Minik?
Jag gillar Bergmans syn på skolan.. men inte mycket mer.
 Tobias Rydén
En stark fyra ges till denna film med en storartad Stig Järrel, intellektuellt manus av Ingmar Bergman och säker regi av Alf Sjöberg.
 Spinoza
En klassiker, men det gör den inte bättre...
 lekke
Stämningsfullt foto och - givetvis - Järrel är höjdpunkter i denna film. Jag gillar mest scenerna i skolan men inte så mycket av sidospåren kring Zetterling. Men hursomhelst är det ett mycket gediget verk som bör ses för allmänbildningens skull.
 Suverän
Det är nära 5:an till detta mästerliga verk av Sjöberg/Bergman. Bergmans manus griper tag, håller upp intresset och visar upp fascinerande karaktärer genom hela filmens gång. En mycket stark, tät och smått obehaglig film som även är riktigt snyggt gjord. Ljuset, skuggorna och scenografin är stundtals ren expressionism. Låter den starka 4:an vara så länge, men det är inte omöjligt att jag höjer till en 5:a om filmen hänger kvar i tankarna de närmaste dagarna.
 Namrub
Stig Järrel är klockren som sadistisk lektor. En klassiker som håller relativt väl med Järrel som största behållning.
 Hypostas
Det här var riktigt imponerande. Klart bättre än sommaren med Monika faktiskt. Det blir en stark fyra, som kan höjas till en femma med tiden.
 yrkeschaufföre
Mycket bättre andra gången. Väldigt snygg film.
 Henkoo
varför jämföra med Sommaren med Monika?
 Hypostas
Henkoo: Är det så svårt att se likheterna? Båda är ju tidiga Bergmanfilmer (denna visserligen bara manus). Båda ansågs synnerligen kontroversiella på sin tid. Båda handlar om en grabb som kämpar med sin utbildning och en förälskelse till en "dålig flicka" som håller på att dra ned honom i fördärvet. Båda är alltså en slags coming-of age filmer. Behöver jag fortsätta?
 giddas
Bra skådespel, stark trea. Snyggt filmad med eleganta detaljer. Intressant att se att delar av innehållet finns i debatten än idag, på så vis tidlös.
 Lavinia
Snyggt foto, bra skådespelare och en helt okej story. Pendlar mellan stark trea och fyra
 niklaseriksson
Väldigt tidstypiskt för svenskt 40-tal, hyggligt och egentligen klanderfritt, men det är lite för tillrättalagt. Jag tycker mig har läst att Bergmans manus till en början slutade på ett annorlunda sätt, det skulle varit intressant att se vad Bergman själv gjort av detta, regimässigt alltså, då han blivit varm i kläderna runt slutet av 50-talet. Nåväl, en stabil trea.
 Jonnalill
Snygg film. GIvetvis tidstypiskt stiliserad men det är man van vid.
 tinytears
bästa high school filmen ever!
 Tonti
Börjar bra men blir ganska krystad och långsökt mot slutet. Känns tämligen överskattad.
 Sture Stenhög
Intressant och välgjord film som jag dock hela tiden satt och väntade på att den riktigt skulle lyfta. Men det kan jag inte säga att den nån gång gjorde. Den håller sig dock fortfarande på en stabil nivå rakt igenom och Stig Järrel är alldeles utmärkt som den sadiske läraren
 mammene
En strikt gjord film. Järrel passar väldigt bra som den elaka sadistiska läraren, som egentligen var räddast av alla. Rappa repliker och bra skådespeleri och en visad en tro på människan trots allt. Sedan är det roligt att se den tidsandan, det är trots allt ett tag sen den spelades in.
 Avfall
Håller med Tonti om slutet. Annars en hyfsat bra film även idag trots dess ålder.
 Piccolo
Riktigt bra första halvan, sedan tappade den lite! Dock en klart sevärd rulle.
 Solidus
Det är sällan en film kan lyfta av ett mycket bra skådespel, men ”Hets” är en av dessa filmer. Den största rosen ska givet gå till Stig Järrel som är mycket bra i sin roll som den sadistiska, men ack så ensamma, läraren Caligula. En film som borde vara obligatorisk på Lärarprogrammet runt om i landet. Rekommenderas!
 Toxx
Såg denna filmen eftersom jag ville analysera den i filmvetenskapen som en representativ svensk film. Istället kändes det som om filmen var av internationell standard med film-noir och expressionistiska drag.
 Herr Fågelsaft
En mästares manus, men vad tänkte regissören på? Värmebölja och studentexamen och så filmar han när träd och buskar är vinterkala? Bara i slutscenen är det högsommar. I övrigt är jag imponerad. Mycket intressant om systemet, där vänliga auktoriteter erkänner dess orättvisa brister, men håller kvar vid det för att det skapar välanpassade samhällsvarelser av barnen. Hade hört mycket om Caligulas förtryckarsida förut och blev därför överraskad över den andra delen i hans personlighet.
