Tonti
Det finns både så mycket och så litet att säga på nåt vis. Inte ofta man får ta till storsläggan nuförtiden.
 Jaganatha
Mycket stark film från den habile mexikanske regissören och fotografen Cuarón. Jag föredrog att se den på bio och inte streamat genom producerande Netflix, på flera recensenters inrådan, eftersom så mycket av behållningen ligger just i ljudbearbetningen och fotot. En av årets mest imponerande filmer.
 goeran
Alfonso Cuaróns nya film Roma, som vann Guldlejonet i Venedig, är väldigt snygg och välgjord (och genomarbetad i minsta detalj); men kanske lite för mycket neorealism för att riktigt entusiasmera mig. Jag såg filmen på stor duk och det är nog bara då bildlösningarna och ljudeffekterna kommer riktigt till sin rätt. Betyg 3.
 Ful_fisk
Väldigt snygg och häftig. Lugn och stillsam film som sakta låter tittaren själv vevas in i det lugna tempot. Kunde ibland tycka att den gjorde det lite svårt för sig, men stundtals var det ruskigt bra. En film som lämnade ett starkt intryck. Kan nog växa vid omtittar. Påminner väldigt mycket om Fellini, faktiskt. Cuarón fortsätter med sin vägran att upprepa sig och slår rätt ännu en gång. Jag är inte helsåld, men ändå rätt hänförd. Bör ses!
 KimEkberg
Tycker nog att den kan göra sig bra på dataskärm och med lurar. Den ser ju ändå ganska digital ut, och har ganska charmigt trevande panorerande djupfokusfotografi. 5.1-mixen skulle också varit skön att slippa när de ska prata bakom ryggen på en hela tiden, och man vänder sig om och skriker håll käften åt någons stackars oskyldig biobesökare. Gillar filmens pampighet och att det händer smått och stort, men tycker kanske att det blir lite tröttsamt att varje gång de går ut på gatan ska en paraderande marschorkester gå förbi. Att det händer så mycket wow-grejer tar lite udden av det greppet. Men bra drag och god stämning.
 Horibe
Stil före substans.
 Solidus
Jag instämmer med både Horibre och Ful_fisk. ROMA är ett tekniskt mästerverk med ett foto som är filmens stora styrka. Filmen är mer av en dokumentär i spelfilms-format samt en vacker hyllning till det hembiträde som tog hand om Alfonso Cuarón som barn. Problemet är att jag är större delen av filmen neutral över vad som händer med huvudpersonen och människorna runtomkring henne, men jag är aldrig uttråkad heller. Det är under sista timmen av ROMA som den kommer igång och lyckas greppa tag i mig. Jag säger att man ska se den, gärna på så stor duk alt TV som möjligt för bästa upplevelse, men sänk förväntningarna. Det blir mer tyngd på stilen, än på substansen. Betyg: 3+
 Engravadlax
2h av svartvitt foto och långsamma panoreringar. Det senare har han iofs alltid gjort, men i Children of Men var det ballt att kunna följa komplexa actionsekvenser med minimal klippning--det här är bara pretentiöst Oscarsbete. Och jag trodde att botten var nådd med Gravity.
 pontuselias
Tekniskt och fotomässigt ett mästerverk, storyn bitvis hjärtskärande, men tappar lite temp tidvis
 emilstjernholm
Det här är episkt och storslaget samtidigt som det är jordnära och realistiskt. Fantastiskt foto och bildkomposition: panoreringar, kameraåkningar, närbilderna, allt håller högsta klass. Det faktum att Netflix står bakom denna film - som bara skriker "bör ses på stor duk" - tolkar jag som ett stort långfilmer åt den etablerade konstfilmsinstitutionen.
 Acer
bevis på herd mentality hos många människor. Genomusel film som dessutom är svartvit?
 lumberdajack
Långsam, var lite rastlös. Men innehåller otroligt starka filmer. Känns som en klassiker från en annan tid. Väldigt välgjord. Ännu bättre ju mer man tänker på den
 #54
Både yta och substans, vill jag påstå.
 Zero75
Tyckte själv att estetiken ibland gjorde filmen en otjänst. Eller tillförde liksom inte, talade inte med filmens egentliga nerv så att säga. La sig mest över som nån sylt. T.ex. den sjungande mannen framför eldsvådan. Helt onödig. Men annars fantastiskt att varje scen medvetandegjorde klasskillnaderna och därmed vem som hade makten över den andres liv. Spänd och vemodig stämning.
