Bomkia
Imponerande film som tar upp ett svårt ämne och lyckas göra det på ett bra sätt.
 Snah
Mycket bra och träffsäker beskrivning, även om slutet känns som en orealistisk kovändning.
 coolground
om det inte var för den ibland mycket enerverande musiken så...
 apmannen
Lysande! Med reservationen att man blir så fruktansvärt sugen på ett järn eller två, folk drack ju med sån stil på den tiden till skillnad från dagens sittdansande alkoläskclowner. Se vidare www.drunkard.com.
 muschii
Wilder var en pålitlig regissör, han verkar aldrig göra en besviken. Detta är ännu en strålande film som förmodligen är den bästa som försökt sig på detta hemska tema. Ray Milland i huvudrollen är så gott som felfri och lyckas tillsammans med Wilder på ett kompromisslöst och äkta sätt skildra en alkoholists avskyvärda abstinensbesvär.
 Wridmuld
Mycket dramatisk skildring av alkohol-helvetet. Jag såg den och drack lite Calvados...
 LouReed
Milland gör en storartad insats som alkolisten Don Birnam, skådespelet överlag är riktigt pålitligt. detta är ingen solskenshistoria,det handlar om fördärv och ännu mer fördärv,en plågsam skildring om ett ämne som alltid funnits där. Som man alltid sett runt hörnet,men kanske inte tänkt djupare på. Kommer aldrig göras en bättre film om det skulle jag tro. Billy Wilder bjuder verkligen in en på allvar i djupet av alkolismen och skildrar den evigt gråa och känslomässigt slitande vardagen av ett beroende.
 KimEkberg
Vissa saker var bra, men andra var lite so-so. Har säkert varit mer aktuell en gång i helvetet.
 Tonti
Det är väl bara att hålla med, jag hade förväntat mig mer.
 Audrey Horne
där ser ni, han är inte så bra som ni tror!
 jep
Det är svårt att avsluta en sådan här historia på ett bra sätt.
 goeran
En utomordentligt välgjord och realistisk film; men jag tycker att själva ämnet är ganska trist.
 andmoreagain
"Somebody stoled the purse, everybody, SOMEBODY STOLED THE PURSE!" Ja, jävlar.
 #54
Munter musik?
 Czechflash
Strålande skådespeleri av Ray Milland, ett mycket starkt manus, stark regi av Billy Wilder och passande och kuslig musik av Miklós Rózsa. Inte mycket att klaga på - en klassiker.
 Suverän
Stundtals helt briljant om en plågad herre med författarambitioner och förlamande dryckesvanor. Ray Milland är lysande och fotot, regin och manuset likaså. Stark 4:a.
 ezeikel
Faller md sista tre meningarna men en i òvrigt fantastiskt bra film.
 alexis_flohr
Vill se-listan pga: IMDB top 250
 Zipper
Oväntat realistisk, och förmodligen den enda Wilder-filmen jag sett som saknar komiska undertoner. Ray Milland gör allt rätt!
 Kubrick
Väldigt bra, känns även frispråkig för sin tid, skådisarna är bra, speciellt Ray Milland, fotot är även fint med många bilder av ett dystert New York. Scenen där han vaknar av telefonen och kameran har zoomat in hans öga är riktigt fin.
 Herr Arne
Allt faller på plats: Skådespeleri, manus och inte minst musiken av Miklós Rózsa.
 ilBrutto
Skitbra, men jag blir så jävla förbannad på alla chanser han får i livet, hur många alkoholister har en sådan omgivning, och det alldeles för slätstrukna slutet.
 wst
Välspelad och realistiskt drama. Mycket bra skådespeleri tillsammans med ett fint foto. Bra manus men det är fortfarande något som saknas, kan inte riktigt sätta fringret på vad. Man känner både sorg och ilska mot Milland's karaktär. Når upp till en svag fyra.
 karnov
Helt fantastisk!
 phistu
Bra filmat men förutsägbar.
 kennert
Väl värd att se.
 Diminuendo
Mycket bra film, med en mycket bra skådespelarinsats av Milland. Snyggt filmad var den också.
 GrandMaster_E
Kritikerna var rädda att filmen skulle uppmana folk att supa...TJENNA!
 Tippi Hedren
Sevärd!
