thewolf
Det är möjligt att Bergman haft en bakomliggande tanke med den här filmen, men framförandet är så pass otajt att budskapet blir svårt att skönja. Bättre kan du, Ingmar!
 Kudden
Ingen höjdare, men det är kul att se embryot till det som skulle komma att bli "bergmanskt".
 arvidsollenby
jag visste väl att filmtipset hade fel när de gissade att jag skulle sätta en 2a på den här, bergman och tvåor går inte ihop, en av de sämre, men fortfarande en stark 3a
 pål.yran
Inget vidare; här anar man inte mycket av Bergmans kommande storhet.
 niklaseriksson
Ingen katastrof, inte alls. Tycker ändå det finns en ständigt närvarande känsla av (något naiv) skaparglädje från Bergman, som smittar av sig. Den hitills "sämsta" Bergman-filmen jag sett, ändock får den en trea. Hög lägstanivå.
 lehtonen
Bergman var antagligen sökande efter sin egen ton. Han hade inte riktigt funnit den ännu.
 henrik kraus
en bra tvåa får det bli, lyser gör stig olin i sin kamp med ett mossigt manus- kul att få se den na-vis
 henrik kraus
man hade gissat på en trea för min del... en precisering: tvåan kommer sig av att filmen är så extremt ojämn, det skär sig mellan hyfsade och mediokra inslag...
 UFO_lars
En hyfsad film som har ett litet uns av det "Bergmanska", men den är inte så intressant. Det känns lite krystat och det blir en lite väl simpel historia. Men en ganska stark 2a är den värd och om jag sett denna när den kom så hade jag definitivt haft känslan av att han hade mkt mera att ge och därför gärna sett mer.
 Andra våningen
I Bergmans fall är det som typiskt är när det gäller uppstigande stjärnor: debuten är full av idéer och energi. Stig Olins insats ger dessutom filmen den udd av professionalitet som var det enda som möjligen fattades. Inte så pjåkigt melodram.
 Danny_Boy
Väldigt många tvåor här ser jag. Nog för att den är ojämn och känns något platt så kan jag inte hjälpa att gilla den.
 carpeominous
Atl ge Ingmar Bergman en tvåa känns riktigt onormalt för mig. Kan tyvärr dock inte gör någonting åt det. Handlingen och manuset känns intetsägande, och den känns inte alls som Bergman. Sen får man ju tänka på att detta är hans debutfilm, och att han bara lär sig mer och mer på vägen. Han kommer ändå alltid vara den störste för mig, trots att Kris är var en stor besvikelse.
 Hammerheart
Hyffsat stabil film. Mer än godkänd regidebut.
 Herr Arne
27-årige Bergman blåser liv i ett ganska träigt manus. Jag är frestad att kalla det för en lovande debut.
 Astrojacob
Helt ok debut trots lite tafatta skådespelare. Manus tungt men blir aldrig riktigt farligt. Över förväntan ändå för mästarens debut. Stark Trea. Det blev snabbt bättre med "Hamnstad", "Musik i mörker" m fl... PS: Stig Olin lysande i birollen!
 Suverän
Olin är bra, de få mörka bergmanska stråken likaså, men överlag är detta en svag film. "Jag mår tjockt".
 Mistlake
Ganska likgiltig (och väldigt svensk) som film betraktad, men lånas givetvis intresse som titt på Bergmans begynnelse.
 daniel77
En balansgång mellan det lättviktiga och det tunga. Det lättviktiga väger över dock, men visst ser man potentialen. Älskar konflikten vals/jazz.
 emilstjernholm
I stora drag överspelat men däremot är slutet ganska stämningsfullt och även hyggligt snyggt. Två citat från Gösta Werners text om Kris från 1946: "Ur bildmässig synpunkt finner jag filmen genomgående torftig. Dess slagkraft bygger enbart på litterära förtjänster".
 AlbinWesley
Första timmen nästan outhärdlig. Flams och trams och verkligen dåligt. Slutet räddar filmen tillsammans med ett tillfälle då jag skrattade samt en viss tendens i bildkompositionen Bergman visst hade hittat redan här. Men överlag verkligen överraskande illa.
 precineadd
rätt snygg
 Darn
Nej, jag ställer mig inte riktigt bakom den hoper som ser denna som Bergmans lågvattenmärke. Visst, den bär flera skönhetsfel och skådespelarinsatserna är av lite för varierande grad, men det kändes bara charmigt.