 Tippi Hedren
Detta är en riktig klassiker, med dramatiskt ljus och expressionistiska bildlösningar. Riktigt spännande också. Är väl en metafor för nazismen på ett sätt. Caligula som vill att studenterna ska renas i stålbad etc.
 Slakob
Väldigt snyggt foto och en fångande handling som både är komisk och tragisk. Filmen är speciellt effektiv på att framföra kontraster av olika slag, och det var ett perfekt drag att skildra detta i film-noir och expressionistisk stil. Klart sevärd!
 Diminuendo
Intressant film med vackert foto.
 flume
ljussättning och foto är helt fantastiskt.
 sunvalley
Det heter inte att giva en gåva, det heter att överlämna en gåva. Det hade jag vetat om jag hade haft en Caligula under min skoltid. Men det hade nog inte varit värt det. Stig Järrel som den inställsamma ondskan personifierad och den sköna rektorn överglänser alla andra. Väldigt fint expressionistiskt foto. Mycket bra.
 kakbakarn
Ja, tveklöst en bra film. Fotot är härligt, som sagt, och det är omöjligt att inte tänka på sin egen skolgång, även om man inte känner igen sig i hur strikt det var. Några fina och minnesvärda repliker också ("Du måste avlivas, du har alldeles för dålig kunskap om de döda språken"). Nästan en fyra.
 MtotheN
Välspelad, intressant och snygg film med en del rätt laddade scener. Överraskande bra!
 kaminix
Slutet räddade filmen från tvåa, men överlag tycker jag den helt saknar det djup jag väntat mig i en film skriven av Bergman. Jag har inte sett några av Alf Sjöbergs filmer innan men även det satte förväntningarna högt. Hur som helst så väl sevärd ur en Bergmanfantasts synvinkel. - Men får nog ändå tänka på saken. Kanske sänker till en tvåa sen. Ljussättning och foto är givetvis väldigt vackert men det behövs mer än så tycker jag.
 -kakihara-
En klar 4:a!
 dafreakish
Järrel är helt underbar som den onde Caligula. Bergmans manus är bra men tyvärr har nog tiden runnit iväg lite för snabbt för filmen som helhet.
 mylar
Snygg, men uppstyltad film med lite väl enkla moralkakor och banal historia. Första halvtimmen av filmen var riktigt bra, då rädslan för Caligula skildrades och karaktärerna byggdes upp. Senare slogs detta arbete undan och filmen spårade ur på ett icke trovärdigt sätt.
 kontorshunden
Dramatisk, moralisk och politiskt intressant.
 Devils_Arcade
Det blir en stark fyra!
 larsesq
Filmen skulle faktiskt vara bättre ifall den slutade där den från början är tänkt att sluta. I regnet efter skolavslutningen. Den där epilogen är onödig och alldeles för övertydlig.
 ThomasEngstrom
Sevärd och ryslig film som visat sig stå emot tidens tand väldigt väl, och därmed kan räknas som en verklig klassiker. Och till skillnad från en del andra s.k. klassiker är den värd att se även av andra anledningar än att det är något som "man ska ha sett"
 Pierre Lunaire
Ondskan i den här filmen skrämde mig som liten och har funnits kvar länge i minnet. När jag nu ser om den är bilden av ondskan så mycket mer nyanserad än vad jag trodde. Det är klassisk psykologi att den som i grunden är svag också är den som oftast måste skapa en oförsonlig och hård yta. Järrel är lysande som Caligula som både är ynklig och fruktansvärd. Med ett smeknamn som Caligula 1944 så är det uppenbart att kopplingen inte är till antikens rom utan till det samtida Tyskland, men denna koppling lyser annars inte igenom. Däremot är det uppenbart att Caligula i en annan miljö där det inte fanns krafter som kunde stå emot så vore han ett ämne för en diktator. Och bilden av familjen som inte ser sonens utsatthet utan istället viker sig och ställer sig bakom förtrycket också blir en bild av ett samhälle som lika gärna kunde stötta förövarna. Ett övertygande drama ännu idag, och en stark debut för Ingmar Bergman som manusförfattare.
 Vitorovic
Riktigt bra!
 Taandborste
Fungerar lika bra idag som det gjorde då.
 AlbinWesley
Älskar kameravinklarna, de gör skolmiljöerna nästan obehagliga i sin blotta uppenbarelse. Arbetet med skuggor är också lysande. I övrigt bra och välbalanserat och nyanserat drama.
 bryngel
Hur kan jag ha missat att betygsätta detta? Har starka minnen från första gången jag såg den på 70-talet och vid en omtitt på 90-talet var det precis lika bra. Dags för en omtitt igen helt klart.
