ZoIX
Såhär efter andra titten är filmen konceptuellt och estetiskt väldigt tilltalande men jag tycker inte att skådespelarna - framför allt Maurice Dean Wint - kan leverera. Slutet känns något krystat.
 peepshower
Bra idé och med bättre skådisar, visst, KANSKE ett högre betyg. Men nej.
 perrrvo
Grymt koncept men den levde tyvärr inte upp till mina förväntningar. Hade kunnat vara så mycket bättre.
 Viktor Glantz
snygg
 myslas
Smart och originell lågbudgetskräckis. Innehåller några väldigt tuffa dödsfall. Skådespelarprestationerna är inte direkt fantastiska, men det är inget som förstör filmen. Känn som att Saw lånade en hel del från den här filmen. Synd att uppföljarna blev så dåliga.
 WillyV
För B. Främst håller inte casten. Filmen är lika enkel som den som sämst kunde vara. Det finns en viss förutsägbarhet i narrativet och den lilla budgeten syns. Plus för några brutala kills och några kreativa fällor. Se Cabin in the Woods istället.
 spiel mit mir
En av mina favoriter! Älskar känslan, att de är barfota, i overaller, att rummen är psykedeliskt belysta, att det inte är någon musik i filmen etc etc. Enda som drar ner den är att det alltid måste vara en bad guy som löper amok... Suck. Trots det får den toppbetyg, inte minst för slutet!
 embr91
Tror nog den hade varit bättre om jag sett den när den var "ny"! Var väl lite B, men helt klart underhållande!
 LeFrog
När den var ny var den kanske innovativ, nu känns den lite "gjordl". Trots det funkar konceptet okej, även om filmen kanske är några minuter lång för sitt eget bästa. Sista kvarten är något av en nagelbitare. Hade kanske blivit en trea om det inte vore för det makalöst usla skådespeleriet, satt och skrattade åt scener som förmodligen var menade att vara dramatiska :P
 LauenKauen
Filmen lyckas underhålla en ganska jämt under filmen, alltid nya frågetecken att klura ut. Kunde önskat bättre skådespelare. Sen kom ju den stora frågan "varför?"
 johan93
Var nog inte på rätt humör när jag såg den första gången. Såhär efter en omtitt tycker jag den förtjänar en 4a helt klart
 hsimpson
Den är jätte-B. Skådespeleriet är skrattretande, manus är halvkasst, och det känns på många sätt som en billig projektfilm av någon som tidigare läst en kurs i filosofi. Samtidigt är det kult och charmigt. Utförandet är som sagt lite taffligt, men filosofi i sig är alltid trevligt, så denna existentialistiska metafor över livet triggar igång någonting ändå. Sedan är den faktiskt lite spännande också. En snäll-fyra bjuder jag på!
 Johan_G
Kluven, 2 eller 3?, men skådespelarna är så jävla dåliga så det blir svårmotiverat. Iden är skitbra, kanske kunna ha haft ett lite djupare filosofiskt tanke för just varför kändes ganska tunn och karaktärerna är väldigt stereotypiska.
 parryotter
Den var så dålig att den blev hysteriskt rolig. Lätt en passande rulle för oseriösare filmkvällar där man är sugen på att döda tid i sällskap med en dålig rulle! Svårt att hitta nåt som faktiskt levererade i filmen, inte scenografi, inte handling, verkligen inte manus och särskilt inte skådespelarna!
 ptns soffa
Tyvärr fångade filmen mig aldrig och den blev aldrig spännande. Dåligt djup, får ingen inblick i karaktärerna, slutet var dåligt och förklarade inte konflikten i filmen, dessutom var skådespelarna allt annat än bra. Svag svag 2a
 funkisvilla
Makalöst dålig.
 strangeice
Grymt cool
 TheGoreMaster
En mycket intressant och smart thriller/skräck film. En del grymma "kills". Småmysig ;)
 Solidus
Om James Wan har låtit sig inspireras av ”Cube” låter jag vara osagt, men det går inte förneka att det finns likheter mellan båda verken. Dock är ”Saw en bättre film. ”Cube har en bra idé, men faller på ett ansträngt skådespel med orimliga karaktärer. Dock fångar filmen mitt intresse och när eftertexterna börjar rulla känner jag min nöjd över slutresultatet, trots brister. Helt ok.
 Hanness
Bra, inte alls vad jag hade förväntat mig.
 taonaut
Skräck är inte alls min genre, men denna film är ett undandag. Jag finner den välbalanserad och psykologiskt intressant. Och med en "rolig" kreativ utgångspunkt. Cube 2 har jag dock inget för, där är balansen helt borta.
 -kakihara-
Väldigt bra och underhållande B-Film! Cool!
