ziferN
Helt ok och underhållande film med trevlig story men inte alls så bra som jag trodde att den skulle vara, att vara rankad som #19 på IMDBs 250-lista är väl en smula överdrivet. Fast smaken är ju som baken. Ingrid Bergman är dock väldigt vacker och härlig att kolla på, samt så är Humphrey Bogart väldigt bra i sin roll. Filmen fungerar för stunden men det var sannerligen inget speciellt med den. Stabil 3.
 Kebaben
Kul att äntligen få sammanhang till alla välciterade repliker. Mycket trevlig film.
 AddeColciago
Mäktig film på många sätt och framförallt Bogart imponerar, men jag blir ändå inte insvept på det sätt jag önskar. Relationen mellan huvudparet känns mest kylig, även i tillbakablickarna. Dessutom känns slutet inte alls som någon smäck. I vilket fall, kul att få se alla kända scener och höra alla mäktiga citat.
 Rikoschett
En otroligt vacker film... Casablanca har allt, story, miljö, kvalité... Skådespelarna är superb
 tobgbg
En fantastiskt mysig film. Skådespeleriet är i toppklass och det är underbart att se Bogart och Bergman. Förväntningarna på filmen infiras inte riktigt men det är ändå en stabil fyra och väldigt sevärd. Bra manus, klassiska repliker och genomgående grymt skådespeleri. Toppklass!
 Tobetobbs
Jag förstår storheten då den känns filmiskt perfekt, men sedan är inte storyn sådär nagelbitande intressant hela tiden vilket gör att den inte riktigt når ända upp på betygsskalan.
 Camilla 133
Okej
 claradidam
Inte så fantastisk som jag trodde den skulle vara, men fortfarande väldigt välagerad och välgjord samt vågad för sin tid. Även om dialogen är lite corny.
 Supernaut
Jag förstår varför det här är en klassiker. Måste nu köpa en vit smokingjacka.
 limRmil
Jag vet att man inte ska döma äldre filmer efter nutida mått, men det kan inte hjälpas. Jag kan inte komma på nånting som jag gillade med denna film.
 NtoNW
Fortfarande en vansinnigt bra film. Först nu fattar jag hur otroligt bra Ingrid Bergman var som skådespelare. Hon sopar banan med Bogie och Henreid. Vilken berättelse detta är om hur brutal kärleken kan vara. Högsta poäng!
 annihilat0r
Humphrey Bogart regerade verkligen Hollywood under denna tiden med sin vansinniga utstrålning, karisma och aura av manlighet. Idén är bra och utförandet kliniskt. Berättelsen vinner mycket på verklighetsförankringen till Hitlers så kallade tredje rike. Filmen som sådan har åldrats väl, de kraftiga smakerna består och fortsätter således fördunkla tittare världen över. Jag förnimmer en mustig smak av lakrits.
 Taandborste
De pratade mest. Och rökte. Drack konjak. Och pratade lite till.
 Mistlake
När man betänker den kaotiska inspelningen av "Casblanca" blir det än otroligare i hur hög grad den representerar filmisk perfektion. Den monumentala rollistan, de klassiska replikerna, den blytunga handlingen, det tokigt vackra svartvita fotot, musiken och själva den ogripbart superba atmosfären. Jag är för övrigt ingen egentlig känslomänniska, men i "Marseillaise"-scenen rinner det alltid rätt bra ur ögonen. Som sagt, en perfekt film.
 film_Alex
Jag är mestadels besviken på manuset. Handlingen är intressant och lyckas hålla intresset uppe, men allt knyts ihop väldigt checkt och lätt. Det blir lite väl cheesy helt enkelt. Jag kan se varför folk uppskattar filmen och all respekt till vår fagra Ingrid Bergman som är smått underbar bara hon, men jag upplevde helt enkelt inget djupgående engagemang. Jag vill även kommentera fotot. Det är snyggt och ljussättningen är perfekt, men så himla fantastiskt som många användare här säger håller jag inte med om. Det finns gott om verk som toppar Casablanca på den punkten (se t.ex. Sven Nykvist verk).
 inchris
Here's lookin' at you kid. Oerhört fin och bra! Väldigt mycket prat men det funkar det med!
 pungsnigel
Ren och skär klass !
 ClintanTheKing
På nåt sett har denna en viss charm ändå. Gillar Bogarts fräckhet i filmen.
 Neaslayout
Filmen är känd för en enda replik viket man blir tvungen att vänta hejar filmen på, filmen är över reklamerade men fin gjord, Dock är musiken underbart placerad i filmen.
 Ojhda
Så jävla perfekt film, den är verkligen bra! En sån film man kan tro har sitt höga anseende pga den klassiska statusen men den är verkligen bra, grym regi, klockrent skådespeleri, fängslande story och manuset! film_Alex klagar på manuset, haha förlåt men att säga att det sämsta med Casablanca är manuset är som att säga att det sämsta med Gökboet är skådespeleriet... Den är fylld till toppen med oförglömliga citat och konversationer!