 RustyFilm
Hets från 1944 är en intensiv bildberättelse från första till sista minut. Jag tror att det här är Bergmans riktiga debut som manus författare. Vilken rivstart, den här historien håller och är sevärd än idag. Stig Järrel gör än suverän insats som lektorn "Caligula" (vid tidpunkten fanns det nog gått om föredömen för den sadistiska karaktären). En bra svensk klassiker.
Den här filmen är obehagligt bra!!
 Nalleman
Mycket bra film som tål att ses om och om igen.
 haajen
Mycket snygg film med noir-känsla, många superba scener men också rätt seg emellanåt, inte så värst engagerande story. Det man minns är fotot och suveräne Järrel.
 HerrNenne
Bra hela vägen som lämnar en ofullständig på något vis. Presentationen av karaktärerna och relationerna (speciellt när det går över till expressionism) är bättre än avslutandet av desamma.
 Memmem
Utmärkt drama om att bli vuxen! Detta drama är mycket Ingmar Bergmansk, men det är Alf Sjöberg som regisserat filmen och Bergman som skrivit manuset, delvis baserat på egna skolupplevelser. Jag har via släktingar hört talas om den stränge, konfliktfyllde läraren, som alltså fanns i verkligheten och var lärare åt Bergman själv. Det är bara några veckor kvar till den hägrande studentexamen. En klass gymnasiepojkar försöker stå ut fram till examen, framför allt är det latinläraren som plågar dem. De har gett honom öknamnet Caligula, efter den tokige kejsaren. Jan-Erik är en av pojkarna. Han har mycket i huvudet, studierna sinkas av hans förbindelse med en lite oanständig flicka, Bertha, som står i en tobaksaffär. Tillvaron kompliceras av att hon dessutom har en affär med Caligula, som skrämmer även henne. Mycket väl spelat av huvudrollernas Alf Kjellin, Mai Zetterling och Stig Järrel som Caligula. Dramatiska bilder från Södra Latin, Jan-Eriks pampiga föräldrahem och Berthas enkla hem. Dramatisk musik ackompanjerar händelserna. Filmen ger stort utrymme för reflexioner om den psykologiska utvecklingen hos huvudpersonerna. Betyg: 4½-
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Oh, vilket bröllop (info) 06:08 19/9 (10)
Slutstation Brooklyn (info) 06:05 19/9 (23)
Det gröna rummet (info) 06:01 19/9 (14)
Det 13:e tillägget (info) 05:42 19/9 (10)
Gåspappan (info) 03:29 19/9 (1)
The Basement (info) 01:07 19/9 (1)
Sector 7 (info) 01:00 19/9 (6)
Berlin Syndrome (info) 00:54 19/9 (7)
Gravity (info) 00:45 19/9 (438)
Män som simmar (info) 23:47 18/9 (12)
My Friend Dahmer  (info) 23:39 18/9 (14)
The Forest (info) 23:27 18/9 (5)
Overboard (info) 23:00 18/9 (3)
Saw (info) 22:54 18/9 (78)
Justice League (info) 22:41 18/9 (56)
Jigsaw (info) 22:35 18/9 (22)
The Skeleton Twins (info) 22:34 18/9 (50)
Det brinner en eld (info) 22:28 18/9 (5)
Jack & Connie (info) 22:22 18/9 (29)
West Side Story (info) 22:21 18/9 (180)
Spectral (info) 22:20 18/9 (28)
Videomannen (info) 22:19 18/9 (1)
The Meg (info) 21:00 18/9 (12)
Gainsbourg - ett legendariskt liv (info) 20:51 18/9 (46)
Revenge (info) 20:46 18/9 (12)
Ghost in the Shell (info) 20:42 18/9 (64)
Eldprovet (info) 20:38 18/9 (1)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 20:22 18/9 (13)
The Work: Gruppterapi med mördare (info) 19:48 18/9 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 19:46 18/9 (11)
Samaritan Girl (info) 19:13 18/9 (107)
Mumien vaknar (info) 18:47 18/9 (79)
First Reformed (info) 17:43 18/9 (3)
The First Purge (info) 16:30 18/9 (4)
Surveillance (info) 15:52 18/9 (1)
Farväl Europa (info) 15:50 18/9 (6)
Captain America: The First Avenger  (info) 12:37 18/9 (339)
Mother Goose Rock ´n´ Rhyme (info) 11:53 18/9 (1)
Invasionen av Danmark (info) 11:51 18/9 (18)
Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult (info) 11:49 18/9 (138)
Norma Rae (info) 11:20 18/9 (15)
Dirty Work (info) 10:44 18/9 (40)
Upgrade (info) 10:41 18/9 (8)
Thor (info) 10:28 18/9 (436)
Det förlovade landet (info) 09:49 18/9 (4)
Plaguers (info) 07:43 18/9 (14)
Cleveland Abduction (info) 07:18 18/9 (8)
Seedpeople (info) 06:19 18/9 (4)
Tomb Raider (info) 02:28 18/9 (49)
Vägen (info) 02:07 18/9 (595)