Dele
Vissa sekvenser känns sådär och andra är starka. Visuellt är det skitsnyggt, och den dystra tonen ger en existensiell stämning som passar bra till temat om mänsklighet och vilja till liv. Viss njutning av att se Blade Runner får jag allt.
 LundstedtJ958
Nu är jag ingen anonym_user_1 så jag är väl ingen direkt auktoritet på Blade Runner men det är ju en väldigt bra film, och en helt fantastisk sci-fi. Den är bra på ungefär alla plan, men inte världsklass på något utom möjligtvis handlingen och slutet med Rutger Hauer.
 Guldbuddah
Egentligen lite svår att bedöma tycker jag... Snygga miljöer, mästerligt soundtrack och en mörk, spännande stämning. Filmen var långt före sin tid helt klart. Men jag vet inte... känns som om handlingen kan bli lite seg och långdragen. Tycker även att den inte är så djup som den ger sken av att vara.
 Ful_fisk
När jag såg Blade runner för fem år sedan häpnades jag av stämningen, fotot, scenografin och soundtracket, men blev inte helt övertygad av storyn. Jag trodde denna omtitt skulle ordna till det, men istället började jag mer upptäcka nya problem. Verkligen en långt ifrån helgjuten film, men här finns mycket häpnadsväckande grejer att njuta av. Svår att betygsätta, men jag gillar den.
 herrpadda
Visst, bra Sci-Fi men i min mening väldigt hypad. Jag såg inte riktigt den här storheten då många verkar dyrka filmen. Absolut välgjord för att vara från 82, den var sevärd men ingen episk film i mitt tycke.
 Dashiell Hammett
Den träige Harrison Ford är som fisken i vattnet i den här filmen. Tycker annars han är överskattad, men det stämmer rätt hyfsat för honom här... Stämningen känns igen från Noir-genren, men filmen är ju mer än Noir, den är också SF. Komben funkar bra. Blade Runner är en suggestiv, eggande framtidsvision än i denna dag. Läste nånstans att Philip K Dick, som skrev novellen, som filmen bygger på, tyvärr hann dö innan filmen färdigställdes. Skulle vilja sätta betyget 4.5 men det får bli 4.
 zallaxx
Nu 2014 är det bara 5 år kvar tills denna film ska utspela sig! Specialeffekterna står sig fortfarande.
Inte alls lika bra som jag ville minnas den, antagligen därför jag har skjutit upp att se om den så länge. Miljöerna, effekterna och stämningen är fantastiska men jag blir aldrig engagerad i karaktärerna eller handlingen i sig. Men det räcker ändå till en fyra, även om det inte är en stark sådan.
En klassiker med en cool Harrison Ford och en smal Rutger Hauer. Scenografin är väl det som gör den här filmen och har varit stilbildande sen. När jag var yngre så förstod jag aldrig riktigt den här filmens storhet, jag tyckte mest att den var lite seg. Men den har blivit bättre med min ökade ålder.
 Delusion
Självklar femma för mig.
 Jompalompier
Scenografin är fantastisk och specialeffekterna är fortfarande snygga år 2015 men filmen föll mig inte riktigt i smaken tyvärr.
 Halofreak92swe
Efter en omtitt 5 år senare så uppskattar jag den här underliga sci-fi'n något mer. Men jag tycker fortfarande att den är sjukt överskattad.
 QuiNonStultus
Jag vet inte om det är 80-talet, skådespelet eller det, i min mening, något mustiga försöket att höja stämningen i denna "klassiker", men detta faller mig inte på läppen. Å andra sidan så är varken Harrison Ford eller 80-talsfilmer mina favoriter..! Men en del av effekterna får man definitivt ge cred för, med tanke på åldern.
 Lemonad82
En film som står utanför många andra när det gäller klass och kult. Man kommer snabbt in i denna framtidsfilm och cyborgs/biorobotics-anda.
 Sarakin76
storslagen musikk stemning.
