best_jeppe
Bra film med många bra skådespelarinsatser men jag kan inte låta bli att tycka att det inte finns någon riktig momentum i filmen. Den känns lite seg och det känns som om det inte händer någonting vilket gör att man nästan blir lite uttråkad. Därav en 3a i betyg. Blanchett är dock grymt bra.
 beatrs_
Bra film men den var lite seg ibland tycker jag.
 merilina
fin film
 erik.p
Bra kostymfilm, suveränt skådespeleri, dock något seg. Sevärd.
 Anniebunny82
En väldigt stark trea. Cate är fantastisk!
 The_monsterman
Jättebra, skådespelarinsatser, gillade speciellt Geoffrey Rush. Klart sevärd och en stabil fyra.
 Miss_Blue
Välgjord med mycket skickliga skådespelare. Tenderar dock att bli aningen seg...
 Khelek
Skådespeleriet är fantastiskt, men jag förstår mig inte riktigt på manuset. Det hade kunnat göras så mycket bättre
 droiwaz
Den här tidsperioden i Englands historia är mycket intressant och fylld med intriger. Filmen är mkt välspelad, Cate är som ofta helt fantastisk. Filmen är en njutning från början till slut, jag tror dock inte den håller sig riktigt till den vedertagna bilden i alla aspekter av vad som verkligen hände under Elizabeths styre, men vad gör det... alla historieberättare får väl lov att brodera ut lite. För er som gillade detta kan jag rekommendera Phillipa Gregorys böcker särskilt "Den andra systern Boleyn".
 Justica
Helt underbar.. Cate är fantastisk <3
 Bellan
Älskar kostymdraman.
 precious_death
mkt bra. sniffar på en 5a faktiskt. men jag håller med Khelek och tror att det är manuset som gör att det inte riktigt når ända fram
 GinNTonic
Välgjord och intressant, men lite långdragen.
 100tonvalspäck
Blev alldeles för uttråkad. Fin att se på men ack så tråkig, som en vacker tavla.
 Afutadaku
Gillade denna bättre än uppföljaren
 Zuzz
Jodå. intressant tema men jag hängde inte riktigt med alltid, är inte så insatt på Drottning Elisabeth och filmen verkade mer riktad mot de som visste saker om det. Nåja, fick det berättat för mig under filmen. Gillar Cate Blanchette men bäst var Geoffrey Rush :D Hur som som helst var den bra och jag orkade titta på den fastän det var sent, så det skall den ha cred för ^^ Ger den en fin 3a.
 federico033
fick lite batman vibbar när jhon genomgick sin förvandling, "jag ska bli en symbol för mitt folk". Mäktigt
 Klara Sofia
Såg om och höjde till en femma! En lysande film om ett människoöde man inte kan låta bli att fascineras av. Att det baseras på en historisk person gör det ju inte sämre. Cate Blanchett gestaltar våndan i övergången från den sorglösa flickan till kvinnan som måste offra allt för att vara drottning. Manuset är fyllt av små tänkvärdheter och varje relation mellan två personer (och med många intriger blir det en ansenlig mängd relationer!) skildras briljant och trovärdigt. Framför allt skildras relationerna nyanserat och utan klichéer. Observera t ex att det är Walsingham - inte Robert - som gråter i slutscenen. En film för alla - i synnerhet den som gillar människor, drama och historia!
 cALLEf
walsingham fixar biffen :)
 WideOpenSpace
Jag gillar när filmer som utspelas på 1600-talet känns som Paradise Hotel kombinerat med barocken. Man provoceras över en rad historiska grejer: 1. Religionens vettlösa betydelse. 2. Det korkade i att tronen över huvud taget skulle ÄRVAS och 3. den som inte födde en son hade inget existensberättigande. När jag nu läser en biografi om Elizabeth inser man att mycket lite i filmen har överdrivits.
 tvamvarg
Pretentiös smörja. Kändes inte äkta någonstans. Blanchett är ju alltid tittbar men det här var inte bra. Nära etta.
 Sture Stenhög
En välgjord skildring av en intressant period i brittisk historia. Tyvärr staplar man intriger som en annan går på skithuset och det blir lite tröttsamt efter ett tag. Engagemanget minskar ju längre filmen går och betyget sjunker från en stark trea i början till en svag i slutet
 mammene
Alltid intressant med historiska skildringar som visar tidsandan. Elizabeth gestaltades galant av Cate Blanchett. Det jag har att klaga på att det var svårt att hålla reda på alla figurer och vilken sida de stog på, det blev lite för rörigt och för fort.
 WillyV
Snäppet vassare än The Golden Age. Sylvasst skådesspeleri utav ett tiotal skådesspelare, vacker som få att betrakta och en riktigt underhållande politisk thriller. Kapur har ett öga för estetiskt fullödig bildkomposition. Blanchett är förstås helt underbar, liksom hela filmen är en njutning, i princip hela tiden. Det enda som saknas är det sista lagret som får mig bli berörd, innerst inne.
 iFlash
Gillar inte Cate överlag, men här är banne mig värd en trea. Svag dock, liiiite svajigt ibland.
 jingoo
Ögongodis. Cate Blanchett imponerar. Hon är ibland som en liten flicka, ibland stenhård, och hennes förvandling till isdrottning är mycket bra. Underhållande scener, många, många bra skådisar men historien engagerar inte sådär jättemycket.
 tjobi
Riktigt jäkla bra! Elizabeths utveckling som drottning är nästan lika fascinerande som Michael Corleones utveckling i Gudfadern. Det briljanta skådespelet i kombination med tidskänsla, intensitet och estetik framkallar en sådan känsla att jag stundtals får rysningar!
