blixtådunder
Vilken imponerande mustig ångest, välspelat och välregisserat!
 Brisig
Taylor Burton i sitt essä. Få kan klå deras skådespeleri.
 alexi
Fenomenal! Att såna här skådespelare ens existerar... :-O
 htc
Heeelt sjukt bra. Tänk vad förvånad man kan bli av film ibland, att det kan vara såhär bra. Saknar adjektiv för att beskriva det hela!
 Lux Lisbon
En av mina favoritfilmer med Liz Taylor. Bjuder både på skratt och ångest. Visar vart parförhållandet leder: käpprakt åt helvete!
 kaj08
Fantastiska skådespelarinsatser. Det är bra gjort att kunna underhålla i över 2 timmar trots att det bara är 4 personer med. Hela filmen utspelar sig på ungefär lika lång tid.
 Hans Moleman
En film med många egenskaper. Först och främst så är det helt fantastiska insatser av skådisarna, underbara dialoger och sarkasmer. Bjöd på en hel del skratt också. Ligger mellan en fyra och femma. Idag blir det en femma.
 emilstjernholm
Cinematografin är onekligen fantastisk, och studtals är det så intensivt att jag blir snurrig. Bokehfotografiet sticker även det ut som briljant.
 Crosswordgirl
Kusligt, hjärtskärande, omskakande. Älskar Taylor och Burton.
 FarbrorKit
Varför har jag inte betygsatt den här?! Jättehemsk och rolig och fruktansvärd, minns jag den som.
 foppa99
en av de bästa filmer jag sett
 hairofthedog
igenkänningskomik?
 toveK
Åh jävlar, den här filmen är helt fucked up, man blir lite knäpp av att se den. Riktigt bra!
 andmoreagain
Demonisk film. Väldigt snyggt filmad för att vara så pjäsaktig. Säkerligen en film som var före sin tid. Martha!!!
 den_fonk
I det närmaste briljant skådespel av Taylor och Burton. Femman känns inte alls långt borta.
 den_fonk
Jag premierar huvudrollsinnehavarna med en femma, jag kan inte låta bli.
 martin eden
Fullkomligt lysande!!! Verkligen ett mästerligt hantverk där ALLT stämmer!!! Kan spontant känna att den är förtjänt av högsta betyg men reserverar mig och delar vanligtvis inte ut det betyget efter första titten. Men, verkligen mycket, mycket bra!!! 4++
 Solidus
Vanligtvis uppskattar jag filmer som utspelar sig på en begränsad yta, men här tappar jag intresset och känner att filmens speltid är väl överflödig. Skådespelet är fantastiskt, men jag behöver mer. Jag behöver spänning och det existerar inte i detta hantverk.
 ziferN
Fantastiskt otroligt bra, fängslande och oerhört välskriven. Nästan varenda scen i filmen är helt otroligt fängslande men sista scenen lämnade verkligen spår i mitt hjärta, och filmen förtjänar absolut att ligga högre upp på IMDBs Top 250-lista. Manuset är verkligen välskrivet och skådespelsprestationerna från Elizabeth Taylor är helt vansinnigt bra, Richard Burton är verkligen inte sämre han. Jag blir faktiskt lite rädd av att det har funnits så fullkomligt bra och lysande skådespelare. Det gläder mig! Jag trodde även inte att jag skulle älska en svartvit film så mycket som jag älskade denna. Femman känns verkligen inte långt ifrån och därför får filmen en rejäl stark fyra, så stark som det möjligtvis går. Helt fullkomligt briljant film som absolut är sevärd!
 OneFlewOver
Hur ska man beskriva denna film? Svart... Fantastisk film på alla sätt och vis. Och jag, som har så svårt för det teatraliska på film, föll för denna. Var en svag 5:a första timmen, sen blev den en 4:a ett tag tills sista halvtimmen eller så då den blir en klar 5:a igen. Grymt!
