fredrikj
Jag bedömer filmen utan att ha någon bakgrundsinformation om historien och skulle säkert ha haft större behållning av den om jag ägt några kringförsäljningsprodukter först, men förvånas över hur enfaldig och extremt förutsägbar den är. Lökig dialog köper jag, om den åtminstone hade varit originell. Klassiska sagoelement om svartvit godhet och ondska trängs in i rymdstandardmall 1A utan uppbyggnad. De goda har karaktärsbeskrivningar på en halv rad och de onda är ansiktslösa (och så usla prickskyttar att hjältarna inte ens behöver värja sig undan laserstrålarna). Att planeter, styvföräldrar och för att inte tala varelser av andra raser stryker med har inga märkbara konsekvenser för de inblandade (eller sker de terapeutiska samtalen mellan scenerna?). Till råga på allt är scenografin anmärkningsvärt oestetisk för ett rymdäventyr.
 NektarN
En riktig klassiker. Som ett livslångt fan av Star Wars ser jag detta som ett mästerverk. 5/5
 vicidoman
Såg nyligen om den. Sjukt bra effekter för en film från 77 om man jämför med t.ex. Alienfilmerna. Är och förblir en barndomsfavorit.
 Ojhda
Det är ju Star Wars!
 alvizz
Jag förstår att Star Wars måste varit häftig -77, men jag fastnar inte alls. Det här är inte alls min typ av film och i ärlighetens namn tycker jag att karaktärerna är väldigt ointressant skildrade.
 Strömming
Efter att ha sett alla tre "prequels" blir det en enorm skillnad när man slår på den här och då talar vi inte om 70-talet! Storyn är mer rak, välarbetad och man blir mer intresserad av vad som händer. Skådespelarinsatserna är bättre, effekterna ser mer trovärdiga ut (men VARFÖR måste de sätta in datagjorda, nya figurer?!) och karaktärerna är mer intressanta. Det är såhär Star Wars alltid kommer vara för mig, de senare filmerna är inte ens i närheten! En gång legendarisk, ALLTID legendarisk!!!
 violethour
'Hang on tight, R2. You've got to come back. You wouldn't want my life to get boring, would you?'
 cocopayanut
EPISKT!
 Christofer
10/3 2013 (3:a): Haha. Jag kan inte göra annat än att skratta åt min egen kommentar och betyg från förra titten. Visst har jag vuxit upp med dessa filmer och tycker att de alla är klassiska på många sätt, men tiden har inte direkt varit snäll mot den här filmen. Främst är det dock inte specialeffekterna (som ju känns rätt sunkiga på sina håll) som stör mest, snarare är det ju att i ljuset av Ep. 1-3 och med dessa nyss sedda som man undrar varför Lucas valde att börja mitt i allting? Det saknas ju en massa bakgrundsfakta som man som tittare gärna hade velat ha svar på. Det har inte slagit mig tidigare men nu blev det så himla uppenbart för mig. Den här gången sänker jag betyget rejält, kan inte bli tal om annat även om det känns lite snålt sett ur 'nostalgi-vinkeln'. 19/8 2006 (5:a): Klassisk. Piskar röv med de nya filmerna.
 jimmkind
När ja va liten flrsökte jag använda kraften. Fortfarande bra.
 dudson
Detta är kult och filmhistoria även fast man inte kanske är en direkt rymd nörd.
 Andreas_
Kan inte annat än att skratta åt eländet när man ser dessa gamla filmer idag. Hade det inte varit för att jag har växt upp med dessa filmer, när dom fortfarande var nya, fräscha, moderna och riktigt påkostade i effektväg och på så vis blivit kult förklarade i mitt eget filmbibliotek så hade jag inte ens gett denna film en 3:a ens, utan då hade det nog blivit minus 1 för att allt är så lamt, tamt och katastrofalt utfört. Men nu är det kult och kommer alltid vara kult i mina ögon och därför får denna star wars rulle en stabil 3:a.
