Ola_Schubert
Jag kom på mig själv att sitta och skratta när jag mindes vissa oförglömliga scener ur denna film. Så från att ha varit en tvåa som höjdes till en trea så har nu denna film höjts ännu en gång till en svag fyra. Vid nästa omtitt så kanske betyget höjs ytterligare....
 micha
ja..vad skriver man? naivt och brutalt ..fantastiskt..underbart..undrar om Chaplin ler nu?
 Nickson
Sparriskrigarn... smaken är som baken men man blir nästan upprörd.. kunde iofs inte förvänta mig så mycket mer utav någon som satt en 5:a på apornas planet och fucking åmål.¨ Fantastisk film!
 CultOfZenith
Efter att ha sett om kan jag konstatera att första halvan är mycket bättre än andra. Fungerar extremt mycket bättre som komedi än som drama. Tankarna går oundvikligen till Cinema Paradiso. Femman får bestå.
 nathaliew
suverän film som får en att känna alla känslor; skratt, glädje och sorg. Visar att i all mörker av tragedi finns det hopp, lycka och kärlek. En mycket stark femma!
 ilTerribile
Briljant på alla sätt och vis!
 PeLa
En både fånig och fantastisk film som rör upp känslor.
 Moutah
Har äntligen sett denna film som alla pratat så mycket om. Kanske har de pratat för mycket, jag blev faktiskt besviken. Benigni är mest irriterande tramsig i första halvan av filmen, sen blir det bara ännu mer clowneri och för mig känns det bara fel. Slutet är dock väldigt fint gjort med mycket känsla. Inte i närheten av en 4:a, tyvärr. Hade hoppats på mer.
 Esettlokko
Varm och energisk, med en fantastisk energi och filosofi som inspirerar. Sorglig utan att spela på känsloregistret, i slutändan måste man ändå erkänna att livet kan vara underbart, om man så vill.
 hullarn
Jag kanske är en humorlös cynisk människa, men maken till trams vet jag inte om jag sett. Intressant ramhandling, men huvudpersonen var så irriterande att jag vred mig i soffan. Dessutom är det väldigt mycket filmkuliss över miljöerna och ljussättningen. Överskattad.
 zoni
En av världens bästa filmer. Sorglig men framför allt fin. Så himla fin. När Benigni spelar Offenbachs "Barcarolle" inne på koncentrationslägret kan vara den mest fantastiska, romantiska, sorgligaste och underbaraste scenen i världshistorien.
 vieekk
Idéen att se La vita è bella kändes sorgligt nog lite dödfödd förrän jag blev uppmärksam på att Roberto Benigni spelade huvudrollen. Det är något med honom som gör mig så lugn. Kanske för att han är motsatsen, med sin stirriga blick och samtal i ljushastighet. Det är en positiv film i övrigt. Benigni med familj blir under kriget förda till koncentrationsläger och även under dessa svåra tider gör Benigni allt för att hålla hoppet uppe för sin son och fru. Man kunde väl dock ha önskat att de dragit ned lite på den fysiska och löjliga humorn; det är alltid ett för filmens kvalitet oroande tecken när mor min börjar skratta hysteriskt. 4/5
 foppa99
på min 10-filmtopplista så e det väll ca 50 filmer.. men får jag endast välja EN film; så e det denna jag väljer.
 Herr Fågelsaft
Inledningsvis är det en yster slapstick, en av de bättre i en annars daterad genre. Sedan blir det dags för filmens selling point: Pappan som skyddar sin son med sin egen förmåga till lek och kreativitet. På det hela en bra film som bjuder på lite skratt och feel-good. Filmens problem är dock att fascism och dödsläger inte går hand i hand med humor och välbehag. Och att Benigni är så lik Nils Poppe och att han inte direkt är en personlig favorit.
 RaketPojken
Jag bara älskar Benigni som skådespelare och även i den här så gör han mig inte besviken. Mycket varm men ändå sorglig film. En negativ sak är att humorn kan bli lite för farsigt men det gör inte så mycket för det mesta är roligt.
 pussytwister
Roberto Benignis rollfigur var så irriterande att jag vred mig i soffan under hela filmen
 johansk8
Knep "Bästa utländska film" på Oscarsgalan och Roberto Benigni höll ett fint tal. http://www.youtube.com/watch?v=8cTR Kanske är jag kallhjärtad men jag tyckte att hans överspel i filmen var störande. Precis som i Jim Jarmusch "Night on Earth" där han spelar en jobbig taxichaufför.
 foppa99
min favoritfilm
 RadioSaga
Väldigt vacker och gripande film.
 Libbsticka
Den är VÄLDIGT italiensk och ett visst överspel hos huvudrollsinnehavaren kan störa ....
 Hannats
Det här är nog en av de vackraste filmer jag nånsin sett
 Mikka
Det är väldigt skickligt att få till det så här och göra filmen så otroligt rolig samtidigt som man får med de allvarligare undertonerna. Dialogen är helt suverän och många scener är fantastiskt fyndiga. Det här är en väldigt annorlunda och speciell film, som inte liknar något annat. Den här filmen har en plats bland de tio som måste ses.
