen om Ted Gärdestad lyckas faktiskt bäst i de mörkare partierna mot slutet när huvudpersonen brottas med sina demoner. De soligare delarna om hans uppgång som tonårsstjärna är visserligen säkert inte inkorrekta, men likväl lite lättviktiga. Jag håller med dem som säger att minnena av Ted och hans musik ändå är övervägande ljusa och filmen lyckas göra denna min åsikt rättvisa.
 PeterTheW
Mycket mycket vacker och otroligt välspelad av främst Pålsson, men det är ju inte mkt nytt under skyarna annars jämfört med andra biopics. Finfint hur som!
 Lotso
I sin helhet är Ted – För kärlekens skull en välgjord svensk film, som verkligen levererade. Jag är svår smält för svenska filmer. Då det oftast är samma sak hela tiden. Men Ted är en film jag såg fram emot. Då jag är bekant med musiken och personen den handlar om. Filmen gjorde mig inte besviken. Adam Pålsson gör sin bästa insats i sin karriär hittills. Peter Viitanen som Kenneth får lika mycket andrum som Ted. Regin är stabil och välgjord. Enda nackdelen är att den kan förhasta sig igenom vissa händelser och saker. Så som relationen mellan Ted och Ann kändes väldigt förhastad. Men filmen lämnar en stark känsla hos en. Som både värme och sorger. Det är svårt att inte bli lite tårögd mot slutet av filmen.
 ekmanälskaren
En hyllning till Ted. Mästerlig.
 Biberkolben
Det är inte så ofta man får en så här fin upplevelse av en svensk film. Kul! Jävligt bra film! De mörka partierna i filmen var bitvis riktigt jobbiga. Stark fyra!
 Nalleman
Finstämt om ett människoöde!
 patrasket
Sammantaget en fin hyllning till en stor artist och en stor människa. Visst fanns det saker som jag som ett stort fan saknade men jag förstår att det är svårt att klämma in ett så händelserikt liv på 2 timmar. Framför allt saknade jag väl bitar från comebackskivan 94. Är helnöjd med Adams gestaltning och hans sång. Även Peter imponerar i rollen som Kenneth.
 larsen1976
Bra film. Synd bara att de utelämnade slutet. Och kenneths 40-års fest,.
 lumberdajack
Började nästan gråta på slutet. Han känns som en messias-gestalt Ted. Så ljus musik och varelse som drabbas av ett mörker. Kontraster. Ljus och mörker. Det är drabbande
 Carlo Marx
Lagom film, lagom ljus, lagom mörk. Men alldeles för endimensionell för att porträttet ska kännas trovärdigt. Saknar inslag om själva de kreativa processerna som måste försiggått musikskapandet. Det framstår nästan som att Ted var ett subjekt i sitt eget liv, som att allt bara hände honom och han råkade vara personen som gestaltade dessa händelser. Men så kan väl inte ett liv vara? Speciellt inte för en person som med sin musik försökte skapa sig en egen måne... sorry, värld. Trots allt bra underhållningsvärde.
 Ghostface
Jag köper inte illusionen, Ted spelas av en dubbelt så gammal skådis för att bättre skapa ikonstatus snarare än att göra en trovärdig film. Rent dramaturgiskt följer den standardmallen vilket gör filmen lätt att se. Svagt.
 JD
Adam Pålsson och Peter Viitanen är mycket bra, även om de känns för gamla för sina karaktärer i filmens början. Men filmen hade kunnat bli bättre och mer gripande om den fullföljt sin konventionella berättarstil hela vägen, dvs även när Teds psykiska sjukdom skildras. Det är som om filmen inte tror sig själv om att kunna bära något så svårt och tungt och då tar till greppet med Teds förkroppsligade inre röster. En annan väg att gå hade kanske kunnat vara att istället fokusera ännu mer på brödernas relation. Då hade sjukdomen kunnat skildras mer utifrån, ur broderns perspektiv.
 DYV
Bra skådespel överlag, manuset har skarvat verkligheten en hel del vilken är förståeligt, men ibland blir det lite väl osannolikt och tillrättalagt även för att vara filmbiografi. Filmens styrka i min mening är att den lyckas beröra känslomässigt.
