karlmats
Jag brukar ha lite svårt för biografier, ofta känns det som att man sitter och stör sig på att för många friheter har tagits med storyn eller karaktärerna och att man då lika gärna kunnat göra en dokumentär istället. Film är ju menat att underhålla eller upplysa och biografier blir oftast en mellanmjölksväg som stannar mellan en stark 2a och en stabil 3a om de är välgjorda. Med Bohemian Rhapsody är det annorlunda. Jag kan inte mer om Queen än gemene man, jag vet att Freddie var speciell och att han dog i förtid, jag känner igen hitsen och vet att Freddie var gudabenådad. Det gjorde mig nyfiken på filmen, men jag har ingen stark passion att se en viss story berättas. Valen som görs av Singer och McCarten känns i mångt och mycket helt rätt. Det är lite glättigt och man går inte in på för tunga grejer i Mercurys liv, istället fokuserar man på att göra detta till en ganska lättsam och underhållande rulle som sätter musiken i fokus. Visst har den sina mörka sidor också men likt the Greatest Showman är det absolut inte det som är huvudmålet att förmedla. Istället är det den obeskrivliga glädje över skapandet som verkar ligga bakom Queens framgångar som står i centrum. Den glädjen kan ingen ta ifrån mig och när eftertexterna rullar är det inte många i salongen som inte nynnar med. Jag överraskar mig själv med att avrunda uppåt, det är en ganska svag 4a men va fan, Freddie dog alldeles, alldeles för tidigt och sentimentaliteten måste få utlopp nånstans och det blir i betyget. Rami Malek är dessutom helt otrolig i huvudrollen så lite objektivitet kan jag klämma in i mitt val också.
 Starlette
Otroligt underhållande. Rami, vilken prestation!
 myslas
Visst finns det ett par starka scener och Malek är väldigt bra i huvudrollen men det här är bara ännu en av alla dessa biografifilmer som bara ideligen hoppar framåt i tiden utan att man får någon substans alls. Man får ingen inblick i hur bandet formades eller egentligen någon större inblick i Mercurys relationer till familj, bandmedlemmar och andra personer i hans privatliv. Det skrapas bara på ytan kring allt det här och man får egentligen ingenting. I slutändan bärs filmen fram av det starka låtmaterialet men är det nödvändigt med en hel rekonstruktion av Live Aid? Då ser jag hellre en konsertfilm med bandet istället.
 jesse8
Älskade. 5-, - pga att huvudrollsinnehavaren inte övertygade till 100 procent.
 Tim Buckley
Går inte att ta ifrån filmen att den gav gåshud och berörde under den sista konserten. I övrigt en musik-bio-pic helt enligt mallen. När kommer filmen om Michael Jackson?
 Catwalker
Ja, jag tycker också den var lite ytlig. Hade velat se mer av relationen till familjen, hans dåliga självkänsla, sexuella ambivalens, sjukdomen. Nu blev det en standardbandfilm med den lite trevande starten, turnerandet, succén, det promiskuösa droglivet, bråken med bandet/manager/skivbolag och annan gammal skåpmat. Men kul att lära sig lite mer iaf. Sedan tycker jag inte malek var så sååå bra, gjorde honom lite för mesig, "fjollig", och trög, murcury verkade väldigt mycket mer rapp (och frän gentemot journalisterna). Sedan låter han mer mummlig också, men så har han ju inte haft ett helt liv att anpassa sig till löständerna.
 cosinusfi
Catwalker sammanfattade det mycket bra!
 Kayuzuzu
Väldigt gripande och Rami var superbra i rollen. Det gjorde mig dock besviken på hur mycket kreativ frihet de hade tagit med sanningen. Hade gjort sig bättre som en lång serie.
 jaffa
Stark fyra. Musikfilm och Queen kan inte bli bättre. Musikalisk kreativitet som finns inte mer.
 larsen1976
Mycket bra film och Rami är mycket lik Freddie... dock tycker jag filmen borde ha fokuserat mer på Freddie som person och att den borde ha haft hela hans liv som tidslinje, från födsel till död.