 Luciphere
Många klassiska citat i en film med oförglömlig dialog och regi. Fängslande.
 vonadel
Har varit sugen på att se denna under lång tid. Och när de nu sålde ut den på blu ray slog jag till. Såg den som liten, men mindes inte så mycket av den. Och ändå kändes det som man kunde en hel del om filmen. Men, det är ju för att det är en av filmhistoriens stora klassiker. Och det med all rätt. Fantastisk atmosfär filmen igenom. Många odödliga citat och melodier. Bogart är fortfarande supercool och Bergman fantastiskt vacker! 7/10
 Berniey
Visst är det en klassiker och jag försöker verkligen gilla den mer än jag gör men tyvärr, den duger som matine film men det är knappt godkänt.
 baba_jaga
Så ohyggligt tråkig. Humprey Bogart är lika träig som alltid, och allt går i snigeltempo.
 Ful_fisk
Faktiskt första gången jag jag ser hela filmen i en omgång. Men visst är den skitbra. Humphrey Bogart är grym, Ingrid Bergman gör en lysande prestation, Claude Rains är helt underbar och Peter Lorre har en roll (bara det är nog för att jag ska vara nöjd). Lysande foto och bra berättat. Gillar verkligen hur den växlar över från att vara en politisk drama-thriller till ett triangeldrama, vilket gör att man ser det mänskliga under krigets vindar. En lysande film.
 Raimo_1985
Nää, jag blev besviken. Jag hade förväntat mig en trea i alla fall. Första filmen jag såg med Bogart, som jag alltid tänkt ska vara en cool kis. Jag blir mest trött på hans knarrande, monotona röst och Ingrid Bergman är också riktigt tråkig. Hon låter som nån myndighetsperson i en telefonväxel. Nog hade jag blivit hjälpt och hållt intresset högre upp med undertexter men det är inte säkert att jag hade tyckt att filmen varit bättre för det. Godkänt.
 Tabu
"Are my eyes really brown..." *s*
 Tolkana
Ser den igen nästan sex år senare. Jag uppskattar den mycket mer nu. Filmen har fantastisk dialog, jag förstår känslorna mellan huvudrollerna i mycket högre grad än tidigare. Helt fantastisk och måste varit helt otrolig att kolla på 1942 då kriget var i full fas.
 tigertailz
Det är absolut ingen 5:a men jag gillar charmen och den "håller" än idag. Möjligen måste jag se den en gång till för att förstå storheten och visst var där några riktigt bra citat men ändå endast en 3:a.
 Sture Stenhög
Tredje gången jag ser den, och jag har bara gillat den mer och mer för varje gång. Det här är helt enkelt en sån där film där precis allting bara funkar, man lyckas leverera på alla tänkbara plan, och filmen handlar om så mycket på en och samma gång utan att för den sakens skull kännas spretig. Jag skulle tro att grunden till succén ligger i att man har lyckats så bra med att skapa en värld som känns levande, inte så mycket visuellt kanske (inspelad i studio trots allt), men i form av det myller av karaktärer som lever i och/eller passerar genom denna värld. Skådespelarna är fantastiska, i synnerhet Bogart som ger liv till en karaktär som är både mångbottnad och riktigt skön. Även Ingrid Bergman är bra som vanligt, hon får dock inte jättemycket att göra, men gör ändå det bästa av det hon har blivit tilldelad, och hon har strålande kemi tillsammans med Bogie. Claude Rains briljerar också, och Peter Lorre är väldigt minnesvärd trots begränsad kameratid. Alla har de dessutom hjälp av god humor och en imponerande välskriven dialog, det är helt i sin ordning att så många repliker har blivit en del av det allmänna medvetandet. Summan av allt detta blir att jag denna gång höjer betyget till en femma, klassisk Hollywood-film blir inte bättre än så här
 mammene
Det här är en klassiker som verkligen står sig. Stilistiskt vacker, bra skådespelare med Bogart och Bergman i framkant och en historia som bygger på historia. Att man också lyckas med humorn är ett stort plus, det skämtas om det mesta. Snyggt!
Allt beröm som denna film fått genom åren är den helt klart förtjänad av. Den fantastiska symbios mellan manus, skådisar, foto, regi m.m. får i alla fall mig att bara luta mig bakåt och njuta. Humphrey Bogart var en mycket sevärd skådis.
Romansen berör mig inte öht och Bogarts buttra biterhet irriterar mest. Ändå är det mycket jag gillar och det blir ändå en fyra. Ganska svag, men ändå en fyra.
 myslas
Drama, romantik och spänning i en fin blandning. Ett bra manus med en lite annorlunda krigshistoria som blir allt intressantare ju längre filmen lider. Skådespelarna gör genomgående starka insatser, framförallt imponeras man av Claude Rains. Det som verkligen står ut dock är det magnifika fotot. Jag kan sitta hela filmen igenom och bara studera skuggorna. En välförtjänt filmklassiker.
