heeeello
Tyckte om den väldigt mycket men ändå inte riktigt en 5a
 NtoNW
Vansinnigt bra fängelse/flykt-film, som dessutom är taget från verkligheten. Här gör Steve McQueen sin absolut bästa skådespelarprestation. Känns konstigt bara att alla fransmännen pratar engelska med Hondurianerna pratar spanska - hmmm!
 kakbakarn
Dustin Hoffman och Steve Mcqueen gör ju imponerande insatser i alla fall.
 sunvalley
Alltså, när det gäller fängelsefilmer med Steve McQueen så föredrar jag The Great Escape. Jag förstod heller aldrig varför han inte stannade hos tjejen.
 Hulk Hogan
Jag tycker duon McQueen och Hoffman är riktigt bra. Ett äventyr man följer på helspänn. Intressant och väldigt bra berättad story. Den är smutsig, skitig och underbar!
 LauenKauen
Bra och intressant inledning samt avrundning, men det är alldeles för många scener som är föga intressanta och engagerande. Hoffman o McQueen gör onekligen fantastiskt ifrån sig, men lyckas inte höja betyget över en 3a.
 ellaine
Jag hade förväntat mig lite mer, att den skulle beröra mer, ha mer spänning. Dustin Hoffman är iaf bra.
 johan93
Absolut sevärd film. Mycket bra skådespel av McQueen och Hoffman. Bland det bästa jag nånsin sett!
 chris_lambert_
Scenerna med McQueen i isoleringen är fantastiska. Sevärd som fan!
 MinotaurKing
brafilm.
 krillemaster
Oerhört välgjord film med 2 fantastiska skådespelare, man kan inte annat än älska denna film.
 running_b
Fullständigt makalös. Stämningen är på topp och skådespeleriet får mig att fastna bara någon minut in i filmen. Det är vackert och det är kusligt. Filmer som den här görs helt enkelt inte längre.
 Finnfan
Tvungen att höja den här till högsta betyg, ett absolut mästerverk!
 dudson
Fängslande film som är helt fantastisk och gripande...
 Kulturgam
Sjukt, sjukt överskattad
 shahriarnorouz
Det som verkligen höjer den här filmen är Dustin och McQueen. Vilket skådespeleri, vilket mästerverk. Kan inte förstå varför den här inte fått mer uppmärksamhet.
 Canaletes
Alltså herregud va överskattad film. Vad hände i filmen som va så bra? Den var seg, det hände typ inget intressant, ingen drag i filmen, för många långa tysta scener, konstiga karaktärer etc... Blev fan nästan illamående av filmen av allt som hände första timmen, inga sköna scener på hur man behandlades. Jag var lite trött när jag såg filmen men tror inte det påverkade betyget. 2.3/10
 Anonym_user_1
En smula lång, men stark och välberättad historia.
 AddeColciago
Storslagen film med många minnesvärda ögonblick. Även en McQueen i absolut högform med en prestation lika oförglömlig som enastående.
 booby
Förbaskat bra film. Hög nivå på skådespel, miljö och påtaglig stämning.
 johannorlund
Epic! Men inte sådär superintressant att man vill se den om och om igen.
 Herr Fågelsaft
Skön äventyrsfilm där allt inte går på räls. Scenerna från fängelserna är bäst medan den längre flyktsekvensen har sina brister. Tex när de kämpar mot vågorna för att inte förlisa och man lätt ser att det är filmat några meter från stranden. Annars är det hög kvalitet på det mesta och en film i min smak.
 Kreepy
Något för lång för att fånga intresset hela vägen och som vanligt så stör jag mig på att flertalet pratar engelska även om det handlar om en fransk koloni. Men Steve McQueen är alltid guld.
 Podpolkovnik
Mysig matinéunderhållning som har en ganska jämn stämningspuls. Bitvis spännande, bitvis intressant. Lite stelbent i regin emellanåt dock.
 ryderup
Stabilt, välgjort och tillräckligt medryckande. Dustin Hoffman ser ut som en Disney-karaktär och Steve McQueen vågar låta fula ner sig. Men det är nog ingen film jag kommer känna ett behov av att se igen, och alla dessa bryta-sig-ur-fängelse filmer är väl egentligen inget som faller mig i smaken.
 Valarn
Svag fyra. Gillade inte alls den "lyckade rymningen". Kändes mer som en dröm från isoleringscellen. I övrigt fantastisk, trots att fransmännen pratar engelska, som jag brukar ha så svårt för.
 ilgoga
Fin film, men med för många konstigheter för att bli någon fullträff.
 ClintanTheKing
Ännu en riktigt bra rymningsfilm med Steve McQueen! Både han och Dustin Hoffman är otroligt bra i denna. Och man ska aldrig klaga på att en sån här film är för lång. De ska vara långa.
 #54
Både McQueen och Hoffman briljerar.
 Berniey
Överskattad film där dock Mcqueen o Hoffman gör minnesvärda insatser i en alldeles för seg o tjatig film där första halvan är bra för att sedan bli tråkigt.
 bryngel
Jag har aldrig förstått varför folk bryr sig om att skådespelarna pratar engelska...det är ju en amerikansk film, ska bara tyskar få spela tyskar blir det ju rätt så andefattigt ganska omgående. Nåja, detta är en stark film som håller lika bra idag som då den kom. Välspelat och vacker.
 Taandborste
Många scener känns onödigt långa, men annars en bra film med lysande skådespel.
 Petterror
Bra filmatisering utifrån boken, speciellt första halvan.
