PeterTheW
Det här är egentligen sjukt svårt att betygsätta. Alldeles för långt, men alldeles för intressant och weird att inte gilla.
 Jaganatha
Det här är egentligen sjukt lätt att betygsätta, för det är helt enkelt det bästa som har gjorts i skräckfilmsväg på senare år och det är heller ingen tillfällighet att det är Ari Aster som gör det. Det påminner dock väldigt mycket om The Wicker Man, faktiskt både versionen från 1973 och den från 2006. För egen del tillförde det mycket att jag under hela filmens gång satt och försökte tänka mig in i SD-chefsideologen Mattias Karlssons kulturkonservativa visioner för Sverige nu när han har tänkt att lansera sin egen lilla tankesmedja, Hereditas är namnförslaget (latin för "arv"). Till råga på allt spelades denna framtida kultfilm in i de nyligen utvandrade Sverigevännernas älsklingsland Ungern. Kan det vara detta som är deras vision om ett etniskt och kulturellt homogent Sverige? Hälsingland har för övrigt aldrig sett bättre ut på film och för en gångs skull låter inte svenska helt krystat och malplacerat i en amerikansk film.
Oj, detta var banne mig så otroligt bra! Jag är helt tagen av Ari Aster och det han skapat med Hereditary och nu Midsommar. Så stark och unik stämning. Detaljer och budskap och skräck och gore och komik i en salig röra men det funkar helt och hållet! Här tycker jag filmen tappar lite sista timmen eller så, inte alls för att filmen är för lång, jag är helt tagen. Men jag hade velat ha vissa detaljer lite mer utredda. Helt fantastisk stämning och karaktärer och relationer som känns levande. Finns nog mycket att bryta ner här men jag suger mest bara in känslan. Otroligt bra, årets hittills bästa film!
 Man5on
Tja...rätt så lik hans förra rulle Hereditary, även om Midsommar helt saknar skräckmomenten från föregående. Hade kanske tjänat på något mer bakomliggande, något spexigt som ökade pulsen i tredje akten. Nu kändes det nästan som att nerven var som vassast i första halvan.
 Masjävel
Ja det här var ju hyfsat sjukt. En svensk The Wicker Man! 😀
 Rock Snack
Briljant och löjlig på samma gång. Man kan både sitta och skratta åt den eller ta den seriöst och analysera den. Den är väldigt långsam. Rent symboliskt är den intressant.
 Ghostface
En stark första halva som blandar tragik och komik men halvvägs in i filmen känns saker och ting lite väl upprepande och filmen hade mått bra av att bantas en aning.
 produr
Kul med allaa svenskar med men alldeles för utdraget det kunde gott bantats ner en aning .Jag kan förstå lovorden den har fått men för min del så blir det aldrig riktigt engagerande eller spännande mest segt.
Det finns brister i Midsommar. Dels är den aningen för lång och dels går den lite för "all-in" på allt som verkar nordiskt, hedniskt och mytologiskt. Men de bristerna är lätt att leva med, för detta var en läcker film. Både otäck, bisarr och rolig. Gamla filmer som tex Wicker Man dyker upp i huvudet mer än en gång.
 halvdebil
Väldigt bra film som jag inte tycker om ett dugg.
 TheHorrorfan
Bra gjord, men poängen med handlingen är väldigt svag. För det mesta så kände jag obehag, avsky & ångest under filmens gång. Vilket är meningen och är ett tecken på att det är en bra film som vet hur man förmedlar en känsla. Men skulle aldrig kunna tänka mig att se om den. Så därför en 2:a.
 Solidus
Ett amerikanskt par med problem följer med sin svenska kompis upp till Sverige för att fira midsommar. Som en del skriver så går det inte att låta bli att tänka på THE WICKER MAN (både original och remake), men MIDSOMMAR vågar gå sin egen väg utan att plagiera de filmer som den har blivit inspirerat av. Detta är en psykologisk skräckfilm med ett fantastiskt foto och ett utmärkt skådespel med okända ansikten som jag önskar all lycka och välgång till. MIDSOMMAR är fylld med snygga detaljer och det är en film som man kanske behöver se mer än gång för att upptäcka alla ledtrådar. Det är också skönt med en skräckfilm som, tack och lov, inte ballar ut på slutet. Jag märker att en del användare har synpunkter på den långa speltiden, men den störde mig inte alls. Jag satt på helspänn under hela filmen och väntade på vad som skulle hända härnäst. Jag är nöjd och belåten. Betyget blir en stabil 4:a i betyg samt utnämningen "en av årets bästa filmer".
 DYV
Herregud vilket magplask, bland det sämsta jag sett på bio någonsin faktiskt. Första 15 min är skapliga, sen går allt utför. Påbörjas gör någon slags orgie i mytologiserande och voyeurism som kan verka exotiskt för den som bott i en skokartong hela livet. Det skarvas och fantiseras så friskt att verklighetsförankringen försvinner helt och det känns mer som en fantasy skapelse. Maken till avsaknad av handling, konflikt och framåtrörelse är otrolig. Antalet scener som är utdragna och av extreme deskriptiva karaktär, utan att driva historien framåt eller besitter underliggande mening är alldeles för många. Karaktärerna agerar ofta så irrationellt att man tror alla har bokstavsdiagnoser och går ofta inte alls att relaterar till. En nerklippning med 40 min borde gjorts. Flertalet gången gränsar filmen mot splatter och buskis där avsikterna är väldigt oklara och allt känns bara spretigt. På det hela känns iden väldigt obearbetat och snarare som ett utkast till manus.
 idd
Wickerman i Sverige! Kul å se sin egen kultur exotifierad på klassiskt knasmanér! Härlig stämning mittemellan buskis å obehag!
