paninaro
Avd. överskattad sextiotalsnostalgi? Jag ser i alla fall inte storheten. Ingen kan förneka att de klassiska S&G-låtarna är bra, men när de drar igång Sound of Silence för sextioelfte gången så har det väl gått lite inflation i den låten? Ja, sextiotalskänslan finns förvisso där - fint färgrikt foto och så - men filmmässigt är det alldeles för spretigt för att fungerera. Hoffmans karaktär är dessutom rätt jobbig och jag förstår aldrig riktigt varför han beter sig som han gör. Kontentan är således att jag aldrig riktigt bryr mig om vad som händer.
 gurra-91
Även om det är en "klassiker" så är den inte så jätte bra faktiskt.
 NEJDÅ
ÄLSKAR
 johansk8
Sprudlande, intellektuell, vacker, hård, optimistisk, musikalisk... och bara helt enkelt alldeles, alldeles underbar.
 vladi
Ögongodis! Och den är så underhållande och dramatisk! Räcker för mig!
 markr
PENISSKUGGA! Genomtänkt eller ren slump? Det första.
 the_tribe
Musiken underbar
 tobbe_engdahl
En ung, menlös kille (D.Hoffmaestro, 30, spelar 20(!)) blir våldtagen av en äldre kvinna (A.Bancroft, 36, spelar..äldre..?) mentalt, fysiskt, socialt. Han bryr sig inte, han är ju sååå förvirrad...Blir tvingad att dejta dottern till den hemska kvinnan..han vill inte, men gör't ändå..blir kär på 5 sekunder och när händer det? När hon börjar gråta i tuttbaren, när han kysser henne för att hon ska hålla käften, eller när dom äter snabbmat i bilen? För det är väl det som är dejten?..är dom ute på fler dejter? Tror inte det, han ska väl hämta henne dagen efter? Blir inget med det..Mrs Robinson sätter stopp för't, Elaine skiter i lillmuppen o drar tillbaka till skolan, där hon ska gifta sig med en stropp. Ben drar dit och tjatar nästan tillbaka henne (var hon någonsin hans att tjata tillbaka??), men hon ska gifta sig med stroppen ändå. En jävla massa ursäkter för att komma till ett slut som känns så jävla bajsnödigt att jag spyr rakt ut! Jag tar på allvar emot kritik eller förklaringar på saker jag missat som gör att jag känner så här..jag gillar bra film, men det här var inte en bra film. 2an är för musiken och en handfull schyssta scener.
 johan93
Helt fantastisk film! en riktig klassiker
 ulpe01
En bra rulle med ett ännu bättre soundtrack. En riktigt bra klassiker som håller än idag.
 Jonas77
Den här måste man se, och höra, inte minst för musikens skull. Lite småkonstig kanske men beskriver hans adolescens väldigt väl.
 Nattsilver
Höll mig intresserad till slutet. Dock undrar jag, funkade det verkligen sådär på 60-talet? Killen är ju dum i huvudet! Hur kan hon falla för honom till slut?
 lancell
Denna film är ju lika urusel och tråkig som dagens dåliga romantiska komedier. Den är även orealistisk och jobbig att kolla på.
 beyonder
Insåg inte förrens nu hur fruktansvärt rolig denna film är. Mycket snyggt foto plus ett fantastiskt soundtrack. Det var när jag såg den här filmen för första gången som en 13-åring som jag upptäckte Simon and Garfunkel. Manuset kan tyvärr bli lite väl klupmigt och plötsligt, speciellt den sista delen av filmen, men det blir fortfarande en fyra!
 hulqen
Måste säga att handlingen är lite hoppig och ojämn. Och Hoffmans karaktär får aldrig tillräckligt djup för att bli trovärdig. Dock undrade jag hur det skulle sluta (men blev lite besviken). Däremot lite intressanta kameravinklar och -åkningar, som säkert var avant garde när filmen kom, men nu känns lite cheesy. Bra musik som sagt, men det känns inte riktigt som att den passar till filmens stämningslägen, eller så är det jag som missuppfattar. Pendlade mellan svag fyra och stark trea, men det fick bli trean.
 johannorlund
Hoffman är sjukt rolig i den här, nästan lite Rain Man-aktigt trög! Story-mässigt händer inget som får mig att höja ögonbrynen, men den får en trea för fint skådespel och bra stämning.
