henrik kraus
Le Tourbillon!
 kakbakarn
Så fantastisk en film kan bli utan att få högsta betyg, ungefär. Första halvan är en femma, men tyvärr tappar den något under en period innan slutet. Hursomhelst är det en mycket vacker film (såväl utsidan som insidan) och regin är underbar.
 blackcassette
Jules och Jim borde ha blivit ett kärlekspar istället.
 crawshell
fattar inte riktigt alls. "naiv trekant på spralliga äventyr i franska skärgården", ngt mer än det? borde nog se om den.
 crawshell
..eller skaffa en trekant..
 Soul Survivor
För mig är det obegripligt hur Truffaut bara tre år efter De 400 Slagen kunde göra en så oengagerande såpa.
 Maltisimo
Måste nog höja. Medan jag såg den tyckte jag så där. Men den kommer hela tiden tillbaka i huvudet och för varje gång blir den vackrare.
 sunvalley
Jag tänkte först skriva "vacker men tragisk". Sen insåg jag att det är mer korrekt att skriva "vacker och därför tragisk". Alltså: Vacker och därför tragisk.
 Kamrat
Vill så gärna ge den en femma :(
 Ima_Tree
Så är brudar! Bara kommer och pajar det mellan ens polare. Fy fan va tarvligt!
 lerestedutemps
Pajar mellan polare? Du måste totalt ha gått miste om vad filmen vill berätta! Jag finner en djup mening i de tre vännernas, och älskarnas, relationer. Filmen visar en alldeles unik relation mellan de tre, en helt unik!
 Nemi-san
Jag tycker inte alls om karaktären Catherine i filmen, och jag förstår verkligen inte varför de två männens liv kretsar så mycket kring henne? Jag ser inte någon speciell relation mellan de tre huvudkaraktärerna, utan bara konsekvenserna av en labil och egoistisk kvinnas nycker. Början av filmen är dock bra, och det var intressant att se hur mycket och fort tiderna förändrades tiden efter förra sekelskiftet (se bara på kvinnornas kläder).
 Mini
bästa slutet i världshistorien. räddade hela filmen.
 AndreaFurberg
gillaren inte alls lika bra nu när jag såg om den. hade nog förstorat den i huvudet och blev följaktligen besviken. kan ha varit den pyttelilla tv-skärmen även.
 MartinCarlsson
Typiskt tjejer.
 larox
en fin liten film som i första hand handlar om vänskap och i andra hand om kärlek. En bra och lite annorlunda film, lite annorlunda vinkling - framför allt vad gäller kärleken, beroende av vänskapen....
 HerrNenne
Man blir inte berörd. Sedvanligt franskt dravel, även om det ibland har sina poänger.
 Karina
Hm,väldigt kluven inför vilket betyg jag ska sätta, så det får bli en trea. Underhållande och väldigt intressant ibland men samtidigt blev det lite långtråkigt, händelselöst lixom.
 inunder
tycker egentligen bara om när jeanne sjunger le tourbillon
 kronap
Ointressant film med högtravande dialog, inget som imponerar.
 slitenskiten
Fransoser hamnar mer än gärna i triangeldramer. Det är rätt åt alla karaktärer i denna rullen.
 elzplz
Så himla överskattad. Ville mest att den skulle ta slut.
 Tonkansson
Bra film, men kommer inte riktigt upp i samma nivå som de andra filmerna jag har sett från Franska nya vågen. Stark trea!
 Amine
Jag tyckte faktiskt att den var förvånandsvärt bra. Perfekt film för en kopp te i sängen!
 ChristofferWik
Hon måste ju varit manodepressiv. Helt okej film men alldeles för långa. Många bitar som skulle kunnat skippas och en del oväntade vändningar som bara var förvirrande och konstiga.
 mylar
Början är väldigt hoppig och dåligt klippt, men orkar man ta sig igenom den växer filmen och ter sig mer meningsfull. Känslospelet är insiktsfullt och välspelat och jag kan känna deras frustration och förvirring. Den romanlika berättarstilen passar filmen utmärkt och det känns nästan som att läsa en bra bok.
 #54
Det här gillar jag verkligen.
