dr_Robert
Riktigt bra och välspelad film med några riktigt starka scener. Själva ramhistorien är en småspännande och ibland väldigt rolig thriller, som bisarrt nog är baserad på verkliga händelser. In i ramhistorien sprängs några fantastiska filmiska sekvenser in, liksom ett par scener som nog närmast kan säga ha folkbildande ambitioner. Ibland förekommer båda samtidigt. Jag saknar inte invändningar, men att fokusera på dem vore småaktigt. Ett gäng statyetter lär det bli.@BAM
 Jaganatha
Spike Lee har gjort en mycket välspelad och angelägen film, stadigt planterad i 70-talet med dess frisyrer och kläder, men med stark och passionerad relevans för vår "alternativt" högerinriktade samtid. Filmen lyckas faktiskt väl att behålla trovärdigheten samtidigt som den försöker både underhålla och övertyga. Alltför få filmer gör det idag. Stort plus också för Paul Walter Hausers medverkan i rollen som Ivanhoe. Karln är ett komiskt geni.
 Spidde
Bra och sevärd! Jag har bara sett ett fåtal av Spike Lees många filmer, men den här hör antagligen till de bättre. Påkostad och välgjord på ett sätt som jag inte vanligen kopplar till honom. Skådespelet, musiken och stämningen är på topp genom hela filmen och den har både spänning och driv. Storyn är bra och stark, och känns både rätt i tiden och tidlös. Om jag ska komma på något negativt är det väl kanske att alla rasister i filmen är enfaldiga, intelligensbefriade knäppisar. Det stämmer kanske med KKK men känns ändå ganska förenklat och som att Spike Lee gör sig själv en otjänst. USA har enorma problem med rasism och segregation som återspeglar sig genom hela samhället, och dess drivkrafter är nog inte fullt så ointelligenta. Skulle gärna se en film som tar ett sådant grepp och ställer svårare frågor. Men tills dess är det här också jävligt bra. Både underhållande och med hjärtat på rätta stället.
 myslas
Det finns ett komiskt inslag här som Lee använder sig av men samtidigt så är likheterna med hur det ser ut idag slående och då fastnar skrattet i halsen. Det här är möjligtvis årets bästa film hittills, hade det bara handlat om andra halvan hade jag definitivt sagt att det var så. Under första halvan blir det ibland lite långrandigt men det är egentligen petitesser i sammanhanget. Stark fyra.
 Tonti
Yvig men ändå förvånansvärt gedigen. Go 70-talsstämning.
 KimEkberg
mindre Kopps och mer allvar än jag kanske väntat mig, men samtidigt också för ofta en helt vanlig snutrulle.
 Tim Buckley
(rek 4a) Seg film som borde klippts ned minst en halvtimma. Sen klarar den inte riktigt balansen mellan att å ena sidan få till någon typ av \'shaft-vibbar\' samtidigt som den i nästa sekund vill beröra. Stark slutscen när den kopplas till vår omgivande nutid. Men i relation till recensioner som påstår att det är årtiondets film så är det ett gravt overstatement. Månadens film? Kanske. Veckans film? Definitivt! Men allt som allt är det här ialf en välgjord, helt ok film med bra skådespelare som är ganska trivsam och smått rolig att titta på trots att den är för lång och inte klarar genre-balansen. Sevärd 3a.
 Kajanus
Freedom is never voluntarily given by the oppressor; it must be demanded by the oppressed.
 PeterTheW
Så jävla klockren och stark!
 mazquara
Så mycket ilska
 Ful_fisk
Ja, det här var ju skitbra! Spike Lee och jag har knappast varit bästa vänner genom hans tidigare filmografi, men den här gången slog han fan det mesta rätt och skapar en riktigt lysande film som måste vara det bästa han någonsin gjort! Tänkvärt, roligt, spännande, otäckt och fascinerande. Lysande cast dessutom, samt en elegant avslutning! När jag vaknade nästa morgon tänkte jag fortfarande på filmen. Starkt jobbat, Spike!
 Genstruktur
-4/5, kunde varit lite kortare. Tappade lite mot slutet.
 Commandante
Fantastiskt bra. Lysande skådespeleri, humor och klockren samtidskoppling.
 stgurgel
Cool film med mycket humor i dialogen. Kul att Spike Lee unnar idioterna i kkk att framstå som att dom har det rätt härligt tillsammans
 Solidus
Spike Lee är förbannat och med sin ilska lyckas han regissera sin bästa film sedan INSIDE MAN. Underbar premiss (som bygger på verklig händelse) som resulterar i en film som balanserar mellan mörk humor och drama med perfektion. Det går inte att undvika vad Lee anser om Trump, då kopplingarna till vår samtid är tydliga och viktiga. Dessutom är det en visuellt elegant film och skådespelarna är samtliga mycket trovärdiga i sina roller. Jag har bara positivt att säga om BLACKKLANSMAN. Årets bästa film. Betyg 4+!
 92axha10
Spike Lee visar att han fortfarande kan. Han blandar drama och humor på ett lysande sätt och förlöjligar hela konceptet med kkkk och deras medlemmar.
