Betyg idag: 1 209 Besökare idag: 4 253

Lotso
I sin helhet är Solo: A Star Wars Story exakt den filmen jag trodde det skulle vara. Största misstaget är att de förstör allting som Han Solo är i originaltrilogin och gör honom till en hjälte här. Lägg även på en massa onödiga saker som hur han fick sitt “Solo” namn, hur han mötte Chewbacca eller hur “kessel run” gick till. Detta är saker som är bättre lämnad obesvarade och låta tittaren fylla i själv. Man går inte till en konstutställning och fyller i den resterande målningen. Det är det som gör det konst till en början, att den ser ut som den gör. Likaså med film och hur en karaktär byggs upp och skrivs ner att vara. Mystiken är en del av vad som gjorde Han Solo grym och häftig. Men nu har vi en prequel film som besvarar allt det vi inte vill ha besvarat. Handlingen är för övrigt ganska så tråkig, dialogerna slafsiga och slarviga möten mellan viktiga karaktärer. Där är bra musik och skådespelarna som ändå försöker och lyfter filmen lite grann. Men faktumet kvarstår i det att detta är en totalt onödig film som inte tillför någonting nytt, mer än att fylla i de tomma rutorna ingen ville ha ifyllda från första början.
 myslas
Rätt mycket ett enda stort meh. En historia som inte tillför något nytt alls och där allt mest verkar bestå av rena tillfälligheter, det är som om man inte lagt ner någon tid alls på manuset. Karaktärerna funkar inte särskilt bra (särskilt Emilia Clarkes roll som är oerhört platt) men Donald Glover gör i alla fall det bästa av situationen och är den som står ut. Det finns några enstaka scener som är lite kul men det räcker ju inte för att kalla filmen bra.
 Jaganatha
Den har sina stunder, men de är för få för att det ska höja sig över medelmåttigheten. Annars är det roligt att se dugliga skådespelare som Paul Bettany och Woody Harrelson mitt bland alla rymdvarelser. Chewbacca var min favorit i barndomen och här får man honom i övermått. Däremot lyckas man inte göra något vidare intressant av huvudpersonen Han Solos karaktär. Ron Howard har gjort en rätt blek och intetsägande film, vilket får en att undra hur den hade blivit om de två sparkade regissörerna hade fått vara kvar.
 Man5on
Riktigt svag jämfört med Rogue One. Värst av allt i denna rulle var utan tvekan Landos droid, L3, vars samtliga repliker fick mig att vilja spy. Vem skrev just denna dynga??
 DrJW
Jag gillade den här filmen trots dess uppenbarhet. Till skillnad från Star Wars: Rouge One så kändes den här inte poänglös, och jag gillar Rouge One och den var väldigt bra gjord (förutom vissa cgi-ansikten), men historien är uppenbar och karaktärerna var i princip meningslösa eftersom man vet redan på en gång vad det är som kommer att hända, det är ingen mening att lära känna dem! Ingen dålig ursprungshistoria, även om det känns som en historia som redan har skrivits i slutet på 80-talet eller någonstans på 90-talet, men dem gjorde några ändringar bara för att göra det aktuellt idag, och den har typ lite av en matiné-känsla. Måste medge att twisten var inte det som jag förväntade mig, för det mesta, men den lämnade en öppning för en möjlig fortsättning? En annan sak som förvirrade mig var en speciell "gästroll" av en viss karaktär, och jag vet inte om det är ologiskt eller ej. Alden Ehrenreich var inte en dålig Han Solo, han gjorde en rätt bra jobb (men han är ingen Harrison Ford), men Donald Glover däremot var en riktigt bra Lando Calrissian! Inte bara på grund av utseendet, men skådespeleriet fick mig att tänka på Billy Dee Williams! Även Woody Harrelson och Paul Bettany gjorde ett bra jobb. Ingen perfekt film, men jag gillade den och i jämförelse så var den här mycket bättre än The Last Jedi! Jag tittar hellre på den här igen än The Last Jedi!
 saviola
Svag trea. Disney har ju redan förstört huvudmytologin så den här filmen gör ingen större skada och den var ganska underhållande.
