Taliah
Som en blandning av Hidden, It Comes at Night och Signs. Helt ok.
 Zaphod
Lånat ganska friskt från tv-spelet Last of us? Vissa logiska luckor och kanske lite överhypad, men ändå en stark 3a. En viss scen i slutet = rejäl gåshud.
 Skökskjuterska
Klart godkänt. Spännande och bitvis läskigt. Premisser som sticker ut ngt i en genre som är tyngd av recyclade koncept. Dock, lustigt lik boken the Silence av Tim Lebbon.
 Hogman
Ja, hoppade till ibland, men köper inte hajpen Sigge Eklund startat
 Tim Buckley
(rek 2a) Obegripligt att denna film hyllas av recensenter. Men visst. Bortsett från mångtaliga logiska luckor eller att karaktärerna inte byggs upp överhuvudtaget - så underhåller dock filmen på ett väldigt harmlöst vis - floppfaktorn till trots.
 Solidus
Underbar premiss och väl utfört från skådespelarna, speciellt barnen. Jag är dock allergisk mot skräckscener som bygger på höga ljudeffekter och tyvärr har filmen sina slarvfel på detaljområdet, men helhetsmässigt sett så är detta en värdig skräckfilm som vågar gå en annan väg inom genren och en kandidat för en av de bästa filmerna 2018. Se den!
 ekback
Bra grejer. Skådisarna spelar bra och kul med ett annorlunda koncept med hur karaktärerna måste bete sig.
 Zipper
Fantastiskt bra skräck, har nästan allt som funkar för mig i genren. Blunt är så bra, och ungarna med. Riktigt tät film.
 vonadel
En av de bättre filmerna jag sett i år. Väldigt smart och spännande. Visste inte att Krasinski också regisserat. Imponerande. 8/10
 Love movie
Spännande till slutet.
 Djason
Välspelad och riktigt spännande fram till slutet som känns en aning väntat tyvärr.
 simonhenry
"En kärlekshyllning till mina barn" förklarade Krasinski i Graham Norton show. Då rekommenderar jag istället "The Road" från 2009.
 PeterTheW
Krasinski har inte impat innan, men det lyckas han med här. Rising star. En av de härligaste filmerna i min, om än oftas värdelösa, favvogenre, på länge!
 ASSFACE
Varenda person i filmen var så urbota korkad att jag önskade livet ur dom. Idén och storyn är bra, men karaktärerna förstör allt.
 carre006
whiteboarden där det står "WHAT IS THEIR WEAKNESS!!" som dottern ska kolla på i slutet av filmen är bra skrattretande. Man kan ju också fråga sig varför familjen inte bor vid vattenfallet. rätt underligt hur karaktärerna kan vara så smarta men ändå så otroligt dumma. Det drar ner betyget avsevärt...
 stgurgel
Väldigt tråkig och många ologiska dumheter, majskornsfysik inte minst. Manus utan mycket till vare sig karaktärer eller sammanhang. Lite som om Alien hade utspelat sig i en lada utan någon annan scen än ventilationstrumman.
 Stargazed
Det finns så otroligt mycket som stör i denna film. Förvänta er inget mästerverk...
Som så många andra klagat på så är filmen otroligt inkonsekvent i hur den fungerar och karaktärer och monster är så dumma. Sen var jag inte särskilt förtjust i relationer och konflikter mellan karaktärerna heller. Men det är också mycket som är riktigt bra, så det blir absolut inte mer än en tvåa, inte ens mer än en ganska slätstruken tvåa, men det är ändå ett litet plus i kanten för mycket den gör bra med stämning, skådespeleri, användning av teckenspråk och underhållningsvärde.
 amam
Slutet var ju skitdåligt och drar ner helhetsintrycket så jäkla mycket. Gud så dumt. Annars är det ett bra koncept, bra filmat, bra skådisar. Förvänta er bara ingen vidare smart film.
 Abigor
Hade högre förväntningar på denna. Rätt korkat och ologiskt faktiskt.
 DIProgan
Skön atmosfär men mycket som inte stämmer. Så fort något "stort" hot är avhandlat så slutar det va farligt helt i princip.
 Supernaut
Gränsfall mästerverk. Snygg, spännande och välspelad.
 Zok
Detta var riktigt bra. Spänningen är tät hela filmen igenom. Visst finns det vissa delar man får acceptera för att filmen ska fungera. Men när det är så här bra och spännande så kan jag lätt bortse från detta.
 myslas
Ett intressant koncept i grunden och när det väl är spännande så är det väldigt spännande. Det finns dessvärre också alldeles för mycket som är ologiskt och osannolikt som man måste blunda för för att det här ska fungera.