 Bengt_a
Långsam, oengagerande film som är alldeles för lång och aldrig lyfter. Samtidigt oerhört skrämmande sista 5 minuter som gjorde att jag inte kunde sova på natten. Hur kan detta få hända idag?
Rätt ok, funkar att se men inget som håller sig kvar...
 foppa99
oj va bra alla passar i sina roller
 Vertov
Väldigt bra och snyggt berättad film. Det är synd att Spike Lee inte lät bli att göra karikatyrer av de vita klanmedlemmarna. Filmen hade blivit ännu starkare (och obehagligare) om de porträtterats som "vanliga" vita.
 #54
Bra film, men jag tror att jag hade föredragit om den tagit sig färre friheter med förlagan.
 setterwall
Som så ofts i Spikee Lee joints så finns det ögonblick och passager som är ren filmmagi och som får en att vilja lägga femman, så även i den här filmen. För mig kom den passagen under Rons inträde och studentföreningens möte. Starka minuter där. Men några magiska minuter kan inte bädda för ett helhetsbetyg. Stabil historis och film som är viktig men som ttvärr inte går hela vägen.
 Bomkia
I dig it! 4a.
 Benisakura
Tyvärr en rätt så oengagerande film med en bra avslutning.
 Ghostface
Filmen skiftar många gånger mellan att kännas ytterst relevant med skarp humor samtidigt som den också många gånger blir övertydlig med schablonartad humor. Ytterst är det en stabil film med ett bra tempo.
 emilstjernholm
Intressant historia och man känner av Spike Lees starka patos. Samtidigt tycker jag att vissa av scenerna med KKK - med den överviktiga frugan och den korkade medlemmen – rinner över i ren lyteskomik. Det känns onödigt, historien håller ändå. De dokumentära slutscenerna är väldigt drabbande.
 Dangoh
sämst
 Supernaut
Starkt filmhantverk, men för överdrivna ändringar från verkligheten gör att storyn inte håller. Ursäktandet av COINTELPRO lämnar en fadd smak i munnen.
 Jompalompier
Jag gillade den skarpt även om vissa saker verkar lite väl otroliga.
 ASSFACE
Underhållande och helt klart sevärd film. Minus för den korkade och (såklart) tjocka KKK-kvinnan. Klippen i slutet med de verkliga nutida händelser tillförde ett sorgligt allvar och gjorde att filmens budskap stärktes och allt knöts ihop.
 Björkman
Ganska underhållande, men ingen storfilm. Sista halvtimmen bättre än övriga filmen. Innan dess lite ojämn, både i underhållningsvärde och tempo. Jag är inte insatt i den verkliga historien så att säga och jämför därför inget med den. Minus för att en del saker blir något överdrivna samt att vissa scener inte känns helt motiverade att ta med (scenen där Harry Belafonte berättar en historia är intressant, men jag tycker inte den är nödvändig för handlingen alls utan mer inpressad bara för att). Bra skådespelarinsatser av samtliga!
 erosagape
För en gång skull en film med verklighetsbakgrund som fängslade mig. Absurd historia. Inklusive "Organisationen". Usch! Missa inte sista scenerna - snacka om verklighetstrogna...!
 Jopparn
En del scener är lite töntiga men filmen levererar överlag väldigt bra. Det är en film som berör.
 TURGUT
Ganska intressant och underhållande, stark 3:a.
 Robkiller
Meningslös dynga.
 idd
Antingen ser man den som ett drama med ett otroligt dåligt manus och extremt stereotypa karaktärer, eller som en komedi utan ett enda skämt. Ingen av varianterna är särskilt lyckad.
 djonipony
3.5. Aldrig riktigt nervöst eller spännande, som i The Departed. Men bra.
 Mysharry
Jag ser en fara i att använda humor för att belysa ett ämne som inte är ett dugg roligt. Risken är att det förlöjligar och dödar hela diskussionen. Men det är en förbenat rolig film! I slutet upphör det roliga, och salongen blir helt tyst. Hoppas budskapet gått fram!
 Rixn
Udden kommer på slutet när man får se verkligheten från Charlottsville.
 Albion
Med humor som vapen. Fungerar det? Jodå, det är både underhållande och viktigt upplysande på samma gång, men balansgången är svår. Det här landar hur som helst snyggt och betyget blir en 4;a rakt upp och ner.
 kryttan
Förjäkla bra film tycker jag, Jasper Pääkkönen och Adam Drivers scener är riktigt obehagliga och förbannat välspelade. Spännande, roligt och en käftsmäll på samma gång!
Senaste kommentarer
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)
Mary Queen of Scots (info) 18:34 21/5 (8)
Avengers: Endgame (info) 17:59 21/5 (25)
The Devil's Mistress (info) 17:34 21/5 (4)
Invasionen av Danmark (info) 17:18 21/5 (19)
This Is England '90 (info) 15:42 21/5 (12)
That Good Night (info) 15:06 21/5 (1)