 sawa
Så himla bra: skratt, gråt och bästa musiken! (det är ingen dokumentär, och man slirar lite på sanningen här o där)
 larsen1976
Vid en närmare eftertanke förtjänar denna film en femma. Underbar <3
 Dele
Om jag inte vore så kräsen med detaljer så skulle jag ge denna en fyra i betyg, för det är en mycket välgjord, medryckande och gripande film, naturligtvis fylld med bra musik. Men jag tycker det blir för många filmiska klyschor när vartenda liten detalj ska lyftas fram för att göras en poäng av, och det tas väl mycket friheter med kronologin. Men en film väl värd att se är det absolut.
 kaustiksoda
Tråkigt med denna förutsägbara standarddramaturgi.Om de ändå inte tänkte hålla sig till sanningen kunde de hittat på något roligare, följa sitt eget råd och bryta mallen. Nu blev det en remake av G som i gemenskap.
 Boondock_saint
Jag förstår inte riktigt varför de justerar historien som de gör i den här filmen, vissa detaljer som ändrats har gjort det utan poäng. I slutändan känner jag att Brian May och Roger Taylor, som styrt historien, framstår som guldgossar och tolkar resten av karaktärerna lite som de behagar. Jaja, Rami Malek är fenomenal i alla fall och det är underhållande hela vägen. Jag litar bara inte på det.
 Afflicter
Så länge det handlar om musiken finns det ingenting att klaga på, men små detaljer gnager i kanterna när man försöker tackla dramat. En del scener känns endera onödiga eller direkt vanvettiga, speciellt klippen till telefonmottagningen under Live Aid. Rami Malek och resten av bandet klarar ändå av att hålla den här filmen stadigt över medelmåttan.
 Viktor B
Alltid bra att bli påmind om att det fanns en tid då musiker och artister skrev egna låtar, och med känsla och ingivelse, och kunde hantera ett instrument
 Engravadlax
I överlag, men speciellt under första halvan av filmen så skyndar man igenom scener med väldigt rudimentärt manus, vilket skapar mer montagekänsla än dramaturgiskt djup. När bandet väl stod på Wembley glömde jag däremot för en stund att det var Rami Malek och inte Freddie Mercury jag kollade på.
 Muhammed
The last 20 minutes makes it 3. Rami is fascinating and makes it worth watching. To much Hollywood anxiety in the production in total.
 Qhorinhalfhand
Extremt bra skådespeleri, bra story med vändningar som man inte såg komma och visuellt mycket snygg. Stark 4a.
Ja och nej. Hela bandet var enormt övertygande, och emellanåt glömde jag faktiskt bort att det inte var Queen. Överhuvudtaget var det underhållande när bandet var i centrum. Resten var som en medioker tv-film. Det hela blir väldigt spretigt, som två filmer i en. Dessutom enormt irriterande att Singer & co inte tyckte att det var så noga med när och i vilken ordning låtarna släpptes. (6+/15)
 Kajanus
Vilket skämt till film. Inkonsekvent, dåligt skriven och mediokert framförd.
 Teolinda
Jag har svårt för spelfilmer kring verkliga personer som knappt kallnat. Ändå välgjord film, och musiken gör den mycket bättre. Tycker skådespelarna i bandet var bra men vissa saker känns väldigt tillrättalagda.
 cristian81
Här ville man se den sanna historien om rockbandet Queen men får en påhittad historia med småsanningar här och där. Fullkomligt skandalöst och provocerande. Har man noll koll så sväljer man detta glatt sprider lögnen vidare. Skäms på er och skäms på alla involverade i skapandet av filmen.
 Tobbiee
Tyckte det mesta var riktigt bra! Något som jag inte kan sätta ord på saknades för att kunna ge den 5an, men jag måste erkänna att den troligtvis var där uppe under sista kvarten. Queen <3
 Krilledood
Snyggt gjord med välmaskerade övergångar till Freddy Mercurys riktiga röst varje gång Rami Malek plockar upp mikrofonen. Bjuder exakt på vad man kan vänta sig med många fina återblickar till bandets höjdpunkter och dalar, blandat med ljuv musik och lagom mycket humor. Gillar du Queen ska du självklart se den här filmen!