 Zipper
Sjukt snygg och musiken gör verkligen sitt till stämningen - även om jag nästan avled när jag hörde den smäktande saxofonmusiken när det skulle hetta till lite. Såg den i "final cut"-versionen på bio.
 shibari
Jodå, efter att ha sett senaste klippningen så är det faktiskt en femma.
 supermancover
Jag brukar inte gilla sci-fi egentligen, men denna var faktiskt riktigt bra. Speciellt eftersom idén faktiskt var från sextiotalet. Men för att prata om filmen så kändes den inte alls som att den var en film som är 34 år gammal i effekterna och miljön. Musiken var väldigt bra. Är lite trist att jag inte visste att det fanns en final cut-version och en directors cut. Hade jag vetat det hade jag självklart försökt få tag i den som var längre och mer beskrivande och kanske hade givit mig lite mer svar (som jag inte fick besvarade av han som satt bredvid mig som hade sett den andra versionen). I övrigt en väldigt bra film med väldigt bra skådespelare och fint utformat foto och väldigt välgjorda effekter. Då måste man ändå tänka att jag varken är ett fan av sci-fi, Harrison Ford eller åttiotalsfilmer.
 kryttan
Tycker filmen är "bättre" än boken, med det menar jag nog mer spännande än boken. Det jag saknar från boken är "mood organs" Senaste versionen på bluray är så sanslöst bra! Sci-Fi när det är som bäst enligt mig. en stark 5:a
 MaxMackan
Kommer inte ihåg vilken version jag såg förra gången. Då satte jag en fyra. Nu såg jag final cut och har ingen aning om varför jag satte en fyra då. Kommer inte ihåg det som att jag gillade den då mycket då heller. Men nu alltså. Filmen är stil över innehåll med extra allt på. Filmen saknar karaktärer, förmåga att berätta en historia, skådespel det mesta. Men visst är det snyggt.
Jag började titta på director's cut-versionen en gång men den var så plågsamt och outhärdligt tråkig att jag inte pallade se färdigt eländet.
 Engravadlax
Final Cut: Har försökt så många gånger under mitt liv, men jag gillar inte Blade Runner. Kanske är det bara film överlag som har blivit bättre sedan 82--jag var inte ens född då--men jag finner inte att handling och manus är välskrivet nog att engagera mig, och skådespelarinsatserna är endast gångbara. Jämförelsevis är det snyggare än det mesta utkommet vid den tidpunkten, men det var 35 år sedan, och det mesta utkommet idag ser bättre ut än Blade Runner. Annars är premissen klart intressant och värdig att göras om.
 Ola_Schubert
Jag har nog sett om den någon gång sedan jag såg den 2007, samt, givetvis på bio på 80-talet. Det är directors cut jag sett om. Tidigare så gav jag detta sanna mästerverk en stark fyra i betyg, men nu tycker jag det inte räcker. Tänk att en så underhållande och tidlös film ändå innehåller så mäktiga existentiella frågor! Att göra en remake känns väldigt onödigt. Det hade faktiskt räckt med att man digitalt ändrat lite TV och dataskärmar, ändrat årtal samt bytt ut japanska ansikten emot kinesiska och indiska på skärmarna. Men givetvis så kommer jag att se remaken ändå. Men om den slår originalet, som jag nu ger en svag femma i betyg, betvivlar jag.
 #54
Jag kände att jag borde se om den här filmen inför uppföljaren. Det ska bli intressant att se om Villeneuve lyckas nå upp till mina förväntningar.
 Ramza
Alla scener med Rutger Hauer är fantastiska, annars är det ganska ojämnt och småsegt.
 best_jeppe
Jag såg om filmen (Final Cut) häromdagen inför Blade Runner 2049 och art direction, musik och fotot är fantastiskt. Däremot så är filmen i sig, speciellt när det gäller dialog och skådespelarinsatser (förutom Rutger Hauer) samt regi, ganska medioker. Jag satt och störde mig på flera logiska luckor i handlingen, emellanåt riktigt konstig dialog och klippning. Att Ford och Young dessutom inte har någon kemi alls samt att det i synnerhet finns en i mitt tycke väldigt moraliskt tveksam scen dem emellan gör inte det hela bättre. Så jag sänker mitt betyg från en 4a till en ljummen 3a.
