Berniey
Utmärkt film! Inget mästerverk men näst intill Liam Neeson gör en utomordentligt rolltolkning!
 Strömming
För att vara 20 år gammal nu så känns den rätt modern i sitt bildberättande (även om det egentligen beror på att filmen är i stort sett svart/vitt) men kameraarbetet känns som idag. Bra skådespelare, gripande musiktoner och välberättad story. Att det är Speilberg som stått för regin är rätt svårt och tro, ett bevis på att han kan göra vilka filmer som helst och få till ett mästerverk. Det gäller bara att ha passion och ambition!
 Engravadlax
Drama, spänning, och humor! Schindler's List är en så mycket bättre film än Pianisten, manuset är fullt av dråpliga fadäser, Ralph Fiennes i synnerhet gör komediguld som Hauptsturmführer Amon Göth. Andra halvan var inte i närheten lika stark som den första, vilket drar ned betyget, men en klart sevärd film.
 holocaust
Hade ingen aning om att den var på engelska, vilken besvikelse.
 Rock Snack
Detta kan vara Liam Neesons bästa roll. Jag har alltid tyckt att han varit en monoton skådis som gör samma roll i varenda film, men här är han enastående. Hats off to you, Mr. Neeson! MEN! "Schindler's List" kändes aldrig som något mer än en film... förrän scenen när Schindler bryter ihop. Budskapet är såklart oerhört viktigt, men det är något som inte känns rätt med den här filmen. Kanske är det att alla pratar engelska, att de flesta skådespelarna är bra men inte mer, eller att Ralph Finnes tyska brytning är den absolut sämsta jag någonsin hört... jag vet inte riktigt. "Pianisten" var mycket bättre, trots att jag inte är något stort fan av Adrien Brody!
 vicidoman
Helt klart bland det bästa man sett. Scenen/scenerna med den röda kappan för att bara nämna en är en sådan man aldrig glömmer. Det enda minuset är språket. Skulle varit så mycket bättre med tyska och polska, speciellt när t.ex. tyskan blandas in lite då och då när en soldat står och skriker. Förstår inte alls varför man blandar språken. Det var dock det enda lilla störelsemomentet. En 5:a alla dar i veckan.
 RadioSaga
Måste ses!
 Johan2006
Väldigt bra dramaturgi, jävligt lyckad antagonistpar - den brutala och plumpe karaktär Fiennes spelar och den elegante, charmige Schindler (Liam Neeson). Spielberg är verkligen en favorit, gudar vad den mannen levererar!
 Taandborste
Jag vet inte om jag hade gissat på Spielberg om jag inte visste vem som var regissör, imponerande!
 eliastheman
sen när pratar man amerikansk engelska i nazityskland/polen? pajar ju hela FAKING upplevelsen
 ClintanTheKing
Otroligt bra!
 ockehem
Filmen är helt sjukt bra men för en femma så räcker det ändå inte... Det enorma lyftet för filmen är att den är verklighetsbaserat men det är det absolut bästa, filmen är lite för lång och det kan man egentligen inte göra något åt då den är verklighetsbaserad. Men det finns vissa bitar som faktiskt inte riktigt räcker upp och ska det vara en femma så krävs det lite mer. Ta inte det här fel, filmen är helt sjukt grym och alla borde se den, jag bokade till och med en resa till Krakow efter att jag sett filmen för att verkligen kunna känna in miljön och efter den resan så kanske mitt betyg höjs. För att jag har svårt att verkligen känna att den är verklig. Men alla borde definitivt se filmen!
 Tharon
Tänkte dra igång denna nu! Dock så verkar filmen inte vara helt genomtänkt, då bortsett hur svårt jag har för svart och vita filmer. Det är ändå en av sakerna, man gör filmen i svart och vitt för att öka inlevelsen och ingé känslan att vara gammal, det köper jag fullt ut, men att då ändra språket till engelska är riktigt motsägelsefullt! Finns idag tom 70- talister som inte fick lära sig engelska i skolan, men tyskar skulle prata och förstå det 30 år innan?! Tyskar är redan konservativa som det är. "DU! Jag kom på en sak! Vi gör filmen i svart och vitt så man får så bra inlevelse som möjligt, samt genom att ta bort färgen så hjälper det också oss att göra filmen så verklig som möjligt! Just det, men jag tänkte att vi ändrar hela jävla språket som alla pratade där!".
 blaxel125
Längesen jag såg filmen, kommer dock ihåg att intrycket var sisådär. Därför trea.
