myslas
Efter att ett tag ha gjort en hel massa trista och alldeles för allvarliga filmer verkar Marvel nu kommit in lite i en andra andning. Visst kommer det en och annan film som liknar en generisk Captain America snooze-fest (som förra årets mest överskattade film, Black Panther) men de har allt sedan succén med Guardians of the Galaxy försökt få in lite mer humor i sina filmer och det hjälper verkligen till att göra dem betydligt mer underhållande än om det bara är ständigt pang-pang och seriösa miner. Den här gången verkar de ha tagit de bra delarna från TV-serien Supergirl, nostalgifaktorn från Guardians of the Galaxy (fast nu 90-tal istället för 80-tal) och gjort en bra mycket varmare film än man sett från dem tidigare. Handlingen är som vanligt inte särskilt avancerad men här finns flera karaktärer man gillar, framförallt då Carol Danvers som är utmärkt spelad av Brie Larson. Jag hyser inga tvivel om att den här filmen kommer att få sämre genomsnittsbetyg än andra superhjältefilmer på grund av alla mansgrisar som inte klarar av att se kvinnliga superhjältar men för mig är det här en av de mest underhållande Marvel-filmer jag sett.
 pontuselias
Bra skrivet drama, kanske bästa marvelfilmen på detta område. Dock är actionscener lite tråkiga tyvärr
 Mikael602
Filmen knöt an till många (sido)frågor i tidigare Marvel-filmer som t.ex. Furys öga. Och även om den är välgjord med en helt okej story, så var den lite för mjuk för min smak och kändes som en transportsträcka inför Infinity Wars - End Game.
 badpanda1606
Rik igt riktigt bra Marvel film! Oerhört impad! Vet ej vad slutgiltiga betyget hamnar på men över 4a iaf! Mitt orosmoment är hur dem ska få henne att inte vara för overpower I endgame så att det blir tråkigt (tänk superman). Men en riktigt bra film som ger en del roliga svar på saker och ting
 Martin_Sj
Välskrivna och välspelade karaktärer. Snygg estetik, schysst action och en hel del humor.
 Man5on
Ja, den är lite pandering med sina 90-talsromantiska inslag. Ja, den är lite pandering med sin "grl pwr"-attityd. Ja, den är samtidigt helt awesome. Brie Larson har fått skit för sina kanske onödiga statements men jag tror inte det stoppar den här filmen i slutändan. Trollen får trolla. Haters gonna hate. Själv är jag är nykär i en NiN-tröjebärande superhjälte.
 DrJW
Denna var underhållande och rolig att titta på. Jag hade inga förväntningar på den här filmen, förutom att man hoppades på att filmen var bra och den var. Den komiska kemin mellan Brie Larsons Cap. Marvel och Samuel L. Jacksons Nick Fury var riktigt bra, och Brie Larson var jättebra i titelrollen. På tal om om Nick Fury, någon nämnde detta och jag tänkte inte på det förrän nu, men Sam Jackson i den här filmen ser lite mer ut som hans karaktär från Triple X! Ursprunget till hans ögonlapp är ganska komiskt, men mestadels löjligt. Det fanns ett par mindre nit picks, till exempel katten Goose. Jag älskade den där katten, han var awesome! Twisten var oväntad, och den är inte precis nytt, men dem gjorde ett bra jobb på den twisten. Och jag pratar inte om den uppenbara twisten. Dem gjorde en Stan Lee-hyllning i början av filmen och det var en fin hyllning. Han kommer verkligen att saknas. 3½ av 5.
 haajen
Stark trea, det är som alltid gediget och underhållande. Saknar det lilla extra som kommer först mot slutet när Danvers når sin fulla kapacitet.
 PeterTheW
Långt över förväntan! Riktigt jävla bra och knyter ihop på ett fint sätt. "Twisten" var även väldigt välkommen.
 Robkiller
Superhjälte introduktionsfilm. Tar ett tag på sig att komma igång och segar ur ibland, men är ändå riktigt underhållande, välspelad och väldigt snygg.
