Piccolo
2a för Murphy, riktigt rutten rulle i övrigt
 Film Guden
Höjer den till godkänd. Snabba och roliga repliker. Nick Nolte är mycket bra, som en råbarkad gapig polis, men med ett hjärta av guld i botten. Handlingen har aldrig varigt det intressantaste, men det är ovanligt sött att se det omaka parets växande vänskap.
 ziferN
Underhållande action.
 MrMario
Eddie Murphy, Nick Nolte kompar varnadra väldigt bra
 AjaxWarrior
James Remar knäcker!
 PeterTheW
Helt okej, smårolig men väl macho för min smak.
 Blink182
Såg den när jag var liten och nu när jag ser den igen så blev jag besviken. Nolte är dock cool
 Anden2010
Filmhistoria. Riktigt typiskt för 80-tals humor med Murphy. Såna här bra filmer görs tyvärr inte längre, jag tycker detta är jätte bra! Nolte+Murphy=tummen upp.
 Papagiorgio
Dialogen på baywatch-nivå. Trovärdighet noll.
 Solidus
Eddie Murphys filmdebut samt genombrottet för genren "vit man jobbar tillsammans med svart man". Detta är en underhållande och rå polisfilm som tyvärr inte riktigt lyckas nå en 4:a i betyg, då jag känner att nånting extra saknas. Men en stark 3:a blir det och om det finns en roll som Nick Nolte var född till att spela, så var det det den kedjerökande karaktären Jack Cates.
 motoko
Roligt med en film innan mobiltelefonernas och internets tid.
 Halofreak92swe
Eddie Murphy är för skön asså :)
 SilkyMoll
Efter att ha sett om denna måste jag tyvärr sänka betyget. Många mycket dåliga insatser av mindre skådespelare och en story som känns tunn och inte det minsta trovärdig gör sänkningen självklar. Eddie Murphy är ok, Nick Nolte är ok, James Remar är ok men där slutar det också att vara ok. Det här är inte bra.
 dudson
Klockren blandning mellan Action/Fräck Rolig Komedi!! Känns väldigt före sinn tid i handlingen...
 Namellak
Men guuud va macho alltså. Blir så rörd att jag måste gråta en skvätt *snyft*
 ScArRrFaCe
Ganska tunn. Nick Nolte glimmar till stundtals och Eddie Murphy, han är Eddie Murphy.
 gruso
Skön snutfilm från 80-talet.
 Agatefilm
Hade blivigt väldigt tråkig utan Eddie Murphy.
 Henkepedia
Filmen är som de flesta omaka-polis-par filmer men den känns lite som “Snuten i Hollywood”. Samma humor och Murphy spelar ungefär likadant som i “Snuten i Hollywood”. Enda skillnaden är att han inte är polis i denna.
 jallek
En bra macka
 ClintanTheKing
Mycket bra. Murphy är ju kung. Även Nolt är skön. Det var ju här Eddie fick sitt genombrott. 4/5.
 Cineasten
Suverän buddy-film med bra skådespel från såväl Nick Nolte som Eddie Murphy, James Remar, Sonny Landham, Brion James och David Patrick Kelly. Skön och hård stämning hela filmen igenom. Dessutom älskar jag låten Boys are back in town av The Busboys. En av Walter Hills absolut bästa filmer.
 dafreakish
Stilbildande och duon Nolte/Murphy fungerar utmärkt. Dock inte tillräckligt rolig eller spännande. Det har gjorts betydligt bättre filmer i samma genre.
 mazquara
tycker inte den åldrats särskilt bra, de ska vara så hårda och macho och skrika på varandra så det blir mest löjligt... särskild rolig är den inte heller...
 Xenox
En underhållande actionfilm med mycket 80-tals känsla.
 robbieroy
Jag vägrar egentligen använda uttrycket "buddy-film", men det här är väl en sådan misstänker jag och säkerligen en av, om inte den, första i sitt slag. Nolte och Murphy är bra och visst är det kul att skurkarna inte någon gång är med i bild utan att ha någon som gisslan. Till "Snuten i Hollywood´s" kaliber är det långt kvar, men det är underhållande utan att vara sådär riktigt jävla svinbra vid något tillfälle.