 Netza
Jag älskar Teds musik men hade inte så höga förväntningar på filmen, trailern kändes rätt meh och resten av produktionen gav mig först samma uppfattning, där Adam Pålsson kändes väldigt malplacerad till sin ålder och att sen upptäcka att han hade sjungit in musiken och jag tycker inte det låter bra... Men nåväl, filmen överraskade mig faktiskt. Adam Pålsson spelar bra även om han ändå känns för gammal för att spela typ 15 år, och jag hade nog hellre sett honom mima då han sjunger allt annat än rent många gånger, och jämfört med Ted som hade en sammetslen röst så är det helt klart ett störande moment. Hur tänkte de? Sedan var jag skeptisk till att de låtit Kenneth (den riktiga) delta i utvecklandet av filmen, då hans överbeskyddande och kontroll av Ted inte är helt okänt, så jag var rädd för att filmen skulle bli ensidig, men jag tyckte att de höll en bra nivå, utan alltför mycket svart eller vitt och där Kenneths relation till Ted inte slätades över, utan det kändes mänskligt. Sedan var det också att plus att de inte dök alltför djupt ner i vissa delar av Teds liv, även om jag tyckte att det ibland skiftade för fort och jag hade faktiskt velat se mer om låtarbetet och hur de arbetade ihop. Hade hoppas på att få se mer av Kenneths roll i det hela, men fortfarande får Kenneths roll framstå som rätt betydelselös i musikarbetet trots att han stod för hälften... Men kanske var det så han ville ha det? Sedan kom filmens slut, och där lyckades de riktigt bra. Vi vet hur det slutade i verkligheten, vi behövde inte se det. Istället slutade det ljust och fint, och just så som vi borde minnas Ted.
 Hogman
Som förväntat, jag kan hans historia ganska väl, tycker de har fått till en bra skildring. Härligt att se klippen från starten av karriären innan mörkret tog över. Adam Påhlsson gör det bra och är en habil sångare. 4/5
 jezebel
Precis som många andra liknande svenska retrofilmer så handlar det mycket om att visa upp miljöer och kändisar samtidigt som en utstakad handling äger rum (första timmen känns mest som en trailer, som min kompis sa). Blir inte mycket spelrum kvar. Kanske inte går att förvänta sig mer av en standard-Hannes-Holm-film.
 Goblim
Fin film, kändes äkta.
 arruba
Wow! Exakt så tänkte jag när filmen var slut, vilken människa han är. Så oerhört intressant kreativt geni. Hade nästan velat ha en tv-serie på 10 avsnitt då man vill veta så mycket mer. Oavsett vad, fantastiskt bra film.
 yangbo
automatiskt en 5a egentligen för bara musiken om jag hade haft en normal betygsättningen, antagligen den artist på svenska jag fortfarande kan få tårar av när det helt adhoc dyker upp på i nån reklamsnutt eller nånstans på gatan i nån affär osv, och då är jag inget fan egentligen, utan det är bara nåt magiskt med vissa av hans låtar och röst helt enkelt (hade också hellre sett att de mimat 100% till originalen istället, men det var säkert massa copyright problem? nu blev det att han mimade till sina egna eftersinpelningar ändå, då känns det onödigt, tar bort en del äkthet och känsla när han överdriver såpass mkt med läpparna, kändes för teater) , visst ABBA var större internationellt och antagligen det absolut största från Sverige nånsin (såklart extra kul att de tryckte in mini ABBA delen också), men detta är det riktiga Svensk popmusik i dess esse för mig eftersom det just är på svenska, Cornelis och de andra visst, men Ted känns lätt mest klassiskt svenskt för mig, antagligen som 80talist ligger jag också rätt i det spannet. Visste absolut inte att texterna var helt från hans bror, det är ju nästan de som är större med sin enkelhet speciellt de tidiga låtarna och de som klingar så perfekt med de simpla melodierna och kompen. Blev lite som en extra hyllning till hans bror egentligen som fick såpass mkt luft och plats, som iaf jag absolut inte visste hade så stor och viktig roll i det hela precis som filmen också antagligen ville få fram, så blev väl lite självhype eller biografi från hans sida också då eftersom han var väl tydligen med i skapandet av filmen från nåt hörn. Vilket slut för honom en sluten cirkel på ett helt liv också som fick se filmen få premiär när han nu ändå nyligen säkert gick bort helt fylld av värmen från filmen i frid. Är nöjd om varenda svensk produktion är exakt såhär bra, hela tidsandan fångas in perfekt, allt från detaljer i design, val av arkitektur och platser att filma scener från, kläder, bilar, kända Stockholms skyltfönster man passerar från dåtiden. Nu med facit i hand fattar jag inte allt skriveri i tidningarna för 1-2 år sen med beefen mellan dottern och hela produktionen, var det sonen också som var helt emot filmen? vafan. Hur långt bort från "verkligheten" kan de ha gått ifrån? Kändes noll. Samt att både Teds exfru och bror var ju med på det hela. Vet inte om det var en media grej det där med dotter och son bara i slutändan för publicitet, för inte fan kan man väl vara anti detta helt seriöst. Fick tårar minst 2 ggr, då har jag (och säkert massa fler i Svearike) iaf fått mer än tillräckligt ut av en film. Så nä, 2 personers gnäll (hat) är inte mer värt än ett helt lands lycka (kärlek), även om Ted själv hade varit anti produktionen så tycker jag att majoritetens kärlek demokratiskt vinner att detta fick släppas, stort tack för de som ligger bakom hela filmen!
