ziferN
Fantastiskt bra, snygg, spännande och underhållande skräckfilm som faktiskt var över förväntan. Inledningsscenen på flygplatsen är så fantastiskt snygg, bra och välgjord med filmens mästerliga musik som är en av dom allra bästa sakerna med filmen, troligtvis även bland dom snyggaste och bästa scenerna jag har sett på sistone. Storyn är i grund och botten simpel och enkel men samtidigt väldigt mästerligt regisserad och välgjort av Dario Argento. Kameraarbetet och alla filmens scener är magnifika och snygga. Visst, filmen har några få smått sega scener som tyvärr drar ner betyget lite men det stoppar mig inte från att gilla filmen. Sen så är slutet helt underbart med sin fantastiska musik som drar upp betyget lite igen. Betyget pendlade mellan en riktigt stark trea och en svag fyra men jag känner att jag blir tvungen att ge denna magnifika film en svag fyra för det är den värd, speciellt för att vara en skräckfilm. Sevärd!
 AddeColciago
Min första närkontakt med Argento och det gav viss mersmak. Hur snyggt filmad som helst, med färger och miljöer som ensamt är anledning nog att se filmen. Utöver det är storyn hyfsat intressant och lagom spännande. Skön skräckis!
 booby
Stilfull skräckis. Man känner kultvibbarna ända in i benmärgen.
 JoshTee
Jävligt snygg
 answai
Få regissörer är så ojämna i aspekter av samma film. Estetiskt, såväl i bildspråk som i ljudsättning, är detta underbart, men dialog, skådespeleri och handling är gränslöst undermåliga. Filmen börjar som ett mästerverk, stämning byggs upp, det vardagliga blir hotande, ljud, bild, ett massvit intryck, men sen börjar de tala, amatörmässigt agera, skriker hysteriskt över inget etc. Och intrycket bryts. Sen är de logiska luckorna störande för att inte tala om den rent fjantiga grundhistorien. Men så glimtar åter lysande scener till.....
 Deepshit
En av de obehagligaste filmerna jag har sett. Både blodig, äcklig och skärmande. Men samtidigt så är inte det här något negativt då Suspiria blir en effektiv rysare, och kanske en av de bästa filmerna i sin genre. Filmen är också snygg och har ett soundtrack som står i en helt egen klass. En stilbildande film.
 lrenner
Nja, Argento verkar inte vara min grej. Intressant men inte bra.
 Astrojacob
Lite överskattad men coolt foto och en del bizarra effekter som ger en creepy känsla. Bästa delen egentligen all suggestiv ljudbild med ett crazy soundtrack, baserat på musik av Philip Glass. Stark Trea får räcka.
 Lilla prinsen
Mittemellan tysk tjugotalsexpressionism och cybertown. Riktigt snygga tapeter! Lång väntan på de slut som inte alls var det minst läskiga i filmen, men snyggt och med fler snygga tapeter...
 foppa99
oj den här va lite för läskig för mig. stämning, musik o ljud e riktigt bra.
 Jensx15
ÄLSKAR scenografin och musiken genom hela filmen, och introt är bland de bästa jag sett. Argento är en mästare på att kombinera stämning och soundtrack. Tyvärr är skådespeleriet lite svajande och det är tyvärr vad som drar ned betyget. STARK 4/5
 #54
Skräckfilm är inte min grej, men Argento gör det bättre än de flesta.
 JimCarrey
Jorå! Lite lol var det ibland. Och väldigt snygg också gör att det går att titta på den här filmen som annars saknar kvalitéer
 JaquesLeConte
Filmen påminner mig att jag verkligen måste städa i mitt taggtrådsrum.
 Solidus
Dario Argento är en klåpare, men det finns några filmer som går att se och det här är en av dem. Faktum är att ”Suspiria” är hans bästa, men det fråntar inte att det svaga skådespelet är en återkommande faktor. Dock är musik och scenografi snyggt genomförd. Atmosfärisk skräckfilm av den gamla skolan.
 Greigh
Klassiskt och bedårande. Helt klart en rimlig Argento-favorit :)
 schramm
Det är så vackert att man inte vet vad man ska ta sig till! Solklar 5:a!