 Björkman
Mycket bra ungefär första 3/5, men tappar sedan och blir alldeles för ostrukturerad och ointressant. Besvikelse efter den fina uppbyggnaden. Ger den ändå en trea för den sevärda första delen och Steve McQueen och Dustin Hoffman i riktigt bra form.
 LTT86
Okej, dom sakerna jag gillar i filmen. Dom byggde upp filmen perfekt, man bli så ivrig av att se ön som en fängelse. En öppet fängelse på en ön fångades verkligen min intressent. Men dom saker som verkligen få mig att bli ointressant är att det till slut bli tjatig att höra dom prata om att fly från fängelse igenom hela filmen istället för att skapa intressanta karaktärer. De är en annan sak som fick mig att bli ointressant efter halva filmen. Dustin Hoffman och Steve McQueen är bra skådisar och jag kan se att dom är fantastiska skådespelare här. Men deras karaktär är så svaga och vet så lite av dem att jag bry mig inte om dom så mycket, skapa karaktär istället för att prata om hur ni ska rymma! Dom gjorde det i slutet i filmen, men vid den tiden var det för sent och jag brydde mig inte om längre. Så sorglig nog, en tre för en film som jag verkligen ville älska.
En bra äventyrs/fängelsefilm. Om man vill se något annat än det som Hollywood spottar ur sig nu för tiden, och vill se en klassiker så ska man se den här. Välberättad och vacker film om en mans kamp för att kunna leva i frihet istället för att dö på Djävulsön. Steve McQueen och Dustin Hoffman är väldigt bra i sina respektiva roller. 4-
 Vigggo
Bra film men rekommenderar boken istället. Många vitala scener uteblir och är inte säker om McQueen är rätt man för rollen. Men fortfarande en otrolig historia.
 Philips
Har äntligen sett denna klassiker!
 Sarakin76
Steve McQueen gjør rollen så bra! +4.
 Goblim
Spännande, men lite osannolik.
Väldigt bra film med väldigt bra skådespelare. McQueen och Hoffman gör väldigt bra ifrån sig.
 Mat1az
Intressant att se McQueen som något annat än en stenhård tuffing i en snabb bil. Och han gör rollen otroligt bra. Likaså Hoffman. Gillar fängelsefilmer och den här är inget undantag.
 RustyFilm
En lysande roman som bygger på en sann berättelse har här blivit en hyfsat bra film. Tyvärr gör McQueen rollen som Papillon, det funkar inte alls. Däremot gör Dustin Hoffman en bra insats i den andra huvudrollen som förfalskaren Louis Dega. Spännande, detaljrikt och vackert är det men regin gör att det hela känns lite plottrigt.
 Memmem
Spännande drama om fängelserymningar! Henri Charrière, kallad Papillon, hade stor framgång med sina båda spännande böcker om fängelsetiden i Franska Guayana och rymningsförsök därifrån. Dock var handlingen bara delvis självupplevd och mycket fyllde han på från andra källor. Bland annat var han aldrig internerad på någon av de tre kustnära fängelseöarna, utan på fastlandet, men det hindrar inte att det är en spännande berättelse. Steve McQueen spelar rollen som Papillon bra och trovärdigt, men visar inte så många känslonyanser, utan är rätt tuff och beklagar sig inte. Dustin Hoffman spelar hans gode vän och gör det också bra, med fler nyanser och lite vekare. Övriga skådespelarinsatser är goda. Bilderna är från olika fängelser, småstäder, djungeln, indianbyar och storslagen kust. Musiken följer handlingen väl. Betyg: 3½+
 Dream
Helt okej, dock så levde den inte direkt upp till dem stora förväntningarna med tanke på hyllningarna den fått! När den kom ut 1973 så var den antagligen det häftigaste man kunde se just då ifall man bortser från James Bond, men idag är det en bra film men inte så mycket mer! Segt kamera arbete så att det mesta går i "slowmotion" som det brukade göra på 70 - talet, visst det funkar fast då ska det vara riktigt spännande för att hålla intresset uppe, det gör tyvärr inte denna enkel spåriga fängelse rulle. Betyg 3 / 5.
 bubblo
Jag behåller 4:an för gamla tiders skull - men vissa delar av detta har åldrats dåligt! Spetälska-sminkningen! Den extremt exotifierande episoden i idylliseras infödingsby med hawaii-soundtrack! Ja mycket som jag som barn upplevde som rått och spännande känns numer Kalle anka-pocket. Men färgerna och berättarglädjen, det klassiska pojkäventyret.. häröigt
Bra
 Solidus
PAPILLION är för mig den ultimata fängelsefilmen. McQueen och Hoffman lyser i respektive roll och filmen bjuder på både hopp, men också grymhet. Regissören Franklin J Schaffner är en man som har fångat mitt intresse. Hans korta CV består av klassiker om APORNAS PLANET och likt regissörer som David Lean, är han som bäst när det kommer till det episka formatet. PAPILLION är en storslagen historia och varje bildruta fångar djungelns skönhet och grymhet på samma gång. På senare tid uppskattar jag mer och mer filmer som använder sig av verkligheten dvs istället för skapa djungel via datorn, så är man i en riktig djungel och filmar. Det ger mer liv och känsla i en film och jag tror att att det är en av anledningarna till att jag inte kan släppa PAPILLION i mitt medvetande. Det är en fantastisk film. En magnifik pärla.
 andybrando
Spännande verklighetsbaserad äventyrshistoria, men alltför lång och brutalt realistisk för att vara helt lyckad.
 haajen
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är på tok för lång och mot slutet tappar en intresset en smula. I övrigt är detta rasande välgjort, skitigt och realistiskt med bra spel av alla inblandade.
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)