 Cftbl
Vilket jobbigt fruntimmer. Pratar fransmän på det här sättet? Och vad lik den är Varats Olidliga Lätthet. Bra film, särskilt andra hälften.
 larox
En av mina favoriter bland franska filmpärlor. Om vänskap finns på riktigt helt kravlös vänskap som gränsar till kärlek mellan människor - är min upplevelse av denna fantastiska franska filmpärla.
 ses11
Kärlek!
 wernblom88
mästerverk i 2/3
 cred2winona
slutet är oerhört dumt, annars en bra film.
 hampushoney
Franska Nya Vågen är fylld med pseudo-intellektuellt trams, vilket Godard för det mesta står för, men Truffaut verkar tyvärr inte vara mycket bättre. De 400 Slagen är ett mästerverk, punkt slut. Det här är nonsens. Vad hände? Hur som helst, inte en etta/tvåa p.g.a. intressanta tekniker som man generellt hittar i FNV:s filmer. Jeanne Moreau är också intressant.
 ilBrutto
Trist
 Kebaa
Jag kan helt enkelt inte tycka om filmer där jag inte sympatiserar alls med någon av karaktärerna i filmen. Denna är en sådan. Gillar ingen av huvudpersonerna, därför bryr jag mig inte om vad som händer dem, därför gillar jag inte filmen.
 anna_pannan
slutet förstörde en del, typ mitten är helt fantastiskt bra. ojämn, fin, störig.
 Kissemiss
Lite intressant i början av mitten, lite mysig sådär. Resten kunde jag inte brytt mig mindre om. Karaktärer jag inte bryr mig om, "blaah-ig" handling och dumma karaktärer helt enkelt
 Jexxie
Började bra men sen blev det mest jobbigt tyvärr
 Hypostas
I början var jag extremt ointresserad och uttråkad av filmen och de pladdrande fransoserna, men efter kriget så blir det bättre och betyget landar tillslut på en svag trea.
 ryderup
Det här är bara bilder för mig. Och idén om en historia som aldrig når mig.
 AlbinWesley
Subtilt, snyggt. Hemskt välskrivet och jag är svag för Oskar Werner. Jag ser inte riktigt mästerverket som det talas om, behöver nog ses om för det. Men jag kan ändå inte riktigt förmå att sätta trea, så svag fyra.
 Ful_fisk
Fascinerande historia berättad i halsbrytande tempo och utan dramatik men massor av visuella spektakel. Truffauts odödliga klassiker är fortfarande en häpnadsväckande och fängslande berättelse om vänskap i detta starka triangeldrama. Hade dock hoppats att omtitten skulle höja betyget, vilket den inte gjorde. Fortfarande inte toppbetyg. Och... Catherine är en riktig bitch, egentligen.
 Korben_Dallas
Såhär efter rullens slut är jag fortfarande osäker på vem som hette Juels och vem som hette Jim. Jag hajar ju att titlen låter mer nice på de viset men de förrvirrar ju hela storyn. Kanske kunde hettat Frank et Jim, aja. Grym redigering och grym filmning som följde känslorna perfekt. Avskydde dock filmningen inne i bilen när hon växlade (har aldrig gillat sånt)
 Sture Stenhög
Jag såg den här filmen för ca 10 år sen och hatade den mer än livet självt, men jag antar att jag har blivit lite mer pretto sen dess, för när jag nu såg om den så gillade jag den betydligt mer. Jag vill påstå att filmen är så där pretentiöst fransk på ett sätt som känns tilltalande, då menar jag inte på ett statusmässigt plan, jag menar att den är lite urtypen av en pretentiös fransk film, och det finns nåt trivsamt med det. Jag gillar ju att lyssna på två poeter som diskuterar kultur och existentiella frågor, jag gillar ju att se en frisinnad fransyska som hoppar i Seine utan nån som helst anledning, och jag gillar ju att få följa den här minst sagt udda kärlekstriangeln rullas upp. Jag gillar också överhuvudtaget filmer med mycket dialog. Det är dessutom nånting fritt över hela den här filmen, som om det inte fanns nån väg som den rent teoretiskt inte skulle kunna ta. Men det saknas ändå nånting, och jag har inte funderat så mycket på filmen i efterhand som jag hade velat göra för att ett högre betyg skulle kunna bli aktuellt. Men trean är stabil, och jag får nog kanske ta och se om lite fler av Truffauts filmer, hans betygssnitt skulle nog må bra av det
 bad_droidboy
Snyggt kameraarbete
 Taandborste
I början gick berättandet nästan för fort, sedan nästan för långsamt. Annars en välgjord film med fina tagningar.
 Dele
Ganska hetsigt berättad (speciellt första halvtimmen) pretentiös och inkonsekvent historia med märkliga dialoger och synsätt. Ärligt talat så tycker jag den var tråkig och ganska intetsägande.
Jag är ändå lite förtjust i berättarstilen här, och allmänt i franska nya vågen. Men, jag är inte alls förtjust i innehållet. Tråkig handling, ointressanta och osympatiska karaktärer, relationer som inte engagerar för fem öre osv. Ett par stunder jag verkligen gillade räddar filmen ifrån en etta. Men det är en svag tvåa. Tråkigt filosoferande och perspektiv på livet jag inte uppskattar är det också.
 hsimpson
Nyskapande förvisso, men det behöver ju inte vara något bra i sig. Den här filmen var bedrövlig.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)
Våga älska (info) 20:50 20/8 (2)
Sextuplets (info) 20:45 20/8 (1)