 Jämte
Äntligen ser man då denna omtalade klassiker. Den berömda repliken sägs förvånansvärt ganska tidigt in i filmen. För att vara 45 år gammal så duger den bra. Blev faktiskt ganska taggad mot slutet. En stark trea.
 kimpah
Hade inga förväntningar innan men gillade den allt mer och mer och där mot slutet var den alldeles fantastisk och jag skrattade massor. Övertygande skådespeleri, exellent foto och härligt soundtrack - även om samma låt kördes lite väl många gånger. Ologisk må vara, men ändå väldigt sevärd och härligt sextiotalig. Se den!
 booby
Bra flow tillsammans med skönt skådespel och mysig musik. Jag satt som på nålar och kan säkerligen höja betyget vid en andra titt.
 AlbinWesley
Jag visste ju förstås att jag skulle gilla den, men inte riktigt hur pass mycket. Allt faller mig helt i smaken och jag bara myser genom hela filmen. Fantastisk musikläggning också, förstås. Ja jävlar, direkt upp i toppen med denna.
 AlbinWesley
För att förresten inte tala om Dustin Hoffman som gör en helt utmärkt insats. Strålande!
 palled
Begriper inte hur en enda karaktär i den här filmen tänker, vilket gör den tämligen ointressant.
 Taandborste
Fantastiskt vackert gjort tillsammans med musiken, gillar starkt!
 Metheuz
Bra film med en alldeles förträfflig Dustin Hoffman men den person som valde musiken verkar lite senil. Visst är Simon and Garfunkel bra men att spela Sound of silence två gånger totalt och Scarborough Fair fyra gånger på cirka tio minuter känns lite överdrivet. Sen tycker jag tobbe_engdahl sammanfattade storyn rätt bra. Hela kärlekshistorien med dottern är något enormt framstressad.
Omöjlig att ogilla. Enormt välskriven, bra skådespel (i synnerhet av Bancroft) och ett trevligt (och klassiskt) soundtrack. Men någonstans brister det. Jag kan inte riktigt säga var. Men bra är det. (9-/15)
 hestret
Den här filmen har de flesta ingredienserna för en riktigt bra film. Man har fina skådespelarinsatser från både Bancroft och Hoffman, man har en stabilt och konstant underhållande manus och narrativ, gedigen regi, passande foto och riktigt bra originalmusik från S&G. Håller inte riktigt med om de kommentarer som säger att delar av filmen känns stressad. Själv tycker jag att tempot är välavvägt och att det finns en klar känsla av kontinuitet från scen till scen genom filmen. Man lyckas också med sin tematik och fångar känslan av ambivalens, obekvämlighet och samtidigt övermåttet förknippade den unge vuxnes åldrande. Slutet är också bra. Där filmen brister är i sin klippning i min mening och att man inte riktigt vet av vad man ska göra med musiken i alla lägen. Vissa av bikaraktärerna är också lite svartvita och slösas bort. Det här ligger mellan en stark och medelstark fyra, men det lutar lite åt det senare.
 Berniey
Helt klart så är det en sevärd film med en intressant berättelse med snyggt foto och bra skådespelare, men visst känns den en aning daterad då jag fann den betydligt bättre för ett antal år sedan.
 Rubenito
Världens bästa film.
 ClintanTheKing
En mycket bra dramakomedi med utmärkt Hoffman som svettig, nervös student och Anne Bancroft som förförande morsa.
 Bellls
Ganska banal kärleksskildring? Med en (för) liten tvist. Tur att soundtracket är så bra, och modet så snyggt vid den här tiden.
 Ful_fisk
Genre-ordet "komedi" används ofta för denna egendomliga film som jag snarare skulle kalla en mästerlig skildring av en hopplös strävan efter en mening med livet. Men visst är den väldigt rolig stundtals. Dock otroligt tragisk på många sätt med. Mike Nichols har här skapat en av filmhistoriens stora superklassiker, och den liknar inte mycket annat som kommit ur Hollywood. En banbrytande film med genomgående uppfinningsrikt bildspråk och grymt skådespeleri. Anne Bancroft och Katherine Ross är lysande, men det är givetvis Dustin Hoffman som stjäl showen. En vidunderlig generationsskildring man kan se många gånger. Storartad.
 arruba
Vi har alla någon gång träffat den där oetmotståndliga milfen. Graduates styrkor ligger framför allt i moralkakor och Simon och Garfunkels magiska musik. Jag sitter bara och njuter och älskar vad jag ser.