 Andreas_
Innan man skulle se uppföljaren blade runner 2049 så var man ju nästan tvungen att se igenom gamla kultrullen blade runner en gång till så att man hade den färsk i minnet, inte för att det var så viktigt utan mer för att det skulle vara roligare att ha alla små detaljer helt färska och visst gav det en liten extra boost när man väl satt där i salongen och såg uppföljaren. Hursomhelst, gamla goda Blade Runner med en väldigt ung Harrison Ford är en väldigt bra film än idag, jag mindes den som att jag tyckte den var sämre när jag såg den som yngre men nu när jag såg om den så uppskattade jag den mycket mer, det som ska tilläggas är att jag såg om Theatrical Cut versionen. Egentligen är detta en rätt överskattad och medioker film eftersom handlingen är väldigt enkel och banal, Harrison Ford gör ingen speciell roll tolkning utan ser mest bara uttråkad ut (vilket kanske är meningen) men det är som ingen riktig energi bakom hans skådespeleri men trots detta så är filmen storslagen än idag, musiken och miljöerna, fotot den sjukt läckra neon noir stämningen är helt magisk...älskar det verkligen, det sä sjukt läckert alltihop och sen att Rutger Hauer gör sitt livs roll, gör ju inte saken sämre heller...han är makalöst bra här, övriga kända skådisar har tyvärr inte så mycket att jobba med men gör ändå bra insatser och detta är ju en tidig film av Ridley Scott men utan tvekan en av hans absolut bästa filmer, idag har han tappat mycket av det öga han hade för makalösa detaljer. Jag kan inte annat än att rekommendera denna kultrulle av olika skäl, den är ett måste att se faktiskt, även om det inte är ett mästerverk så är det verkligen inte långt ifrån, betyget blir en riktigt stark 4:a och detta är så mycket bättre än den nya uppföljaren.
Klassiker
 karlmats
Då har man sett om den inför uppföljaren som jag aldrig trodde jag skulle vilja se men som nu med Villeneuve och Gosling framstår som en av årets bästa filmer redan innan jag sett den, sånt är farligt men det kan inte hjälpas. Det är ju bara att konstatera att det här är konst för fan. Rutger är en livs levande legend i klass med Klaus Kinski och Van Damme. 5an är gjuten även vid en omtitt. Final Cut är det som gäller alla dar i veckan. ----------------------16/10-10 Stämningsfullt. Jag älskar allt med den här filmen. De episka, dystopiska miljöerna, de minnesvärda karaktärerna, handlingen, musiken och dialogen. Tycker relationen mellan Deckard och Rachael fungerar finfint och så har vi Rutger på det som är magisk. Trots det oerhört långsamma tempot blir det aldrig tråkigt för en sekund. Final Cut i blu-ray är dessutom så snygg att man baxnar. Jag räknade till 10 karaktärer som alla sticker ut och där jag för ovanlighetens skull gillar varenda en av dem, fantastiskt.
 RustyFilm
Kollade nyss Blade Runner (2019), detta som en grundning till nya Blade Runner 2049. Kan förstå att den här filmen gått mig förbi tidigare, det är ju inte min favorit genre. Filmen är från 1982. Jag har svårt att förstå hur allmänheten då kunde greppa det här. Tidigt 80-tal då var ju inte vetenskapen om DNA och kloning så känd. Men detta faktum höjer väl kanske science fiction kalibern för skapelsen. Filmen har egentligen en väldigt tunn historia i botten, men det som höjer det här är den fantasirika scenografin. Flygande bilar kommer ljudligt farande över ett mörkt LA som har fått stor asiatisk invandring och där det ständigt regnar. En annan roande detalj är när replikantdödare Decker plockar ut detaljerad super HD information ut ur ett tillsynes vanligt foto med hjälp av en sunkig 80-tals PC.
 deswhip
Filmen är otroligt välgjord vad gäller allt visuellt, ljudet och musiken. Filmen är konstnärlig och djup men handlingen är simpel, något jag uppskattar och finner befriande. Rutger Hauer är fenomenal. Jag gillar slutet extra mycket, romantiskt och positivt för en gång skull.
 andybrando
En scenografisk triumf som förstörs av ett virrigt manus och huvudpersoner utan någon som helst attraktionsförmåga.
 StaffanE71
Den som inte förstår känslan, skönheten och konsten i den här filmen - har väldigt lite att hämta av den här filmen. Det är film Noir i bästa Sci-Fi stil. Fantastisk musik av Vangelis. Musiken i sig berättar en story. Det var en ganska kaosartad och intensiv inspelning och slutresultatet må vara ambivalent, men för sin tid (tidigt 80-tal) är det här en höjdare.
 RichardEk
Som många andra såg jag om Blade Runner (Director's Cut) inför uppföljaren. Den är ett stilistiskt mästerverk på alla sätt: stämningsfull och sorgsen i tonen, med en miljömässigt dystopisk bakgrund som fond för berättelsen. Här finns en substans och ett djup i berättelsen som vi får tacka Philip K Dick för, men Ridley Scott skapar verkligen en visuell inramning som gör berättelsens narrativ rättvisa. Lägg sedan till en rollista med karismatiska skådespelare, unga men ändå ganska rutinerade, hungriga snarare än agerandes på rutin. Intelligent science fiction blir inte mycket bättre än så här.
 vonadel
Alltså, det känns inte alls länge sedan jag såg om denna. Måste glömt lägga in den här bara. Men, när iTunes hade erbjudande på 4K-versionen kunde jag inte stå emot, just inför 2049. Fick nästan en rysning när jag satte på den och Vangelis fantastiska musik strömmar ur högtalarna. Måste säga att just soundtracket gör minst halva denna film. Mycket annat bra också, som Sean Young och Rutger Hauer. Härlig känsla filmen igenom. Hmm, hade egentligen tänkt ge 7, men får nog bli 8 ändå. 8/10.
