Tonti
Hade kunnat kännas enkelspårig om det inte varit så väl genomfört. Men som det nu står är det en riktigt bra resa, och uppgörelse med det eviga romantiserandet av hovliv och kungahus. Snygg iscensättning och den centrala trion går ju verkligen inte av för hackor. Särskilt Olivia Coleman som drottningen.
 KimEkberg
Ja, en riktig smällkaramell. Kul att regissören tröttnat på våldet en smula, men behåller ett fortsatt intresse för folk som går i korridorer. Förvaltar väl den historiska kontexten, och det litterära anslaget. Har blivit en egen minigenre detta med anakronistiskt kaxiga kostymdramer.
 Spidde
Snygg, välspelad och fascinerande film som är bitvis rolig, bitvis obehaglig. Inte särskilt underhållande men klart intressant och filmen dryper av "kvalitet" från början till slut.
 Man5on
Otroligt tråkig.
 Jaganatha
Extremt mycket vidvinkellins i detta triangeldrama vid det engelska hovet under 1700-talet. Lanthimos har behållit det mesta av sin svärta från tidigare alster och har alltså inte börjat göra lättsam komedi, om nu någon trodde det. Tankarna leds förmodligen medvetet till Greenaways Tecknarens kontrakt och Kubricks Barry Lyndon. Ljussättningen är väldigt snygg här och de tre huvudrollerna spelas med bravur, särskilt drottningen av Olivia Colman kanske.
 #54
Oscarsnomineringen var lite oroväckande, men det visade sig att Lanthimos levererar igen.
 Björkman
Något för långsamt kostymsvartsjukedrama med psykiskt instabil och svag drottning i centrum som drar till sig en annan ännu mer psykiskt instabil person (Emma Stone). Den tredje personen i dramat (Rachel Weisz) är inte helt stabil hon heller. Fotot blir enerverande i längden, musiken likaså. Grundstoryn är måttligt engagerande och kommer inte igång på allvar förrän ungefär en timme in. Den är därtill rätt så förutsägbar. Helt okej sista halvtimmen. Mest plus för Olivia Colmans och Emma Stones skådespelarinsatser.
 Zipper
Av någon anledning registreras inte betygen för den här filmen? Står fortfarande 0 betyg ovan... I alla fall. En kostymfilm som känns fräsch i sitt utförande. Jag är superglad för Olivia Colmans skull, hon har flugit under radarn länge nu och förtjänar detta stora genombrott. Hon lyckas göra drottning Anne till en ömkansvärd och, konstigt nog, ganska underhållande karaktär.
 Ranma
Snyggt genomförd och riktigt bra skådespelarinsatser, men jag tycker den saknar något. Jag vet inte riktigt vad, men jag kände egentligen varken bu eller bä när jag såg den. Absolut sevärd, dock.
 myslas
Som vanligt väldigt underhållande och knasigt från Lanthimos. Olivia Colman är majestätisk (no pun intended) i huvudrollen och bör vinna en Oscar. En av de bättre filmerna från 2018 jag sett men ett snäpp bakom The Lobster i Lanthimos filmografi.
 Ful_fisk
Rätt underhållande och stiligt kostymdrama i absurd skrud. Maktkamper har man ju förstås sett tidigare, men det här fungerar bra, med bra skådisar och elegant stil. Tycker den kunde dragit i en lite högre växel men allt som allt tippar trean ändå över i en fyra.
 asasae
Surrealistisk och egendomlig film med svärta och depression. Nej, det roade mig inte helt. Blev mest konfunderad över varför den lyckats få så otroligt bra recensioner. Jag behövde en uppiggande drink efteråt!!
 lumberdajack
Out of the box på ett härligt sätt. Känns som den tar film vidare. Framtiden känns ljus. Den ligger i tiden. Kvinnor är huvudroller inte biroller. Älskade humorn. Man mår dåligt på slutet, men det är som det skall. Den borde få Oscar. Om Bohemian Rhapsody får det så är världen korkad. Eller nja, akademin...