Långt över förväntan faktiskt.
 Metheuz
Ted Gärdestad har en massiv låtskatt så där har filmen mycket gratis. Men jag tycker inte Adam Pålsson sjunger varken bra eller likt vilket sänker filmen från toppen. I övrigt en rätt standard biopic.
Välgjord svensk produktion. Har aldrig själv varit ett fan av Ted, men visst har hans musik gjort avtryck.
 Körsbär
Denna film fick mig verkligen att uppskatta denna artist mer än vad jag gjorde innan. Vilket jag tror var lite av filmens syfte. Filmen i sig har sina pinsamma stunder men också en hel del starka o bra scener. Bra film helt enkelt
 haajen
Ännu en formulär 1a film från kompetente men tråkige Hannes Holm. Inte direkt dåligt bara banalt och tråkigt.
 Kayuzuzu
Medioker film som hoppar för mycket i tiden och perukerna och försöket till föråldrande sminkning drar ned betyget. Men jag gillar att hans historia berättas. Jag visste väldigt lite om honom
 hardcore
Skulle vilja sätta en trea på den här men jag köper inte filmen på ett sätt. Anledningen är att jag tycker den är för lättsam och tramsig på sina ställen. Filmen lider av lite samma problem som filmen om Cornelis. Det är en okej film men inte mer pga att den känns väldigt ytlig och ger inte säskilt bra grepp om vem personen var, utan hoppar hej vilt med lite tänkarbilder här och där och ibland blir det nån tokeri pga deras demoner som man redan har hyfsad inblick i. Jag hade velat se ett mer ingående porträtt helt enkelt.
 Ful_fisk
Hannes Holm gör många svenska standard-storfilmer, men lyckas också alltid göra dem lite bättre än sina kollegor. Så även denna gång; detta är en snygg och elegant berättelse som engagerar och underhåller hela vägen utan att det typiskt svenska överspelet tar överhanden. Några detaljer stör dock, såsom att Kenneth hela tiden blir snuvad på konfekten när han ju i själva verket är jätteberömd och respekterad som textförfattare. Och så är det för snabbt klippt också, vissa dialogbitar hänger man nästan inte med i, och då landar man inte riktigt i scenerna. Men framåt slutet stod det klart att de absolut lyckats göra en stilig biografifilm om den gamle 70-tals-ikonen. Klart sevärd film!
 RustyFilm
Hannes Holm har här fått till ett innehållsrikt och välbalanserat manus (hur var det nu var inte även Peter Birro inblandad på nått sätt, kanske). Huvudrollen (Ted) görs av Adam Pålsson på ett i mitt tycke trovärdigt sätt, men tyvärr sjunger han även låtarna i filmen. Teds originalröst skulle höjt filmen flera snäpp. En snygg produktion är det med mycke 70-tals nostalgi.
 sodomiten
En aning ensidigt, men man har sannerligen inte fegat ur kring Teds psykiska tillstånd och här spelar hans alter ego en viktig roll. Jag hade ändå önskat mig en tydligare redovisning hur det faktiskt slutade, men bra film ändå. Undrar hur mycket pengar tobaksindustrin var med och sponsrade här för folk röker hela, hela tiden.
