pungsnigel
Så himla bra film, Viggo och Mahershalas samspel är otroligt.
 Jaganatha
Rolig och rapp film med två storartade rollprestationer och ämnet/budskapet känns också väldigt aktuellt och upplyftande i dessa tider. Perfekt julfilm med snygga 60-talsmiljöer och mycket gröna toner. Vi får också lära oss vad "den gröna boken" var för något på den tiden. Detta är snarast ett slags road movie om vänskapen mellan två väldigt olika män, inte en film om musik, även om musiken spelar en viktig roll.
 myslas
Det bästa någon Farrelly varit involverad i på snart 20 år men samtidigt så undrar man hur bra filmen kunnat bli om någon annan hade fått göra den. Det är en underhållande film men alldeles för glättigt med tanke på hur allvarligt ämnet är och ger inte en särskilt representativ bild (vilket väl är anledningen till att man valt att skriva "inspirerad" istället för "baserad" av verkliga händelser) av hur det var. Mycket skojas bort med någon fyndig replik och när man skrattar (för det gör man) så får det en rätt sur eftersmak. Hade man gjort en allvarligare historia av det hade det här kunnat bli hur bra som helst. Ali är hur som helst återigen strålande och förtjänar en Oscar-nominering.
 Genstruktur
Förutsägbar men lite charmig.
 Masjävel
Vilken pärla!
 karlmats
En feelgood-film om rasism på 60-talet med en seriös grundstory som inte tas så himla seriöst egentligen. Det låter som en märklig kombination men fungerar ändå bättre än jag trodde. Det är mer fokus på att förmedla en känsla än att hålla sig till den sanna historien eller att lära känna karaktärerna. Viggo och Ali har bra kemi tillsammans och det bli en ganska tillrättalagd resa utan större överraskningar ner i den amerikanska södern. Men humorn som blandas in i filmen fungerar till stor del, den avslutar på topp och jag känner mig inte så manipulerad när lamporna tänds. Det är ändå ett steg upp jämfört med de flesta filmerna som behandlar det här ämnet. Kul att se hur fet Viggo har blivit också. En svag 3a räcker det till.
 Ben Stiller
Det märks att manusförfattaren har sneglat på franska filmen ”Oväntad vänskap”. Här i omvänd version med belevad färgad man som tar sig an en vit man från enklare förhållanden. Viggo Mortensen har gjort en ”De Niro” och ätit upp sig rejält för rollen. En riktigt välspelad och underhållande road movie som ger en tankeställande bild av rasdiskriminering i Amerikanska sydstaterna under tidigt 60-tal. Mycket sevärd, en klar 4:a i betyg.
 Golazo
Så där ja. Precis min smak. Tony Lip är en skön karaktär. Och hör och häpna; normal ljudvolym på biografen, fantastiskt. Jag älskar italiensk/amerikansk/bronx dialekt, kultur och kroppsspråk. Viggo Mortensen är så bra. 5 av 5 chipspåsar.
 Dutch
Det är ju för bövelen Carmine sätter i halsen Lupertazzi från Sopranos! Fantastiskt mysig film.
 Green Mamba
Riktigt svag fyra. Men den var ändå så pass bra att en tre blir för lågt.
 choklatchip
Bra skådespeleri och underhållande historia med djup gör att filmen definitivt kommer ses om igen. Där är en liten monolog i filmen som nog alltid kommer finnas med mig.
 jack_jack_jack
Antirasism för centerpartister
 Krilledood
Mysig film om än utan någon överraskande scen eller oväntad twist.
 abnormal
Gav mer än vad som framgår via trailern. Helt klart sevärd och skönt med en rasismfilm som inte bara är deppig.
 asasae
Svag fyra. Charmigt berättade med härliga karaktärer. Intressant att bli påmind om hur det en gång var. Gillade miljön.
 Ful_fisk
Efter att ha exponerats för den alldeles för uttömmande trailern ungefär tusen gånger var inte förväntningarna på topp, men det här visade sig vara en riktigt formidabel feel good-film! Visst, kanske möter man väldigt få överraskningar längs vägen, men Mortenson och Ali är lysande i huvudrollerna, miljöerna är sköna och dialogen är rapp och underhållande. Absolut en klart lyckad och sevärd film. Nästan så att jag vill skriva av Peter Farrelly från min dödslista, där han hamnade efter sin regi-roll i tidernas mest avskyvärda komedi De tre dårfinkarna. Brorsan Bobby, däremot, står fortfarande kvar. Kanske det är det som är hemligheten, att Peter alltid stått för de bra idéerna som fått filmer som Mina jag & Irene att funka, medan Bobby alltid stått för det plumpa? I så fall skönt att de äntligen gått skilda vägar!
 UFO_lars
Karaktärsutvecklingen mellan Tony Lip och Dr. Don Shirley är inget annat än helt fantastisk och ger verkligen en riktigt härlig känsla. Deras vänskap känns också genuin och trovärdig. I lite samt stil med lite samma vibbar som "En oväntad vänskap". Med en hel del allvar och frågor som ställs på sin spets. Rolig, mysig och helt klart sevärd.
 UFO_lars
 Robkiller
Meningslöst drama med inslag av kass musik.. suck.
 Spidde
En typisk amerikansk feel good-film enligt klassisk mall: ett omaka par på roadtrip. Dock görs det mycket bra och mysigt här. Viggo är riktigt bra (får mig att tänka på De Niro) och likaså Mahershala Ali, som gör en mycket annorlunda roll än i den pågående säsongen av True Detective. En film som alla borde gilla. Bra musik också.