 HasseV
Känns som om man sett detta förr
 badpanda1606
L3 karaktären var så dålig så Jar Jar Binks framstår som en legend. Utöver detta så är detta för mig en bra film. Mest för att den försöker vara fristående. Perfekt castad som han solo var han också!
 haajen
Njaaa, den här var inte helt klockrent, väldigt ojämn och med en rätt ointressant story. En del bra action och ok skådisar höjer det hela. En är rätt underhållen hela vägen igenom men filmen försvinner rätt snabbt efter att en sett klart den.
 PeterTheW
Alltså. Den gör väl det den ska - Den är rätt snygg och underhållande nog, även om det aldrig blir vare sig särskilt spännande, jätteroligt och trots en rätt tråkig story. Av just de anledningarna är det en lättförglömlig och rätt menlös film, men å andra sidan, på gott och ont, det mest lyckade Ron Howard regisserat på flera år...
 Ghostface
Denna känns mer filmisk och välspelad men mindre klassiskt star wars än tidigare. Den var onödigt storskalig men det kanske är förståeligt då allt alltid kopplas samman med originalfilmerna. Fartfyllt och underhållande.
 idd
Bästa Star wars-rullen näst efter Rogue One!
 August Dellert
Väldigt underhållande och enormt välgjord på i princip alla sätt. Berikar flera ikoniska karaktärer kraftigt, framförallt Solo, med en mer detaljerad bakgrundshistoria. Ehrenreich gör bättre ifrån sig än väntat men Glover skiner starkast som Lando.
 Halofreak92swe
Fantastiskt bra spin-off! Alden Ehrenreich är grym som Han Solo! Väldigt spännande och rolig film som fyller i många luckor och frågor man har om Solos förflutna, Donald Glover är klockren som Lando dessutom! Ska börja hälsa på folk som en wookie framöver hahah! Svag 5.
Det finns mycket här jag faktiskt gillar, men det finns också väldigt mycket som är högst mediokert. Saknar helt en episk Star Wars känsla vilket iofs är lite poängen, men den borde infunnit sig vid ett par stunder och gör det inte. Den största överraskningen är nog hur bra jag ändå tycker Ehrenreich funkar i rollen, men han har inte nog att jobba med och hans karaktär byggs aldrig upp. Mycket känns alldeles för stressat, både i filmen i sig och hur manuset och så kommit till. Den lägger mycket grund och bygger upp karaktärer och konflikter och så väldigt mycket. Jag hade nog verkligen velat se en uppföljare på det här, men det lär vi knappast få se med tanke på vilken flopp det blivit. Ron Howard är en kompetent men tråkig regissör som aldrig riktigt har tilltalat mig, den fingertoppskänslan saknas även här. Men med tanke på alla produktionsproblem och hur han tog över mitt i så har han ändå lyckats leverera en rätt bra film. Men den saknar udd och ikoniska detaljer. Jag gillar hur den knyter an till det större Star Wars universumet utan att vara så stor del av den.
 stgurgel
Underhållande och inget jag blev besviken på. Lando och Qi\'Ra var mycket charmiga, men jag hade hellre sett nån annan än Woody Harrelson spela Becket. Betyg i överkant, men så blir det när man ser star wars som gör en glad
 ekback
Den här var skön. Bra action, intressanta karaktärer och äventyr.
 amotherscrime
Lite över förväntan faktiskt, fast då hade jag ganska låga förväntningar. Den börjar riktigt dåligt, men artar sig, sen sänks den en del igen i sista 1/4. För mycket action, för lite story, för lite karaktärsuppbyggnad. För högt tempo. Hade helt klart gynnat filmen om de vågade sänka tempot emellanåt. Väldigt Marvel av dem. Flera karaktärer känns riktigt svaga eller helt enkelt onödiga (Q'ira, Beckett, Enfys Nest, Dryden Vos). Jag brydde mig knappt om någon av dom. Oengagerande och förutsägbara. Karikatyrer helt enketl! Samtidigt så känns Solo (även om Ehrenreich gör det rätt bra) själv inte riktigt som Solo. Jag hade velat se han kämpa mer för sin överlevnad och att de visar oss hur han blev till det fega, själviska charmiga och bittra rövhål vi alla älskar. Det tycker jag inte att vi får se överhuvudtaget. Donald Glover är dock klockren. Bästa castingen på evigheter. Gillade ändå robotenkaraktären även om den kändes alldeles för överdriven och out of place ibland. De hade gärna fått ta lite längre tid på sig när dom gjorde den här filmen.
