callusis
Norge borde göra en film om 9/11 där samtliga pratar norska. Det blir säkert trovärdigt och fint.
 DIProgan
En hel del fräscha humana vinklar men valet att göra filmen på engelska med medveten norsk brytning får hela produktionen att kännas styltig. Hade kunnat blivit så mycket bättre men känner nog att det räcker bra med produktioner om Utøya nu. De som gillar engelska har åtminstone fått något att se om det.
 Jaganatha
Det var inget (konstnärligt) bra val att låta de norska skådespelarna tala engelska, men kan det hjälpa filmen att nå ut, så låt gå. För det är en angelägen film för vår samtid, liksom boken En av oss av Åsne Seierstad som den grundar sig på. Annars ligger intresset mycket i detaljerna runt rättegången och turerna runt Anders Behring Breiviks agerande. Han spelas av filmens bäste skådespelare, Anders Danielsen Lie, och tyvärr gör han också sin karaktär lite mer sympatisk än verklighetens Breivik är. I sin fängelsecell sitter han, enligt uppgift, numera mest och klagar över kallt kaffe och skrynkliga märkeskläder. Scenerna med överlevaren Viljar Hanssen från Svalbard håller inte måttet helt förrän mot slutet då han framträder som vittne i rättegången. I jämförelse med Erik Poppes film från tidigare i år, Utøya 22 juli, står detta sig sämre över lag, men det är ändå bra att två så olika filmer har gjorts om samma händelse.
 dafreakish
Greengrass är en otroligt duktig regissör. Efter att ha sett hans Utøya-skildring är det den mest självklara slutsatsen. Första halvtimmen av filmen är intensiv och fruktansvärd att se av framför allt två anledningar, Greengrass perfekta regi samt på grund av hur nära allting känns. Breiviks vansinnesdåd känns som att det var igår och Greengrass skapar känslan av att man fått ett hårt slag i magen. Det är den mest intensiva halvtimmen i en film på väldigt väldigt länge. Det som är synd är att filmen sedan tappar i tempo. Filmen är fortfarande bra men den byter skepnad och fokuserar på vad som händer efteråt. Det drar tyvärr ner betyget. Men man lämnas inte oberörd.
 Christofer
Som någon redan nämnt så byter filmen inriktning efter första halvan och det blir en rätt så annorlunda upplevelse. Som helhet var det rätt okej skildrat ändå men det tappade lite udd under sista halvtimmen tycker jag. Sedan störde jag mig på att filmen var på engelska, kändes onödigt.
 Benisakura
Hade velat att majoriteten av filmen handlade om vad som hände på ön. Kändes som man stressat sig igenom handlingen.
 Murvel48
Jag ruttnade lite på (den brutna) engelskan som lockade fram en del Hollywood-klyschor i replikerna och ett överlag torftigt och styltat språk - men i stort var det en sevärd film, som höll intresset uppe hela vägen, trots längden.
 molls
Seg och lyckas inte förmedla känslorna till tittaren, delvis på grund av den halvdåliga engelskan med norsk brytning. Känns som en skoldokumentär utan kommentator.
Norsk skolengelska ger hela filmen Sarno-vibbar, vilket för en gångs skull inte är något positivt. (4+/15)
 Tatty
Spännande att se händelse vad som har hänt men seg film och jag förväntade mig mer spänning eller nåt mera!
 emmycaution
Breivik var länge på ön innan han stoppades. Detta förmedlas inte så väl i filmen. Ingen karaktär fördjupas särskilt. Jag hade velat se mer om relationen mellan bröderna och mellan överlevarna, nu blev det mest ur mammans perspektiv. Som alla redan nämnt så är det absolut sämsta att den är på knackig engelska, trots att de har norska skådisar. Det här var ingen bra film men jag har svårt att ge den ettan så det blir en tvåa så länge. Jag ser hellre dokumentärer på ämnet eller den norska filmatiseringen.
 TURGUT
Ok, inte mer, hade kunnats göra mer med denna historia. Det mesta har sagts av kommentarerna innan.
 Kayuzuzu
Helt okej film och att den var på engelska med norsk brytning störde mig inte så mycket som jag trodde att det skulle göra. Det som var synd var att de inte tog tillfället i akt att gå in djupare på offren när de hade en sån lång film. Men jag har förstått att det finns ytterligare en film som kanske tar upp saker från ett annat perspektiv. Hur som helst var den rätt välspelad och intressant och inte så smörig och sentimental som såna här filmer kan vara. Så en stark trea!
 bizon
Fasen har sett fel film, det var ju Erik Poppes film jag ville se. Denna var OK men norska skådespelare som talar engelska blir bara så fel.
 Qus
Helt klart en bra film. Brevik skådisen gjorde det magnifikt
Den här filmen borde ha varit 20-30 minuter kortare men annars är den bra och klart sevärd. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt han som spelar Breivik. Håller dock med bizon om att det låter dumt när norska skådisar snackar engelska. Svag 4:a.
 vonadel
Helt ok. Gripande. Men, undrar om inte den andra spelfilmen är bättre. Tycker nog att det var lite störande att de pratade på engelska. 6/10
Senaste kommentarer
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Snömannen (info) 21:45 20/5 (46)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)
Game of Death (info) 20:58 20/5 (70)
Attentatorn (info) 17:41 20/5 (14)
Bigfoot (info) 15:31 20/5 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 15:26 20/5 (29)
Fröken Vildkatt (info) 15:01 20/5 (6)
Leviathan (info) 14:19 20/5 (54)
Girls! Girls! Girls! (info) 14:02 20/5 (7)
Rush (info) 13:59 20/5 (130)
The Commuter (info) 13:38 20/5 (32)
Saint Laurent (info) 13:30 20/5 (1)
South Park - Bigger Longer & Uncut (info) 12:35 20/5 (614)
War Machine (info) 12:02 20/5 (21)
Into the Wild (info) 11:59 20/5 (1018)
See You Yesterday (info) 11:28 20/5 (1)
Compliance (info) 11:19 20/5 (77)
Enter the Dragon (info) 10:40 20/5 (269)
Black Gunn (info) 10:02 20/5 (4)
Turtle Vision (info) 09:52 20/5 (2)
Honeymoon (info) 09:36 20/5 (41)
Judo Saga (info) 08:08 20/5 (17)
Fences (info) 08:06 20/5 (18)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 08:03 20/5 (11)
You Were Never Really Here (info) 08:01 20/5 (35)
The Professor (info) 06:57 20/5 (1)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 04:24 20/5 (71)
Into the Blue 2: The Reef (info) 02:40 20/5 (24)
Kept (info) 02:34 20/5 (3)
Sugar Daddies (info) 02:28 20/5 (2)
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)