 Björkman
Mycket bra insatser av Mortensen och Ali som kompletterar varandra på ett strålande sätt. Filmen levererar humor, drama och vettiga budskap i en finfin symbios. En av de bättre filmerna från 2018, helt klart.
 piotr
Wow. På så många nivåer.
 dr_Robert
Delvis riktigt rolig feelgood som dock utspelar sig mot bakgrunden av 50-talets rasmotsättningar. Mortensen gör ett gott jobb. Väldigt konventionell och inte 2018 års bästa film, men heller inte en film att förakta bara för det är PK att göra det.
 ASSFACE
Lättillgänglig men utan att vara dum. Bekant historia men som ändå är unik. Mycket sevärd!
 Julius
Bra balans med känslorna och gediget skådespel. Man sitter lite på spänn och med all rätt. Värd sina Oscars helt klart, dryga 2 timmarna är lätt smälta.
 Julius
Bra balans med känslorna och gediget skådespel. Man sitter lite på spänn och med all rätt. Värd sina Oscars helt klart. Lättsmälta dryga 2 timmar.
 92axha10
Välspelad och humoristisk film. Förutsägbar och historiemässigt lättsmält.
 Engravadlax
Ja, enkel buddyfilm, men välspelad. Vad som får Oscars eller ej är ju annars fullständigt irrelevant 2019.
 foppa99
Fin film där olika världar möts o kolliderar på många nivåer
 Afflicter
Inte trodde jag väl att en av Farrelly-bröderna någonsin skulle göra en film som man höjer till skyarna. Det här kunde inte vara en vackrare berättelse och Tony Lip är fr.o.m. nu en av mina absoluta favoritkaraktärer någonsin. En sann Grade A Bullshitter.
 Benisakura
Vet inte om den förtjänade en oscar för bästa film men jag gillade den hursom, bra skådespeleri av båda Viggo och Mahershala.
 Tonti
Rätt mysig ändå.
 DYV
En ganska enkel story, kan tyckas, men allt eftersom så är det flera lager på lager som skalas av och genomarbetas som gör att filmen berör på djupet. Riktigt vasst skådespel.
 Jannebanan
En trevlig film med flera bottnar. Lite för gullig och Hollywoodsk för att den ska få det högsta betyget, men den är full av värme och mycket bra skådespelarinsatser så det blir en klar 4:a från mig.
 Jompalompier
Väldigt fin och härligt komisk på sina håll. Att Viggo Mortensen kunde dra på så bra Bronx-italian-american kunde jag inte ana, väldigt bra insats!
 PeterTheW
Det här var riktigt, riktigt vackert!
Senaste kommentarer
First Kill (info) 19:25 19/7 (11)
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)
Black Panther (info) 14:42 19/7 (90)
Straw Dogs (info) 13:51 19/7 (189)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 13:43 19/7 (2)
Mikael (info) 11:50 19/7 (16)
The Brood - missfostret (info) 11:46 19/7 (138)
Midsommar (info) 11:41 19/7 (10)
Den Förtrollade Vägen (info) 11:25 19/7 (1)
Tillbaka till framtiden del II (info) 09:49 19/7 (299)
Swiped (info) 09:33 19/7 (3)
The Nun (info) 09:31 19/7 (32)
The Vampire's Assistant (info) 09:25 19/7 (74)
Kidnapping Stella (info) 09:22 19/7 (1)
Den sjunde sonen (info) 08:53 19/7 (1)
Gods of Egypt (info) 04:21 19/7 (48)
Little Evil (info) 01:11 19/7 (11)
Secret Obsession (info) 01:09 19/7 (1)
Elvira Madigan (info) 01:03 19/7 (106)
Sabotage (info) 00:09 19/7 (11)
Lejonkvinnan (info) 00:00 19/7 (4)
Judge Dredd (info) 23:56 18/7 (339)
Defcon 4 (info) 23:40 18/7 (6)
Long Shot (info) 23:31 18/7 (5)
Overlord (info) 23:06 18/7 (19)
Bleka dödens minut (info) 21:59 18/7 (335)
Vice (info) 21:44 18/7 (22)
Captive State (info) 20:12 18/7 (4)
Fänrik Ståls sägner (info) 19:39 18/7 (2)
Still the Water (info) 18:51 18/7 (7)
Our Kind of Traitor (info) 17:28 18/7 (12)
Social Animals (info) 15:08 18/7 (1)
Midnight (info) 14:44 18/7 (1)
Shoplifters (info) 13:37 18/7 (19)
Hellboy (info) 11:49 18/7 (7)
30 Days of Night: Dark Days (info) 11:49 18/7 (40)
Saladdin Castique (info) 11:20 18/7 (1)
Sakke (info) 11:17 18/7 (1)
Flugparken (info) 10:24 18/7 (13)
If Beale Street Could Talk (info) 10:08 18/7 (10)
Medicinen (info) 09:48 18/7 (31)
Goodbye Christopher Robin (info) 09:16 18/7 (5)
Älskande par (info) 08:29 18/7 (53)
On the Edge (info) 07:58 18/7 (1)
The Sunset Limited (info) 04:54 18/7 (44)
Fast & Furious 8 (info) 01:58 18/7 (44)
We Are Your Friends (info) 00:47 18/7 (2)
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (info) 00:44 18/7 (93)
Alita: Battle Angel (info) 23:36 17/7 (27)
Carry On Camping (info) 23:19 17/7 (1)