 Tharon
Nu har jag sett den och det är verkligen skrämmande hur rätt jag kan ha, ren "tycka-synd-om-oss" och hjärntvättarfilm! Visst fastnar man i filmen, och det är det som är det mest skrämmande, hur lätt det är att lura människor. Ett praktexempel är att Göth skulle ha skjutit fångar från sin balkong, visst kan man lura i människor det, men det kan bli ganska svårt att träffa och sikta för honom om det inte var gummiband han sköt med, hela lägret ligger nämligen i realiteten på en upphöjning i förhållande till Göths boning, således så är hans ända synfält en backe och några buskar! Patetiskt hur lågt man kan sjunka för att lura på folk falsk historia! Jag bifogar två länkbevis på allt jag sagt nedan. Varför tror ni det inte finns några riktiga bilder från hans balkong samt att det är förbjudet att gå in och foto där? Filmen får en svag etta. [ http://www.air-photo.com/grap/plas21s.gif ] [ http://www.air-photo.com/grap/plas17.jpg ]
 emilstjernholm
Nu har jag äntligen sett den. Det är en välgjord och väldigt gripande film. Särskilt Neeson och Fiennes samspel sticker ut, intensivt. Under slutscenerna är det inte ett öga torrt.
 iwjrfbibruf8
Det är synd att både högstadie- och ymnasieelever får se denna film som ett slags historiskt dokument på vad som hände i Tredje Riket och sedan använder det som ett argument till att nationalism är dåligt "för se bara vad som hände i Tredje Riket...".
 QuiNonStultus
En hel del väldigt snygga detaljer. Välgjord, välspelad men inte fullt en 5a, då den helt enkelt litar för mycke på en gripande story för att ha riktigt tillräckligt med "ompf" för d.
 JimCarrey
"Spielberg used German and Polish language in scenes to recreate the feeling of being present in the past" står det på wikipedia. Finns inte tyskland och polen längre?
 JimCarrey
Manus o regi är väl inge vidare men ralph fiennes med flera bra skådisar och fin fotograf samt skönt tarantinovåld lyfter detta till en höjdarupplevelse. säkert tredje eller fjärde gången jag ser den o det är riktigt spännande dock inte särskilt genuin feel och fattar inte hur man kan klaga på att en hollywood-actionrulle inte är "historiskt korrekt". Om det stämmer att skolungdomar kollar på detta på historielektionen så är det dock sorgligt inte för att den innehåller historiska felaktigheter utan för att den är helt intetsägande och bitvis obegripligt sliskig
 Gigi1943
Mycket välgjord, fantastiskt foto, dock lite väl snabbt tempo i början (man hann inte uppfatta alla dialoger) men som allt annat som bygger på verkligheten så var denna film både ruskig och bra på samma gång. En klar fyra.
 Myllo
Håller helt med vladi. Jag har nyligen besökt den fantastiska utställning som numera finns i Schindlers fabrik i Krakow. Den är oerhört stark.
 Polkagriis
Jag avskyr krigsfilmer, speciellt de som handlar om andra världskriget, och även om jag mådde pyton av denna film tyckte jag den var mycket bra gjord. Förstår varför den blivit så populär.
 timbo93
Ett mästerverk. Trots tradigt svartvitt foto under inledningen går det inte att motstå sentimentaliteten, skådespeleriet och det faktum att det är inspelat i de ursprungliga miljöerna.
 Tatty
Riktig bra film!!
