todape
Ska du investera i en krigsfilm modell äldre kan jag rekommendera KANONERNA PÅ NAVARONE.
 -CaZ-
Bloody Sam kunde sin sak...
 sgt nörd
det är så fula krigscener så man bajsar på sig, visserligen är den gammal, men vafan!
 LaVendela
Den här är verkligen inte bra.
 NEDERVETIL
Jag bara gillar mr. Coburns rollprestation han gör det bara så bra..... en klassiker som har ett par fantastiska krigscener i sig....
 Hans Moleman
Stor besvikelse. James Coburn är bra, men som alltid känns det inte realistiskt när tyskarna snackar engelska. Många krigsfilmer som egentligen är bra förstörs tyvärr på grund av den anledningen.
 Audrey Horne
kanske fyra imorgon, jag vet inte.
Mer än bara en krigsfilm (som de flesta här inte verkat fatta). Se den som ett psykologiskt krigsdrama istället så växer betyget garanterat. En klassiker av den sinnessjuke Peckinpah
 Salot Sar
Den handlar mer om klass/samhället än om kriget. Som en del inte verkar begripa. Lysande!
 Ola_Schubert
Efter att ha sett om den så höjer jag den till en mycket stark trea. Även om det inte utrycks explicit så visas det implicit att det är kamraterna man slåss för.
 henrik kraus
anti-våldstemat går fram utan pekpinnar
 gustaved
Många verkar störa sig på stridsscenerna. Själv tyckte jag att dom var mycket bra. Några taskiga dödsskrik men bortsätt från det så klagar inte jag. I övrigt är den mycket bättre än de flesta äldre krigsfilmer som jag sett.
 EricSini
Det är kul att man för en gång skull får se en bra film om andra världskriget som inte är en dokumentär. Från tyskarnas sida dessutom! NICe
 Scrite
En riktigt bra krigskildring, med bra manus och skpdespeleri.
 O´Reilly
Coburn spelar lika grymt som han alltid gör men jag har så jävla svårt för när det gäller tyska soldater som pratar engelska. Det förstör för mycket av känslan, helt enkelt.
 Kurganen
En favorit i genren krigsfilm. Skildrar mycket bra uppgivenheten och krigströttheten och det meningslösa våldet. Mycket bra skådespeleri.
 marcusn
mycket bra spelad av james coburn.
 amam
Mmm, har tydligen inte kommenterat den här. En hyfsad krigsfilm som tyvärr får mycket av känslan förstörd av att tyskarna talar engelska som det har kommenterats tidigare. Men inte dålig alls.
 WillyV
Inte utan förtjänster, höjer till en trea då tvåan för ett par år sedan är för snål (i jämförelse med andra krigfilmer jag sett senare). Slutet (inte minst musiken) drar ner mest, liksom den ibland lite för oseriösa stämningen i filmen. Men, det finns tillräckligt mycket som är bra i den, som Coburn, Mason och stridscenerna.
 Tim Buckley
(rek 3a) Redan introt med den tyska pojksopranen/barnvisan som ackompanjerar ett kollage av rörliga krigsbilder sätter an tonen, detta är den typ av film som tar fasta på kontrasterna, och premierar fågelkvitter till mordiska utspel och psykedeliska färger och klipptekniker för att ta vara på kriget som den vansinnets manifestation den i bästa fall skildras som. Och i denna film slipper man såväl skitnödiga skådespelare som Tom Hanks, och får istället James Mason, man får obehag istället för ännu mer obehagligt triumferande trumpeter och flaggviftande skildringar som inte egentligen skildrar världen ur en konstnärs ögon, utan mer speglar samtidens investerare i kladdiga filmmanus. På den negativa sidan så blir den ibland däremot lite ofokuserad, utöver speglingen av karaktärernas vilsenhet, och sedan mäktar den inte heller riktigt med sina 132 minuter utan hade funkat bättre med 111, + att alla inte heter James Mason. Men på det stora hela är det här en utav de andra-världskrigsskildringar som tveklöst sticker ut, och på ett bra sett. Stabil 4a.
 Griggovarious
I mitt tycke coburns bästa roll. Kollar man på filmen och inte jämför med dagens teknik så är den i särklass en av topp 10 av världens bästa krigsfilmer. Den bryter ju lite mot den traditionella krigsfilmen. Att dom pratar på engelska kvittar och både början och slutet är nästan klockrena. Älskar man klassiska krigsfilmer är ju denna ett måste!
 sportlow
Godkänd krigsfilm
 XZQ-che
Har gjorts bättre WWII-rullar. Kändes klyschig och lite sunkig, men alla action/slow-mo-scener var sju såklart skitsnygga och James Coburn skötte sig.
