Xenox
Bra soundtrack och Harrison Ford passar som Indiana Jones. Den börjar dock bli lite gammal och det finns faktiskt bättre äventyrsfilmer.
 ThePatient
Allt är så magiskt... Hur kan man göra en film där varenda detalj är helt förtrollande? Hur lyckas Spielberg göra varenda scen som skulle kunna vara helt förglömlig i vilken annan film som helst, så bra och så rik på personlighet? Jag förstår inte.
 Albion
Visst är det en riktigt trevlig äventyrsfilm med en klämkäck ton. En 4;a blir det för denna omtitt.
 erik.p
O ljuva barndom...härlig film fortfarande, väldigt snygg. Svag femma. Camilla somnade.
 Jormungandr
Är riktigt besviken på nya bluray utgåvan. bilden är riktigt dålig. Grynig och bitvis riktigt suddig. Inte alls lika påkostad som t.ex. Star Wars var.
 Vira
Jag har svårt att förstå vad som egentligen ligger till grund för alla de lovord som östs över denna film. Att kräva trovärdighet av en matinéfilm är givetvis något som det är direkt dumt att göra och det är heller inte något jag vanligtvis ägnar mig åt. Men i detta fall så blir vissa logiska luckor för påtagliga och känslan av att man i alldeles för stor utsträckning förlitar sig på otroliga tillfälligheter för påfrestande. Att Jones kan bedriva en egen utgrävning helt obemärkt ett stenkast (med en riktigt fet sten) från skurkarna gör det tyvärr omöjligt för mig att njuta fullt ut av äventyret.
 Ojhda
Stark fyra, femma i rent nostalgiskt syfte! Älskar dom här filmerna!
 Forrrs
Borde sett den för flera år sen, nu känns den klyschig för att jag sett filmer som inspirerats av den och använt liknande uttryck.
 myslas
Ett härligt äventyr i bästa James Bond-anda. Inte den bästa filmen i serien men absolut väldigt bra.
 Berniey
När det begav sig tyckte man detta var ett fantastiskt äventyr men det är det inte längre numera duger den en söndagskväll att slötitta på den känns ovanligt tam o tråkig numera.
 bryngel
Så mycket bättre än så här blir inte en klassisk actionrulle ala 80-tal. Har sett den med yngre generationer och den håller uppenbarligen måttet ännu. Humor och skönt avslappnat skådespel. Jag är lyrisk. Första titten var jag 11 och nu 30 år senare njuter jag precis lika mycket som då. Om inte mer faktiskt.
 jimmkind
Perfektion.
 Christofer
19/4 2013: (3:a): Egentligen nära en fyra faktiskt. Men såhär vid omtitt av hela trilogin (plus den sista, som ändå inte räknas på samma sätt), så blir jag ändå tvungen att sänka betyget en aning. Visserligen är det ju förknippat med många barndomsminnen då jag vuxit upp med det här, samt att det ju är matiné och inget annat, men jag kan ändå inte bortse från en hel del detaljer som stör emellanåt och som gör att man ifrågasätter vissa saker. 3+ blir det. 3/9 2006 (4:a): Alla Indy-filmerna är bra och den här har man ju sett ett antal gånger.
 mr_magi
Otroligt bra
 dangel
Trevlig äventyrsfilm, men man får verkligen lägga de kritiska ögonen åt sidan när man ser det gamla sättet att göra film.
 AlbinWesley
Det lär vara säkert åtminstone femton år sedan jag senast såg en Indiana Jones-film. Den visade sig vara just så utmärkt man hade kunnat förvänta sig. Slutet är ju verkligen helt befängt och jag kan inte bestämma mig för on det är uselt eller genialt. Men jag väljer det senare.
 Rehn108
Åh, det är en härlig film! Riktigt fartfylld nästan rakt igenom. Dock på en mer "vardaglig" och mindre äventyrlig nivå än i de två nästföljande filmerna. Hela franchisen är hur som helst omöjlig att inte älska. Dolda skatter, uråldriga tempel, tidsepoken, fantastisk musik, onda nazister... ja det sista är nog det mest geniala. Nazisterna är ju som tagna ur ur en fiktiv historia mellan gott och ont, som gjorda för att vara fiender i en äventyrsfilm! Det här är en film man inte bör missa.
 Lunatisk
Mycket mycket tråkig. Det skojigaste var att bruden i vissa vinklar var skrämmande lik Agneta Sjödin.
 Nickoo
Brister i logiken hela tiden. Det värsta är när FBI kommer till Indiana Jones för att få hjälp med att tyda det hemliga meddelandet som de kommit över från tyskarna. Eftersom det är jättehemligt sätter de sig för säkerhets skull i en jättestor ekande sal och hur logiskt är det att FBI inte själva kan ta reda på vad "Tanis" betyder genom att exempelvis bara slå upp ordet i en uppslagsbok...
 Raimo_1985
Staaaaaaaark trea på denna film, som det tog nästan 28 år innan jag såg. Men det gör ingenting. Harrison Ford gör sin roll skitbra och det roligaste med filmen är första scenen med en orm, där han upptäcker att kompanjonens orm är i sittbrunnen på flygplanet, haha. "I HATE snakes!!". Sen är biljakten jätterolig också. Sämst med filmen är nog John Williams trista musik.
