KAVRING
Fanns kvar länge i tankarna.
 Maltisimo
mm. 75% fantastiskt, 25% taskigt. Slutet var billigt och långt, känns som en annan film.
 kimpah
En väldigt mysig film, och en riktig snyftare på sina håll. Lille Salvatore är oerhört charmig, och alltid superglad. Så gullig han är! Och som ungdom är han i stället snygg hehe. En fin berättelse som sätter sina spår i tårkanalerna.
 Elizadushkufan
En mycket bra film. Dock såg jag den för första gången när jag var liten och fattade jag den inte riktigt. Man ska nog vara lite äldre för att uppskatta den... stark 4:
 LaDecima
Delen när han är barn är bäst. Sen blir den sämre.
 themodest
Det jag kommer ta med mig från denna filmupplevelse är Morricones filmmusik, det andra har jag inget emot att glömma.
 100tonvalspäck
En fin film om kärlek. Lite ironiskt då att det är kärlekshistorian med flickan som drar ner den mest. Annars finns det mycket bra i kärleken till vänner, platser och framförallt film.
 andersg
Charmig film, jag tycker den är svulstigt lång. Man skulle ha kunnat klippa en timme från de sista 90 minutrarna.
 RaketPojken
mycket bra och charmig film håller också med att delen med när han är barn är bättre
 Brisig
Mycket vackert
 CultOfZenith
Tornatore är en mästare på att berätta historier. Det börjar som en älskvärd historia om en pojke och en gammal man (en munter Den gamle och havet, if you will), men slutar som ett tragiskt porträtt av Italien av idag. Mästerligt. Salvatores barndom är filmens höjdpunkt, och visst tappar det fart mot slutet, men Cinema Paradiso är på så många sätt en fulländad film.
 Fraz
Fantastiskt fin film med humor, värme, tragik!
 dumochsvag
Magi!
 johannorlund
En fin historia med superbra musik!
 seven
En sån här fulländat engagerande film hade jag inte alls förväntat mig! En så jäkla bra berättelse! Den är så FIN, grät floder.
 plektrum
Underbar film!
 aekholm
En av de vackraste och bästa filmer jag någonsin sett. Underbar från början till slut.
 AnecdotistOwl
Bättre film får man leta efter. Berörde verkligen på djupet och då kan jag tillägga att jag sällan blir särskilt berörd. Morricones fantastiska musik skadar ju inte heller, jävlar.
 43seconds
egentligen alldeles för smörig, men ändå så fin.
 Solidus
Mysig och mycket trevlig historia med tankeväckande budskap och hyllning till filmkonsten. Dock så tappar filmen rejält med fart mot slutet och blir lite av ett sömnpiller. Även om en 3:a kan upplevas som ett lågt betyg till det här hyllade verket, så ska det ändå sägas att det en stark sådan. Bra film.
 lindalala
Usch vad dålig.
 ziferN
Jag är helt mållös. Detta var verkligen en otroligt bra, välgjord, gripande, och sorglig film som även känns väldigt personlig. Tex. som att detta vore regissörens drömfilm eftersom jag blev helt förälskad i filmens story. Filmen har även ett väldigt välskrivet och bra manus, jag kände nästan inte alls några svaga bitar i filmen. Skådespelsprestationerna var inte heller särskilt dåliga, utan bra helt enkelt. Sen så är musiken i filmen helt jävla FANTASTISK! Dom sista ca 25min var oerhört sorgliga och gripande, jag grät som en liten unge under den sista biten av filmen vilket höjer betyget definitivt. Att en film kan beröra mig såpass mycket är alltid något väldigt positivt! Hur jag inte kunde ha hört talas om filmen sen innan jag såg den lär förbli ett mysterium. Detta är en förbannat välgjord film som tyvärr är en aning underskattad. Detta är sannerligen italiensk film när det är som bäst och även ett stort bevis på att det finns ett par riktiga bra italienska mästerverk som denna och Life is Beautiful! Garanterad 5.
 Filmstjärnan
Slutet är bäst.
 kakbakarn
Precis som väntat: Mysig men episk film med fina bilder och en hel del charm. Men, tyvärr också precis som väntat: alltför sentimental och klyschig i alltför många situationer.
 GinNTonic
Fin och episk film, men den är för italiensk och för lång. Om jag ger den en ny chans någon gång ska jag se den kortare versionen. Slutet var dock makalöst, men filmens budskap lite för melankoliskt. Kärleksobjektet Elena var dock väldigt vacker.
 zonk
Alldeles för smörigt, sentimentalt & melankoliskt, speciellt mot slutet. En besvikelse.