Fantastiskt snyggt filmad och bildkompositionen är makalös. Hur saker och ting utspelar sig i bakgrunden är väldigt snyggt filmat och ger en lite dualistisk känsla av både onaturligt stiliserat och naturligt äkta. Just hur klassamhället och hur det mexikanska "smutsiga kriget" liksom utspelar sig i bakgrunden till filmen är väldigt snyggt gjort och det finns nog mycket substans i allt. Sen är liksom själva historien en ganska fin slice of life historia om en tjänsteflicka och hennes liv både hos familjen hon jobbar hos och hennes liv utanför arbetet. Men, filmen lyckas aldrig engagera mig på något plan. Det finns ett par korta stunder då jag verkligen känner något. Men för det mesta känner jag mig väldigt neutral. Det här är en film där beståndsdelarna är så mycket bättre än helheten för mig. Ganska svag trea.
 Man5on
Otroligt seg och ointressant. Bottenbetyg.
Håller med Man5on. Jag förstod inte alls själva poängen med filmen, den får en 2:a för den var snyggt filmat..
 myslas
Cuaróns filmografi är rätt imponerande men det här får ändå sägas vara det bästa han gjort. Foto och ljudmix är på en makalös nivå. Detaljrikedomen i varenda bildruta är rent löjlig. Lägg till det en väldigt känslosam historia och det här är med råge den bästa film från 2018 jag sett.
 Manko
Det är precis att man vill ge den godkänt. En intressant plats, en intressant tid, men tyvärr inte några intressanta personer att följa.
 Qhorinhalfhand
En extremt intressant film som sticker ut från resten då det kommer till scenografi och storytelling. Jag gillade budskapet i filmen och att filmen var gjord med stor omsorg och noggranhet märktes i flera otroliga scener. Du fick en känsla för karaktärerna i den här filmen utan att de behövde introduceras ens, och jag kände verkligen med karaktärerna. Det som kan sägas är väl att den första halvan av filmen är lite väl långsam, och då är jag en person som gillar filmer som tar sin tid. Men solklart 4 av fem toasters.
 ASSFACE
Snyggt foto och intressant historia. Strandscenen! Wow!
 Björkman
Bra skådespelarinsatser och plus för känslan av realism, den är hög. Dock saknas nerv stora delar av filmen och det finns ingen riktigt intressant story mer än "en bit av dessa människors liv på 70-talet" eller vad man ska säga. Det är en liten inblick i hur det kunde vara för en stadsfamilj då i Mexiko, men inte så mycket mer. Man kommer inte nån karaktär direkt på djupet, det skrapas bara på ytan. Vad gäller valet av svartvitt: en del moderna filmer som görs i svartvitt blir helt okej så, men denna tror jag hade gjort sig bättre i färg. 70-talets färgsättningar känns lite bortkastade att ha i svartvitt och samma sak när det är några naturscener i mitten av filmen, där blir det lite skevt. Men undantaget själva icke färg-valet är fotot mycket fint. Filmen är som bäst sista 40 minuterna med en mycket fin scen framåt slutet. Sammantaget en stark trea.
 Brinck
Enorm besvikelse. Ja, den är snyggt filmad, men det är också det. Fick noll känsla och intresse för karaktärer och historien. Riktigt tråkigt.
 norenorama
Kollade 34 min, då hade absolut inget hänt, ingen uppbyggnad till intrig eller något annat över huvud taget så stängde av. Inte för att det var dåligt, men kändes bara meningslöst. Och för helvete, plocka upp den jävla hundskiten för fan!! De skulle fått sparken på en sek om de inte höll den sabla uppfarten ren..
 Golazo
Jag tror mig ha sett den här filmen i flera bäst-filmer-2018-listor. Jag förstår inte varför. Roma har ingen handling och det är jättetrist med svartvit film. Filmer som gjordes förr gjordes i svartvitt eftersom tekniken inte hade hunnit så långt och färg var inte tillgängligt. Idag finns ingen anledning att göra en film i svartvitt, speciellt inte för att göra den vackrare. Se "Det stora blå" istället om ni vill ha vacker film och fina färger.
 Albion
En stiliserad betraktelse där man får känslan av att vara flugan på väggen och som bygger lite "följ-med-vad-som-händer-bakom-kulisserna-känsla" utan att för den skull ge några djupgående svar. Vackert filmat och finstämt berättat ur hemhjälpens horisont. Betyget är väl värd en 3:a
Senaste kommentarer
Alita: Battle Angel (info) 09:14 16/2 (7)
Desert Saints (info) 08:44 16/2 (15)
Blodigt allvar (info) 08:41 16/2 (6)
Remains to Be Seen (info) 08:32 16/2 (1)
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)