 JohannaKantola
Vacker, charmig och så himla sött rolig emellanåt. Jag älskar rollfigurerna och jag grät på slutet...
 woodwell
Otroligt bra och gripande, en film man helt enkelt måste ha i sin filmsamling och framför allt ha sett.
 Adelina
oj tyckte inte alls att den var särskilt bra. den hade väl sina stunder men alldeles för orealistisk för min smak. och tyckte dessutom att karaktärerna var lite jobbiga.
 recencent96
Väldigt svår att betygsätta i och med att det är en komedi. Början var väl inte så rolig, bara billiga skämt och en massa tjat. Men sedan när dom kommer till lägret så blir den roligare även om det är hemskt också.
 Spunks
Om den är värd min tippade femma vete-katten. Tyckte fotot och klippningen var sådär. Men visst, den var fyndig och rolig men samtidigt tragisk. Dock är det ju inte filmen i sig som gör att man känner sorg utan endast det faktum att den är baserad på verkliga händelser. Så nej. Känns mer som att den försöker surfa på förintelsevågen. Ju mer jag tänker på den ju mer sjunker betyget. Sluta haussa!
 fredagsfil
Man tänker på filmen ett bra tag efter att man har sett den!
 AmyTatti
Bra idé. Underhållande. Tyvärr grips jag inte med av storyn fullt ut.
 not_me
Riktigt intressant, aldrig sett en film som växlar fr en genre till en annan så här... Riktigt bra!
 Pillynilly
Vacker film som man är hjärtlös om man ger mindre än en femma.
 SnakeEye
Jag kan inte annat än att ge denna film en 5:a. Om en film får mig att börja gråta så är den en fullträff. Gillar normalt sätt inte "djupare" filmer men La Vita e Bella och Forrest Gump är de två filmerna som får mig att tjuta som ett litet barn. Prinschipessa!!!!!!!!!!!!!
 Taandborste
Väldigt fin och skådespelet är bra. Önskar bara att jag hade påverkats mer av den.
 NorbergKim
Questo è un film molto bello! <3 Verkligen en vacker story. Började dock gråta i slutet... *snyft* :( "Buon giorno, la principessa!" Älskar hur han tilltalar sin fru också :3
 fabbe86
En väldigt fin film som från att ha varit bara OK första halvan, blir fantastisk andra halvan.
 Mat1az
Börjar vara över 15 år sedan jag såg den här sist, på bio. Har samma genomslagskraft nu som då. Den pajiga humorn tycker jag står i mycket bra kontrast till de hemskheter som sedan utspelas. Visst är kanske Roberto Benigni lite för mycket ibland, och jag förstår att många har svårt för honom, men han är en otroligt skicklig skådespelare. Hans komiska stil har en charm jag har svårt för att inte gilla. En av mina favoritscener är när Benigni pratar med sonen om hur absurt och löjligt det låter, det som sonen har hört. Att de skulle laga knappar och tvål av människor, eller bränna dem i stora ugnar. Det är är ju så absurt att det inte kan vara sant, säger han till sonen med ett skratt.
 angiiee
En bra idé, en fin story. Men tyvärr tycker jag inte att genomförandet imponerar alls. Det blev lite för mycket pajas, tycker jag. Och jag kände ingenting för huvudkaraktären. Jag har lätt att gråta för filmer och blir lätt berörd, men tyvärr lämnade den här filmen mig helt torr i ögonen och det var till 98% på grund av för mycket pajas-tjafs.
 Qhunden
Fin och rolig på samma gång, lite förutsägbar kanske och når inte så djupt pga de humoristiska dragen. Skjutningen och slutet rent allmänt tycker jag kunde gjorts bättre, så lite snäll satt 4 kanske. Fortfarande en frisk vind jämfört med all annan mainstream-skit jag vanligtvis tittar på.
 jenshultberg
Efter 5 minuter trodde jag att filmen skulle vara ett skämt. Men sakta växte den och även om huvudpersonen är smått för stirrig når den iaf till en fyra.
 LacombeLucien
Andra halvan av filmen är så otroligt fin.
 dudson
En film man blir berörd utav.tyckte speciellt att andra halvan av filmen är den bästa. sorglig. rolig. vackert filmad. vemodig. bra skådisar. klar 3a.