 Ful_fisk
Ett perfekt filmäventyr. Nu när jag ser denna rulle igen slår det mig hur många gånger jag har sett den och hur jag aldrig tröttnar. Visst finns brister lite här och där, men det är inget som förstör något. Filmen är verkligen lysande rakt igenom. Snygg, underhållande, rolig, enkel och genialisk. Verkligen den bästa filmen i sin genre överhuvudtaget. Måste dela ut en femma, allt annat vore helt fel.
 Solidus
Mina känslor kring trilogin från 1977 – 1983 har rört sig mellan högt och lågt. Under en period var jag kritisk till sagan och idag är jag betydligt mer positivare inställd. Jag har sett filmerna flera gånger och jag kommer på mig att jag aldrig tröttnar på dem. Originaltrilogin har allt som jag uppskattar med film: häftiga specialeffekter av gamla skolan och en enkel, men ack så engagerande historia med färgstarka karaktärer. Episod IV är en klassisk äventyrsfilm, episod V är mörk och utvecklar sagan vidare och episod VI är en storslagen final. Trilogin från 1977 – 1983 (biooriginalen) är filmäventyr med ett stort hjärta och de kommer alltid finnas med mig så länge jag vandrar på denna jord. Odödliga klassiker.
 Yoking
Mycket sevärd film!
 m-z freak
Mästerverk som har haft en enorm påverkan på världen och som aldrig kommer att dö
 picklessmulan
Ja det går inte säga så mycket mer än att detta är och förblir ett mästerverk!
 Larsson4
helt okej film men inget speciellt egentligen.. Men den förmedlar ändå en härlig och skön känsla :)
 Harbour Shark
Mög.
 arruba
Star Wars. Jag tycker personligen att alla 6 filmer som släppts är helt perfekta. Klart man kan ha invändningar på Jarjar Binks, Boba fetts snabba död, Greedos oförklarigt dåliga skytte, Anakins podracing skillz. Det finns mycket man kan grubbla sig galen över. Men det är inte det som är Star Wars för mig. Star Wars för mig är fantastiska miljöer, galna karaktärer, fantastisk musik. grym action och makalöst härlig story. Det ska finnas galenskap i Star Wars, och det är lite det som är grejen det är ju för böveln Star Wars vi pratar om här.
 LacombeLucien
Skräp egentligen, men klassiker och rolig att slötitta på.
 morgoth
Kul när man vill garva åt Lucas brist på hjärnsubstans, fails samt njuta av lite 70's känsla. Musiken är underbar. En av två titt-bara Star Wars-filmer.
 haanisch
I
 hestret
Underhållningen blir ganska långtråkig. Det finns ganska lite innehåll att hämta här förutom mytologin. Och man får ge cred till Lucas - han har lyckats bygga upp en helt egen värld som känns trovärdig med en massa tekniskt imponerande saker. Ljudet och scenografin är imponerande. Synd bara att han inte kunde lämna manuset och regin till någon annan. Storyn och dialogen dryper av lök och känslan i filmmakeriet är svag. Karaktärerna är inte heller särskilt bra - särskilt Luke som är en totalt värdelös karaktär med noll känsla och sorg. Trots allt som händer trallar han mest runt och highfivar folk. Får citera Pauline Kael: "There’s no breather in the picture, no lyricism; the only attempt at beauty is in the double sunset. It’s enjoyable on its own terms, but it’s exhausting, too: like taking a pack of kids to the circus. An hour into it, children say that they’re ready to see it again; that’s because it’s an assemblage of spare parts—it has no emotional grip." 29/100
Det är ett mästerverk och nostalgitripp. Specialeffekterna håller än i dag även om de ser aningen föråldrade ut, men det som verkligen fängslar mig är själva historien. Det här är den film i filmserien som har det lägsta tempot men det får samtidigt ses som normalt med tanke på att karaktärerna presenteras här. 5-
 Grillo
Verkligen en odödlig klassiker som jag alltid kommer att älska. För dagens publik kanske den kan verka lite långsam (jag glömmer alltid hur lång tid det tar innan man får se någon av filmens huvudpersoner) och klichéspäckad, men det är ju för att många klichéer föddes med den här filmen. Tycker ändå att den inte känns så fruktansvärt daterad och underhållningsvärdet är fortfarande högt. Ljussabelstriden mellan Darth Vader och Obi-Wan Kenobi kan också verka långsam och trist om man är van vid prequelsen men ska jag vara ärlig föredrar jag det nog såhär. Det känns något mer realistiskt än de nyare filmernas cgi-fester. Enda störmomentet är väl att mytologin inte riktigt satt än, vilket man märker när Obi-Wan kallar Darth Vader för "Darth".