 Lilla prinsen
Det här är ju ändå en film man gärna gillar, för griperiet går väl i hand med tematiken kring kärleken till biofilmen. Men... När den så envist tävlar mot sig själv att upptäcka nya definitioner av rock bottom i hanterande av klyschor och smörproduktion går det ju inte att ha överseende med någonting. Och även om scenografi och foto är prima ligger alltid Morricones äckliga love theme som en slemmig hinna ovanför. Redan från början har ju jag jättesvårt för nostalgiska filmer, även om en del av prousteriet var tillräckligt helhjärtat så att det ändå gick ann. Slutet är dock djävulskt fint även om eftertexterna knappast är det.
 Sznax
Första halvan är italiensk komedi när den är som bäst. I samma anda som Amarcord tas vi med till den lilla byn där livet är som det aldrig kommer att vara. Salvatore Cascio är helt underbar som Totó som barn och samspelet med Noiret är helt underbart. Den andra halvan av filmen är mer seriös men tyvärr också allt för klichéfylld. Hur många gånger har man inte haft en ung man som gjort en resa in i vuxenvärlden? Slutet är riktigt bra. Betyg 6.8
 Nonoshe
Fantastico!
 ulpe01
Första halvan är helt fantastisk, men sen blir det alldeles för lååååångsamt och seeeeegt. Därför blir det inte mer än en trea. Fantastisk musik och bra skådespelare. Den lilla grabben är oöverträffat söt.
 pellelewis
En film som har alla förutsättningar för att jag ska gilla den men som i slutändan enbart är en samling klyschor som missar mål.
 Starlette
Charmig. Den lille killen och farbrorn är otroligt duktiga o söta!
 Zipper
Det verkar som om jag såg en nedkortad version, vilket var synd och kanske påverkar slutbetyget. Söt film, relationen mellan lillkillen och farbrodern var behållningen med filmen.
 Ful_fisk
Alltså... det här med italienarnas syn på humor är något jag förmodligen aldrig kommer att förstå mig på. Men tur då att Cinema paradiso främst är ett drama. Och ett mycket bra sådant. Starkt, känslosamt och överlag tämligen skitbra. En superklassiker av en anledning. Cineastens våta dröm.
 anna_pannan
Så himla varm och fin film! Älskar Alfredo! Snudd på femma.
 LacombeLucien
Å, nostalgi.
 Sture Stenhög
En härlig film som dock tyvärr inte orkar hela vägen in i mål. Så länge som handlingen utspelar sig i huvudpersonens barndom så är allt jättebra. Jag gillar verkligen att beskåda den vänskap som växer fram mellan pojken och biografmaskinisten, och allting som har med biografen att göra är jättetrevligt. Det blir väldigt många charmiga små detaljer längs vägen som höjer filmupplevelsen och får den här lilla världen att kännas väldigt levande, och man har lyckats väldigt bra med att skildra livets gång genom den här biografen och dess stamgäster. Här finns också en kärlek till filmmediet som är lätt att ta till sig. Allt det här gör det extra trist att delen där huvudpersonen är vuxen inte alls känns speciellt genomarbetad. Filmen startar med att vi får veta att han inte har besökt sin hemby på 30 år, och på så vis bygger man upp en nyfikenhet kring vad som har skett, men den landar i ett riktigt antiklimax. Man verkar vilja skapa dramatik mest för sakens skull, men allt hade behövt utvecklas mycket mer för att det skulle fungera, som det är nu känns det inte alls övertygande. Jag såg dock den kortare versionen ska sägas, så det är möjligt att viktiga scener har klippts bort. Men jag kan bara bedöma det jag har sett, så även om den första halvan är en given fyra, så kan helheten inte få ett högre betyg än en stark trea
 mammene
Det här tyckte jag om, och då också om själva iden att låta handlingen till största delen utföras på en biograf och livet runt den. Vänskap som växer fram är alltid fascinerande, jag bara älskar det och kan man annat än älska den lille pojken! Sedan kanske den tappade lite i andra halvan och det blev lite oklart (som kanske har sin förklaring i den längre versionen). Men i det stora hela var det en film min smak.
I mina yngre tonår så stötte jag på denna film första gången och bildade mig en åsikt över klipp jag sett att film som detta kommer jag aldrig se för detta var ju fullständigt uselt. Trots att jag breddat min syn på film och filmsak så har känslan till denna film hela tiden funnits där. Förutfatatde emningar och fördomar är dock något farligt för denna film är verkligen en härlig med underbara karaktärer, fina skådespelare och en filmupplevelse som stannar kvar i minnet och sinnet.
 fredagsfil
Jämfört med de flesta romantiska komedierna från Hollywood är det här en 10a :) Underbar!