 Hanness
Bra, mycket snygg och bygger upp en bra spänning. Engagerar rakt igenom.
 GrandMaster_E
Man får svälja väldigt mycket men vad gör det när det är en sådan jäkla nagelbitare till rulle!
 ToddDowney
Detta är en av de bättre filmerna i år. Den väldigt långsamt men jobbar sig uppåt hela tiden ungefär halvvägs genom filmen så blir det en riktig nagelbitare som t.o.m min tjej gillade, och hon är inte ett stort fan av monster filmer.
 Mr Blonde
Alldeles för många hål i storyn för att man ska kunna ta den på allvar. Att den dessutom är fylld till bredden med typiska amerikanska skrämselklyschor som ska få en att rycka till av egentligen ingenting och en hög ljudeffekt gör inte saken bättre. Ibland lyxar de t.o.m till det med den klassiska "finten" när de först fejkar och tre sekunder senare försöker skrämma en med den "riktiga" grejen. Alla dessa scener är otroligt förutsägbara. Jag var under större delar filmen med förbannad på den bortslarvade storyn än rädd. Tråkigt eftersom jag verkligen gillar genren och trailern verkade väldigt lovande. Smart idé - helt fel utfört...
 Bomkia
Riktigt bra atmosfär och pluspoäng för en originell idé. Men det här var bara för mycket på helspänn, inte riktigt en film för mig. 3+
 foppa99
Fick "hjärtattack" 45 ggr
 Xtro
Mina två största problem med denna: 1. Varför låter alla moderna hollywoodmonster likadant? Ta Legend of Boggy Creek till exempel, 5/10 på imdb, men den förtjänar enligt mig högre betyg än den här bland annat för att monstret låter som inget annat filmmonster. Visuellt tycker jag mig också ha sett nästan exakt samma slemmiga åbäke flera gånger förut. Stranger Things till exempel. Redan där var det här monstret uttjatat. 2. Går det ens att komma på en sämre idé än att skaffa barn i en sån här situation?
 Robkiller
Vad var det här... stumfilm? helt värdelöst med skitfula monster.
 pontuselias
Fascinerande upplägg, många bra idéer, de flesta skådespelare (förutom Krasiniski tyvärr) helt lysande, framför allt barnskådisarna. Lite tråkigare första halva, men den andra är lysande
 DiMMU BoRGiR
Jag är inte helt såld på monstren och det beror - som alltid - på att de inte känns "på riktigt". Långsam första del där man häpnas över hur mycket tillgångar familjen ändå har lyckats samla på sig, men sen stiger dramat och spänningen. Köper man hela upplägget så är det här stundtals en fröjd att uppleva, men kanske är den något överhypad...?
 fredrikj
Det här var överraskande taffligt. Filmen (om)definierar sina förutsättningar genom hela filmen, så att spelreglerna är oklara för tittaren, och till slut hänger förutsättningarna inte ihop med varandra. Monstren var uppenbarligen inte tillräckliga som spänningsmoment, så flera scener bygger på andra orelaterade utmaningar, som översvämning och att ramla ner i en cistern. Karaktärsbeskrivningarna är näst intill obefintliga och bygger på slitna schabloner (och omotiverad sentimentalitet) som inte byggs upp i filmen, och därtill agerar karaktärerna ologiskt. Överhuvudtaget bygger nästan hela filmen på löst sammansatta och återanvända element från ett flertal skräckfilmer. Det enda som är unikt, fokuset på tystnaden, slarvas bort genom att nästan varje scen är ljudsatt med musik. Om tittaren åtminstone hade fått befinna sig i familjens tystnad så skulle varje oavsiktligt ljud ha haft en större effekt och väcka mer obehag tillsammans med karaktärernas, istället för att bygga skräckmomenten på trista jump scare, som inte nödvändigtvis har med handlingen att göra.
 BlueViper
Håller med fredrikj nästan helt och hållet, men jag tycker ändå den är värd en trea.
Hypad skräckis som jag hade förväntningar på. Och visst kändes det befriande att det fortfarande går att ta en i huvudsak enkel grundstory och ändå göra en rejält spännande skräckfilm. Saker kunde såklart justerats och polerats en aning, men att 2018 se en bra ny skräckis är inget man är bortskämd med, hype eller ej.
 kryttan
Spännande! Bra skådisar. Den största behållningen är dock ljudet och avsaknaden av ljud. Helt klart ett av de bästa Dolby ATMOS-spår jag hört, fantastisk ljuddesign! En film som med största säkerhet inte når fram om den ses utan ett bra ljudsystem.
 the Feber
Briljant galet upplägg! Som gjort för skräck! Utmaningarna våra huvudkaraktärer står inför är galet nervpirrande! Kul med lite nya monster som faktiskt är läskiga. Dock försvinner trovärdigheten stundtals med tanke på hur mycket oväsen och ljud karaktärerna faktiskt gör. Ett par beslut från huvudrollerna känns inte heller helt trovärdiga. Hyfsat spännande med ett par riktigt otäcka scener.
 djonipony
Enda minuset är det för tidiga, rumphuggna slutet.