 LTT86
En film som jag har anledning att gilla och samtidigt ogillar. Jag gillar verkligen att dom är instängda i en kub som skapar spänning, men när man egentligen tänker efter så är dom bara instängda i en kub hela filmen. Karaktärerna är minnesfulla och man vill heja på dom, men deras karaktär och personlighet är svår att förklara. Hur dom löser gåta är genialt och det hade man aldrig kunna lista ut själv, men jag har ingen aning om vad f-n dom pratade om. Så jag gillar den här filmen lika mycket som jag ogillar den.
 RichardEk
"Cube" är kanske mer av en smart idé än en riktigt bra film, men det är å andra sidan kännetecknet för bra science fiction - de är idéburna filmer. Här finns gott om möjligheter att relatera till dagens samhälle, tolkningshorisonten är så att säga mycket vid. Jag vet inte om man kunde ha haft mer erfarna karaktärsskådespelare i rollerna, för det är alla krävande roller som löper längs hela känsloregistret. För det är möjligen där som filmen inte riktigt lyckas vara trovärdig (inom sitt eget logiska universum) - är den civiliserade fernissan verkligen så tunn som antyds? Kanske. Men hur gestalta detta på ett trovärdigt sätt? Kanske med mindre medel snarare än som i filmen, med stora gester?
 Brynollf
På snudd till genialiskt kameraarbete men faller tyvärr lite kort på halvdana skådespelarinsatser och en story som saknar en del djup.
 Valdemar_M
Svår film att betygsätta. Liknar egentligen inget annat jag har sett. Intressant idé som dock hade kunnat göras mycket bättre. Svag 3:a.
 nestle
Hade höga förväntningar på den här. Den började spännande och underhållande men när förklaringen kom blev jag väldigt besviken. Kändes väldigt meningslöst och orealistiskt. Svag 3a.
 mumiemonstret
Vilken sugig förklaring de ger till hela upplägget! Och vilket försök till skådespeleri! Vill de goda kanadensarna att jag ska stirra i 90 minuter på ett rum som kostat några tusen spänn att bygga (och lite cgi som ser ut som om det är gjort på en Amiga från 80-talet) får de banne mig bjuda på ett kammarspel i mästarklass. Eller stå ut med en etta i betyg.
 Djason
Gillar den här. annorlunda film som får hjärnverksamheten att jobba lite. Visst är skådespeleriet inget att ha direkt förutom David Hewlett men annars är denna film en liten pärla som har fått en bra och en riktigt kass uppföljare.
 jonsu
Inget vidare skådespeleri nej men filmen är spännande och intressant. Nu vet vi var Saw filmerna har fått sin inspiration.
 herrpadda
Såg den här efter att jag hört att The Maze Runner (som inte var någon jättehöjdare) hade tagit mycket inspiration härifrån och det kan jag hålla med om. Jag var lite skeptisk till en början men Cube var väldigt spännande och minst sagt klaustrofobisk. Absolut en sevärd film även om det är en ganska svag fyra. Vissa karaktärsutvecklingar är bra medan vissa är lite väl stereotypa, men de har ändå lyckats väl med idén och fått till en bra film i begränsade miljöer. Sevärd!
Ända sedan jag såg den första gången när jag var 17-18 år så har jag tyckt att denna film är bland den mest obehagliga och skrämmande filmupplevelse jag har haft. Detta är skräck som sätter sig långt in i själen och psyket. Härligt brutal men samtidigt intelligent sci-fi. En film som platsar i film-hyllan.
 Chopstixx
Den här är underbar. Det finns inte många filmer ger de känslor som jag får av denna. Mystiken, spänningen och filmens omgivning. Det som dock toppar filmen är karaktärernas tydliga kontraster, personlighet och livsstil avgör beslut där de kan förlora livet.
 AddeColciago
Psykologiskt intressant och nervigt spännande, men med bedrövligt skådespel.
 booby
Gripande men samtidigt avskräckande.
 LacombeLucien
Duger.
 Snah
Höll inte för en omtitt, så betyget dalar till en trea från en fyra. Skådespelandet är tidvis dåligt och vissa moment i dialogen känns helt enkelt inte trovärdig. Idén är dock lysande och nu måste jag se originalet. Dags för en ny och bättre remake?
 Zipper
Dåligt skådespeleri och väl klyschigt.
 Lotso
I sin helhet är Cube en mycket välgjord film som gör så mycket på så smal yta (bokstavligen talat) och på en lågbudget. Den håller en intresserad hela tiden och mystiken håller en igång från start till slut. Men det är hela idén att hela filmen egentligen utspelar sig i ett och samma rum, fast än då inte som gör att man själv känner sig instängd med dessa människorna och försöker komma ut. Det hjälper också att människorna är intressanta och vi får veta precis lagom om dem för att hålla intresset uppe. Okej nästan alla. Det må kanske inte vara renodlad skräck. Men idén att vara i dessa personernas skor är en skräck i sig jag själv inte vill uppleva.
 Biberkolben
Mästerverk.