 Spook
riktigt bra film, med bra skådespelare!
 AlbinWesley
Det var på tiden nu va? Suveränt bra film, på alla plan egentligen. Jag gillar den lilla värld som Ricks lilla tillhåll blir i filmen, min favorit är Sam, han känns som en fin kille.
 peu-depeu
Mitt betyg speglar min upplevelse av filmen, inte hur pass bra den "egentligen" är. Jag vill gärna gilla filmen och vara pretantiös och tuff, men jag känner ständigt av hur filmen har skapats till en publik från en helt annan generation. Alla karaktärer är tråkiga. Huvudpersonen har stenansikte filmen igenom och när det väl kommer till handlingen så väntar jag fortfarande på att handlingen ska börja. Folk pratar, pratar, pratar och pratar samtidigt som cigaretterna bolmar och gör att skärmen så gott som ständigt har rökmoln i bakgrunden. Vem ska jag heja på och varför? Vad är det jag ska hoppas på? Det känns mest som att jag satt mig på hans nattklubb, glor runt på folk som babblar och som jag aldrig lär känna. Istället för att visa saker som händer så pratar de om saker som händer. Tyvärr, är inte underhållen av något annat än skönsången i As Time Goes By.
 tvamvarg
Bra film, känns inte speciellt gammal annat än i bildspråk och klippning. En sak som är något störig är hur Ingrid blir filmad i nästan varje replik.
 DOKAN
ÄNTLIGEN!!! Så föll jag pladask för Casablanca. Men det krävdes flera visningar innan jag insåg hur suveränt skickligt gjord den här filmen är. Och den antifascistiska tonen känns bra i dessa dagar då det stövlas på igen . . . Visserligen tycker jag Bogey gjort ännu bättre filmer - Utpressning, Sierra Madres skatt och Stormvarning utfärdad - men han slår ut de flesta desillusionerade filmtuffingar i rollen som barägaren Rick som tillslut inser att han måste handla för det godas sak. Fantastiska birollsaktörer - Peter Lorre, Sydney Greenstreet, Dan Seymour, Claude Rains, mfl - och även om Ingrid Bergman aldrig tillhört mina favoriter är hon helt rätt i Casablanca.
 idd
I det stora hela bra, även om Ricks tramsiga oneliners blir extremt tjatiga väldigt snabbt..
 Kriffot
Rick är ju inte så jävla het.
 Sarakin76
Det blir ikke mye bedre enn så her.
 Robkiller
Smått underhållande för stunden, men kan väl inte direkt påstås vara särskilt bra på nåt, får väl ursäktas lite med tanke på åldern dock...
 Engravadlax
Det är tydligt varför filmen blev en klassiker, helt klart en av de bästa från sin tid--en tid då överspel hörde konstformen till, manusförfattare skrev publiken på näsan, och varje ruta är pur glamour.
Har man inte sett den här filmen så borde man seriöst sätta sig i skamvrån med en dumstrut på huvudet och sitta kvar där i en vecka för det här är en av tidernas absolut bästa filmer, alla kategorier. Filmen är både gripande och spännande och när det gäller skådespeleriet finns det absolut ingenting att klaga på - Humphrey Bogart och Ingrid Bergman visar var skåpet ska stå!
 RustyFilm
70 år gammal odödlig klassiker. Det bästa från 40-talet jag sett, en fascinerande film som har det mesta. En bra och väl berättad historia som utspelas under andra världskriget i en snygg och behaglig atmosfär. Att det hela producerats med en ganska så begränsad budget gör det hela ännu mer imponerande. Stämningsfullt pianoklink och sång från Sam (Dooley Wilson), bl.a.”As times goes by” och ” Knock on wood”, mysigt. En mycket bra produktion med stora skådisar, t.ex. Humphrey Bogart och Ingrid Bergman.
 BrutusBeefcake
Odödliga citat och bra skådespel, men historien lämnade ändå en del att önska. Jag hade hoppats på något större efter allt man hört, men enkelheten har en viss charm det också. Förstår dess status, men inte helt hänförd. (8/15)
 Pi-R
Det är lite klurigt att sammanfatta varför och på vilket sätt man tycker om den film som man håller för alla tiders främsta... men för varje gång jag ser Casablanca så blir det tydligare att det är det den är. Vare sig man pratar cinematografiskt, musikaliskt, manusmässigt, eller om rollprestationerna, så är Casablanca för mig den film alla andra mäts efter (och faller till korta för). Från introt till att dimman lägger sig över slutscenen, genom varje perfekt replik, stämningen som sipprar ut från Rick’s, och rollfigurernas många lager av mänsklighet.This is it.
 Zebulonm
Suverän klassiker...
« Föregående   |   1 ... 10 11 12
Senaste kommentarer
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)