 Sillion
Helt magisk film i den bästa av Filmgenre: Superhjältefilm. Ett tema som går hem väldigt dåligt i jante Sverige men rockar bättre i resten av välden. I en tid där vi behöver fler hjältar än någonsin på Planeten Jorden så är narrationen viktig i denna genre för att tända nya fackelbärare. Som Douglas Rushkoff säger om sin nya bok Team Human: "This is an all hands on deck moment for humanity. It's time to arrive as human beings and take charge of this world we have developed! "
 Supernaut
Utan tvekan den bästa MCU-filmen än så länge. Välskriven, välspelad, med bra story som trots en förutsägbar twist hade andra bra överraskningar. Tyvärr ovanligt att se så många olika slags roller för kvinnor i en film, samt olika slags relationer mellan kvinnor. En hel del nostalgi för 90-talet, bra musik, och mestadels rätt bra effekter. Ett enormt lyft efter mellanmjölksruller Infinity War. Om du ska se en enda superhjältefilm i livet se denna och tacka mig sen.
 Harkaiden
En av de mer mediokra MCU-filmerna. Här hade det behövts ett rejält lyft på manus-fronten, framförallt vad gäller den stundtals krystade dialogen. Men utöver det har du inte tråkigt i biostolen med den charmiga 90-talsmiljön och bra action - bortsett från klippningen i vissa fall.
 atroxa
Solid 7/10. Varken en av de bästa eller en av de sämsta.
 zallaxx
What Sillion said :)
 Jaganatha
Det finns tillräckligt mycket här som fungerar för att göra Captain Marvel till ett intressant och välkommet tillägg till den ständigt växande Marvelfamiljen. Brie Larson och en föryngrad Samuel L Jackson klarar av att bära fram huvudrollerna väl. Plus också för den förhållandevis stora och skojiga kattrollen, som krävde inte mindre än fyra katter att spela. Men det är ren popcornunderhållning och jag kan inte utläsa något vettigt budskap utöver att 90-talet med alla referenser därtill måste ha varit asballt. Och så var det väl...
 Krilledood
Mycket underhållande superhjältefilm med härlig humor, roliga 90-talsreferenser och en imponerande föryngring av framförallt Samuel L Jackson. Tragiskt att det skulle ta så lång tid för en kvinnlig Marvel-hjälte att få sin egen film, men oj vad bra den levererade. Tillhör definitivt den bättre halvan av Marvel-filmer!
 drl0g
En av de svagare MCU-filmerna. Samuel L Jackson är bra, Ben Mendelsohn är förvånansvärt bra men Brie Larson är blek. Tråkigt då Brie var fantastisk i Room och Short Term 12. Jude Laws karaktär är enormt underskriven och underanvänd. Storyn är inte heller speciellt intressant och det blir aldrig direkt spännande.
 dafreakish
Äntligen en Marvel-film med en kvinnlig karaktär i huvudrollen. Brie Larson slukar rollen med hull och hår och ger kaptenen kött, blod och pondus. En stor skådespelerska i en egentligen ganska svår roll att ta på allvar. Den föryngrade Fury är ett tekniskt mästerverk och Jackson och Larson tillsammans är riktigt bra. Den här filmen behövdes och det ska bli intressant att se vilket inflytande den överlägsna Captain Marvel kommer ha i Endgame. Väldigt nära en fyra.
 ekback
Brie gör en skön tolkning av rollen, Jackson och Jude är också bra och äntligen får man lite mer bakgrund till Avengers.