 Rehn108
Absolut välgjord, men med ett avskyvärt persongalleri och ett ohederligt sätt att skapa dramaturgi. Andra kan mycket väl tänkas uppskatta denna, men för mig blir det bottennapp.
 Tatty
Okej och spännande film. Förväntade mig inte så mycket av filmen.
 wasteoftime
Det här är sannerligen en underlig film, av flertalet anledningar. Det är bra, men konstigt. Bra, men lite oklart. Jag tolkar filmen som en reflektion på mänskligheten i stort, och slutet är både tilltalande och irriterande. Skådespelarna är väl inte de allra bästa, men de duger, och det är spännande nästan hela tiden. Det får bli en tvåa, med svajningar både upp och ner. Vissa stunder är det nära en trea, vissa stunder är det snarast en etta.
 Zebulonm
Den är bra men skådisarna kunde varit bättre. Drar ner betyget ett snäpp....
 Sarakin76
Meget smart og intelligent film.
Överskattad
 StaffanE71
För att vara en extremt lågbudget Sci-Fi är den helt okej, även om den kanske inte åldrats med värdighet. Stark 3'a.
Nä, jag antar att rysare inte är min grej trots allt, dålig film!!
 Jamesa
Jag såg den då det begav sig, minns den som helt ok. Önskar se om den.
 gjoob
Kultfilm. Har inte åldrats med värdighet på alla ställen men i grund och botten är det ett väldigt intressant och filmvänligt koncept. Regi och skådespel behöver inte vara bra, i det här fallet kan det rentav vara till filmens fördel; det bidrar till den något naiva men nyfikna skaparandan. Har sett om den många gånger sedan jag först såg den i tonåren och den innehar en speciell plats i mitt hjärta.
« Föregående   |   1 ... 15 16 17
Senaste kommentarer
Det vita folket (info) 00:08 24/3 (24)
Malibu Express (info) 00:07 24/3 (7)
Black Panther (info) 23:59 23/3 (83)
Free Solo (info) 23:57 23/3 (15)
Abrahams dal (info) 23:54 23/3 (1)
De laglösas dag (info) 23:48 23/3 (3)
Helan & Halvan (info) 23:35 23/3 (5)
Mom & Dad (info) 23:12 23/3 (10)
Halloween (info) 23:02 23/3 (34)
Papillon (info) 23:00 23/3 (10)
Step Up: Revolution (info) 22:51 23/3 (20)
Gräns (info) 22:39 23/3 (28)
Doctor of Doom (info) 22:28 23/3 (4)
Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse (info) 21:54 23/3 (1969)
The Hidden War (info) 21:25 23/3 (18)
Sunset (info) 19:46 23/3 (3)
Havets sång (info) 19:28 23/3 (27)
Alone (info) 18:48 23/3 (3)
Justice League (info) 18:35 23/3 (65)
Columbo: Mord efter noter  (info) 16:09 23/3 (7)
Columbo: Murder in Malibu (info) 16:08 23/3 (3)
Columbo: Mysteriet med en magikers död (info) 16:07 23/3 (3)
Columbo: Negative Reaction (info) 16:06 23/3 (3)
Columbo: På första sidan (info) 16:05 23/3 (3)
Columbo: Requiem for a Falling Star (info) 16:03 23/3 (3)
Columbo: Swan Song (info) 16:02 23/3 (4)
Columbo: The Conspirators (info) 16:01 23/3 (4)
Columbo: The Greenhouse Jungle (info) 16:00 23/3 (5)
Columbo: The Most Dangerous Match (info) 16:00 23/3 (4)
Columbo: Try and Catch Me (info) 15:59 23/3 (6)
Columbo: Undercover (info) 15:58 23/3 (2)
Columbo: Uneasy Lies the Crown (info) 15:58 23/3 (1)
Den skyldige (info) 15:57 23/3 (7)
Columbo: Étude in Black (info) 15:57 23/3 (5)
Columbo: Suitable for Framing (info) 15:57 23/3 (9)
The Survivalist (info) 13:56 23/3 (12)
71: Into The Fire (info) 13:52 23/3 (26)
Walk the Line (info) 13:32 23/3 (1165)
Hounds of Love (info) 13:23 23/3 (6)
1984 (info) 12:26 23/3 (200)
Triple Frontier (info) 11:34 23/3 (8)
Godfrey ordnar allt (info) 11:32 23/3 (37)
Ingenting är heligt (info) 11:31 23/3 (13)
Anders, jag och hans 23 andra kvinnor (info) 11:30 23/3 (5)
Lego-filmen 2 (info) 10:27 23/3 (3)
The Hoarder (info) 09:57 23/3 (3)
Tom of Finland (info) 09:26 23/3 (8)
Alita: Battle Angel (info) 09:05 23/3 (19)
Kärlek, solsken och sång (info) 08:37 23/3 (6)
Lattjo med Boccaccio (info) 08:23 23/3 (6)