 Godzillasaurus
Väntade mig bara drama och tragik; inte att den skulle vara så rolig dessutom!
 Grillo
Känns som urtypen till den romantiska komedin som vi känner den idag. Antagligen tjänar den på att ses ett par gånger men det första intrycket är gott. Musiken är ju klassisk och filmen känns något vågad för sin ålder. Jag visste faktiskt inte riktigt vad den skulle handla om innan jag såg den och blev positivt överraskad. Antagligen är det dock den typen av film som inte direkt åldrats dåligt, för filmen i sig är fortfarande bra, men som har startat så många klichéer att den i dagsläget känns rätt kliché... Dessutom är väl värderingarna i filmen lite väl uråldriga här och där. Kul scen med korset dock :) Stark trea.
Dustin Hoffman är lysande i den här rollen, en otroligt begåvad skådespelare. Simon and Garfunkel har gjort den fantastiska filmmusiken som passar väl in i filmen. Filmen känns lite dyster men är klart sevärd! 3+
 indygrinder
Snygga kläder (1967), en trve MILF som förför en förvirrad student, fantastisk musik, fint foto och charmigt, halvtaffligt skådespeleri. Scenen med korset får tio poäng. Gamla filmer är bättre.
 Qhunden
Det tog ett tag men nu har jag sett den. Utan nostalgisk anknytning och med glasögon från 2015 är The Graduate en märklig film med fullständigt orimlig handling. Jag förundras över filmens storhet och redan från början har jag svårt att förbise att Hoffman ser alldeles för gammal ut för sin roll. Om inte annat förstärker det känslan av att hans karaktär snarare skulle vara psykopat eller förståndshandikappad än den tafatta och förvirrade student han faktiskt gestaltar. Det vore en mer rimlig förklaring till det fullständigt bisarra händelseförlopp som utspelar sig. Att filmen på något sätt skulle skildra ett trovärdigt kärleksdrama är helt befängt, men å andra sidan saknar jag nog korrekt referensramar för att uppskatta denna typ av film.
 ryderup
Dustin Hoffman levererar en underbar mix av sin egen Rain Man-karaktär och Michael Cera. Filmen har en hel del både snygga och fint skrivna/spelade scener, men en del komik faller platt och mot slutet börjar filmen tappa sin trovärdighet.
 Jompalompier
Jäkla bra film tills sista akten då det känns som att mycket ballar ur. Lite frågvis angående hur snabbt det går att ändra sin åsikt och bli störtkär i någon etc.
 mylar
Komisk både i scener som är tänkta att vara komiska, men även i de flesta andra. Det är inte en fantastisk dramafilm, utan en lättsam komedi som stiger över medelmåttorna. Väldigt överskattad. Soundtracket är förvisso bra, men passar osedvanligt dåligt in i scenerna. Det känns som att lyssna på en skiva samtidigt som man ser en film med avstängt ljud.
 garpa
Denna överraskade mig efter den något sega inledningen. Mycket sevärd.
 Scrapop
Ganska klockren filmen även om historien är lite väl otrolig. Soundtracket är ju också av toppklass men det är här man märker att filmen har några år på nacken. Med det menar jag att man inte riktigt vet hur man ska använda sig av musiken utan återanvänder vissa slingor lite här och var vilket gör att musiken blir lite tjatig och tillrättalagd. Skådespelarinsatserna är för övrigt brillianta och det var kul att se var Waynes Word fått en del av sina referenser ifrån. Alltid roligt när man överraskas av sådant och känner igen sig :-)
 Sarakin76
Bare musikken motiverer til en +4.
Kultklassiker! Tokrolig film där Dustin Hoffman gör en av sina bästa filmer och musiken är väldigt bra!
 RustyFilm
Här kan man tala om stegrande handling. Det blir bara bättre och bättre för varje minut för att sen avslutas med en helt fantastisk slutscen. Såg den här för ca 48 år sen, detta var ett kul återseende. Var det här Dustin Hoffmans debut, tror det. Suveränt skådespeleri. Bra foto. En klassisk komedi.