 pufred
Har aldrig varit med om maken till kontrovers och konspirationer som kring denna Marvel-film. Att Disney försöker mörka betyg, har kopierat rescensioner, tomma salonger till årets största box-office mm. Brie Larsons radikalfeministiska aktivism. Marvel kör en SJW-agenda. Allt runtomkring är mer spännande än själva filmen. Men när jag då äntligen såg filmen, så ja, visst kan jag förstå viss kritik om Marvel's ständiga gender/race-bending. Hur de försöka spela upp Cpt Marvel på bekostnad av tidigare hjältar. Men jag tyckte de klarade balansgången rätt ok. Kändes inte som jag fick ett anti-patriarkat nedkört i halsen. Brie Larson var väl kanske felcastad och är rätt okarismatisk , men hon är ju duktig och hade väl kanske inte jättemycket att jobba med. Jag är ju uppväxt med Carol Danvers som Ms. Marvel-Warbird-Binary. Och tappade intresset då hon blev Captain Marvel då serietidningen var rätt usel, och de har försökt reboota den åtskilliga gånger men ingen är direkt intresserad. Filmen tyckte jag faktiskt var bättre än tidningen. Kul att återse Fury, Coulson, Ronan, Korath (fast de sista 3 har knappt något utrymme alls). Trevligt att stifta bekantskap med Skrulls & Kree. Den ska ju spela lite på 90-talets actionkomedier, men komedin var inte direkt rolig, actionen sönderklippt. Hennes krafter känns rätt OP och får ingen förklaring, och hennes karaktär är en "Mary Sue". Rätt sterotypt att den färgade familjen har en frånvarande fader (till skillnad från serien). Är filmen dålig? Nä,över förväntan faktiskt. Har både bra och dåliga stunder. Marvel har en rätt hög lägstastandard. Folk vill gärna jämföra den här med DC's Wonder Woman, så ok. Filmen tycker jag är bättre, Brie har inte en suck mot Gal Gadot. En katt verkar ha gjort mest bestående intryck av karaktärerna. Jag rankar den här bland det lägre skiktet av Marvelfilmer men den pendlar ändå mellan 2 och 3 i betyg. Så ändå helt ok, men har ingen wow-faktor.
 HerrNenne
Den här är väldigt bra i dramascenerna, men som vanligt blir jag ganska uttråkad i själva actionserierna, förutom när de faktiskt visar på något nytt, nån kraft eller så tex. Jag tycker Brie Larson är riktigt bra i rollen, passar grymt bra. Det är en bra film som lutar sig mot och bygger upp Marveluniversumet på ett riktigt bra men samtidigt ska man nog vara ärlig att säga att hade det varit en film som enbart skulle stå på egna ben hade nog betyget automatiskt dippat, kanske till och med ordentligt. Katten var så sjukt töntig och jag blir så trött.
 karlmats
Ännu en Marvel-film som faller ner i det stora hålet som kallas för starka 2or. Det är snyggt men det är inte superengagerande. Brie Larson är ingen superhjälte och Jude Law ska inte heller ha nån framträdande roll i såna här filmer. Jag saknar en bra skurk och både Skruller och Kreller känns som ganska lama varianter av utomjordiska raser som vi sett bättre versioner av i Star Trek-universet. Kul att Marvel äntligen gett upp motståndet och tagit in en kvinnlig huvudroll, lite mindre kul att det ändå är Samuel L. Jackson som stjäl showen. Han och katten så klart. Det borde finnas fler katter i dagens multimiljondollarbudgetfilmer. Det blir aldrig tråkigt, men inte ens actionscenerna lyckas skapa nån vidare nerv, där lyckades nog t.o.m. de bespottade Star Wars I-III skapa mer intensiva flygscener. Men den har sina ljusa stunder, humorn funkar förvånansvärt bra och den står ju ändå och nosar uppåt som de här filmerna gjort så många gånger förr. Ser fram emot nästa Avengers och att se hur Brie klarar av att interagera mot de mer klassiska karaktärerna. En stark 2a så länge.
 best_jeppe
Jag ska erkänna att jag endast såg denna film för att få lite info om Captain Marvel inför Endgame. Filmen är helt okej men den är också ganska ljummen och slätstruken. Jag tyckte Brie Larsson funkade riktigt bra i huvudrollen dock så hon och Jackson är ju helt klart filmens största behållning. Det jag ogillar starkt är att de valde att använda shaky cam-action vilket jag avskyr. Sammantaget så ger jag detta en svag 3a. Ska bli intressant att se hur karaktären funkar i Endgame och vad denne kommer att tillföra.