 Ful_fisk
Klassisk och ikonisk äventyrsfilm som blivit en klassiker av en anledning. Men jag kan inte bortse från att den har en hel del klara brister. Ibland haltar handlingen till och det blir lite dumt, typ som med nazistapan och ett visst dödsfall som följs av att karaktären en halvtimme senare visar sig leva utan egentlig förklaring… sådana saker gör att jag inte riktigt kan hylla detta lika mycket som t ex första två Star Wars eller Tillbaka till framtiden. Men det vore skitsnack att säga annat än att detta är en skitbra film. Håller bra än! Bästa filmen i serien är dock fortfarande trean.
 Vikinget
Den får en trea främst för att jag gillar genren när det ska letas skatter och spännande och mystiska föremål. Även skådespeleriet och dialogerna var på en bra nivå. Allt detta tillsammans gjorde det till en trevlig film.
 RichardEk
Det här är nog den mest ikoniska äventyrsfilm som har gjorts i modern tid och rimligen det bästa som kommit ut ur samarbetet Lucas och Spieldberg. Så här över 30 år senare har filmen åldrats förvisso men den är inte desto mindre den film som gjort starkast intryck (tillsammans med 'Stjärnornas krig') på mig. Jag kan ännu minnas känslan när jag kom ut från biografen för närmare 32-33 år sedan. Filmen är så fantastisk stilren och Harrison Ford så perfekt i rollen som Indiana Jones. Det här är en film som kommer att ses av människor i hundra år.
 Albion
Fortfarande en underhållande äventyrsfilm även om det blir lite urvattnat och småsegt för varje omtitt. Betygsfyran kritar jag dit än en gång även om det inte är riktigt lika självklart längre.
Mycket bra bakgrundsstory och en tour-de-force introduktion av hjälten. Bra utveckling och tempo samt några minnesvärda stunts lyfter filmen enormt. Ford är perfekt som Indy, även Elliott och Rhys-Davies i solida prestationer, men min absoluta favorit här är Ronald Lacey som lyckas skapa en obehaglig känsla av skräck. Karen Allen står för humorn.
 Fläskkäft
Spielberg & Lucas bjuder på stor underhållning. Just denna filmen och Star Wars födde mitt filmintresse en gång i tiden. Jag måste erkänna att upplevelsen har bleknat något men dessa filmer står ändå i en klass för sig. Harrison är helt suveränt perfekt som Indy, en riktig hjälte. Vi har färgstarka skurkar och en tuff Karen Allen som inte tar skit ifrån någon. Religiösa artefakter passar utmärkt i en sådan här film och förbundsarken är en perfekt sådan. Jäkligt snyggt ihopsatt och proffsigt regisserat av Spielberg. John Williams musik är av yppersta klass och otroligt medryckande, det är ståpäls som gäller.
 Dele
En ganska våldsam och sunkig äventyrsfilm. Som ofta med Spielberg så är det också glamouriserande, svulstigt och överdramatiserat.
 xpor
En av de absolut bästa filmerna i sin gengre.
 emsir
Har inte den här åldrats ganska dåligt? Har aldrig gillat Harrison Ford heller.
 Solidus
En av tidernas bästa filmäventyr! Snygg och underhållande samt Harrison Ford gör en perfekt insats som ikonisk hjälte. John Williams musik får en att vilja hoppa på en häst och rida mot nya äventyr. En underbar klassiker av mästare Spielberg som håller än idag.
 Karina
4 plus. Blev positivt överraskad. Har inte sett en enda Indiana Jones film (tillslut blev det lite av ren princip). Men nu när jag gillade den så var det värt att suga lite på karamellen så att man fortfarande kan se sånthär ögongodis (som man kanske borde sett för längesen).
 Zarquon
Rätt så banal handling men inte utan charm. Ok.
 staynow
Skrattretande töntigt
 Tatty
Ganska bra och spännande. Gillar Harrison Ford skarpt då han passar och gör rollen bra!
 Misslovemovie
En favorit från barndomen som håller fortfarande. Harrison Ford kan man ju inget annat än att gilla.
Spännande och välgjord rulle med bra skådespelare.
 Senaten
Äventyrsfilmernas moder. Actionspäckad och underbar. Ledmotivet, oj oj oj.
 Sarakin76
Den ultimate eventyrfilmen. s + w x f = 5
 larsen1976
Lika bra nu som när det begav sig!!
 wasteoftime
Jag har aldrig förstått storheten i det här, och kommer nog aldrig att göra det heller. Visst, det är snyggt gjort, på det hela taget. Men det är tråkigt, tramsigt, och tarvligt. Putslustig stämning på ett negativt sätt, och alldeles för mycket allmänt "oj, hur hände det? vilken tur att det ledde till att Indy vann, igen!". Nej tack. 2,0 - hade det inte varit så välproducerat hade det definitivt fått ett mycket sämre betyg.