 Halofreak92swe
Har länge velat se denna och tog mig äntligen tid till det. Väldigt rörande och bra film. Liam Neeson's 8e 4 och Steven Spielberg's 11e för min del :) Ralph Fiennes var också riktigt bra som Amon Goeth. Musiken är väldigt vacker!
 LacombeLucien
Oj.
 Raimo_1985
Andra titten och nu höjer jag till en fyra.
 Don Active
Då har man äntligen sett denna också. Händer nästan ingenting (förutom alla vidriga elakheter som nazisterna utsatte judarna för) som för filmens handling framåt på ca 2h. Men på något sätt funkar det ändå. Bra och verkligt känns det. Fiennes är grym som så oftast.
 GNStudios
En fin film som inte känns så lång som den är!
 kervisch
4 av 5. Grymt bra film.
Ett mästerverk som gjorde ett så starkt intryck på mig första gången jag såg den att jag inte har kunnat se den igen. Först nu kände jag mig redo och det är fortfarande ett mästerverk som minst sagt rör upp känslor.
 saggesaliv
Då har jag äntligen fått se detta viktiga stycke av filmhistoria och det är med stolthet som jag säger att den levde upp till sitt rykte. Det är sällan en film lyckas beröra mig, äckla mig, såra mig och röra mig så starkt som denna film gör. Att ens försöka att skriva någonting känns hopplöst, det finns ingenting att säga, verkligen. Tre timmars absolut fantastisk film. Allt, verkligen allt, från foto, skådespeleri, manus, regi, kostym, osv = felfritt. Gripande, rörande. Fantastiskt. Betyg: 10/10
 lumberdajack
Det känns svårt att vara kritisk till denna film då den känns så verklig. Svårt att tänka sig att det är en spelfilm. Lysande skådespelare, men jag tycker verkligen att musiken är jätteviktig för denna film. Grymt bra jobbat av John Williams
 tildiz6
Går inte att förklara hur otroligt bra och stark den här filmen är
 Don Jonas
Stör mig på att de pratar engelska.
 Dream
En riktig klassiker, som jag tror varenda människa har sätt! Vissas i skolor bland annat! Antagligen för denna är lätt att hitta, i jämförelse med andra Andra Världskriget filmer! Men det spelar ingen roll den är värd dem hyllningar den fått genom åren och det är tack vare Steven Spielberg som är bland dem bästa från amerikansk synvinkel att få fram skådespelare som kan förmedla styrka och en skrämmande verklig känsla, det ända som drar ner betyget är att dem pratar engelska, det stämmer inte med verkligheten.
 foppa99
såg om den för första ggn.. o e överkörd av en ångvält!!!! igen. filmen är ett mästerverk in i minsta detalj. o på en betygsskala 1- 5.. så ger jag den en 7a.
 Solidus
Stark är bara förnamnet på denna gripande, man ack så välspelande historia. Detta är en film som alla måste se, så bra och viktig är den.
 Donedon
Ett bra stycke. Det enda som sänker betyget är att temat är fruktansvärt uttjatat.. det är ibte intressant längre
 kryttan
En av Spielbergs bästa, riktigt starka scener och jag gillar de små färgklickarna i det svartvita. Jag sätter en svag 5:a bar av den anledningen att de pratar engelska, varför?
 johansjosten
Liiiiiiiiiiiiiite väääääääääääl lååååååååååång kaaaaaanskeeeee?
Tycker den här filmen är sjukt överskattad. Den är absolut inte dålig men den heller inte så bra som jag fick intryck av.
 RustyFilm
Det här är verklighetsbaserad film om nazisternas judeutrotning. Filmen har setts av många men bör ses av alla. Utan tvekan är det här Spielbergs viktigaste film. Mycket trovärdig berättelse om jude- utrotningen för bara 70 år sen. Men jag känner mig tveksam till Spielbergs glorifiering av den giriga nazisten Oscar Schindler som skodde sig på judarnas situation under andra världskriget. Hans ”smarta” vändning när han inser vad som står för dörren efter krigsslutet är ju vämjelig. Åminnelsen för Oskar Schindler (filmad 1994 vid graven) talar kanske lite emot mitt skeptiska uttalande ovan. Det här är en mycket välgjord film, men jag hade nog önskat mig tyska skådespelare.
 kexchokladet
Suger tag i maggropen och som viktigt tidsdokument är filmen fantastisk. Glorifieringen av Schindler blir dock på gränsen.
