sodomiten
Låt mig gissa. En familj med vuxna och barn driver runt på ön och tappar bort varandra efter ett tag. Samma handling som i alla andra amerikanska äventyrsfilmer va?
 Stiggy
En häftig uppföljare till dem tidigare jurassic park filmerna det är bara synd att dem inte varade så länge på ön. Det är solklart en en trea i betyg för spänningens skull och nice att Owen och Clair är tillbaka längtar till jurassic world 3 den ska komma år 2021
 BarryHero
Gillade faktiskt den forra JW-filmen men den har kandes ratt tunn. Kandes nastan inte ens som en Jurassic-film. Handlingen var inte sa genomarbetad och forefoll lite klyschig och forutsagbar. Gillar Bryce Dallas Howard dock... snygg!
 saffecool
Bättre än ettan!
 Lotso
I sin helhet är Jurassic World: Fallen Kingdom den film jag befarade den skulle vara. Trailern visade de saker jag var orolig första Jurassic World skulle handla om, men det fick vi här istället. Allt från handlingen att nu göra dinosaurier till vapen, till att Hammond skulle byggt sin park på en aktiv vulkan är inte bara löjliga för Jurassic Park standard, det är saker som inte går ihop med resterande filmer i serien. När man inte gillar handlingen och aldrig känner sig investerad får karaktärerna bära mycket av allt. Tyvärr blir det inte bättre på den fronten heller. Visst Chris Pratt har charm och karisma och en minut Jeff Goldblum är bättre än noll minuter Jeff Goldblum. Men det räddar aldrig filmen. Regin av J.A. Bayona var ett intressant val och när hans stil känns av, så som atmosfär och jobbar en del med skuggor så funkar det. Introt på filmen är faktiskt det bästa med filmen. Det märks att J.A. Bayona är personen som bryr sig mer om dinosaurierna än om människorna, men jag önskar man hade fått mer av den känslan igenom filmen. Med tanke på hur den slutar så är jag osäker på hur jag känner vart de har tagit hela denna filmserien, men jag erkänner visst är jag lite vagt intresserad. Jag vill inte kalla denna filmen dålig, snarare tråkig. Men den fartfyllda äventyrskänslan är nu borta.
 DrJW
Filmen är välgjord och den är sevärd, men det fanns några brister i handlingen. De var en hel del petiga moment. En av de nya karaktärerna är ganska irriterande och precis som i den tidigare filmen så är skurkarna uppenbara, men åtminstone här så väntar filmen tills det är dags att avslöja att dem är skurkarna, till skillnad från den senaste filmen som gjorde Vincent D'Onofrios skurk så uppenbart att dem inte ens försökte dölja det. Skurkarna är inget speciellt, men en av dem har faktiskt en bra poäng om huvudpersonerna i en scen, och på tal om dem, slutet fick dem att framstå i princip som ett par idioter! Det är en av de mest förbryllande slut jag har sett på ett tag! Filmen har till och med en twist som verkligen var oväntad, inte ologiskt dock, men det känns som om att den kom från ingenstans, även om filmen gav någon form av ledtråd. Men det kändes mer som en distraktion från själva berättelsen. Det är inte en dålig film, den har åtminstone ingen långsamt tempo som The Lost World, och den här känns mer kopplad till de tidigare filmerna än den första Jurassic World (4: e filmen i Jurassic Park-franchisen om man vill vara teknisk). 2.5 av 5.
 PeterTheW
Snygg och spännande om än intet nytt under solen. Det känns lite för tunt...
 Applekingen
Sämre än Jurassic World. Början av filmen var väldigt bra men tappar när filmen endast utspelar sig i huset. Dinosaurierna är fortsatt bra. Chris Pratt likaså men hackaren förstör varenda scen han är med i. Satans vad jobbig han var. Indoraptor var obehaglig men besegras för snabbt. Det var kul att se Jeff Goldblum i en liten stund. Men i överlag var detta en liten besvikelse jämfört med Jurassic World som jag tycker om mycket.
 myslas
Jurassic World var en dum och dålig film men hade åtminstone den goda smaken att kopiera element från första Jurassic Park-filmen vilket gjorde den något underhållande. Den här filmen är väldigt dålig och väldigt dum och har den oerhört dåliga smaken att kopiera element från Jurassic Park 2 och 3.