 AddeColciago
Intressant upplägg men alldeles för få vändningar för att stegra intresset ytterligare. Dock ska det sägas att Taylor och Burton är fenomenala i sitt kammarspel mot varandra.
 Engravadlax
Skådespel i A-klass, första halvan är engagerande. Jag blev däremot lite besviken på andra halvan, den består mest av småaktiga pikar jämfört med de större designerna i början av filmen, och slutet känns inte lika förkrossande som Taylor spelar. Antagligen för att man redan visste ett bra tag innan Burton levererade dödsstöten.
 Tobias Rydén
Imponerande regidebut av Mike Nichols. Fotot är snyggt, Taylor och Burton är utmärkta i sina roller. Har ni 40-årsjubileumsDVD-utgåvan, missa för all del inte kommentatorspåret med Nichols och Steven Soderbergh!
 JimCarrey
Ganska bra pjäs som Nichols dessutom presenterar på ett trevligt sätt. Skådespeleriet är helt ok och på ett par-tre ställen tar Nichols verkligen vara på filmmediet för att höja upplevelsen ett snäpp. Stark tvåa eller svag trea?
 Ola_Schubert
En lite överskattad film enligt min mening. Fast den tar upp destruktivitet/självdestruktivitet med en klar koppling till "kärsedkomplexet" så lyckas den inte hålla intresset vid liv. Det hjälper inte ens att verklighet kontra ilussion är ett centralt tema. Hade det inte varit för slutet så hade denna film blott fått en stark trea i betyg, men slutklämmen höjer den i alla fall till en stark trea.
 Gumsamumsa
Gapig, enformig och lång. Synd på bra skådespelare.
 AlbinWesley
Vad ska man säga om detta makalösa kammarspel? Jag vet inte om jag begrep riktigt allting, den kanske åtminstone bitvis gick strax ovanför mitt huvud. Därför avvaktar jag med femman, som annars är väldigt nära.
 Mortiis
Vansinnigt bra skådespeleri. Helt klart en riktigt bra och unik film, men jag tycker att andra halvan är svagare än första, som är mästerlig.
 Werim
Imponerande skådelspeleri, stundvis lysande. Filmen och handlingen överlag är dock inte allt för bra i mitt tycke.
Lysande skådespel och grymt välskriven dialog. Några riktigt bra scener och några riktigt sega transportsträckor. (9-/15)
 92axha10
Taylor och Burton är riktig bra i huvudrollerna som paret man inte skulle vilja spendera så mycket tid tillsammans med. Däremot ju längre filmen går och desto bättre man lär känna karaktärerna och dina känslor börjar brista. Riktigt bra film vars genialitet är svårt att förklara med ord.
 LTT86
Jag vet vad andra tycker, men jag tycker att Richard Burtons karaktär var extrem elak. Kanske till och med elakare än Alex från Clockwork Orange. Tycker jag att skådespelare eller karaktärer var dåliga? Nej inte alls, dom var bra. Bara elak, det är allt.
 AlbertSpica
Grymma skådespelarinsatser och bra dialog. Ibland känns det eviga käftandet lite jobbigt men det kanske är meningen att man ska känna det? Kan inte ge något lägre än en 4:a.
Sett till att jag var både lite stressad och även okoncentrerad ikväll så var detta filmval inte riktigt rätt. Med de förutsättningar som jag hade så ska jag väl inte vara så förvånad över att jag inte uppskattade filmen mer. Blir väl att se om den när sinnesstämningen är lite bättre. Skådespelarna är fantastiska.
 stgurgel
På plussidan var den intensiv och fylld av elakhet, men den var även ganska skränig och överspelad. Sandy Dennis var den minst skyldiga och ett chamigt fyllo
 Dele
Högkvalitativt på alla sätt och vis. Rappt och stundtals härligt bitskt är det också, men ibland också väl teatraliskt. En svag fyra räcker det i alla fall till.