 isecore
Mästerverk. En resa genom galenskap, svek, besatthet och kärlek. Stundom den svartaste av komedier, stundom det finaste dramat. Imponerande skådespel, sanslös cinematografi, lysande produktion. Fullpoängare.
 haajen
Stark fyra till denna, superba skådisar, fotot är häpnadsväckande och hela filmen är både tragisk och mycket komisk.
 henrik_a87
Tippade över till en fyra när jag fick smälta filmen över natten. Ett modernt kostymdrama med både obehag, humor och starka rollprestationer :)
 QuiNonStultus
Fantastiska rollprestationer, framför allt! Också enormt kul med en film med nästan uteslutande kvinnlig intrig, där män är pajaser.
 JD
Oerhört stilsäker och briljant i många enskildheter men delarna bildar inte riktigt någon övertygande helhet. Det blir som ett glapp mellan det distanserade svart humoristiska och det djupare allvar filmen också stundtals når fram till.
 Engravadlax
Det är som att man har klippt ihop en iaf utseendemässigt ganska hyfsad film med en fullständigt urusel sådan. Skådespelarprestationerna är halva tiden helt horribla, andra halvan gångbara. Det finns scener som är rätt välgjorda, samt scener som bygger på dåliga idéer och är bara pretentiösa; Lanthimos ständigt hyllade panoreringar är nästan alltid omotiverade och bidrar ingenting till narrativet (enkla, meningslösa panoreringar verkar f.ö. vara hur man utmärker sig som 'arthouse'-filmskapare idag). Musiken är likaså stundom bra (fastän ofta malplacerad), men mestadels bara olidligt pretentiös. Lanthimos verkar ha funnit en balans mellan substans och pseudoartistiskt trams som förbryllar den bredare hipsterpubliken och drar nytta av dess intellektuella mindervärdeskomplex--eller så kan man se det som ett friskhetstecken att den iaf är bättre än hans senaste två filmer som enbart var outhärdligt pretentiösa och helt utan värde. 4/10.
 ekmanälskaren
Fruktansvärt tråkig och intetsägande. Tio Oscars-nomineringar? Troligen en Kejsarens nya kläder-effekt.
 Robkiller
Nog det sämsta jag sett på länge.. meningslös handling, kass regi och irriterande musik som spelas mest hela tiden...
 abnormal
På många sätt helt fantastisk film. Olivia Coleman är briljant och manuset är riktigt roligt och träffsäkert. Helt klart unik i sitt slag.
 eriohm1982
Långsam, tråkig och konstig. Räddas från sämre betyg av dom tre huvudskådespelarna Emma Stone, Rachel Weisz och Olivia Colman.
 jlam
Älska miljöerna! Barry Lyndon kunde inte ha gjort det bättre själv. Få kunde ha gjort drottningrollen bättre än oscarsbelönade Colman heller. Historien kommer i andra hand i det här fallet som det blir ibland, inga större problem när stilen, skådisarna och råheten är så här bra. Kul med en slakt av de gamla romantiserade hovskildringarna.
Makalöst snygg film med fantastiska prestationer ifrån huvudrolls-trion. Underhållande och intressant trots ett makligt tempo filmen igenom, jag gillar verkligen dualiteten hos alla karaktärer och absurditeten går aldrig till överdrift utan känns ändå trovärdig. Jag inser också att jag uppskattar filmen ju mer jag tänker på den och jag gillar verkligen spelet. En ganska stark fyra faktiskt och en av årets bästa filmer.
 92axha10
En så smart och rolig film. Det görs narr av allt möjligt och det är helt hysteriskt.
 Rabieskatten
Den här filmen är på temat maktspel och mobbning som utspelas i en 1700-talsmiljö. Filmen sänks av en viss karaktärs benägenhet att bete sig som en galen vuxenbebis. Det händer även mycket konstigheter under filmens gång. Filmen höjs av fantastiska dräkter, utmärkt miljö, vissa historiska referenser men inte minst det suveräna skådespelet. Det var svårt att betygsätta men det landade på betyget 3.
 dr_Robert
Min fjärde film av Lanthimos är den första jag gillar även om den är onödigt lång och slutar i ren utmattning. Men regissören har denna gång hittat en miljö där hans excesser hör hemma. Länge är filmen riktigt rolig och särskilt de tre huvudrollsinnehavarna gör utmärkta insatser.