 Don Active
Mycket bra, välgjord och trovärdig. Rå och blodig på rätt ställen och tillbakadragen där det behövs. Coburn är fantastisk i huvudrollen och en femma är inte långt borta.
 ASSFACE
Gillade introt med barnen som sjöng, men därefter var det inget som var speciellt bra. Tråkig och inte speciellt intressant. Slutet var fult men scenen innan det var snygg.
 Brouhaha
Svårbedömd film, då vissa partier i filmen är riktigt starka, medan andra är väldigt långtråkiga. En del av stridsscenerna känns dessutom alldeles för hektiska, så att man inte får ett riktigt grepp om vem som skjuter på vem.
 mongomoves
bra och spännande klippning.
 Philips
Mycket bra krigsfilm av den gamla goda hederliga sorten.
 dudson
Helt Klart en Bra Krigs-Rulle av Skjuta i slow-motion Mästaren Pekinpahn...
 annihilat0r
En film som kan träffa lika rätt som fel. En film som kan ge lika mycket som den kan ta. En film som blandar magnifika dialoger med härligt sentimentala krigsscener. En film som innehåller flera sköna lirare. En film som måste upplevas. En klassiker!
 Fiedeli
Bland de bästa krigsfilmer som gjorts. Klassiker.
 vieekk
Det är inte ofta man ser en WWII-film som berättar nazisternas historia. Dessvärre är det ingen särskilt intressant historia och det är nog en av få filmer där jag kan klaga på klippningen: så fort det blir actiontäta scener borde en epilepsivarning utfärdas. Och varför talar tyskarna amerikanska när ryssarna talar ryska? 2/5
 Astrojacob
Absolut en av de bästa antikrigsfilmerna, med Peckinpah´s överdos av explosioner och blod. Att man denna gång håller på nazzarna är mindre viktigt. Finns ju inte så många filmer som tar upp deras villkor. 70-talets Tarantino - Sam Peckinpah ger storyn både mening och vanmakt. Stark Fyra. Kul med hans signum - ständiga slowmotionscener.....
 ca6
Grymt besviken, hade höga förväntningar men den levde inte alls upp till dom. Den kanske var uppseendeväckande på sjuttiotalet men känns väldigt förlegad idag.
 Sangraal
Levde garanterat upp till förväntningarna och känns inte det minsta förlegad. Skulle snarare vilja kalla den för ett tidlöst mästerverk.
 jeremy_jones
Innehåller ett par mästerliga bitar (och det är inte svårt att se att Tarantinos Inglorious Basterds har hämtat inspiration från den här), vilket gör det ännu surare att filmen inte håller som helhet. Kanske ligger det ett mästervärk här under och puttrar, men eftersom både budgeten tog slut och Pekinpah var konstant full när det begav sig, kommer vi troligen aldrig att få veta om så är fallet. (3/6)
 Berniey
En utmärkt krigsfilm !
 ClintanTheKing
En av de absolut bästa krigsfilmerna som har gjorts! Även en av Coburns bästa filmer och insatser som skådespelare. Otroligt bra. Sen är Schell utmärkt som den obehaglige kapten Stransky.
 RichardEk
En lågmäld klassisk antikrigsfilm med sedvanliga Peckinpahska våldsutbrott. När jag såg filmen som tonåring var det våldet som var minnesvärt, nu årtionden senare är det makt- och klasskampen mellan Steiner och Stransky som är intressant. Den ena är fången i den aristokratiska överklassens förväntningar, den andra av den totalitära statsmaktens garn. Någonstans i slutet inser de detta och förenas i en gemensam anslutning till Nietzsches "will to power" - här i form av ett bejakande av livet när livet är som mest utsatt. Säkert så övertolkar jag Peckinpah eftersom han säkert såg filmen mer som en protest mot (Vietnam)kriget än en filosofisk hyllning till livet. Gapskratten i filmen blir här ett effektfullt hån mot alla de människor som startar krig men som aldrig är med i dem.
 Jämte
Slutet höjer filmen. Jag kommer alltid att minnas James Coburns högljudda skratt. Som helhet känns det dock som att jag har sett flera krigsfilmer som har varit bättre. Stör mig lite också över att alla som spelar tyskar pratar engelska. Ryssarna pratar dock ryska, men då var det inte textat :( En trea.
 Ful_fisk
Grym krigsfilm av Sam Pekinpah. Våldsam men också tänkvärd historia som kretsar mycket kring en överordnad som är villig att gå över lik för att vinna järnkorset. James Coburn spelar plutonledaren som står i vägen. Pekinpahs brutala våldsscener håller som vanligt hög klass och Coburn är lika stenhård som alltid. Att de är tyskar som talar engelska har jag inget problem med, bara schyst att se USA skildra något annat än sitt eget lands krigshistoria.
 LacombeLucien
Mycket bra.
 recencent96
Känns på något sätt inte så realistisk....