 Dutch
Fruktansvärd. Överspel. Irriterande.
 lilebroer
En otroligt välgjord film. Välförfattad, välregisserad, välskådespelad, välljusatt. Det enda som inte sticker ut med produktionen är musiken (utöver den briljanta dansscenen), men den har heller inget behov att sticka ut i den här typen av relationsfilmer. Ytterligare ett bevis på hur välgjord Virginia Wolf faktiskt är, är att man till och med - på ett positivt sätt, beundras över "scen-dekorationen". Vi pratar alltså inte om några skedtavlor här utan allt, varenda liten rekvisita känns oerhört genomtänkt och sådant uppskattas givetvis. Vad jag tar med mig utöver detta är givetvis kopplingen till Tarantino. En nyckel som jag tror många fler än jag kan ha användning av när man löser frågan kring vem som egentligen är rädd för Virginia Wolf. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2016/02/whos-afraid-of-virginia-woolf-1966-brd.html
 Murvel48
Drygt två timmars överspelat fyllesnack är bara tröttsamt...
 Sarakin76
Noe av det beste jeg sett i form av skuespillerprestasjoner. Kunne ikke slite meg fra filmen.
På det stora hela är det en ganska irriterande och meningslös film. Men även om skådespeleriet är yvigt så är det starkt och bra och dialogen är fantastisk, om än innehållslös. Dysfunktionella relationer och avsaknad är inte ämnen jag blir det minsta engagerad av. Det finns ingenting här som får mig att känna någonting mer än irritation. Att filmen ändå får en trea är ett jävla mirakel egentligen. Men även om jag är bitvis uttråkad är jag också bitvis makalöst road och impad så det blir en väldigt svag trea.
 Manko
Det uppskruvade bråkandet slår över och blir lite fånigt ibland, men det är helt klart en jäkligt stark prestation. Hade nog varit lättare att svälja om jag hade mera teater-vana.
 RustyFilm
Min behållning av detta är filmens första minuter, då paret George/Martha (Burton/Taylor) berusade promenerar i ett månbelyst parklandskap mellan två fyllfester, detta till mycket vacker musik av Alex North (Main Title, Who’s afraid of Virginia Wolf). Sen blir det bara teatralt tjatter, gälla röster och mer fylla. Filmen har sitt ursprung i en teaterpjäs med samma namn. Det märks mycket tydligt, då det mest ser ut som en avfilmning av en pjäs. En filmatisering tycker jag ska lyfta det hela till en ny nivå, till ett bildberättande. Det görs inte här.
 Memmem
Fantastiskt spelad pjäs om ett söndrande äktenskap! 1947 - 1962 gavs det ut bland annat fyra pjäser skrivna i USA om trasiga äktenskap: Linje lusta, Lång dags färd mot natt, En handelsresandes död och Vem är rädd för VW?. De fick alla Pulitzerpriset som bästa drama och hade stor framgång, trots att de skildrar så eländiga tillvaron. De utmejslar skickligt deras elända varelser. Den kanske kändaste filmatiseringen av någon av dessa pjäser är denna film, där äkta paret Elizabeth Taylor och Richard Burton spelar huvudrollerna som olyckliga makar mot fonden av ett litet universitet, där hustruns far är rektor. Efter en invigningsfest hos rektorn för det nya läsåret, bjuder makan hem ett nyinflyttat ungt lärarpar. Påverkade av kraftig berusning, som tilltar under kvällen och natten, kommer de fyras sämsta sidor fram. Taylor och Burton spelar fantastiskt väl, kanske med hjälp av sitt eget omtumlande och högljudda äktenskap. Stilla och vackra bilder från universitetets park blandas med våldsamma gräl i bostaden och på en restaurang. Betyg: 3½+
 RaketPojken
Den är underbar Smart, rolig, mörk och fantastiskt skådespeleri.
 symbiosis
Till skillnad från en föregående kommentator så tycker jag att dysfunktionella relationer är ett underbart ämne att bygga en film runt. Dessutom är väl en bra film en bra film oavsett personligt intresse? Det här är en bra film. Bra humor i dialogen, som såklart förstärks av det härliga skådespeleriet. Spännande, mörk och mysig. De fyra karaktärerna blir en himla fin ensemble.