Bra
Underbar bra film...
 svantehak
Hello darkness my old friend
 karlmats
Det här var då en överskattad klassiker som tiden inte har varit snäll mot. Dustin Hoffman spelar inget vidare och även om jag gillar början så förfaller det ganska snabbt och man inser mer och mer att han egentligen bara är ett rövhål helt utan konsekvenstänk. Är meningen att man ska hålla på honom? Dottern är ju inget att ha hon heller men kan ju undra hur den här besattheten av henne började. Samtidigt är det väl lite av ett tidsdokument och vissa scener är ju roliga, men på det stora hela blir det mer frustration än underhållning av detta. Kul att det egentligen bara skiljde sex år mellan Hoffman och Mrs. Robinson i verkligheten, Hollywoods drömfabrik levererar än en gång. Det blir en stark 2a.
 Lotso
I sin helhet är The Graduate en helt fantastisk film som jag absolut älskade. Där är mycket man kan känns igen sig och relatera till, även om man inte har en affär med en äldre kvinna. Så är det situationen vår huvudperson befinner oss i som man kan känna igen sig i. Den djupa och tyngre aspekten förstärker filmen något oerhört och ger filmen den kännedom den idag har fått. Skådespelet är trovärdigt och regin av Mike Nichols är underbart, framför allt kameraarbetet. Musiken av Simon & Garfunkel är idag klassiker, att inte en enda av låtarna var nominerad för bästa låt är häpnadsväckande. “The Sound of Silence” är ett mästerverk, likt denna filmen!
« Föregående   |   1 ... 6 7 8
Senaste kommentarer
Amanda Knox (info) 12:17 23/9 (12)
Slumber (info) 11:57 23/9 (3)
7, Hyden Park: la casa maledetta (info) 11:07 23/9 (3)
Inglourious Basterds (info) 11:03 23/9 (1086)
Zootropolis (info) 10:35 23/9 (103)
Den onda dockan 3 (info) 10:10 23/9 (63)
Borgman (info) 10:08 23/9 (34)
Ur marionetternas liv (info) 10:06 23/9 (31)
The Trip to Spain (info) 09:56 23/9 (7)
Happy End (info) 09:49 23/9 (14)
Allt för min son (info) 08:26 23/9 (1)
Sicario 2: Soldado (info) 07:29 23/9 (12)
Guardians of the Galaxy (info) 05:03 23/9 (271)
Eighth Grade (info) 04:49 23/9 (2)
Thor: The Dark World (info) 02:48 23/9 (182)
De gyllene åren (info) 02:33 23/9 (3)
The Net (info) 02:25 23/9 (3)
Jingle Bell Rock (info) 02:24 23/9 (1)
War Games (info) 02:22 23/9 (9)
Good People (info) 01:37 23/9 (14)
The Void (info) 01:29 23/9 (26)
Den of Thieves (info) 01:07 23/9 (19)
Another Time (info) 00:31 23/9 (1)
Borkmanns punkt (info) 00:27 23/9 (77)
Benjamin Buttons otroliga liv (info) 23:53 22/9 (763)
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (info) 23:40 22/9 (72)
Papillon (info) 23:33 22/9 (1)
Iron Man 3  (info) 23:15 22/9 (243)
Searching (info) 22:56 22/9 (1)
Nappily Ever After (info) 22:55 22/9 (1)
Your Name (info) 22:46 22/9 (23)
Gifted (info) 22:44 22/9 (12)
Triumfens ögonblick (info) 22:33 22/9 (67)
Remember (info) 22:31 22/9 (19)
Själar till salu (info) 22:27 22/9 (2)
The First Purge (info) 22:17 22/9 (9)
Don't Say a Word (info) 22:08 22/9 (199)
Toy Story 2 (info) 21:57 22/9 (243)
Deadpool (info) 21:52 22/9 (173)
Den objudne gästen (info) 21:43 22/9 (4)
Taken 3 (info) 21:27 22/9 (99)
Den osynliga muren (info) 21:26 22/9 (4)
The Mummy (info) 21:10 22/9 (60)
Min vän Balthazar (info) 21:07 22/9 (87)
John Hron (info) 21:03 22/9 (6)
Slaughterhouse (info) 20:42 22/9 (5)
A Quiet Place (info) 20:37 22/9 (42)
Lego-filmen (info) 19:01 22/9 (140)
Once Upon a Time in Brooklyn (info) 17:55 22/9 (1)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 17:10 22/9 (13)