 NoWireHangers
Storyn har sina mindre svackor men filmen är ytterst välgjord och välspelad. Men främst är det huvudpersonens helt enorma karaktärsutveckling som drar upp den till en fyra.
 HerrNenne
Riktigt bra, bra skildrande av politiken och ränkerna,utan att det blir för virrigt som i andra liknande filmer. Cate Blanchett är riktigt bra.
 abnormal
Inte jätteintressant, men hyffsat välspelad och framförallt kändes den inte alls som två timmar, snarare en och en halv.
 Fadde
Utmärkt film! Grymt välgjort och Cate Blanchett var bara great! (and Geoffery Rush too Och morn ska jag se the golden age!
 tompe
Riktigt fin.
 Mysharry
Jag blev rätt besviken. Kort och gott.
 foppa99
2an e ju kanonbra: denna ska jag se!!
 Herr Fågelsaft
Intressant tidpunkt i världshistorien, men faktafelen är många i filmen. Dessutom är det 100% palatsintriger, inte en skymt av vanliga fattiga människor eller ens en gatuvy. Det blir sterilt och renodlat på ett sätt som gör filmen lättillgänglig, men också osympatisk och oförklarad.
 Ponsbach
Starkt och stilsäkert porträtt med en lysande Blanchett. Ett tätt drama. Teatral scenografi, virriga statistister ala I, Claudius, det drar ner betyget.
 Virrpanna
Alldeles för rörig för min smak
 ami86
Håller med Virrpanna, den är lite rörig. Råkade hamna framför den när jag egentligen tänkt se en annan film, men fastnade. Cate Blanchett är fantastisk och den börjar starkt, men håller inte riktigt filmen ut. Slutscenen är dock otroligt mäktig. Sen är jag ju sedan länge svag för kostymdramer...
 fitteld
Faktumet att Eric Cantona är med i denna filmen gör att jag måste se den.
 precineadd
Finfin film, rakt och enkelt berättad och cinematisk mustig och samtidigt fluffigt gripande som ett bra kostymdrama ska vara
 Berniey
Nog tyckte jag bättre om den förut, men nu när jag ser om den så får man mer av en känsla att beskåda ett rätt så tråkigt teater drama med snygga kostymer. Cate Blanchett är bra i sin roll men det blir aldrig så engagerande utan känns mest tråkigt hela tiden och det har att göra med att manuset inte räcker till och för mycket teaterpjäs över det hela, känns helt enkelt inte trovärdigt.
 Bomaniac
"Uppföljaren" från 2007 är snäppet bättre. Annars är jag ingen älskare av kostymdramer. Detta var en tråkig film.
Cate Blanchett som drottning Elizabeth är helt fantastisk i denna film. Att inte hon fick Oscar för prestationen (den gick i stället till Gwyneth Paltrow) är diskutabelt. Birollsskådisarna skäms inte för sig dom heller. Och med lite Gudfadern-känsla i handlingen gör detta till ett mycket sevärt historiskt drama.
 92axha10
Kostymfilmer är inte en genre för mig. Historien är berättad bra nog och håller mig intresserad rätt igenom.
 Merwinna
Nej, det här var inte bra alls. Jag har precis sett både "Young Elizabeth" och "Private lives of Elizabeth and Essex". De var fantastiskt fina filmer... det moderna, bleka, urvattnade tramset kan inte mäta sig alls! Elizabeth, här, känns bara som en vanlig människa, utan kunglig glans. Ful, liksom även Bette Davis var ful i rollen... men Bette hade en aura och storslagenhet omkring sig som Cate Blanchett aldrig kan ha. Och då BLIR det ju ingen film!
 RustyFilm
Det här är en berättelse baserad på engelsk 1500-tals historia. Har förstått att det var en händelserik, grym och intressant period av engelsk historia. I den här filmen missar man totalt att förmedla detta. Istället presenteras en massa dystra miljöer och en mycket blek Elizabeth. Alltihop är segt och tråkigt.
 Solidus
Av en ren slump började jag titta på filmen när den gick på TV och fastän jag hade sett den 2009 och tyckte att filmen var då ok, beslutade jag att ge den en ny chans. Jag var fast från start. Det här är för jävla bra. Mästerligt arbete med kostym och allt annat som tillhör tidsåldern till och ett skådespel att dö för. Det här är bra skit.
Gillar den här filmen ur en historiskt perspektiv men inte ur ett rojalistisk perspektiv, för då blir den bara urlöjligt!!
 Rele
En historisk biografi. En väl gjord men seg filmatisering. Jag ger en svag trea.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)
Mary Queen of Scots (info) 18:34 21/5 (8)
Avengers: Endgame (info) 17:59 21/5 (25)
The Devil's Mistress (info) 17:34 21/5 (4)
Invasionen av Danmark (info) 17:18 21/5 (19)
This Is England '90 (info) 15:42 21/5 (12)
That Good Night (info) 15:06 21/5 (1)
Pacific Rim: Uprising (info) 13:00 21/5 (26)
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)