 Memmem
Utmärkt debutdrama! Detta var Ingmar Bergmans första film som regissör. Tidigare hade han blivit känd för sitt fina manus till filmen "Hets". Mottagandet blev för det mesta positivt eller mycket positivt. Flera såg honom som en blivande stor regissör, vilket saknats ett tag i Sverige. Filmen bygger på Leck Fischers pjäs Moderhjertet från 1943. Filmen börjar med en vy över en liten idyllisk stad (Hedemora) runt en sjö och med en vit kyrka i fonden. Filmen visar flera vyer över en å, småstadsgator och till sist ett torg. Till torget anländer bussen, dagens stora händelse. Alla intresserar sig för vem som anländer och vem som avreser. Ner från bussen stiger en välklädd, världsvan medelålders dam. Många känner igen henne. Det är Fru Jenny som skall hämta sin 18-åriga dotter Nelly, som vuxit upp hos pianolärarinnan Ingeborg Johnsson, där en gardin just dras upp. Ridån kan gå upp! Utmärkt regi hos Bergman redan i detta förstlingsverk. Mycket väl spelat av Dagny Lind (som pianolärarinnan) och Marianne Löfgren (som Fru Jenny). Väl spelat av Inga Landgré (som dottern), och Stig Olin. Rörelser, ansiktsuttryck och röster känns äkta och nyanserade, så att man rycks med i denna sentimentala film. Lagom tempo och filmlängd. Följsam musik. Kameran fångar också viktiga detaljer. Jag blev överraskad att Bergmans debut var så bra. Betyg: 4+
 Tonti
Tycker den är rätt fin. Visst, vissa inslag är verkligen stofiliga men de drastiska personporträtten uppskattar man ju och formmässigt är det mer cinematiskt än vad jag förväntat mig, även om dialogen är teatral.
 paninaro
Bergmanåret på Cinemateket är igång! Kul att den ”lilla byn full av bakåtsträvare” gestaltas av ett icke namngett Hedemora och att Bergmans allra första filmruta är en panoramavy över Hedemora med sjön Hönsan i förgrunden. Efter att ha läst Bergmans egna åsikter om sin första film så var det med låga förväntningar som jag slog mig ner i salongen. Kanske delvis därför så blev jag positivt överraskad, Kris har onekligen kvaliteter. Det finns lite fungerande humor och dialogen är ganska rapp. Historien om ungdomlig rastlöshet är relativt grund men Bergmans intresse för det mänskliga psyket går inte att missa. Skådespeleriet är till stor del teatraliskt, men inte så farligt som befarat. En intressant och lite kul stund i biofåtöljen. 1 down, 39 to go.
 goeran
Egentligen är Ingmar Bergmans debutfilm Kris en rätt hiskelig melodram men filmen blir ändå sevärd; för det är välgjort och kompetent utfört. Och bland skådespelarna uppskattar jag i vart fall Inga Landgré och Stig Olin.
 sirkurt
Inte dåligt men historien håller inte riktigt.
Senaste kommentarer
Snabba ryck (info) 17:32 19/7 (1)
Evolution (info) 15:08 19/7 (7)
How It Ends (info) 13:15 19/7 (6)
Drömmarnas horisont (info) 12:44 19/7 (118)
Clueless (info) 12:42 19/7 (288)
Huset vid 92:a gatan (info) 12:36 19/7 (4)
Gatan utan namn (info) 11:26 19/7 (9)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:51 19/7 (22)
The Lobster (info) 10:46 19/7 (86)
Today (info) 08:03 19/7 (1)
Det våras för arvingarna (info) 05:05 19/7 (10)
What Happened to Monday (info) 04:43 19/7 (18)
Split (info) 03:26 19/7 (64)
Transformers (info) 02:08 19/7 (1263)
I Do, I Do, I Do (info) 02:05 19/7 (1)
Dödsjakten (info) 02:05 19/7 (3)
Vargarnas rike (info) 01:55 19/7 (31)
AM1200 (info) 01:35 19/7 (3)
Big Stan (info) 01:32 19/7 (90)
Downrange (info) 01:07 19/7 (5)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 00:53 19/7 (1)
Ready Player One (info) 00:28 19/7 (44)
Fyra år till (info) 23:47 18/7 (74)
Morden i Midsomer - The Ghost of Causton Abbey (info) 23:22 18/7 (2)
Dr. Strange (info) 23:05 18/7 (4)
Värdshuset fritiden (info) 23:00 18/7 (11)
The Mercy (info) 23:00 18/7 (2)
En Manhattan-melodram (info) 21:16 18/7 (9)
Carrie Pilby (info) 20:52 18/7 (5)
Universal Soldier: Regeneration (info) 20:45 18/7 (83)
Idiotrepubliken (info) 20:28 18/7 (420)
Nalle Puhs äventyr (info) 20:26 18/7 (95)
The Zombinator (info) 19:52 18/7 (1)
Cavalcade (info) 19:24 18/7 (11)
Zombie Massacre 2: Reich of the Dead (info) 18:38 18/7 (1)
Granatäpplets färg (info) 17:31 18/7 (35)
När tyskarna kom tillbaka (info) 17:24 18/7 (1)
Smoke (info) 17:18 18/7 (9)
Brakfesten (info) 17:07 18/7 (99)
The Roommate (info) 16:31 18/7 (49)
Time to Kill (info) 15:11 18/7 (2)
Man Up (info) 15:04 18/7 (19)
Shaka Zulu (info) 14:59 18/7 (2)
Till min lillasyster (info) 13:55 18/7 (2)
Three Kings (info) 13:55 18/7 (241)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 11:53 18/7 (27)
Grupporträtt med dam (info) 10:34 18/7 (1)
Borg (info) 10:16 18/7 (44)
Ant-Man and the Wasp (info) 10:14 18/7 (9)
Molly's Game (info) 10:12 18/7 (17)