 Hogman
Nä, detta överspel och pladder tilltalade inte mig. Känns daterat.
 Hypostas
Sänkning till svag fyra efter omtitt.
Jösses, vilken underbar film!!!
 Sture Stenhög
Jag tycker nog att det här borde ha passat mig, och kvaliteter finns det definitivt, men ändå fastnar jag aldrig riktigt för den. Burton och Taylor är båda väldigt bra, och deras insatser är den stora behållningen, men jag tycker aldrig att deras karaktärer blir så intressanta. Avslöjandet i slutet känns också väldigt mycket som filmpsykologi utan riktigt verklighetsförankring. Stark tvåa
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
A Simple Favor (info) 07:12 21/7 (16)
Venom (info) 07:09 21/7 (39)
Mortal Engines (info) 07:05 21/7 (24)
Stolen (info) 07:02 21/7 (76)
The Humanity Bureau (info) 07:00 21/7 (4)
Birdman (info) 06:47 21/7 (211)
Oasis (info) 04:00 21/7 (32)
Frankenstein '88 (info) 03:56 21/7 (9)
Daddy's Home 2 (info) 03:00 21/7 (10)
Maria Wern - Må Döden Sova (info) 02:52 21/7 (11)
The Little Drummer Girl (info) 02:47 21/7 (3)
Hajen (info) 02:43 21/7 (802)
Midsommar (info) 02:06 21/7 (13)
Fast & Furious 8 (info) 01:56 21/7 (45)
The Taking of Deborah Logan (info) 01:53 21/7 (25)
Serial Killer (info) 01:41 21/7 (9)
Anatomi (info) 00:17 21/7 (3)
The Commuter (info) 00:09 21/7 (40)
Revansch (info) 00:05 21/7 (1)
Gringo (info) 23:41 20/7 (8)
Senna (info) 23:32 20/7 (74)
Apollo 11 (info) 22:21 20/7 (3)
Girls Trip (info) 22:12 20/7 (10)
Half Baked (info) 22:04 20/7 (152)
Polisskolan 4 - Kvarterspatrullen (info) 21:45 20/7 (122)
Spielberg (info) 21:43 20/7 (6)
Gold (info) 21:42 20/7 (23)
Rim of the World (info) 21:32 20/7 (11)
Hellboy (info) 21:10 20/7 (8)
Big Time (info) 20:37 20/7 (1)
Dumbom (info) 20:36 20/7 (9)
Critters 2 (info) 19:03 20/7 (46)
Insomnia (info) 18:58 20/7 (331)
Circus Columbia (info) 17:25 20/7 (11)
Triple Frontier (info) 17:10 20/7 (13)
Message from the King (info) 16:59 20/7 (9)
Gangster Playboys Retribution (info) 16:48 20/7 (2)
Allt du önskar kan du få (info) 16:08 20/7 (4)
Neverwas (info) 15:59 20/7 (41)
Critters (info) 15:51 20/7 (110)
Gangster Playboy Legends (info) 14:19 20/7 (1)
Den 12:e mannen (info) 12:56 20/7 (9)
Uptown Girls (info) 12:54 20/7 (108)
The Dognapper (info) 12:35 20/7 (8)
Generalen (info) 11:33 20/7 (6)
Marked Man (info) 11:21 20/7 (2)
Howling VI: The Freaks (info) 11:02 20/7 (16)
Dr. Giggles (info) 11:01 20/7 (36)
American Nightmare (info) 10:58 20/7 (4)
Vårat gäng (info) 10:55 20/7 (11)