 Duke Igthorn
Stillsamt och långt drama om kärleken till film. Fina karaktärer. Välgjort.
 Sarakin76
Italiano e multo bello.
 hmejl
Helsike också. Att man ska bli såhär uppriven av en film. Ta med näsduken till biovisningen.
 RustyFilm
En emotionell film som berör på alla plan, från glädje till sorg. Det hela är mäktigt uttrycksfullt och italienskt. Kanske t.o.m. för mäktigt (såg en Directors Cut 50min extra version, får väl kolla den kortare utgåvan så småningom kanske det blir lite mindre "mäktigt").
 andmoreagain
Alltför smetig, lång och tråkig. Dessutom väldigt italienskt på ett mycket jobbigt sätt. Besviken.
skräp
Tyckte mycket om den här filmen!
 erosagape
Brännande bra.
 KyLLo
Främst är det fotot, miljöerna och scenografin som jag tilltalas av. Det är snyggt, särskilt i vissa scener. Som ofta i italienska filmer kastas man snabbt mellan olika miljöer. Här är det ganska extremt, vilket gör den spretig. Den är dessutom sliskig emellanåt, och jag har lite svårt för musiken. Jag föredrar Pippo Carusos musik, som på sätt och vis är snarlik.
 Albion
Jag är svag för filmer som berättar "tidens tand". Det är något vemodigt med svunna tiders fröjder. Och dessutom filmer som utspelar sig i filmens värld. Illusionernas stad, Sunset Boulevard, Dag som natt med flera är exempel på personliga favoriter. Här berättas en historia från en kul vinkel, biomaskinistens, med en värme och romantik som självklart smittar av sig å det härligaste. Philippe Noiret är helt lysande i sin roll och barnrollen av Salvatore Cascio är också mycket lyckad. Det hela blir kanske lite väl smetigt till slut men en tillräckligt bra film för betyget en stark 4;a, dvs 4+
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)
Hamlet (info) 21:45 24/3 (10)
The Little Mermaid (info) 21:12 24/3 (2)
Dragged Across Concrete (info) 21:09 24/3 (1)
The Dirt (info) 20:45 24/3 (2)
The Gambling Ghost (info) 20:36 24/3 (1)
Prospect (info) 20:32 24/3 (5)
Liz & Dick (info) 20:21 24/3 (4)
Vi (info) 20:08 24/3 (32)
Sunset (info) 20:02 24/3 (5)
Åklagarens vittne (info) 19:36 24/3 (83)
Never Too Young To Die (info) 19:28 24/3 (7)
Aniara (info) 19:15 24/3 (10)
The Warriors - Krigarna (info) 19:03 24/3 (371)
Never Look Away (info) 18:55 24/3 (3)
Mission: Impossible - Fallout (info) 18:17 24/3 (45)
Bohemian Rhapsody (info) 17:40 24/3 (58)
Matangi/Maya/M.I.A. (info) 17:39 24/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 17:37 24/3 (30)
Dog Soldiers (info) 17:11 24/3 (332)
Gymkata (info) 17:01 24/3 (12)
Aquaman (info) 15:02 24/3 (33)
Evidence (info) 14:41 24/3 (16)
The Purge (info) 14:29 24/3 (171)
Paddleton (info) 14:22 24/3 (3)
Jätten (info) 14:14 24/3 (27)
47 Meters Down (info) 14:09 24/3 (26)
Triple Frontier (info) 13:53 24/3 (9)
Wonder Woman (info) 13:07 24/3 (109)
Red Mission (info) 12:41 24/3 (1)
Columbo: Lovely But Lethal (info) 12:40 24/3 (4)
Columbo: It's All in the Game (info) 12:40 24/3 (1)
Columbo: Identity Crisis (info) 12:39 24/3 (3)
Columbo: Grand Deceptions (info) 12:38 24/3 (2)
Columbo: Forgotten Lady (info) 12:37 24/3 (3)
Columbo: Double Shock (info) 12:36 24/3 (4)
Columbo: Dead Weight (info) 12:35 24/3 (6)
Columbo: Caution! Murder Can Be Hazardous to Your Health (info) 12:34 24/3 (1)
Columbo: By Dawn's Early Light (info) 12:33 24/3 (2)
Columbo: Any Old Port in a Storm (info) 12:32 24/3 (8)
Columbo: A Matter of Honor (info) 12:31 24/3 (3)
Columbo: A Friend in Deed (info) 12:30 24/3 (3)