 Asmorod
När jag läser somliga kommentarer inser jag att jag förstår film bättre än andra.
 Rymdis
Skönt att se att det fortfarande finns svenskar som följer de gamla traditionerna!
 martin eden
En imponerande film vars paralleller till THE WICKER MAN är odiskutabla, men som ändå går sin egen väg och också skiljer sig från den i många väsentliga avseenden. Här sätter man protagonisten spelad av Florence Pugh i förgrunden och primärt vill jag hävda att filmen främst handlar om hennes psykologiska och känslomässiga "resa" efter den tragedi hon drabbas av. Även om jag tycker att filmen är något för lång så inverkar det inte på mitt helhetsintryck utan det är en oerhört engagerande och stark berättelse men en central skådespelarinsats som är fantastisk! Fotot i denna film är makalöst vackert och musiken är trollbindande effektiv. Mycket bra! 4.
 Supernaut
Underbar i största allmänhet. Utsökt blandning av exotifiering av svenskar och extremt svenska företeelser som dövapplåder ala folkhögkola. Snygg hantering av teman kring sunkiga män, sorg och att välja sin familj och sitt öde. Riktigt starkt filmhantverk!
 divaad
Festligaste bioupplevelsen på mycket länge!
 Commandante
Den första kvarten jättebra, första timmen okej och sedan ballar det ut fullständigt. I slutändan går jag på bion och undrar om det verkligen var en så otroligt banal film som det känns, eller om det är något jag missat. En stark etta.
 Abigor
Underhållande, men urartar rejält sista halvtimmen då det blir nära buskisnivå.
 myslas
Ett kliv framåt jämfört med Hereditary tycker jag. Det går fortfarande väldigt långsamt framåt men den här gången med en mer originell historia. Rent tekniskt är den dessutom betydligt bättre. I slutändan är det väldigt mycket som hänt och allting är inte så lätt att tolka vilket gör den ännu intressantare och troligtvis håller den för en omtitt.
 martingo89
Ganska seg film med rätt så svag handling. Jag gillar själva konceptet, men efter ett tag blev det bara repetitivt och segt. Förvänta dig heller ingen vidare skräck. Den var lite obehaglig ibland, men den är aldrig egentligen läskig, alls.
 nikdelarge
Jag blev hård..
Senaste kommentarer
Once Upon a Time in Hollywood (info) 13:43 20/8 (10)
Sången om Stockholm (info) 13:06 20/8 (8)
A Young Man with High Potential (info) 12:39 20/8 (1)
I Don’t Feel at Home in This World Anymore (info) 12:22 20/8 (21)
Satanic (info) 12:08 20/8 (7)
Tank 432 (info) 12:00 20/8 (9)
Palos brud (info) 11:00 20/8 (1)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 09:01 20/8 (7)
Let the Sunshine In (info) 05:08 20/8 (7)
Hands of Stone (info) 01:49 20/8 (5)
Drömmarnas värld (info) 23:33 19/8 (111)
Buffalo Bill (info) 23:31 19/8 (7)
Midsommar (info) 23:19 19/8 (24)
Under pyramiden (info) 22:58 19/8 (6)
Wicked Witches (info) 22:28 19/8 (1)
Leptirica (info) 22:00 19/8 (3)
Gentlemen (info) 20:17 19/8 (32)
Flicka och hyacinter (info) 20:08 19/8 (90)
Wonder Woman (info) 20:00 19/8 (110)
10 Years (info) 19:38 19/8 (22)
Behöriga äga ej tillträde (info) 19:05 19/8 (1)
För en liten snuvas skull (info) 18:58 19/8 (2)
Maskeraden (info) 18:42 19/8 (3)
Rosenbaum - Det sista vittnet (info) 18:36 19/8 (2)
Rosenbaum - Målbrott (info) 18:27 19/8 (1)
Rosenbaum - Bländverk (info) 18:23 19/8 (2)
Paddington (info) 18:02 19/8 (46)
The Last Black Man in San Francisco (info) 15:48 19/8 (2)
Cloud Atlas (info) 15:35 19/8 (305)
Den skyldige (info) 13:31 19/8 (14)
Superman the Movie (info) 11:23 19/8 (268)
Scarface (info) 10:50 19/8 (1043)
Kungsgatan (info) 09:53 19/8 (17)
Lejonkungen (info) 09:05 19/8 (19)
Pandoras ask (info) 06:38 19/8 (29)
A Touch of Zen (info) 06:37 19/8 (22)
Bring It On: Worldwide #Cheersmack (info) 04:22 19/8 (1)
Fruktans lön (info) 03:18 19/8 (43)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)