 #54
Riktigt bra jobb av Malek och härlig musik.
 abnormal
Tämligen sevärd och välspelad. Borde kanske gjorts en ensäsongsserie istället, då det finns så mycket mer att berätta. Historien blir lite hackig och dessutom inte riktigt sanningsenlig. Dock är porträtteringen snygg och ärlig och sorgen mot slutet träffar direkt i hjärtat.
 Spidde
Queen känns som minsta gemensamma nämnare-musik, och filmen försöker på samma sätt tillfredsställa en så stor publik som möjligt. Alla ska kunna se och gilla den, över hela världen. Det hela blir ganska överslätat, knarkande och vilt knullande är något som bara antyds mellan raderna, vilket jag egentligen inte har något problem med även om det blir lite konstigt i sammanhanget. Att de också verkar ha dramatiserat och kastat om de verkliga händelserna är inte heller superproblematiskt då det trots allt är en film (kolla på Wikipedia för en lista över alla stora förändringar de gjorde i manus för att göra det mer dramatiskt). Det stora problemet är att filmen kör på som en urtypisk biopic och omfamnar och ignorerar alla problem sådana filmer brukar ha. Det blir därför ganska mediokert, även om skådespelarna är bra. Plus för katterna iaf.
 Robkiller
Biografi-filmer brukar ha svårt att bli bra, och även här så känns det väl att det saknas en hel del, men musiken och sista halvtimmen väger upp det...
 foppa99
allt som rör det musikaliska är suveränt. det andra so so
 Benisakura
Musiken är magisk men blir spretig där man skulle antingen fokuserat på bandet eller bara på sångaren.
 ASSFACE
Men sluta. Meningslös och medioker film om ett band och en sångare som verkligen inte var medioker.
 haajen
Tråkig och slätstruken film som iaf bidrar till att en går in på YouTube och kollar på LiveAid framträdandet som fortfarande är amazing!
 Astrojacob
F***** Epic. <3 Love you Rami & Freddie <3
 Anders Axelsso
Gött att dom fokuserat på livet och inte sjukdomen. Bra där!
 Muhammed
Rami gör en imponerande insats. Fin musikupplevelse men filmen är tidvis onödigt seg, kunde har kortats ned en hel del.
Det är ganska mycket här som minsta sagt faller platt och jag har svårt för biopics som tar så lättsamt på sanningen. Men det finns också så mycket här som är intressant och bra och musiken hjälper ju till att hålla en bra känsla vid liv filmen igenom. Känns lite svårt att sätta betyg för det beror så mycket på om jag ska vara kritisk eller snäll. Jag känner mig ändå snäll för det finns en sån värme i Maleks och övriga bandmedlemmars prestationer. En ganska svag trea.
 Moldy
Välgjord, men konventionell och ytlig film som inte lyckas tillföra något. Rami Malek gör något av en karikatyr på Freddie Mercury, men Gwilym Lee är utmärkt som Brian May.
 1idiotzebra
Flera bra skådespelarinsatser, men filmen följer den generella bio-pic manualen vilket gör den förutsägbar och ganska tråkig.
 Paramis
Ganska väntad bedömning. I alla biografier gillar jag mest hur det började och innan nån har lyckats. Bästa scenen i filmen är återföreningsmötet. Det är väl tur att alla bandmedlemmar kunde glömma och gå vidare.
 labi
Som filmiskt verk betraktat, habilt. Sedan är ju storyn om Queen och Freddie superintressant, särskilt för oss fans. Malek är väl värd sin Oscar, ett riktigt trovärdigt porträtt. Gwilym Lee gör dock Brian May kuuusligt porträttlik på alla sätt. Deacon också helt OK, men Ben Hardy som Roger Taylor är ju en fullständig felcastning. Ser mer ut som Jamie Oliver. Saknar Freddie Mercury. Fint att filmen kastar ljus på hans minne.
 Jompalompier
Även om en del säger att det är en standard biopic så får jag säga att jag gillade den. Fantastisk musik, bra skådespelarinsatser och underhållande hela vägen.
 TURGUT
Riktigt bra, på gränsen till en 5:a, Rami Malek är välförjänt av sin Oscar för bästa manliga huvudroll.
 kaempen
Det är bra musikmässigt och överhuvudtaget en välgjord film. Att den inte är vulgär är ett stort plus. Ett av filmens problem är att den är en biografi som inte är så biografisk.