 Djason
Action från början till slut. Snyggt gjord men alldeles för förutsägbar. Gillade första Jurassic World mer. Luktar uppföljare lång väg och hur de ska få ihop den kan bli intressant.
 pungsnigel
Filmen börjar bra med en form av nostalgi från tidigare filmer men spricker totalt när den snor alla element från Deep blue sea. 2an mås av ren nostalgi.
 ulpe01
Nja, tyvärr ingen fullträff den här gången heller. Trots bra regissör blir det mest en axelryckning till film. Ett par coola scener, men inget jag kommer att minnas om två år när jag kanske ser den igen. Lite som med de andra uppföljarna till originalfilmen.
 Misslovemovie
Helt ok uppföljare, man får vad man förväntar sig.
 TheHorrorfan
Bra film, men det är ju den sämsta i franchisen. Ändå bra. 3,5.
 Jopparn
Den här var ju överraskande bra! En av de bättre Jurassic-filmerna tycker jag.
 ToddDowney
Jurassic World: Fallen Kingdom börjar explosivt och saktar aldrig ner. En sommar blockbuster som vet va de behöver vara, en rolig, fartfylld och energisk popcorn rulle. De har vart väldigt mycket klagamål om filmen, t.ex att skurkarna är väldigt endimensionella. Ehm... Dennis Nedry någon? Filmen utspelar sig 3 år efter förra filmen, och Claire har startat upp Dinosaur Protection Group och med finansiering av Eli Mills, som är anställd av Benjamin Lockwood beger hon sig tillsammans med Owen för att rädda dinosaurierna på Isla Nublar. Väldigt intresserande intrig till den mest annorlunda Jurassic filmen hittills. Och trots att den har fått dåligt betyg av i stortsett alla så rekomenderar jag att se den. Den har allt den borde ha och mer därtill. Solklar 5/5 och i klass med orginalet.
 egoman
Det löjliga anti-GMO-budskapet höll på att sänka betyget till en etta.
 ekback
Larvig story och många dumheter, men dinosaurierna är bra gjorda åtminstone och det finns några sjyssta scener. Helt ok underhållning.
 Bomkia
Fungerade för mig i biomörkret, men förra filmen är bättre. Lite för lite action på själva ön. 3-
 badpanda1606
Dummare än första filmen på alla sätt och vis. Bryce fantastiska utseende håller upp denna film till den svagaste tvåan jag någonsin gett till 2018 års sämsta film.
 Solidus
JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM är den femte installationen i sagan om mötet mellan människor och dinosaurier. Det märks att idéerna över vad man kan göra med den här filmserien är begränsade, för att sammanfatta filmen så känns den som en remake av THE LOST WORLD (JURASSIC PARK II), både i upplägg och i känsla. Det blir inte mycket mer än två timmar fartfylld jakt. Man kan säga att MAD MAX:FURY ROAD också är två timmar lång jaktsekvens, men den har känsla, intressanta karaktärer och fantastiska actionscener. Detta saknas i FALLEN KINGDOM, vilket gör att filmen lämnar litet avtryck hos mig. Likt den första filmen (dvs den från 1993) får man med moraliska frågeställningar. Skillnaden mellan dem i frågan är att i originalfilmen ger Steven Spielberg tid till att diskutera om det är moraliskt rätt eller fel att väcka liv i de utdöda djuren, medan här slängs budskap och frågeställningar hastigt in. FALLEN KINGDOM är en visuellt njutbar film, men bortom det visuella finns inte mycket mer. En svag uppföljare.
 saturday_sun
Fånig film som levererar scen efter scen med riktig nagelbitaraktion.