Bra men överskattad
Nej, den är INTE överskattad, det är få filmer som berör mig som denna.. Människan grymhet, men också människan godhet...
 gaskammarvalse
Överskattad och absolut inte verklighetsbaserad.
 Tobbiee
Förstår inte hur jag kan ha missat denna så länge. Vilket mästerverk.
 Zarquon
Väldigt hemsk och obönhörligt lång med flera scener som verkligen inte är särskilt roliga att titta på. Schindler är en riktigt intressant karaktär och knappast en "vit riddare"-typ av hjälte. Förstod inte riktigt de konstnärliga valen kring när språk växlas mellan tyska och engelska, och när och varför svartvitt växlas mot färg. Annars en mycket bra film. Slutet är genialiskt.
« Föregående   |   1 ... 20 21 22
Senaste kommentarer
The Dark Tower (info) 19:36 17/7 (46)
The Commuter (info) 19:33 17/7 (22)
The Lobster (info) 19:10 17/7 (85)
Freeway (info) 19:00 17/7 (67)
Robert Kennedy and His Times (info) 18:46 17/7 (1)
En lektion i kärlek (info) 18:39 17/7 (68)
Bug (info) 18:32 17/7 (1)
Lost River (info) 18:20 17/7 (23)
The Sacred (info) 18:13 17/7 (3)
Stander Gang (info) 17:40 17/7 (38)
Kill the Messenger (info) 17:20 17/7 (16)
Viva María! (info) 17:05 17/7 (14)
En ny flickvän (info) 17:04 17/7 (6)
Cleopatra (info) 16:54 17/7 (68)
Isle of Dogs (info) 16:53 17/7 (16)
Cult of Chucky (info) 16:52 17/7 (14)
Kollektivet (info) 16:31 17/7 (23)
De drogo västerut... (info) 16:23 17/7 (2)
Chinatown (info) 16:06 17/7 (362)
Annie Hall (info) 16:03 17/7 (331)
Vår i luften (info) 15:40 17/7 (2)
Benjamin Buttons otroliga liv (info) 15:07 17/7 (762)
I huvudet på John Malkovich (info) 14:58 17/7 (718)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:56 17/7 (25)
Jakten på den försvunna skatten (info) 14:51 17/7 (607)
Fear and Loathing in Las Vegas (info) 14:46 17/7 (1193)
Avatar (info) 14:42 17/7 (1701)
Shrek (info) 14:36 17/7 (974)
Nära livet (info) 14:31 17/7 (34)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (info) 14:17 17/7 (265)
In the Blood (info) 14:08 17/7 (9)
Sjön (info) 14:05 17/7 (190)
Pillertrillaren (info) 14:02 17/7 (138)
Full Metal Jacket (info) 13:56 17/7 (867)
G (info) 13:54 17/7 (359)
Knight and Day (info) 13:04 17/7 (294)
Doktor Zjivago (info) 12:30 17/7 (150)
Ted - För kärlekens skull (info) 11:46 17/7 (29)
Körkarlen (info) 11:20 17/7 (280)
Boyka: Undisputed IV (info) 10:57 17/7 (8)
Liar, Liar (info) 03:42 17/7 (560)
Amy (info) 03:16 17/7 (28)
Wonder (info) 02:22 17/7 (12)
Joe och vulkanen (info) 01:28 17/7 (61)
Krampus: The Reckoning (info) 01:26 17/7 (3)
The Thieves (info) 01:09 17/7 (11)
Set It Up (info) 01:07 17/7 (4)
Contract to Kill (info) 00:51 17/7 (3)
Calibre (info) 00:50 17/7 (5)
Rough Air: Danger on Flight 534 (info) 00:19 17/7 (3)