 Hans Moleman
Grymt bra casting på 3/4 av medlemmarna.
 Norpan0
Bra musik, såklart... Stundtals riktigt snygga bildlösningar. Fantastisk klippning. Bra drag. Ingen film man somnar till...
 erosagape
Livet på toppen är inte alltid toppen men det krävs en vilja av stål att komma dit, och för att stanna där. Bra gestaltat.
 Rock Snack
Jag förstår varför folk tycker om den här filmen, men bra musik och bra skådespeleri innebär inte att jag kan ge den en femma. Den ena stunden ser man en genuint gripande scen, i nästa stund ser man något som är överdramatiserat skitsnack, vilket överskuggar de bra stunderna. Scenen där pengarna börjar rulla in på Live Aid just när Queen går upp på scen är ett bra exempel på detta. Det är komplett nonsens och helt onödigt, och det är inte den enda scenen när sådant händer.
 kanemura
Föreställ er om filmen inte hade en enda Queen-låt med. Hur bra vore resten då?
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Fast & Furious 8 (info) 01:58 18/7 (44)
Lejonkungen (info) 01:21 18/7 (2)
We Are Your Friends (info) 00:47 18/7 (2)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (info) 00:44 18/7 (93)
If Beale Street Could Talk (info) 00:36 18/7 (9)
Alita: Battle Angel (info) 23:36 17/7 (27)
Carry On Camping (info) 23:19 17/7 (1)
Demontränaren (info) 22:54 17/7 (1)
Ord i rättan tid (info) 22:45 17/7 (6)
Trees Lounge (info) 22:39 17/7 (37)
A Week with Kiarostami (info) 22:33 17/7 (2)
Bugsy Malone (info) 21:55 17/7 (110)
UglyDolls (info) 21:52 17/7 (1)
A Lonely Place to Die (info) 21:06 17/7 (51)
Utflykt till landet (info) 20:46 17/7 (23)
På nåd och onåd (info) 19:40 17/7 (14)
It's Such a Beautiful Day (info) 17:57 17/7 (1)
How to Lose Weight in 4 Easy Steps (info) 17:11 17/7 (1)
I Am Mother (info) 17:10 17/7 (16)
Cruel Winter Blues (info) 16:28 17/7 (6)
Sameblod (info) 16:23 17/7 (60)
Dumbo (info) 16:22 17/7 (3)
Burlesque (info) 16:17 17/7 (128)
Evita (info) 16:03 17/7 (118)
Night of the Living Dead 3D: Re-Animation (info) 12:25 17/7 (23)
Mysteriet om Herr Länk (info) 11:23 17/7 (1)
Swingers (info) 10:43 17/7 (1)
Bortförd (info) 03:41 17/7 (4)
Hunter Killer (info) 01:10 17/7 (13)
Happy Death Day 2U (info) 01:07 17/7 (11)
Ophelia (info) 00:45 17/7 (1)
A Bigger Splash (info) 00:34 17/7 (19)
Hotet (info) 00:26 17/7 (55)
Midsommar (info) 00:04 17/7 (8)
Norske byggeklosser (info) 00:02 17/7 (2)
Avengers: Endgame (info) 00:00 17/7 (31)
The Commuter (info) 23:58 16/7 (39)
Black Mirror - Metalhead (info) 23:57 16/7 (11)
Tomb Raider (info) 23:56 16/7 (62)
Wind River (info) 23:54 16/7 (54)
Tag (info) 23:48 16/7 (15)
The Killing of a Sacred Deer (info) 23:43 16/7 (44)
Nothing Like a Dame (info) 23:41 16/7 (6)
Experimentet (info) 23:08 16/7 (449)
Wunderland (info) 22:52 16/7 (3)
Bloodmask (info) 22:48 16/7 (3)
Ogre (info) 20:47 16/7 (13)
The Last Black Man in San Francisco (info) 19:15 16/7 (1)
Coherence (info) 17:37 16/7 (82)
Blood of the Hunter (info) 17:05 16/7 (1)