 NtoNW
Vet inte varför Argento har blivit en sådan kultregissör. Vackert, javisst, men skådespeleriet gör att man hoppar bakåt, mer än skräckeffekterna.
 mrinkel
Här en film som bara handlar om stämning och vilken fantastisk stämning det är. Snudd på mästerverk.
 Denab
Ett mästerverk som på ett lustigt sett är i klass med Federico Fellini, med kinematografi och musik i världsklass,
 Lidas
Patetiska efeekter och för hög effekt. snygga kulisser.
 Asmorod
Mardrömslikt obehaglig och tillika mardrömslikt, obehagligt snygg!
 Punkliv
Svag fyra, hade kunnat bli en femma om hela filmen höll samma klass som vissa väldigt bra sekvenser, men det gör den tyvärr inte.
 LacombeLucien
Nja.
 South_Korea
Skräckfilm är inte min grej helt enkelt.
 andmoreagain
Bra, demonisk musik men användandet av den är idiotisk; inledningen asså…herregud! Skådespelarinsatserna är ofta praktusla och manuset undermåligt även med italienskt mått mätt. Annars väldigt visuellt spännande vilket jag misstänker är den stora orsaken varför Argento ens är ihågkommen.
 AlbinWesley
Det är ingen jättevild gissning att David Lynch kikat en del på den här va? Färgerna kopplade till Blue Velvet till exempel och draperierna och ja allt möjligt. Det ju kul förstås. Hur som helst, väldigt vacker, suggestivt obehaglig och förtjusande snygg. Stämningsfullt!
 emilstjernholm
Sannerligen en positiv överraskning. Kameraarbetet, färgerna, musiken: toppklass! Så nära perfektion man kan komma i genren.
 Ful_fisk
Klassisk italiensk skräck med enormt kreativa skräckeffekter, maxat soundtrack av Goblin och fantastisk scenografi. Storyn är väl lite sekundär i sammanhanget och filmen blir lite dryg ibland, men när det väl dras på med skräcken, spänningen och våldet så är det lysande. Den enda Dario Argento-film jag sett, men man borde nog se mer.
Äntligen var det då dags att se Dario Argentos omtalade skräckfilm "Suspiria" och vilken fantastisk visuellt häftig och snygg film detta är. Filmen kommer också med filmmusik som jag klassar bland de bästa jag någonsin hört. Negativt är att mordscenerna, handlingen och skådespelarinsatserna inte direkt sprider någon glädje åt mitt håll. Mestadels känns de fjantiga. Man bör dock se filmen för just det visuella färgskapandet. Ingen fantastisk film men minnesvärd.
 leothar
Svår att betygsätta. Tycker inte den var direkt bra, men fortfarande sjukt intressant och sevärd. Äckligt snygga 70-talsmiljöer och kläder.
 stgurgel
Blev absolut inte sämre av att ses med Goblin spelandes live
 Kayzyn
Man blir inte lite avis när man hör om folk som sett den här medans Goblin kört musiken live direkt..
 Supernaut
Stark trea som nog hade varit en fyra med lite tajtare klippning och bättre ljudmix. Ibland gick det inte att höra dialogen alls och ljudnivån växlade mellan viskande låg och tandskallrande hög mellan klipp. Dock en sevärd och välgjord klassiker som var väldigt stilbildande.
 apmannen
Missade på grund av akut temporär svårnavigation Goblins liveversion på LEM förra året. Bonus på Cinemateketvisningen var en volym som slet köttet från kroppen.
 Jansmyr
Femman glider detta mästerverk ur handen under de sista fem minutrarna, då Argento trollat fram och mobiliserat alla de bitar som behövs för att inte bara skriva filmhistoria utan även filosofihistoria. Jag blir dock i och med klimaxet för första gången i filmen besviken och lämnas med den bittra kunskapen om att filmen med ännu mer mod kunde ha erbjudit svar, utöver att bara ställa frågor.
 ASSFACE
Mycket stämningsfull film. Konsekvent nervkittlande fram till det plumpa slutet. Stark trea.
 MaxMackan
Så grymt vacker. Bild och ljud är enastående. Filmen fantastiskt stämningsfull, men tappar femman på slutet när den blir så illa tvungen att bli en "vanlig" film för att kunna hitta ett slut.