 Johan_G
bland dem svagare krigsfilmerna jag har sett på ett tag. Tråkigt med tyska soldater som pratar engelska, känns så wierd när ryssarna på prata ryska. Dåliga krigsscener, antar dem för söker reflektera hur rörigt det är för en soldat i krig, men det mesta dem vissade var ju smällar från granat-kastarna, mycket mer stridd än det var det inte.Skådespelarna gjorde dock bra roller och höll uppe filmen så den ändå gick att kolla på. Det är väl inprincip dem två sakerna man stör sig på, tyskar som pratar engelska och att stridderna mellan soldaterna var väldigt få och svagt gjorda dem scener som fanns.
 the bully
Alla pratar Engelska...
 Raimo_1985
....Och sjunger på tyska. Annars en av de bästa krigsfilmer om WW2 jag sett. Den har många dramatiska kvalitéer. Utsökt skådespel av båda Jamesarna. Intressant med utländsk skildring av tyska soldater.
Det här är nog min absoluta favoritkrigsfilm! Detta är en väldigt bra, välgjord och spännande film med väldigt bra skådespelare! Tycker inte det känns som att man tittar på en film; det känns snarare som att man själv befinner sig på plats och bevittnar allt som händer.
 StaffanE71
En av dom klart bättre WW2 filmerna man bör ha sett. 4'a.
 martin eden
[rek. 4] En fullkomligt lysande krigsfilm av Peckinpah. Samtliga av skådespelarna i ledande roller är fantastisk: Mason, Coburn, Schell, Warner etc. Den främsta tillgången är att man lär känna karaktärerna och faktiskt bryr sig om dem, vilket kan tyckas kontroversiellt med tanke på att det är tyskar under andra världskriget. Peckinpah är ju en lysande våldsskildrare och jag tycker att hans unika stilistiska uttryck kommer till rätta här. Mycket bra!!! 4.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
The Dark Tower (info) 19:36 17/7 (46)
The Commuter (info) 19:33 17/7 (22)
The Lobster (info) 19:10 17/7 (85)
Freeway (info) 19:00 17/7 (67)
Robert Kennedy and His Times (info) 18:46 17/7 (1)
En lektion i kärlek (info) 18:39 17/7 (68)
Bug (info) 18:32 17/7 (1)
Lost River (info) 18:20 17/7 (23)
The Sacred (info) 18:13 17/7 (3)
Stander Gang (info) 17:40 17/7 (38)
Kill the Messenger (info) 17:20 17/7 (16)
Viva María! (info) 17:05 17/7 (14)
En ny flickvän (info) 17:04 17/7 (6)
Cleopatra (info) 16:54 17/7 (68)
Isle of Dogs (info) 16:53 17/7 (16)
Cult of Chucky (info) 16:52 17/7 (14)
Kollektivet (info) 16:31 17/7 (23)
De drogo västerut... (info) 16:23 17/7 (2)
Chinatown (info) 16:06 17/7 (362)
Annie Hall (info) 16:03 17/7 (331)
Vår i luften (info) 15:40 17/7 (2)
Benjamin Buttons otroliga liv (info) 15:07 17/7 (762)
I huvudet på John Malkovich (info) 14:58 17/7 (718)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:56 17/7 (25)
Jakten på den försvunna skatten (info) 14:51 17/7 (607)
Fear and Loathing in Las Vegas (info) 14:46 17/7 (1193)
Avatar (info) 14:42 17/7 (1701)
Shrek (info) 14:36 17/7 (974)
Nära livet (info) 14:31 17/7 (34)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (info) 14:17 17/7 (265)
In the Blood (info) 14:08 17/7 (9)
Sjön (info) 14:05 17/7 (190)
Pillertrillaren (info) 14:02 17/7 (138)
Full Metal Jacket (info) 13:56 17/7 (867)
G (info) 13:54 17/7 (359)
Knight and Day (info) 13:04 17/7 (294)
Doktor Zjivago (info) 12:30 17/7 (150)
Ted - För kärlekens skull (info) 11:46 17/7 (29)
Körkarlen (info) 11:20 17/7 (280)
Boyka: Undisputed IV (info) 10:57 17/7 (8)
Liar, Liar (info) 03:42 17/7 (560)
Amy (info) 03:16 17/7 (28)
Wonder (info) 02:22 17/7 (12)
Joe och vulkanen (info) 01:28 17/7 (61)
Krampus: The Reckoning (info) 01:26 17/7 (3)
The Thieves (info) 01:09 17/7 (11)
Set It Up (info) 01:07 17/7 (4)
Contract to Kill (info) 00:51 17/7 (3)
Calibre (info) 00:50 17/7 (5)
Rough Air: Danger on Flight 534 (info) 00:19 17/7 (3)