 Hypostas
Sänkning till svag fyra efter omtitt. Det är fortfarande ett mysigt äventyr, men det är lite för många långdragna actionscener för min smak.
 widez
Kvalitén på skådespelandet och produktionen överlag går att uppskatta än idag. En del saker är lite mindre bra dock som t ex. slutet av filmen som inte alls har åldrats lika bra som resten.
 Applekingen
Jättebra film med väldigt duktiga skådespelare, speciellt Harrisson Ford som är perfekt. Handlingen är väldigt bra och actionscenerna är väldigt snyggt gjorda.
 djonipony
Omtitt drygt 13 år efter originalbetygsättning höjs nu 1an till 3a.
 Jaganatha
Bortsett från Harrison Fords befriande distans till huvudrollens svårfrånkomliga osannolikhet har jag svårt att se vad som var så bra med de här filmerna om Indiana Jones. De visades ofta på tv en gång i tiden, men inte lika mycket nu längre. Kanske är det för att de exotiserar i princip alla icke-amerikaner på ett rätt nedlåtande sätt. Då menar jag inte bara typ araber, utan även tyskar och fransmän.
 Johan2006
Inte bra. Tråkigt och dumt manus. Men snyggt förstås. Harrison Ford är snyggast av alla. Jag inser när jag ser filmen att jag egentligen alltid har hatat matinéfilmer. De är snygga men allt känns teatraliskt och oäkta. Männen är tuffa men utan personlighet i övrigt. Idén till fimen är kul (äventyrslysten arkeolog som reser runt världen) men det håller inte. Star Wars är så mycket bättre för att det har fokus på relationer karaktärerna emellan och karaktärsutveckling inom dem.
 KyLLo
Indiana Jones, Mumien och Librarian har aldrig funkat för mig.
 Raimo_1985
Andra titten! Bra film, och framförallt väldigt rolig!
 Pi-R
Femman är (faktiskt?) inte långt borta. Det är på väldigt många sätt den perfekta matinéfilmen; snyggt, rappt, kul, läckra effekter, fantastisk soundtrack, och en nazistapa. Dessutom synnerligen välcastat, och Ford gör en av sitt livs bästa rollprestationer. Indianas plats i populärkulturen är välförtjänt. Jag stör mig, med ett par undantag, inte nämnvärt på köns- och etnicitetsstereotyper, och manuset är på det hela taget riktigt, riktigt välskrivet.Mitt största problem med filmen – och det som gör att jag trots allt inte på allvar funderar på en femma – är att den lättviktiga dialogen och humorn rimmar illa med det faktiskt ganska grova våldet. Inte så att jag har problem med varken filmvåld eller lite trams, men att Indianahelt utan skrupler skjuter ihjäl folk på öppen gata och kallt ser på när en man hackas till bitar i en flygplanspropeller i ena stunden, för att man kort där på ska skrocka åt en nazistapa eller pastellaktiga superskurkar... det föranleder en liten, men likväl tydlig, spricka i helhetsintrycket, vad mig beträffar.
 deswhip
Första filmen: Originalet och bäst! Charmig, rolig och spännande äventyrsaction mycket bra när den kom och den håller fortfarande. Harrison Ford är riktigt bra i sin roll, fyra i betyg. Andra filmen: Inte alls lika bra som ettan, till och med lite larvig i jämförelse, överdrivet och orealistiskt, tvåa i betyg. Tredje filmen: Man hittar tillbaka till en mer seriös ton. Bra action och stundtals ganska rolig, men saknar lite av magin i ettan, trea i betyg.
« Föregående   |   1 ... 11 12 13
Senaste kommentarer
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Snömannen (info) 21:45 20/5 (46)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)
Game of Death (info) 20:58 20/5 (70)
Attentatorn (info) 17:41 20/5 (14)
Bigfoot (info) 15:31 20/5 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 15:26 20/5 (29)
Fröken Vildkatt (info) 15:01 20/5 (6)
Leviathan (info) 14:19 20/5 (54)
Girls! Girls! Girls! (info) 14:02 20/5 (7)
Rush (info) 13:59 20/5 (130)
The Commuter (info) 13:38 20/5 (32)
Saint Laurent (info) 13:30 20/5 (1)
South Park - Bigger Longer & Uncut (info) 12:35 20/5 (614)
War Machine (info) 12:02 20/5 (21)
Into the Wild (info) 11:59 20/5 (1018)
See You Yesterday (info) 11:28 20/5 (1)
Compliance (info) 11:19 20/5 (77)
Enter the Dragon (info) 10:40 20/5 (269)
Black Gunn (info) 10:02 20/5 (4)
Turtle Vision (info) 09:52 20/5 (2)
Honeymoon (info) 09:36 20/5 (41)
Judo Saga (info) 08:08 20/5 (17)
Fences (info) 08:06 20/5 (18)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 08:03 20/5 (11)
You Were Never Really Here (info) 08:01 20/5 (35)
The Professor (info) 06:57 20/5 (1)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 04:24 20/5 (71)
Into the Blue 2: The Reef (info) 02:40 20/5 (24)
Kept (info) 02:34 20/5 (3)
Sugar Daddies (info) 02:28 20/5 (2)
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)