ernils_l
Ganska förutsägbar, men oerhört varm och fantastiskt välspelad film! Som ofta i Koreedas filmer utmärker sig barnskådespelarna, tjejen som spelar fyraåringen är helt otrolig. Stark 4:a!
 KimEkberg
I grunn och bunn är det kollektivistiskt socialrealistiska rart såväl som realistiskt, men filmmusiken ger till känna att filmen har en annan självbild än den blick jag tittar med. Händelseutvecklingen såväl som dess könsroller lämnar övrigt att önska, och filmen är på tok för cinematiskt icke-visionär för att man riktigt ska ryckas med.
 karlmats
Filmfestivalens avslutande film har tagit ett tag att bearbeta och jag landar nog ändå i att det här är en väldigt trivsam film. Det händer väl egentligen inte så där jättemycket men med små medel lyckas Koreeda ändå förmedla ganska mycket i relationerna hos denna brokiga skara människor. Barnskådespelarna är väldigt duktiga båda två och det är intressant att följa hur pass bra det ändå går att leva i samhällets utkant. Guldpalmen är ju kanske också ett kvalitetstecken trots att både The Tree of Life och The Square har fått den. Till slut avrundar jag uppåt och delar ut ännu en 3a till årets filmfestival.
 Jaganatha
Koreeda har gjort ännu ett överraskande starkt drama om existensen för en förvånansvärt funktionell "familj" i det japanska samhällets utkant. De två barnen är den engelska titelns "snattare". Skickligt berättat får vi följa hur familjemedlemmarna svetsas samman, men att det i bakgrunden döljer sig något ont som förebådar deras splittring. Ännu en av årets mest engagerande filmer, så missa den inte när den har premiär strax före jul! Förhandsvisningen jag såg i Lund var till förmån för Musikhjälpen och det var synd att inte fler tog chansen.
 HerrNenne
Lite för seriös för min smak. Värmen hinner inte riktigt sätta sig. Skulle velat att den var mer verbal.
 Tonti
Fint ändå.
 emilstjernholm
Fin socialrealism som griper tag och hela tiden lämnar utrymme för åskådaren att fundera. Hur hänger allt ihop? Hur fungerar olika relationer? Karaktärerna är inga stereotyper utan högst levande, mänskliga varelser. Detta är enligt mig Koreedas stora styrka som filmskapare. Stilistiskt är det ganska konventionellt, men det kan jag bortse från i det här fallet.
 myslas
Kore-eda fortsätter göra intressanta filmer om annorlunda familjerelationer och det här är en av hans bästa, vilket i sig säger ganska mycket. Som vanligt får han ut det allra bästa av sina barnskådespelare, jag tror inte det existerar någon regissör som är bättre på detta. En film som rymmer många känslor och mångbottnade personporträtt. En av de bästa filmerna från 2018.
 #54
Mycket fin.
 stgurgel
En mycket speciell historia väl berättad och detaljrik. Man sugs in och får en angenäm känsla av att det måste väl ändå vara en sann historia, det här kan väl inte vara påhittat?
 Ful_fisk
Fin och bra film med stor närvaro, vars värld man lätt sjunker in i. Tycker den tappar lite under andra halvan, men det är ändå intressant. Skönt med brist på dömande, att karaktärerna visas upp i sin blandade helhet och man inte behöver bestämma sig för om man tycker om dem och deras val eller inte, utan bara fascineras av de mixade känslorna som går genom kroppen under filmens gång.
 Lasersword
Fin och intressant film som egentligen är väldigt tragisk trots att den upplevs som väldigt mysig. Den får en att fundera över vad som är rätt och fel i samhället och vad en familj egentligen är. Samtidigt som man bara hänger med i handlingen på ett behagligt sätt. Ett tips för alla att se.
 dr_Robert
Rysligt stark film som börjar lite långsamt, men växer allt eftersom. Den lämnar spår, även nu morgonen efter så tänker jag på den och har jag svårt att släppa den. Mer än i Barnen som inte fanns är det den här gången de personliga relationerna inom "familjen" som drabbar i all sin styrka och komplexitet.
 Spidde
Mycket bra film som börjar lite segt och rörigt, men snart faller de olika bitarna på plats och sen flyter det på bra. Väldigt bra skådespel och mycket välskrivet manus där varje karaktär känns intressant och nyanserad. En film som jag kommer minnas länge.