 Qhorinhalfhand
En bra film trots att det kändes som att man ville få med lite för mycket plot i filmen och att dom kunde gjort något mer av slutet. Gillade skådespelarinsatserna. Tre av fem toasters
 päronanton
En fin historia om en fantastisk artist som gick bort alldeles för tidigt!
 jlam
För oss som har både brodersrelationer och viss ångestproblematik i bagaget kan väl den här vara lite extra gripande, men även utan det ser jag den som den bästa svenska biografin på länge (och som vanligt vill man ha mer detaljer om vad som är sant och inte). Välbalanserad, särskilt på hur mycket utrymme båda bröderna får. Övertygande tidsskildring och utsökt grepp med den återkommande strandscenen.
 kryttan
Wohoo! Hannes Holm! verkligen otippat :-( Är så trött på Hannes Holm. Varför? Det finns andra svenska filmmakare som faktiskt har passion att göra bra film. En film med potential, men förstörd av en regissör som är skitnödig och spelar safe. Synd.
 aemilius
En trea mest för att jag är med som studiotekniker i filmen.
 asasae
Charmig film, med små igenkännande finesser som tyder på god research samt skicklighet. Visste en del om Ted, men mycket blev också förvånande. Filmen gör både Ted och hans bror till två hedersamt minnesvärda personer som gett Sverige musik man gärna lyssnar på än idag och som går generation till generation. Hannes bjöd på fin underhållning med hög kvalité, skådespeleriet var också toppen!
 vonadel
Gillar man Teds musik är det nog svårt att inte gilla denna. Småmysig film. Men, stämmer det att den gjordes utan medgivande från de närmaste? 7/10
Senaste kommentarer
Station Agent (info) 15:20 15/11 (547)
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn (info) 14:54 15/11 (52)
The Last Kennedy (info) 14:05 15/11 (3)
Superhjältarna 2 (info) 14:01 15/11 (21)
Viskningar och rop (info) 11:48 15/11 (209)
Vargtimmen (info) 11:21 15/11 (158)
The Lost City of Z (info) 11:10 15/11 (35)
Vargtimmen Prolog (info) 10:47 15/11 (1)
Lady Frankenstein (info) 10:15 15/11 (8)
Skönheten och odjuret (info) 09:43 15/11 (85)
Wind River (info) 08:55 15/11 (49)
The Boy Next Door (info) 05:56 15/11 (22)
Familjen Flinta möter Jetsons (info) 05:51 15/11 (8)
Nattbuss 807 (info) 04:35 15/11 (409)
Det indiska pariserhjulet (info) 02:34 15/11 (3)
First Reformed (info) 01:45 15/11 (7)
Crazy Rich Asians (info) 00:25 15/11 (1)
The Man Who Skied Down Everest (info) 00:12 15/11 (2)
Alla vet (info) 23:46 14/11 (2)
Frances Ha (info) 23:36 14/11 (103)
Sibel (info) 23:30 14/11 (1)
The Open House (info) 23:21 14/11 (18)
PK (info) 22:53 14/11 (6)
JCVD: I huvudet på Van Damme (info) 22:36 14/11 (200)
Tully (info) 22:35 14/11 (12)
Maria Full of Grace (info) 22:08 14/11 (199)
The Purge: Anarchy (info) 22:07 14/11 (80)
Revolvern (info) 21:52 14/11 (65)
Searching (info) 21:17 14/11 (7)
First Man (info) 21:03 14/11 (13)
Eighth Grade (info) 17:58 14/11 (9)
Core of the World (info) 17:51 14/11 (2)
Firecrackers (info) 17:48 14/11 (1)
Diamantino (info) 17:44 14/11 (1)
Romeo + Julia (info) 17:31 14/11 (460)
Snow White and the Huntsman (info) 17:26 14/11 (344)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 17:21 14/11 (2)
The Etruscan Smile (info) 17:17 14/11 (2)
Arizona (info) 17:16 14/11 (1)
Korgväskan (info) 15:21 14/11 (70)
En yankee i Berlin (info) 14:33 14/11 (4)
En vampyrs bekännelse (info) 12:45 14/11 (478)
Asako I & II (info) 10:52 14/11 (1)
Brott i blixtljus (info) 10:46 14/11 (2)
Outlaw King (info) 09:22 14/11 (6)
Trouble with the Curve (info) 09:19 14/11 (55)
Skandalen (info) 08:21 14/11 (23)
Kagemusha - spökgeneralen (info) 07:37 14/11 (146)
Idioten (info) 07:23 14/11 (31)
Dracula (info) 03:13 14/11 (13)