 Robkiller
Välgjord med fina miljöer. Håller väl lite väl lågt tempo, men det går att ha överseende med. Riktigt bra för sin tid.
 Hellsborn
Ett mästerverk i sann Ridley Scott-anda. Får nog se directors cut snart. Det enda jag inte är vän med är Fords berättarröst som saknar innlevelse och låter om läst direkt ur ett manus utan förberedelser.
Rätt bra film...
 Pi-R
(Final Cut-versionen) Framför allt är det snyggt och stämningsfullt. Noir-aspekten gör filmen bra mycket mer intressant än om man skulle gjort en regelrätt actionrulle. Även skådespelarmässigt är en bra – inte minst Hauer, Young, och Sanderson. Fords träiga kantighet gissar jag är ett medvetet regival, men inte desto mindre är hans Deckard en av de aspekter som hör till filmens svagheter. Filmens manus har jag heller aldrig varit helt såld på, och dess – tematiken till trots – bristande djup blir påtagligare varje gång jag ser filmen. Filmen må anses som en ”tänkande” scifi, men i mina ögon är det framförallt stämnings-scifi. Och som sådan är den riktigt välgjord
 Qhorinhalfhand
Extremt bra! Störde mig lite på en del karaktärer, men annars bra skådespel, story, snyggt visuellt och skönt tempo i filmen.
 dafreakish
Det här är en sådan där film som alla ska ha sett. Det tog några år innan jag tog mig tid att göra det men bättre sent än aldrig. Filmen har underbar noir-stämning och för att vara gjord 1982 så är det otroligt snyggt. Hauer är en skön bad guy men Ford är stel, som oftast, vilket tyvärr tar udden av en hel del och som berättarröst är han ett sömnpiller. Jag vill hävda att filmen är rätt överskattad då manuset är ett stort blaha blaha och det djup som den så gärna vill ha är snudd på obefintligt. Men man bör nog se den ändå för mycket är bra, framför allt visuellt.
 päronanton
Jag älskar den här filmen! Den har något, som jag aldrig har sett innan. Musiken är ett mästerverk!
 tystponce
Det visuella väger tyngst. I övrigt en väldigt överskattad film.
 dudson
Märklig film och samtidigt storslagen med sitt speciella skimmer o stämning. Känns som filmen vill förmedla ett större tänkande hos publiken. Ford & Hauer passar perfekt. Spec då Rutgers sadistiska smile gör en glad. Ford ser mest butter ut med en grogg i handen konstant. En film man verkligen måste ha sett en gång.
 Makta
Överskattad men fortfarande helt ok.
 peu-depeu
Stark miljö men någon glömde att skriva karaktärer.
 sodomiten
Har på flera försök aldrig orkat se färdigt det här. Grymt segt.
 Fredzon_M
Såg om efter många år. Förstår verkligen att det är en film som delar tittarna i två läger. Den är rätt trög, handling och skådespeleri är sådär, men å andra sidan bygger den upp en sjujävla stämning. Man har verkligen lyckats bygga upp en mäktig dystopisk fond till historien. Filmens historia slingrar sig med mardrömmens logik över en jordskorpa som de övre samhällsskikten evakuerat. En ångestriden värld som ackompanjeras av ett magnifikt soundtrack. Ett audiovisuellt konstverk med nästan lika perfekt stämning som regissörens föregående film Alien.
 XJR
Otroligt långsam, hade fullt jobb att hålla mig vaken. Ettan undviks tack vare snygga miljöer, men för övrigt.... nej. tråkig.
 Paramis
Trög o seg ? Det finns verkligen många människor som inte kan uppskatta film där det inte skjuts o svärs var femte sekund. Vangelis har gjort min favoritsoundtrack genom alla tider. Stämningen och scenografin är super. Se gärna "behind the scenes" dokumentären.
« Föregående   |   1 ... 20 21 22
Senaste kommentarer
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)