 Erik Nolander
Mellan en 3:a och en fyra
 Hans Moleman
Tänkte under filmen att huvudpersonen måste ha vunnit en Oscar för bästa manliga huvudroll, och mycket riktigt så var det. En mycket bra film som tar upp alkoholismen bättre än vad jag sett tidigare. Billy Wilder bara förstärker sin roll som en av mina favoritregissörer.
 emilstjernholm
Stundtals väldigt tight berättat. Dessutom både underhållande och obehagligt. En habil film av Wilder.
 sunvalley
Givetvis bra, och många av replikerna är sådär underbart Billy Wilderska.
 Hypostas
Ray Milland är strålande och förtjänar en femma i betyg, men själva filmen engagerar mig inte tillräckligt mycket för att jag ska kunna dela ut mer än en riktigt stark trea i betyg.
 vamstad
Är det meningen att man ska bli törstig av den här filmen?
 kakbakarn
Oväntat kompromisslöst, mycket bra där. En smärtsam och empatisk film som (trots mörkret) har den där Wildertouchen som man älskar. Jättebra film.
 DOKAN
Man blir nog mest törstig på vatten efter den här filmen, som jag minns som en av de bästa alkis-skildringarna på film. Milland - som i vanliga fall var en rätt träig aktör - är lysande. En av Wilders bästa!
 Sture Stenhög
Utan att på nåt sätt vara expert på området, så känns det här verkligen som en ovanligt rättvisande och realistisk skildring av alkoholism. Filmen har faktiskt åldrats oförskämt bra och känns lika relevant nu som när den kom. Ray Milland är väldigt bra i huvudrollen och man kan verkligen känna hur frustrerande situationen måste vara för människorna omkring hans karaktär. Det är dessutom en väldigt ärlig, naken och balanserad skildring, vi slipper både predikningar och enkla lösningar, och det tippar heller aldrig över till ren misärporr. Helt enkelt en föredömlig film som var långt före sin tid
 mammene
Det var verkligen ingen förspilld tid att se det här. Ett välgjort och realistiskt drama kändes det som, och för övrigt håller jag med Sture Stenhög.
 myslas
Lysande rolltolkning av Ray Milland i huvudrollen. Bästa alkoholisten på filmduken någonsin? Ytterligare en högklassig film av Billy Wilder.
 Redfield4ever
Underbar. Det märks att det är äkta varan, skriven av en man som själv var alkoholist. Den är fylld med ångest och man vill bara att Don ska få den hjälpen han behöver. Känns verkligen som en film som bara Wilder hade kunnat ge oss.
 hestret
Det är inget snack om att Milland gör en godkänd insats utan alltför mycket överspel som alkoholist - en svår typ av karaktär. Men karaktären är ju alldeles för ensidig: han är Alkoholist liksom. Jag hade kanske tyckt att man skulle kunnat fokusera lite på att han verkar vara rätt en rätt taskig person när han är "Don the writer" och inte "Don the drunk". Dessutom har jag rent manusmässigt svårt att förstå varför kvinnorna dras till honom. Filmen arbetar så hårt med att dra tittaren i misären, smärtan och deppen och till slut säger man bara nej och känner sig lite manipulerad. Visst kan man förstå att filmen var den första som verkligen visade alkoholismens misär, men den vältrar sig lite väl i det och det blir melodrama overload utan så mycket patos. Gillar däremot att man inte får någon början - vi bara slängs in utan någon originstory om hans alkoholism, men överlag är själva grundstoryn ganska reduktiv med en övertydlig och moralistisk överton. Tyvärr får vi heller inte så mycket av Wilders patenterade witty dialog, men Hamletliknelsen var skön och träffande för Millands överdrivet reflexiva karaktär.. Musiken med b-filmsvibbar är fantastiskt irriterande och det bidrar till att filmen känns så fruktansvärt tungrodd. Gillar regin i sjukhuset - det kändes riktigt läskigt - och räddar en annars ganska dålig andra halva som kröns med ett för välordnat slut. Första halvan känns klart bättre med fina skildringar från teatern och New Yorks gator, men överlag är det här klart en av Wilders sämsta filmer. 31/100
 AlbinWesley
Suveränt välgjort hantverk, lysande stark skildring av en sjukdom på ett sätt som jag inte trodde var riktigt möjlig för 70 år sen. Lite alkoholismens föregångare till Mannen med den gyllene armen. Och den är ju faktiskt typ lika bra som den är också, minsann.
 Punkliv
Väldigt, väldigt bra och ångestfyllt skildrande av en alkoholist. Stundtals mästerlig. Tyvärr drar musiken, som borde vara med i en gammal sci-fi- rulle i stället, ned den lite. Det stör mycket. Men väldigt bra ändå.