 tredje
det är då ingen film som åldrats med värdighet. Vet inte hur många gånger jag sett filmen, men nu senaste när den gick på tv, så slogs jag av hur seg och fånig filmen var
 #54
Fortfarande helt okej underhållning.
 Fläskkäft
Stjärnornas krig underhåller stort även år 2015 jag medger dock att 5:an i betyg bygger mycket på nostalgi.
 Ghostface
Visst finns här en rejäl dos nostalgi inbakad men detta är ändå inträdet in till en egen mytologi och innehar alla de ingredienser som ett episkt äventyr ska ha. Personligen hade jag hellre sett mer äkta miljöer, de är charmigare än alla skärmar som är en ingrediens av den här världen.
 myslas
Det perfekta rymdäventyret, i alla fall tills en viss uppföljare dök upp. En perfekt mix av humor, action och äventyr. Spännande även om jag sett den hur många gånger som helst tidigare.
 Mortiis
Toppbetyget står sig förstås efter omtitt. Enormt bra, men irriterande med George Lucas jävla historierevisionism #hanshotfirst
 Mat1az
Första gången jag ser Despecialized Edition 2.5, den utan Lucas alla gräsligt dåliga datoranimerade tillägg. Den är väldigt snyggt gjort, och det är en otroligt härlig känsla att se Star Wars så som filmen var 1977. Filmen i sig tycker jag håller riktigt bra än idag. Dock känner jag nu att slutfighten är alldeles för utdragen.
Filmen har sina uppenbara brister och en del saker hade kunnat göras bättre, men ändå en väldigt bra och välgjord film. Kan inte begripa hur jag kunde undvika denna film så pass länge.
 yrkeschaufföre
Sitter och slötittar på den här och visst håller den, kanske dags att se alla i rad? det har jag aldrig haft tid med.
 jezebel
Putslustigt barnrymdfilm.
 Sarakin76
Den kom 1977!
 pampj
SE EN VERSION SOM LUCAS INTE SABOTERAT OM NI FÅR MÖJLIGHETEN! Nämner ordet "Harmy" så kan ni göra vad ni vill med det. Uppmanar inte till piratkopiering - äg filmen i någon form. Nåväl. Filmen är en klassiker av väldigt god anledning. Estetiken är oerhört tilltalande, Darth Vader är en fenomenal filmskurk och handlingen försöker sig inte på alltför många stora överdrivna och hyperdramatiska vändningar som ofta är vanliga nuförtiden. Rekommenderar att se Star Wars i Machete-ordningen - 4-5-2-3-6. Allt annat material är valfritt, med valfri ordning.
 wasteoftime
Såg om den här, här om dagen. då det ändå var "The Star Wars Day", och ja, vad ska man säga? Det är Star Wars. Det är väldigt svårt att förhålla sig till Star Wars. och dess otroliga populärkulturella påverkan, just eftersom den på så många plan verkligen tränger igenom. Allt finns i Star Wars-version, mer eller mindre. Jag är mest glad att jag fann filmerna i min barndom, innan de exploaterades sönder och samman. Hur ska man kunna se detta idag, med ofärgade ögon? Stört omöjligt, tror jag. Men till filmen... En del av mig vill sätta en go nostalgifemma, men den delen kväver jag ju numera, och en del vill sätta en tvåa, eller nästan en etta, bara för att jag blivit så trött på all Star Wars som trycks ner i halsen på mig. Men, detta är ändå grunden till det hela, och man kan ana storheten, och det finns många fina stunder. Och det håller ändå ihop, och fungerar, om man kan koppla sig ifrån den följetång det som sagt blivit. Det är spännande, mystiskt, man kan verkligen ana att här kommer det att hända grejer! Ska bli kul att se om "Rymdimperiet slå tillbaka" och "Jedins återkomsts" inom en förhoppningsvis snar framtid.