 ClintanTheKing
En klockren actionkomedi á la Snuten i Hollywood. Eddie Murphys genombrott och vilket sådant då. Han briljerar redan här och käften går i ett! Nick Nolte är också jäkligt skön. "Vakten: Skriver du i ditt riktiga namn?" Cates: Fan heller! - Jack Cates levererar ;) Murphy & Nolte är verkligen ett radarpar i denna superba film!
 Andreas_
när jag såg denna film första gången 86 så var jag 9 bast och tyckte att det var en otroligt bra och spännande film. Nu när jag ser om den så är det nog bland det sämsta som producerats på 80 talet...tror t.o.m regissören måste ha varit hög med tanke på alla missade detaljer och brister i både trovärdighet av karaktärerna samt i manuset. Sen var det ju otroligt underhållande att alla kunde skjuta 10-12 skott innan dom laddade om med sina "six shooters" haha...nej tack, 80 talet var inte bättre på allt även om det är så man gärna vill minnas det...det enda som räddar detta skräp från en 1:a är att Murphey och Nolte har en härlig kemi även om dom får jobba med en regissör som inte verkar ha koll eller bry sig allt för mycket om trovärdigheten...
 BROBJO
När jag såg den här första gången var jag nog oxå 9 år, (typ 87 då...) jag jag kan bara hålla med, jag tyckte den var en otroligt bra film... så jag kanske inte ska se om den...
 rnkrft
nattliga one-liners
 yrkeschaufföre
Väldigt länge sen jag såg den här, å inte alls lika bra som jag hade för mig. Den är liksom för gapig och "tom" ändå en trea tack vare samspelet mellan Murphy o Nolte.
 Malfunction
Jag har ingen aning om hur man ska betygsätta den här. Å ena sidan är Murphy och Nolte riktigt kul tillsammans och å andra sidan är den praktiskt taget oförsvarbar på de flesta nivåerna.
 Ima_Tree
Murphy är ingen vidare skådis egentligen men Nolte gör en härligt sunkig karaktär. Sjukt ful frilla bara. En del riktigt snygga scener med snyggt foto höjer filmen lite över andra liknande i genren.
 Berniey
Typisk 80-tals action komedi som jag aldrig varit förtjust i men denna funkar hyggligt tack vare samspelet mellan Nolte och Murphy.
 Gigi1943
Nu är jag ännu tröttare på alla dessa slagsmål, stängde av ljudet till slut eftersom alla "poff" och "smasch" lät likadana oavsett var knytnävarna hamnade på motståndaren, har det ingen fantasi, dessa ljudpåläggare?
 myslas
En gammal favorit när jag var yngre. Tyvärr har den inte åldrats särskilt väl. Samspelet mellan Nolte och Murphy är vad som räddar den från total katastrof.
Stilbildande för buddygenren som slog stort under 80-talet. Nolte och Murphy passar bra som varandras motsatser och det var egentligen här som karaktären Axel Foley bildades. Rök, skumma gator och ett stundtals grymt soundtrack.
 Mat1az
Murphy och Nolte som varandras motsatser fungerar riktigt bra här. Filmen i sig öppnade portarna för "buddy" genren och var egentligen rätt banbrytande på sin tid. Idag håller den dock inte riktigt lika bra som den må ha gjort back in the days, men en underhållande romp i sig är det ändå. Skämten är torra men levereras med sådan karaktär att man inte kan hålla sig från att le. Roligt att se en yngre "Mike" från Breaking Bad i början. En stabil trea. - är det bara jag eller påminner musiken en hel del om den i Commando?
 eandersson
Nej. Irrationell och orealistisk film med stundtals fruktansvärt dåliga dialoger. Slutscenen, med James Remars sista ord, är pinsam, hur fruktansvärt dumt hans karaktär agerar med pistolen mot Noltes karaktär, dödslängtan. Man kunde nästan tro att det var deathwish man såg, självmordsbenägenheten var hög i filmen med bland annat snuten i början, indianen och den nämnda slutscenen. Jag kan inget annat säga än att jag är besviken, förväntade mig mer och bättre humor. Tyckte även bandet mellan duon och karaktärerna i allmänt kändes en aning "plastiga". Det är en dum actionfilm utan charm eller något som sticker ut. Betyget något osäkert, rör sig mellan 1-2.
 mylar
De här rollfigurerna har tämligen dålig karaktär, men någon sorts moral ska ändå lysa igenom för att tydligt skilja de goda från de onda. Djup ska man inte försöka hitta i den här typen av filmer och argumentet att den inte åldrats väl håller inte. Dagens filmer i samma genre är lika dåliga. Testosteronet flödar och dödslängtan samt tilltron till sitt vapen stiger över alla brädder. Jag förstår inte varför jag envisas med att slösa bort min tid på sånt här.