 Spidde
Irriterande att den här filmen ska vara så populär för jag fattar verkligen inte grejen. Storyn var verkligen fattig med dålig karaktärsuppbyggnad och dåligt utnyttjande av speltiden. Skräcken funkade verkligen inte på mig, det kändes mest som en utdragen Jurrasic Park-scen och monstren var fult animerade som något från ett gammalt TV-spel. Inte min grej, men har träffat flera personer som verkligen gillat filmen så kan vara värt att ge den en chans ändå, det kanske bara jag som är tråkig.
 sfrank
"Storyn var verkligen fattig med dålig karaktärsuppbyggnad och dåligt utnyttjande av speltiden" hurr durr, utan tal är det svårt att ta det längre än med Blunt, Krasinski och barnen, som alla gjorde fantastiska rollinsatser i Clover 10 : Vice City. Kalla det Cloverfield 18, så det är canon iaf
 Stan
saknar 80-talet. dagens skräckfilmer är alldeles för deprimerande och tomma på atmosfär. dramer med inslag av hotfulla cgi-varelser, det kan sammanfatta dagens skräckfilmer
 WillyV
Finfin sista tredjedel räddar fyran, galet spännande.
 Teodor
Bra stämning och kamera. Obehaglig känsla rakt igenom.
 Christofer
SÅ. FULLSTÄNDIGT. OLOGISK. När man skriver ett sånt här manus så utgår man från att tittarna är dumma i huvudet som bara accepterar alla hjärndöda logiska missar, vilket är en rätt dålig utgångspunkt som manusförfattare. Har nog inte sett en film med lika många brister i detta avseende på många, många år. My god, så löjligt det var...
 Halofreak92swe
Riktigt välgjord och spännande! Hade gärna fått vara längre och ännu råare samt en backstory och fortsätta lite längre.
 Sodastream
Någon här nämnde Jurassic Park, och jag håller med. Det kändes som att jag tittade på en Jurassic Park, fast utan egentlig spänning. All tystnad håller inte, jag vill ha karaktärsutbyggnad och här fanns ju inget av det. Så jäkla idiotiskt att skaffa barn när förhållanden är som de är, och ja det är självklart att pappa ska ge sig av från hemmet när frun väntar föda vilken sekund som helst. Idioter.
 Andreas_
Bra och spännande film av John Krasinski som även spelar med i filmen och gör en riktigt bra roll, en skådespelare och regissör som jag gärna vill se mer av i framtiden, jag har redan glömt honom från tiden i The office efter denna film och även 13 hours där han spelar en stenhård soldat. Det är inte mycket dialog i filmen tyvärr, men både Krasinski och Blunt göra enastående prestationer med hjälp av kroppsspråket istället och t.o.m ungarna är duktiga skådisar, även hotet i form av monster, troligen från rymden, är välgjorda och lagomt skrämmande, men som i många filmer är slutet lite tamt och klichefyllt, men i det stora hela en bra och spännande film trots att man inte får någon riktig bakgrundshistoria om var dessa monster kommer ifrån eller varför dom kommit till vår värld osv, klart sevärd, betyget blir en stark 3:a
Alltså jag har försökt se den här filmen flera gånger, men jag vet inte det är. Alltid är något som får mig att stänga av efter bara några minuter in i filmen. Jag tror aldrig jag varit så motsträvig att se en film, undantag om det är en Helena Bergström film så klart. Den här filmen har fått höga betyg ser jag, men av mig får den ETT:a eftersom jag tydligen inte klara av att se klart den. Jag tycker bara den verkar så fruktansvärd ointressant att den får mig att må illa.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)
Mary Queen of Scots (info) 18:34 21/5 (8)
Avengers: Endgame (info) 17:59 21/5 (25)
The Devil's Mistress (info) 17:34 21/5 (4)
Invasionen av Danmark (info) 17:18 21/5 (19)
This Is England '90 (info) 15:42 21/5 (12)
That Good Night (info) 15:06 21/5 (1)
Pacific Rim: Uprising (info) 13:00 21/5 (26)
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)