 Andreas_
Inget vidare från Marvel/Disney som börjar tappa stinget helt när det gäller solofilmer nuförtiden, senaste antman and wasp var snäppet värre dock, men det känns hafsigt och alldeles för framstressad story för att man ska bli intresserad och en dålig twist som inte alls följer serietidningen, Brie Larsen är ingen bra Carol Denvers eller Captain Marvel som hon även kallas heller, känns helt malplacerad och Samuel L Jackson är tråkig, längesen jag kunde skriva något dåligt om honom men här känns det verkligen som att han bara är där för en snabb lönecheck, mycket besviken får jag säga och hade hoppats på så mycket mer, enda som verkar kunna göra välgjorda marvelfilmer är Russo bröderna, som gjorde cap america 2, civil war och infinity war, ska bli intressant och se hur deras Endgame blir men denna hade jag kunnat skippa helt faktiskt, tråkigt rakt igenom trots ganska mycket action, men tyvärr tråkig sådan och töntig dialog och dålig twist...nej detta är för långt ifrån serietidningens värld för att det ska vara bra, betyget blir en mycket svag 2:a
Senaste kommentarer
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)
Event Horizon (info) 23:52 22/4 (382)
Ant-Man and the Wasp (info) 23:37 22/4 (42)
Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (info) 23:34 22/4 (1)
Shazam! (info) 23:31 22/4 (8)
Infernal Affairs (info) 23:27 22/4 (413)
Black Panther (info) 23:23 22/4 (85)
Lilly Turner (info) 23:15 22/4 (2)
Ubåten (info) 21:50 22/4 (663)
En förtrollad romans (info) 20:56 22/4 (189)
Thor: Ragnarök (info) 20:44 22/4 (101)
The Novelist (info) 20:30 22/4 (2)
Transnistra (info) 20:27 22/4 (3)
Switchblade Romance (info) 20:15 22/4 (196)
Blood Brothers (info) 19:23 22/4 (9)
Wild Things 2 (info) 18:46 22/4 (52)
Drunk Parents (info) 17:29 22/4 (1)
Only Lovers Left Alive (info) 15:15 22/4 (90)
Vi har en påve! (info) 14:55 22/4 (14)
Coffee and Cigarettes (info) 14:46 22/4 (383)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 14:02 22/4 (26)
Krampus (info) 13:32 22/4 (29)
Bohemian Rhapsody (info) 13:31 22/4 (63)
As Good as Dead (info) 12:08 22/4 (10)
Snow Sharks (info) 11:43 22/4 (9)
Fyra fula fiskar (info) 11:06 22/4 (121)
Joni (info) 09:32 22/4 (2)
Hell or High Water (info) 09:29 22/4 (60)
Into the Grizzly Maze (info) 09:12 22/4 (24)
I Feel Pretty (info) 05:40 22/4 (12)
The Lost Tree (info) 04:38 22/4 (2)
Kong: Skull Island (info) 00:42 22/4 (104)
Arctic (info) 00:36 22/4 (4)
The World's End (info) 23:39 21/4 (153)
King Lear (info) 23:13 21/4 (2)
The Purchase Price (info) 23:01 21/4 (3)
Aguirre – Guds vrede (info) 22:46 21/4 (276)
Den långa flykten (info) 22:32 21/4 (5)
Replicas (info) 22:32 21/4 (4)
Robin Hood (info) 21:55 21/4 (12)
Our Kind of Traitor (info) 21:39 21/4 (11)
God's Own Country (info) 21:34 21/4 (13)
Blindspotting (info) 19:56 21/4 (6)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 18:29 21/4 (6)
Eureka (info) 15:01 21/4 (42)
Saknaden (info) 15:00 21/4 (18)
One Cut of the Dead (info) 14:23 21/4 (5)
Blockers (info) 13:53 21/4 (15)
Childhood's End (info) 13:31 21/4 (1)