Roberto Benigni träffar helt rätt med ett kontroversiellt upplägg. Att förena becksvart historik med slapstick-komik skulle kunna vara ett konstnärligt självmord men Mr Benigni klarar balansgången galant. Rörande, rolig, tänkvärd och minnesvärd. Det är helt enkelt en hyllning till livet, kärleken och hoppfullheten. En blivande klassiker. 5-
 sparv
Första halvan är ren pajas-nivå men sen tar det sig :)
 saggesaliv
I andra världskrigets Italien så lever juden Guido livet med en humoristisk stil. När han kommer till ett koncentrationsläger med sin son, så måste han utnyttja sin humor för att han och hans son ska klara sig. Ja, då var denna, mycket omtalade filmen, äntligen sedd. Tyvärr måste jag säga att jag är något besviken. Det är en bra film, med härlig humor, snyggt foto och briljant skådespel av Benigni, men stundtals så blir det lite för mycket. Det blir lite sådär tre gräddbakelser på en och samma gång, visst så är det gott, men det hade räckt gott och väl med bara en. Humorn är finurlig men även den blir, särskilt den första timmen, stundtals lite fjantigt överdriven. Benigni är som sagt riktigt bra, men utöver honom så är skådespelet ganska varierande. På sina håll mycket fint, men på sina andra håll, inte så fint. Tyvärr hade jag lite för höga förväntningar på denna filmen, vilket kanske inte är så konstigt, med tanke på all positiv kritik den har fått. För mig stannar betyget däremot på en stark sexa, på gränsen till sjua, kan även hända att den får flyttas upp när besvikelsen lagt sig och jag kan kolla på filmen med rena ögon istället. Betyg: +6/10
 DYV
Första delen av filmen är svag två. Andra delen är däremot stark 4:a. Är nästan som två filmer i filmen. Frågan är bara hur många som orkar ta sig igenom den första delen, ibland är den snudd på olidlig på grund av buskishumorn. Andra delen är väldigt allvarligt och gör verkligen ett avtryck, väldigt emotionell.
 BSBully
Alldeles, alldeles, underbar
Ett mästerverk!
 RustyFilm
En mycket originellt upplagd komedi, för det är väl en komedi. Det här är för originellt för min smak. Ett mycket seriöst och angeläget ämne givetvis och jag har inget emot att man använder humorn så här. Men så kul underhållning var det inte.
Sjukt överskattad
 Snyggsomfan
Helt suverän, den första halva delen till trots. Som andra också nämnt, lite som två olika filmer. Bland det bästa jag sett!
« Föregående   |   1 ... 16 17 18
Senaste kommentarer
Den osynlige mannens återkomst (info) 03:12 16/7 (11)
Ready Player One (info) 02:21 16/7 (43)
Goldstone (info) 02:17 16/7 (2)
Truth or Dare (info) 02:14 16/7 (4)
Hajen 2 (info) 02:08 16/7 (182)
Hajen (info) 02:06 16/7 (800)
Bring It On: All or Nothing (info) 01:54 16/7 (97)
100 Bloody Acres (info) 01:53 16/7 (3)
Sommarnattens leende (info) 01:50 16/7 (193)
Jenny's Wedding (info) 01:47 16/7 (14)
Europe's Brasilia (info) 00:58 16/7 (1)
Conjuring the Dead (info) 00:31 16/7 (1)
Captain Phillips (info) 00:30 16/7 (206)
Alex Strangelove (info) 00:23 16/7 (4)
Den brutala staden (info) 00:14 16/7 (23)
Zootropolis (info) 23:51 15/7 (101)
Gycklarnas afton (info) 23:41 15/7 (90)
Kvinnors väntan (info) 23:15 15/7 (37)
Return to a Better Tomorrow (info) 23:02 15/7 (1)
Sleepless (info) 22:22 15/7 (10)
My Father and My Son (info) 22:20 15/7 (13)
Himlens barn (info) 22:19 15/7 (18)
I Feel Pretty (info) 22:11 15/7 (5)
Okänd soldat (info) 21:41 15/7 (24)
The Kissing Booth (info) 21:13 15/7 (6)
Black Panther (info) 21:08 15/7 (64)
Wolf Children (info) 21:01 15/7 (19)
Reunion (info) 18:15 15/7 (1)
Don Kalle (info) 16:50 15/7 (33)
Austin Powers - hemlig internationell agent (info) 16:49 15/7 (380)
Skola för skojare (info) 16:26 15/7 (3)
Ant-Man and the Wasp (info) 16:00 15/7 (7)
Jim och Andy (info) 15:59 15/7 (13)
Tragedy Girls (info) 15:12 15/7 (8)
Michael Collins (info) 15:11 15/7 (67)
The Look of Silence (info) 14:17 15/7 (10)
Inferno (info) 14:16 15/7 (49)
Familjetrippen (info) 14:05 15/7 (142)
Lo and Behold, Reveries of the Connected World (info) 14:02 15/7 (10)
Kangaroo Jack (info) 13:47 15/7 (48)
In Time (info) 13:39 15/7 (333)
Truck Turner  (info) 13:33 15/7 (24)
Seven Psychopaths (info) 13:30 15/7 (156)
Spinal Tap (info) 12:38 15/7 (333)
Dödsgrottan vid Kuma (info) 12:26 15/7 (14)
Apornas planet: Striden (info) 12:18 15/7 (48)
Leo (info) 12:17 15/7 (143)
House of Fury (info) 11:17 15/7 (7)
Äta sova dö (info) 11:12 15/7 (142)
Icebreakers (info) 10:52 15/7 (1)