I min mening är det här Argentos i särklass bästa film! En klassiker och ett mästerverk!
 RustyFilm
Det här är en ganska tidig Dario Argento skapelse. Här har han haft hjälp av en helt oregerlig ljussättare. Resultatet har blivit ett antal ”vackra” mord med blod som liknar Alcro Servalac allt ackompanjerat av en otraditionell filmmusik. Det är ingen seriös filmupplevelse men ändå ganska underhållande att se
 Mat1az
Färgsprakande italiensk skräck med soundtrack av Goblin. Har sett fram emot att se denna länge. Blev dock aningen besviken. Första halvan är riktigt bra. Men det blir för utdraget, och slutet är bara en massa jävla flum. Men visst, det är snyggt och morden är vackert iscensatta. Jag tyckte det dock det blev lite tröttsamt i längden. Udo Kier var en roligt överraskning. Svag trea.
Stämningsfull men går ner sig på slutet.
 Lotso
I sin helhet är där en anledning till att Suspiria är så pass omtalad. Den osar och skiner i sina färger, och med flertals scener där inga dialoger är med. Där musiken får spela. Känns allting som en enda lång atmosfärisk mardröm som man inte kan slita sig loss från. Allting är perfekt för en oktobernatt och man vill bara krypa ner i täcket.
 Jaganatha
Sevärd även på bio 40 år senare. Den svenska titeln är verkligen dålig och obegriplig. Filmen skildrar ju inte en "flykt" och vi har faktiskt inte heller speciellt mycket med kristendomens "helvete" att göra. Missvisande. Egentligen saknas det ett vettigt sammanhang för skräckscenerna att klänga fast vid här, men med foto, musik och ljudläggning kan man komma långt, visar Argento. Själv föredrar jag därför uppföljaren Inferno, som liksom går ännu lite längre i sin blodighet och sin känsla av galenskap. Den sista delen i trilogin tillför ingenting och kan med fördel undvikas helt.
 martin eden
*HÖJER FRÅN 4:a TILL 5:a* Jag vet inte vilken gång i ordningen det är som jag nu ser denna och den tappar inget av sin kraft. Även om jag har ett ambivalent förhållande till Argento som regissör är detta onekligen en fullträff! Den är otroligt stiliserad och fruktansvärt våldsam, som faktiskt gör att jag ibland håller för ögonen och kikar mellan fingrarna! Musiken är bland det mest effektiva och originella som gjorts i soundtrack väg och det är sällan som bild och ljud samspelar så perfekt som här. Argento är en mycket ojämn regissör och ibland kan man på mycket goda grunder ifrågasätta hans kompetens, men detta är en fullträff en riktig klassiker som är unik och försvarar sin plats i filmhistorien. Mästerverk!!! 5.
 karlmats
Vilken visuell käftsmäll. Storyn är kanske inte så mycket att lägga på minnet, den duger bra men är inget speciellt, men det är ju inte därför Suspiria har gått till historien. Dekoren är magnifik, ljussättningen likaså och musiken är fasansfullt stämningsfull. Dubbad film är jag ju generellt väldigt skeptisk till men med de här gamla italienska rullarna ska det ju vara så helt enkelt så det är väl bara att gilla läget, och i det här fallet när filmen bygger så mycket på surrealistisk stämning blir det snarare en tillgång än en belastning. Ganska våldsam är den också även om fejkblodet snarare förstärker känslan att det här är konst och inte ren skräck. Jag kan tänka mig att den här skulle göra sig ohyggligt bra på bio, något att hålla utkik efter ifall det kommer några visningar framöver. 3an är ganska stark, det här kan dock vara en film som skulle kunna växa ännu mer vid fler tittar, som en flaska finwhiskey har den åldrats med värdighet.
 KyLLo
Bra stämning med en kombination av ljus, färger, ljud och musik. Musiken används på rätt sätt i filmen och då är den effektfull, oavsett vad man personligen tycker om den. Miljön är intressant. Filmen börjar riktigt lovande och det finns intressanta idéer. Kul att den försöker vara lite smart också, även om det inte utnyttjas fullt ut. Det finns en del brister eller förbättringspotential också. Dramaturgin är inte fulländad. Något överarbetad och övertydlig, särskilt skräcken. Blodet har fel färg, vilket är pinsamt värre, särskilt som det är skräck och inte en parodi.
 myslas
En av de mest visuellt slående skräckfilmerna någonsin. Goblins soundtrack är hur häftigt som helst och kan mäta sig med Carpenters till Halloween. Det här är en enda lång surrealistisk mardröm fångad på film. Står ut som giallo-genrens stora mästerverk.