Riktigt bra och fin film. Vissa scener gör mig verkligen tårögd och filmen känns verkligen levande och karaktärerna på riktigt, även om dom känns lite lätt karikatyrartade. Sån värme i dom skapade familjebanden men också en kylig cynism. Filmen lämnar mig med så mycket känsla för karaktärerna och deras öden och jag vill verkligen veta hur det går för dom. Riktigt bra, ganska stark fyra och en av årets bästa filmer.
 Catapilla
Som Dardennes, fast sämst.
 erosagape
Bra och gripande om familjen som liksom vittrar sönder. Lilla huset bland höghusen fick mig att minnas (koldioxidöverkompenserade) besök i Tokyo, för så kan det verkligen se ut där.
 BarryHero
Långsamt berättat men en film som för tankarna till gamle klassiske Ozu. Välskriva karaktärer som man inte vet var man har förrän filmens slut. Blev för övrigt oerhört sugen på nudelsoppa under filmens gång.
 DYV
Lång startsträcka för att komma in i handlingen. Dock premieras tittare som är på tårna och fångar upp detaljer som ger förklaringar till filmen storyline. Det finns ett djup och många bottnar som kan tolkas och analyseras vilket gör att filmen efterlämnas ett starkt avtryck. Tekniskt snyggt filmad och dynamiskt välfungerande i så tillvida att komisk inslag finns som blandas upp med tyngre frågor kring livsfilosofi på ett autentiskt sätt.
Senaste kommentarer
Cargo (info) 12:30 22/7 (18)
Dumbo (info) 11:40 22/7 (4)
Hardcore - En brutal verklighet (info) 11:34 22/7 (18)
Min börda (info) 11:30 22/7 (3)
Turist (info) 11:01 22/7 (161)
Lejonkungen (info) 10:02 22/7 (7)
Svenska bilder (info) 07:46 22/7 (35)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 07:38 22/7 (523)
Jakten på den försvunna skatten (info) 07:30 22/7 (612)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 05:37 22/7 (15)
Adrift (info) 05:35 22/7 (10)
Red Sparrow (info) 05:31 22/7 (25)
Harry Potter och halvblodsprinsen (info) 05:23 22/7 (499)
Damsel (info) 02:56 22/7 (3)
Night Train to Lisbon (info) 00:55 22/7 (31)
Veronika bestämmer sig för att dö (info) 00:52 22/7 (81)
The Reunion (info) 00:42 22/7 (11)
The Dark (info) 00:25 22/7 (3)
Min grekiska sommar (info) 00:18 22/7 (4)
The Wife (info) 23:59 21/7 (19)
Flotten (info) 23:43 21/7 (4)
Klienten (info) 23:41 21/7 (112)
Hostiles (info) 23:36 21/7 (18)
Murder Mystery (info) 23:20 21/7 (13)
Spartacus (info) 23:19 21/7 (271)
The Lone Ranger (info) 23:17 21/7 (173)
Den gode, den onde, den fule (info) 23:03 21/7 (817)
Coneheads (info) 23:02 21/7 (99)
Flipped (info) 23:01 21/7 (76)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 23:00 21/7 (3)
The Meg (info) 22:59 21/7 (49)
Häng dom högt (info) 22:58 21/7 (101)
Spider-Man: Far From Home (info) 22:56 21/7 (10)
The Mist (info) 22:54 21/7 (838)
Fasanjägarna (info) 22:40 21/7 (20)
The Curse of La Llorona (info) 22:24 21/7 (5)
The Mountain Calls (info) 22:16 21/7 (1)
Avengers: Endgame (info) 22:08 21/7 (32)
Captain Marvel (info) 21:54 21/7 (36)
Personal Shopper (info) 21:53 21/7 (12)
Ideal Home (info) 21:50 21/7 (2)
Shazam! (info) 21:49 21/7 (16)
Bränd (info) 21:48 21/7 (13)
Dödlig skörd (info) 21:46 21/7 (198)
Sorry to Bother You (info) 21:42 21/7 (25)
Happy Death Day (info) 21:33 21/7 (36)
Det (info) 21:31 21/7 (114)
Doctor Who (info) 21:28 21/7 (17)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 21:14 21/7 (3)
Men in Black: International (info) 20:50 21/7 (5)