 Prsoner
Lite mediokert. Man får svar på hur Han fick sitt efternamn, hur han träffade Chewie och fick Millenium Falcon. Allt detta hände i samma veva och hålls ihop av en tunn story som saknar humor.
 santiago
Mycket bättre än jag hade förväntat och det är fanemej inte dåligt.
 Mikael602
Helt okej söndagsaction, inte mycket mer än så. Långt ifrån lika bra som Rouge One.
 vonadel
Har genererat en del nerdrage, men jag tycker den var underhållande. Kanske ingen wow-känsla, men motsvarar ändå förväntningarna. De har lyckats bra med castingen rakt igenom, även om Ford ändå är Ford. :) 7/10
 Bomkia
Underhållande och håller bra takt. Särskilt Glover är riktigt underhållande. 4-
 lumberdajack
Lite oförtjänt med dålig kritik. Den hade fart och fläng. Jag gillade den. Kändes som ett Star Wars äventyr. Något man hade kunnat leka och fantiserat ihop i sandlådan. Jag cyklade hem nynnandes på Star Wars huvudtemat. Som fan är jag helt klart nöjd!
 the Feber
Bästa äventyrsfilmen på flera år! Bästa Star Wars sedan Force Awaken! Bra cast, riktigt sköna karaktärer, härligt tempo och stundtals mycket spännande! Ser verkligen fram emot fortsättningarna!
Senaste kommentarer
Splatter University (info) 00:15 20/6 (3)
Golden Eighties (info) 00:10 20/6 (2)
Johan Falk - Vapenbröder (info) 00:07 20/6 (142)
The Giver (info) 00:02 20/6 (45)
Rebell i bojor (info) 23:45 19/6 (138)
Bron över floden Kwai (info) 23:08 19/6 (259)
Mandomsprovet (info) 23:07 19/6 (400)
Tully (info) 23:07 19/6 (3)
Ett veck i tiden (info) 23:07 19/6 (2)
Death Wish (info) 23:06 19/6 (11)
I Feel Pretty (info) 23:06 19/6 (2)
Truth or Dare (info) 23:05 19/6 (2)
Isle of Dogs (info) 23:05 19/6 (11)
Deadpool 2 (info) 23:04 19/6 (21)
Love, Simon (info) 23:03 19/6 (11)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (info) 23:03 19/6 (3)
Closer (info) 22:55 19/6 (759)
Brännpunkt Djakarta (info) 21:50 19/6 (40)
What Maisie Knew (info) 21:19 19/6 (45)
Café Society (info) 20:46 19/6 (41)
Jackie (info) 20:23 19/6 (25)
Violent Life (info) 20:21 19/6 (1)
The Death of Superman (info) 20:13 19/6 (1)
Korparna (info) 19:09 19/6 (13)
Double Duty (info) 18:28 19/6 (1)
I nattens hetta (info) 17:53 19/6 (92)
Shoplifters (info) 16:19 19/6 (1)
Star Wars: The Last Jedi (info) 15:10 19/6 (138)
Ip Man 2 (info) 12:42 19/6 (56)
Bergets grymma hemlighet (info) 10:35 19/6 (53)
Pretty When You Cry  (info) 10:13 19/6 (6)
The Litch (info) 09:33 19/6 (1)
I Am Michael (info) 08:44 19/6 (7)
The Second Coming of Christ (info) 08:24 19/6 (1)
Ready Player One (info) 07:48 19/6 (32)
The Conjuring 2 (info) 07:34 19/6 (67)
Micke & Veronica (info) 03:00 19/6 (42)
Legenden om Billie Jean (info) 01:42 19/6 (16)
State of Grace (info) 00:31 19/6 (99)
Road House (info) 00:00 19/6 (126)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 23:34 18/6 (916)
Fifty Shades Freed (info) 22:46 18/6 (10)
Coco (info) 22:42 18/6 (20)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 22:40 18/6 (13)
Flossie (info) 21:51 18/6 (4)
Jim och piraterna Blom (info) 21:18 18/6 (81)
Her (info) 21:14 18/6 (231)
The Quiet One (info) 20:51 18/6 (2)
Deepwater Horizon (info) 15:26 18/6 (45)
I nöd eller lust (info) 13:17 18/6 (12)