Förvånas lite över att den här filmen är så unisont hyllad, visst kan jag se dess storheter men jag har svårt att förstå att så många uppskattar dom. Jag tycker den börjar ganska bra och jag gillar verkligen miljön och så. Men för mycket är för dåligt, handlingen är tråkig och stämningen funkar inte på mig och då blir det ganska oinspirerat och tråkigt.
 Spidde
Jag såg nyversionen igår (mycket annorlunda!) och ville därför ta tag i att kolla denna klassiker. Utan att veta så mycket på förhand blev jag mycket imponerad. För att vara skräckfilm är den inte särskilt läskig, däremot snygg och stämningsfull, med ett bra soundtrack och effektivt användande av olika starka färger. Jag tyckte den kändes fräsch med tanke på åldern och kommer följa upp med fler filmer av Argento (det här var min första).
« Föregående   |   1 ... 6 7 8
Senaste kommentarer
Ha ett underbart liv (info) 12:08 20/2 (127)
The Dead (info) 12:05 20/2 (53)
Alita: Battle Angel (info) 11:45 20/2 (11)
Wood Job! (info) 08:29 20/2 (2)
A Night at the Garden (info) 00:58 20/2 (2)
Patriots Day (info) 00:57 20/2 (28)
48 timmar (info) 00:45 20/2 (145)
Polar (info) 00:44 20/2 (18)
The Equalizer 2 (info) 00:43 20/2 (22)
Game Night (info) 00:36 20/2 (43)
Bone Tomahawk (info) 00:24 20/2 (59)
Northmen: A Viking Saga (info) 00:15 20/2 (8)
Prince of Persia (info) 00:12 20/2 (333)
Mr. Right (info) 00:05 20/2 (30)
Sinister (info) 00:03 20/2 (263)
Big Bad Wolf (info) 23:58 19/2 (12)
Children of the Corn (info) 23:32 19/2 (32)
En dålig flicka? (info) 23:24 19/2 (4)
Min middag med Andre (info) 23:19 19/2 (20)
Overlord (info) 22:46 19/2 (14)
Suicide Squad (info) 22:43 19/2 (156)
Ben is Back (info) 22:38 19/2 (1)
Vi två (info) 22:25 19/2 (1)
The Hateful Eight (info) 21:48 19/2 (203)
Robin Hood (info) 20:39 19/2 (8)
How It Ends (info) 19:02 19/2 (24)
Mary Queen of Scots (info) 18:09 19/2 (6)
Kör hårt, Marlowe! (info) 17:13 19/2 (7)
Hammett (info) 17:03 19/2 (11)
Happy Death Day 2U (info) 16:45 19/2 (3)
The Cloverfield Paradox (info) 16:18 19/2 (47)
Heroine Disqualified (info) 16:00 19/2 (1)
IO (info) 15:53 19/2 (11)
Cinema Paradiso (info) 13:50 19/2 (255)
The Spy Who Dumped Me (info) 13:26 19/2 (8)
Amazonas skatt (info) 13:25 19/2 (16)
Risk (info) 13:16 19/2 (7)
Unga Astrid (info) 13:16 19/2 (11)
Cold Fish (info) 12:17 19/2 (27)
Vaiana (info) 09:41 19/2 (79)
Midnatt i ondskans och godhetens trädgård (info) 09:14 19/2 (72)
Piratpatrullen (info) 06:07 19/2 (39)
Fyra år till (info) 02:43 19/2 (75)
The Sight (info) 01:27 19/2 (2)
Bloodwork (info) 00:49 19/2 (3)
Shoplifters (info) 00:42 19/2 (12)
Chocolat (info) 00:39 19/2 (732)
Outbreak - I farozonen (info) 00:37 19/2 (115)
100 steg från Bombay till Paris (info) 00:33 19/2 (66)
Stardust (info) 00:28 19/2 (807)