 Björkman
Visst, den är snygg. Visst, skådespelarna är helt okej. Visst, man blir hyfsat underhållen. Men jäklar vilken orgie i återupprepningar från de tidigare (framför allt första) filmerna. Det blir helt enkelt rejält tjatigt och man märker att idéerna trutit rejält i produktionen. Många av sakerna har dessutom redan upprepats i nån av de övriga uppföljarna. Storyn i sig är inte megaintressant och rätt så förutsägbar. Detta är utan tvekan den klart svagaste av samtliga Jurassic-filmer.
 karlmats
En ganska trött uppföljare som inte direkt kommer med någonting nytt. Jag gick in med ganska höga förväntningar, jag gillade den förra filmen rejält, inte för att det var en speciellt högkvalitativ film, men för att det var en väldigt underhållande åktur som inte tog sig själv på så stort allvar. Det här kändes mer som en åktur på en Theme Park än någonting annat. Det blev en stor grej då av att Claire sprang runt i högklackat i djungeln förra gången. Här gjordes en stor grej av att zooma in hennes ordentliga skor när hon kliver ur helikoptern. Lite vuxnare, lite mer seriöst, lite mer tråkigt. Det sammanfattar ganska bra mina känslor om den här filmen. En ganska stark 2a, jag är i grund och botten väldigt förtjust i den här filmserien och det räckte till att hålla intresset uppe hela första halvan, sen barkar det ganska mycket nedåt och den interna logiken flyger ut genom fönstret. Nej, det här var en besvikelse ändå och nästa skippar jag nog på bio.
 daniel77
Äh, långt ifrån den katastrof jag föreställt mig efter att ha läst alla negativa omdömen. Det är rätt korkat, men bra tempo och hisnande scener räcker gott nog en varm sommar som denna. En snäll och glad trea.
 vonadel
Håller med om att förra filmen var bättre. Ja, kanske t o m så att alla föregående filmer är bättre, men kan ändå inte ogilla den. Framför allt första delen av filmen är riktigt bra, men sen tappar den tyvärr. Denna filmserie ligger mig så varmt om hjärtat. 7/10
 ernils_l
Helt oförtjänt av all den dåliga kritiken! Underhållande och snygg, med bättre fungerande karaktärer än de flesta tidigare uppföljare (Jurassic Park är en helt egen klass, det bör man vara medveten om). Bayona regisserar skickligt, filmen är spännande med en gripande story, och skådespelarna fungerar rakt igenom bra i sina roller. Dessutom är det cool med dinosaurier. Om man inte tycker det ska man kanske inte bry sig om att se de här filmerna över huvud taget... Jag är förvisso ett ganska frälst fan av hela serien, men den här måste jag säga vara riktigt bra. Kanske den bästa sedan originalet!
 Teolinda
Bra underhållning att se på bio. Vissa riktigt pampiga scener. Lite småkorkat manus ibland bara.
 dafreakish
Hopplös femte film i Jurassic-serien. Det är varken roligt eller vidare underhållande då man bombar på med mer av allt och samma effekter som tidigare. Allt har setts förut och nästa film kommer troligtvis vrida upp alla reglar ännu mer. Nej, snälla låt det vara slut nu och strunta i nästa film. Snudd på etta.
 Tim Buckley
Alltså... Suck. Jurassic Park har fram tills nyss varit en god ursäkt till att berätta ett bra äventyr tidigare. En saga. Både den första, tredje och delvis den föregående filmen var alla bra exempel på det. Allt kan egentligen sammanfattas av John Williams odödliga ledmotiv. Men denna så kallade film har mer gemensamt med godzilla & förtjänar väl typ Selina Gomez som soundtrack. Dataanimeringarna är inte ens snygga. Menlös. Fullständigt menlös.
 norenorama
Inte ens värd att ladda hem o kolla på, totalt värdelös.
 Borrman
Svag två. Börjar bli tjatigt mot slutet
 Biberkolben
Hahahaha! Helt klart mer underhållande och spännande än föregångaren Jurassic World. Dum och ologisk? Ja, absolut, men det skiter jag blankt i. Jag blev underhållen, och hade jag sett den här filmen när jag var fem år gammal hade jag garanterat skitit ner mig.
 converse
Idétorka.
 servadac
Dags för en asteroid att göra processen kort med den här filmserien.
 distinkt
vilket jävla piss ofattbart att folk tjänar pengar på att producera det
 the Feber
Man får mer eller mindre exakt vad man väntar sig, plus några överraskande detaljer. Dinosar, elaka kapitalister, genmanipulation och häftiga scener. Inga klackskor men väl ett par andra ologiska val. De "goda" klarar sig lite väl mycket. Lite fler uppätna goodguys hade ökat spänningen.
 amam
Töntigt. Jättedum story och inte ett dugg spännande. Kill your darlings för fan.