 DOKAN
Visst, jag är kanske lite generös i överkant som ger filmen en femma, för stundtals känns det hela lite väl konstruerat och slutet lite snabbt ihopvispat. Men det är trots allt en av de bästa missbrukarskildringar som gjorts och en varm och medmänsklig film. Fantastiskt oscarsnominerat foto och musik. Och utöver detta drog filmen faktiskt in hela fyra oscars - bästa film, regi, manus och huvudroll (Ray Milland).
Även om jag hade hört massor av gott om denna film och att den dessutom var regisserad av den fantastiske regissören Billy Wilder så var jag ändå lite orolig. Oro som var helt i onödan. Detta är en fantastisk film på så många sätt. Filmens ämne, karaktärerna och deras agerande, skådespelarna som briljerar(speciellt Ray Milland) och ett regiarbete fullt av kompetens var bara några saker som stod ut för mig i denna films briljans. 5-
Det finns för många saker med filmen som skär sig för att den ska nå upp till mer än en trea. Bitvis fantastisk beroende-skildring och att Don själv är tröttsam är en del av saken men även karaktärer runt omkring är svåra att förstå sig på. Flörten på baren är oförståelig och Ray Milland är inte den hunk han bitvis framställs som för att ta några exempel. Slutet känns väl enkelt och sopar undan dom realistiska problem som byggts upp i filmen kring alkoholism. Sen har jag svårt att känna mig jätteengagerad och tycker inte det är så givande att följa osympatiska karaktärer även om det kan vara intressant. Ändå en stabilt stark trea.
 Ful_fisk
Stark och grym film på de flesta plan. Wilder fortsätter hålla hög, hög klass. Lysande.
 Pi-R
Musiken stör påtagligt och Ray Millands skådespeleri (här inser jag att jag tillhör minoriteten) känns ibland plågsamt onyanserat. Vissa scener är lysande, men allt för många faller platt – speciellt de med barflörten och slutscenen som tyvärr suddar ut mycket att den känsla av socialrealism som filmen dessförinnan byggt upp. Dock går det inte att förneka inslag av filmisk storhet; framför allt gillar jag fotot och scenografin, och även Wymans rollprestation förtjänar att lyftas fram.
 andybrando
Frank och djärv skildring av alkoholism. En seriös, icke förskönande film. Oscar till Milland, och fina birollsinsatser från da Silva som bartender och Faylen som vårdare. Det lättvindiga slutet är en eftergift åt Hollywoodcensuren.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)
Ocean's Eight (info) 23:47 23/4 (32)
Storstadens marodörer (info) 23:40 23/4 (3)
The Highwaymen (info) 23:31 23/4 (7)
Min mans hemliga dubbelliv (info) 23:28 23/4 (6)
Thelma (info) 23:11 23/4 (19)
Konspirationen (info) 23:07 23/4 (79)
Den vackre Antonio (info) 22:50 23/4 (1)
Den skyldige (info) 22:18 23/4 (11)
Inherent Vice (info) 22:12 23/4 (98)
Priest (info) 22:05 23/4 (185)
Someone Great (info) 21:45 23/4 (1)
Två dagar, en natt (info) 20:30 23/4 (50)
Jurtjyrkogården (info) 20:00 23/4 (10)
Grace of Monaco (info) 19:49 23/4 (33)
Message from the King (info) 18:46 23/4 (8)
Kyss henne! (info) 17:18 23/4 (9)
Game of Death II (info) 16:58 23/4 (43)
The Perfect Date (info) 15:51 23/4 (1)
Dumpad (info) 15:50 23/4 (372)
The Tower (info) 15:48 23/4 (12)
Uppenbarelsen (info) 15:34 23/4 (2)
Holy Smoke (info) 15:27 23/4 (83)
Operation Ragnarök (info) 13:14 23/4 (4)
Mother of Tears (info) 12:27 23/4 (52)
The Foreigner (info) 12:19 23/4 (21)
Night's Tightrope (info) 11:40 23/4 (1)
Hans hustrus brott (info) 11:02 23/4 (6)
Sameblod (info) 10:59 23/4 (56)
Nudisten (info) 10:58 23/4 (28)
Lords of Chaos (info) 10:58 23/4 (11)
Escape Room (info) 10:55 23/4 (9)
Shazam! (info) 10:54 23/4 (9)
Helan & Halvan (info) 10:45 23/4 (12)
Unicorn Store (info) 10:41 23/4 (2)
The Secret Lives of Dentists (info) 10:39 23/4 (23)
Sången om vägen (info) 09:19 23/4 (44)
(500) Days of Summer (info) 03:08 23/4 (420)
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)