 Lilla Blåa Mus
Smartare än rolig. Ointressant historia, förvirrande om man inte kan Englands historia utan och innan. Alla karaktärer är mer eller mindre osympatiska, och så kan det ju vara, men det innebär att jag inte bryr mig om vad som händer dem. Som att se en fotbollsmatch mellan två storlag, där man inte håller på något, då spelar det ingen roll hur välspelat det är. Missljuden fyller säkert nån funktion, men mig irriterar de bara. Dråpliga scener och rapp dialog, som jag knappt hinner uppfatta. Visst är det vitaliserande att vända på könsrollerna, om än inte revolutionerande (som det görs här). Som underhållning fungerar den inte alls, iaf inte om man avskyr det manieristiskt teatrala (och älskar långsamma filmer med karaktärsdjup). Extremt överskattat bland kritiker (även dem jag oftast brukar hålla med).
Senaste kommentarer
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)
Black Panther (info) 14:42 19/7 (90)
Straw Dogs (info) 13:51 19/7 (189)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 13:43 19/7 (2)
Mikael (info) 11:50 19/7 (16)
The Brood - missfostret (info) 11:46 19/7 (138)
Midsommar (info) 11:41 19/7 (10)
Den Förtrollade Vägen (info) 11:25 19/7 (1)
Tillbaka till framtiden del II (info) 09:49 19/7 (299)
Swiped (info) 09:33 19/7 (3)
The Nun (info) 09:31 19/7 (32)
The Vampire's Assistant (info) 09:25 19/7 (74)
Kidnapping Stella (info) 09:22 19/7 (1)
Den sjunde sonen (info) 08:53 19/7 (1)
Gods of Egypt (info) 04:21 19/7 (48)
Little Evil (info) 01:11 19/7 (11)
Secret Obsession (info) 01:09 19/7 (1)
Elvira Madigan (info) 01:03 19/7 (106)
Sabotage (info) 00:09 19/7 (11)
Lejonkvinnan (info) 00:00 19/7 (4)
Judge Dredd (info) 23:56 18/7 (339)
Defcon 4 (info) 23:40 18/7 (6)
Long Shot (info) 23:31 18/7 (5)
Overlord (info) 23:06 18/7 (19)
Bleka dödens minut (info) 21:59 18/7 (335)
Vice (info) 21:44 18/7 (22)
Captive State (info) 20:12 18/7 (4)
Fänrik Ståls sägner (info) 19:39 18/7 (2)
Still the Water (info) 18:51 18/7 (7)
Our Kind of Traitor (info) 17:28 18/7 (12)
Social Animals (info) 15:08 18/7 (1)
Midnight (info) 14:44 18/7 (1)
Shoplifters (info) 13:37 18/7 (19)
Hellboy (info) 11:49 18/7 (7)
30 Days of Night: Dark Days (info) 11:49 18/7 (40)
Saladdin Castique (info) 11:20 18/7 (1)
Sakke (info) 11:17 18/7 (1)
Flugparken (info) 10:24 18/7 (13)
If Beale Street Could Talk (info) 10:08 18/7 (10)
Medicinen (info) 09:48 18/7 (31)
Goodbye Christopher Robin (info) 09:16 18/7 (5)
Älskande par (info) 08:29 18/7 (53)
On the Edge (info) 07:58 18/7 (1)
The Sunset Limited (info) 04:54 18/7 (44)
Fast & Furious 8 (info) 01:58 18/7 (44)
We Are Your Friends (info) 00:47 18/7 (2)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (info) 00:44 18/7 (93)
Alita: Battle Angel (info) 23:36 17/7 (27)
Carry On Camping (info) 23:19 17/7 (1)
Demontränaren (info) 22:54 17/7 (1)