 Phyx
"Sevärd" rakt igenom. Snyggt tidsfördriv, men vad kan man vänta sig av film 5 i serien. Ruskigt onödigt att producera den här och nu borde det väl ändå vara slut? Vill man göra fler kanske man borde kolla på en serie istället som kan gå i 14 säsonger.
 gjoob
Ett lite annorlunda upplägg från övriga Jurassic Park/World-filmer, på ett bra sätt. Visst finns det mycket man kan klaga på, men jag väljer att se det positiva. Denna är minst lika underhållande som den första delen.
 knuttebaloa
Lite snygg, lite kul, mest larv
 Benisakura
Sluta göra dessa filmer tack!
 Eldritch
Nördarna gick alldeles för långt
 ekneB
Snygg men inte mycket mer tyvärr. Var underhållen så den får en trea
Senaste kommentarer
Accident (info) 02:32 19/10 (3)
You Get Me (info) 02:24 19/10 (1)
Shadow of the Vampire (info) 02:01 19/10 (216)
Unsane (info) 01:57 19/10 (4)
Red Sparrow (info) 01:28 19/10 (19)
Bad Times at the El Royale (info) 00:31 19/10 (3)
Rebecka Martinsson - Det blod som spillts (info) 00:20 19/10 (1)
Thanks for Sharing (info) 00:13 19/10 (30)
Jumanji: Welcome to the Jungle (info) 23:55 18/10 (44)
Mute (info) 23:49 18/10 (18)
Alice, söta Alice (info) 22:44 18/10 (34)
Rebecka Martinsson - Till offer åt Molok (info) 22:35 18/10 (2)
The Fan (info) 22:12 18/10 (162)
Cohen & Tate (info) 22:08 18/10 (9)
American Ultra (info) 22:04 18/10 (28)
Rabbit-Proof Fence (info) 21:57 18/10 (39)
Åsa-Nisse på semester (info) 21:36 18/10 (25)
Blindness (info) 20:51 18/10 (166)
It Came From the Desert (info) 20:08 18/10 (1)
Always: Sunset on Third Street 2 (info) 18:17 18/10 (4)
Sabotör (info) 17:48 18/10 (69)
Flottans glada gossar (info) 17:47 18/10 (12)
Wallander - Prästen (info) 17:46 18/10 (46)
The Square (info) 16:27 18/10 (76)
The Shape of Water (info) 16:20 18/10 (71)
Black Cobra (info) 15:59 18/10 (6)
Zombie Flesh Eaters 2 (info) 15:28 18/10 (54)
The ABCs of Death (info) 13:31 18/10 (45)
Blade Runner 2049 (info) 11:30 18/10 (128)
Wind River (info) 11:03 18/10 (44)
The Wife (info) 10:42 18/10 (1)
På fri fot (info) 10:29 18/10 (5)
The Whip and the Body (info) 09:17 18/10 (20)
Breakfast Club (info) 08:44 18/10 (514)
Christoffer Robin & Nalle Puh (info) 08:43 18/10 (3)
Vargtimmen (info) 07:29 18/10 (155)
Train to Busan (info) 07:12 18/10 (39)
Tube (info) 07:08 18/10 (37)
Blade Runner (info) 05:51 18/10 (1066)
Mordet på Orientexpressen (info) 02:20 18/10 (44)
Always: Sunset on Third Street (info) 01:34 18/10 (15)
The Departed (info) 01:32 18/10 (1330)
West of Hell (info) 01:14 18/10 (2)
Miami Connection (info) 00:57 18/10 (39)
Serpico (info) 00:06 18/10 (185)
What Keeps You Alive (info) 23:53 17/10 (1)
Gutshot (info) 23:41 17/10 (8)
Farlig väg (info) 23:29 17/10 (4)
Tomb Invader (info) 23:17 17/10 (1)
Yojimbo - livvakten (info) 23:01 17/10 (336)