 Applekingen
Den näst bästa Star Wars filmen efter Rymdimperiet Slår Tillbaka. Dock är Jabba en totalt onödig karaktär i filmen och filmen är seg på vissa ställen.
 Pingstpastorn
En klassiker och ett mästerverk!
 markus1990
Hade bara sett den två gånger på tv tod
Klassiker
 Zingostar
Inte mycket att tillägga förutom att denna film är ett mästerverk. Dock kunde man eventuellt dra ner betyget till 4,5 eftersom George Lucas har envisats med att lägga till massa moderna scener och ändrat lite små saker som vi fans märker av. Hur som helst en av de bästa filmerna i historien.
 Sarakin76
Banebrytende mesterverk.
 Pi-R
Filmhistoriskt går ju denna films värde knappast att överskatta, och det finns onekligen en glädje såväl hos skådespelarensemble som bakom kameran. Att bortse från nostalgi, inflytande, och popkulturella status är omöjligt, och knappast önskvärt. Men det behöver erkännas att filmen är långt ifrån fri från brister; Hamills skådespeleri, dialogen, den faktiskt rätt oorginella storyn, och slutracet, lämnar en hel del i övrigt att önska. Å andra sidan briljerar Ford och Cushing; Leia, Han, och Vader är välskrivna; och den fiktiva världen presenteras på ett synnerligen effektivt sätt, med lagom mycket referenser för att ge mersmak, men inte så mycket att fokus förloras från filmens huvudsakliga handling. Så... även om det saknas en hel del för att nå toppbetyg, är fyran på intet vis hotad.
 päronanton
Detta är verkligen Star Wars för mig! Älskar denna! Ser om alla nu i kronologisk ordning och detta är en klassiker! Det är så här Star Wars ska vara tycker jag! Den får helt klart en femma sv mig!
 päronanton
Detta är verkligen Star Wars för mig! Älskar denna! Ser om alla nu i kronologisk ordning och detta är en klassiker! Det är så här Star Wars ska vara tycker jag! Den får helt klart en femma sv mig Sen kan jag inte låt mig bli att tycka om karaktärerna! Speciellt R2-D2 & C3PO! Dom är så sköna!
 Slegnirp
Älskar filmen som startade allt. Fantastisk rakt genom, oerhört nyskapande för filmhistorien.
 karlmats
Det var 10 år sen jag såg de första sex filmerna igen och med tanke på den stundande avslutningen senare i år är det väl rimligt att ge dem en ny svängom och se hur de står sig. Den första filmen har alltid varit min favorit och med dagens ögon så håller den verkligen måttet fortfarande. Framför allt är det så fullt av fantasi, energi och skaparglädje att det är svårt att inte ryckas med. Musiken gör naturligtvis sitt till också och som vanligt är jag svag för filmer med ett trovärdigt världsbyggande. Det känns verkligen som att det här är en galax med en omfattande historia och mytologi och man blir verkligen sugen på att veta mer om den. Baren i Mos Eisley är en fantastisk plats, Chewbacca är en märklig figur och Darth Vader är skrämmande i sin svarta plasthjälm och sina närmast magiska tricks. Men mitt i allt främmande är det också mycket drag av mänsklighet. Den är inte perfekt, men utifrån den tid den skapades så är det på många sätt en makalös skapelse och 4an är helt enkelt självklar. 3/2-09--- Länge sen man såg den här gobiten senast men en välbekant känsla smyger sig genast in. Avslutningen är lite tunn men Chewbacca väger mer än väl upp för det med sina härliga läten och 4an förtjänas till slut. Det håriga skrällen är f.ö. ruggigt lik Ron Perlman.
« Föregående   |   1 ... 18 19 20
Senaste kommentarer
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)
Raggarjävlar (info) 16:55 17/6 (2)