48 timmar satte standarden hur en polis/buddy eller bara buddy film skulle se ut. Den var också språngbrädor åt Nick Nolte och Eddie Murphy. 23 år senare och den funkar fortfarande bra men den är inte den bästa. I mina ögon så är dödligt vapen-serien absolut dom bästa filmerna i denna genre. 3+
 lekke
Omtitt efter ca 20 år, betyget kvarstår. Tack vare denna film fick vi en uppsjö av våldsfantasier som riktar sig åt män, män, män. Murphys stundtals rappa tugg räddar denna från en 1:a.
 Engravadlax
21-årig Eddie Murphy i sin första film. Jag måste vara Murphyskadad, men jag tycker att han ser äldre ut. Han är också den enda medverkande som inte suger.
 kervisch
3 av 5. Godkänd
 Raimo_1985
Starkt godkänt, men jag trodde detta skulle vara en av Murphys riktigt roliga. Smårolig men mossig.
 yrkeschaufföre
En konstig film som inte vet vad den vill vara, action eller komedi. Den har sina poänger, jag brukar se den när den går på tv.
Klassiker
 picklessmulan
Sämre än jag kommer ihåg den. Vad är det med musiken
 92axha10
Murphy och Nolte har bra kemi och gör att filmen funkar så pass bra. Skön underhållning inget mer än det.
Över förväntan!
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)
Hamlet (info) 21:45 24/3 (10)
The Little Mermaid (info) 21:12 24/3 (2)
Dragged Across Concrete (info) 21:09 24/3 (1)
The Dirt (info) 20:45 24/3 (2)
The Gambling Ghost (info) 20:36 24/3 (1)
Prospect (info) 20:32 24/3 (5)
Liz & Dick (info) 20:21 24/3 (4)
Vi (info) 20:08 24/3 (32)
Sunset (info) 20:02 24/3 (5)
Åklagarens vittne (info) 19:36 24/3 (83)
Never Too Young To Die (info) 19:28 24/3 (7)
Aniara (info) 19:15 24/3 (10)
The Warriors - Krigarna (info) 19:03 24/3 (371)
Never Look Away (info) 18:55 24/3 (3)
Mission: Impossible - Fallout (info) 18:17 24/3 (45)
Bohemian Rhapsody (info) 17:40 24/3 (58)
Matangi/Maya/M.I.A. (info) 17:39 24/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 17:37 24/3 (30)
Dog Soldiers (info) 17:11 24/3 (332)
Gymkata (info) 17:01 24/3 (12)
Aquaman (info) 15:02 24/3 (33)
Evidence (info) 14:41 24/3 (16)
The Purge (info) 14:29 24/3 (171)
Paddleton (info) 14:22 24/3 (3)
Jätten (info) 14:14 24/3 (27)
47 Meters Down (info) 14:09 24/3 (26)
Triple Frontier (info) 13:53 24/3 (9)
Wonder Woman (info) 13:07 24/3 (109)
Red Mission (info) 12:41 24/3 (1)
Columbo: Lovely But Lethal (info) 12:40 24/3 (4)
Columbo: It's All in the Game (info) 12:40 24/3 (1)
Columbo: Identity Crisis (info) 12:39 24/3 (3)
Columbo: Grand Deceptions (info) 12:38 24/3 (2)
Columbo: Forgotten Lady (info) 12:37 24/3 (3)
Columbo: Double Shock (info) 12:36 24/3 (4)
Columbo: Dead Weight (info) 12:35 24/3 (6)
Columbo: Caution! Murder Can Be Hazardous to Your Health (info) 12:34 24/3 (1)
Columbo: By Dawn's Early Light (info) 12:33 24/3 (2)
Columbo: Any Old Port in a Storm (info) 12:32 24/3 (8)
Columbo: A Matter of Honor (info) 12:31 24/3 (3)
Columbo: A Friend in Deed (info) 12:30 24/3 (3)