KillerPutte
(rek.4) Oj, kunde inte tänka mig att den handlade om jämlikhet, trodde snarare att temat var besatthet av kärlek eller något liknande. Hur som helst så är det en helt underbar film med som vanligt väldigt mycket känsla och klass. Man vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn, handlingen i Kieslowskis filmer känns så oviss, så spännande! En kul detalj är att både i denna samt i den blå filmen så kämpar en tapper pensionär med dåligt balanssinne med att försöka återvinna en glasflaska i en återvinngsglob. Bara det.
 silfo
Tyckte först det var en Volvo 740 och inte en Volvo 240. Men det är en vinröd Volvo 940GLE. Modelbeteckningen syns 1:05:04 in i filmen.
 JohanHelenius
silfo: borde den inte få en femma då?
 filmmalin
Roligt att de tre olika filmerna nuddar varandra, t.ex. när Juliette Binoche kommer in i rättssalen både i den blå och vita filmen, fast sett ur olika vinklar. I övrigt skildrar den vita filmen huvudpersonernas relation på ett alltför ytligt sätt, tycker jag. Det blir bara löjligt.
 kakbakarn
Den är ju klart sämre än den blå filmen - faktiskt inte lika bra på knappt någon punkt - men fortfarande klart bättre än de flesta filmerna jag sett. Humorn är lagom subtil och det finns flera minnesvärda karaktärer. Regin är förstås rejält bra. Trean är enormt stark... eller vänta... Delpy.. åh, vilken kvinna.. vi säger svag fyra istället.
 die_Kristina
Jag må ha lite udda filmsmak, men måste säga att jag tyckte den här var bättre än den blå filmen. Iofs inte lika tilltalande rent visuellt, men en bättre och mer intressant handling väger upp det.
 doddo92
nej, nej NEJ.
 Sture Stenhög
Något sämre än Den blå filmen, men fortfarande en hyfsat stark trea. Det börjar lite segt, men ungefär halvägs in så dras jag med rejält. Storyn är smart och fascinerande, och musiken är dessutom helt fantastisk. Precis som med Blå så tycker jag dock att det finns gott om intressanta aspekter som aldrig riktigt utvecklas så mycket som jag hade velat
 Zipper
Enorm besvikelse. Oengagerande, meningslös och trist.
Vilken skräll! Helt plötsligt tydliggörs brister och skavanker då Krystlowski förlitar sig på handling istället för på pretentiöst kameraarbete och konstnärligt hängande lösa trådar – och det är definitivt till filmens fördel. Den vita filmen är en relativt lättsam bagatell (den innehåller även flera övertydligheter och pekpinnar enligt hollywoodsk publikidiotförklararmodell) samtidigt som den utgör ett vasst och nödvändigt inlägg i genusdebatten (fast det var säkert inte ens meningen). På det hela taget en hyfsad film. (7-/15)
 Minik?
Vacker och konstig. Riktigt udda liten huvudkaraktär vars relation gentemot sin exfru man inte förstod mycket av. Men filmen var intressant och bildspråket mycket tilltalande.
 martin eden
Älskar denna film!! Tycker att den är snäppet bättre än trilogins första del "BLÅ". Precis som föregående del är detta snudd på en femma. Oerhört välspelad och finstämd. Favoritscenen är när Karol ska skjuta Mikolaj och första skottet är löst och med tårar i ögonen säger han att nästa skott är skarpt och fråga; "Vill du verkligen det här?" och Mikolaj skakar på huvudet. Mästerligt spelad scen!! Mycket, mycket, mycket bra!! Kan komma att höja!
 Diminuendo
Jag är nästan mållös. En helt fantastisk film. Intressant berättelse och vackert gjord med helt rätt musik. Betyget blir en mycket stark 4.
 Ola_Schubert
Japp, inte så konstnärlig som den blå, men denna vita engagerar betydligt mer! Så skön polsk humor och polsk företagsamhet :-) Dessutom skulle en sådan här film inte kunna göras i Sverige. Den skulle vara för politiskt inkorrekt med tanke på vår radikalfeministiska statsideologi. En stark fyra i betyg får det allt bli! Dessutom, coolt att de olika t filmerna triologin har beröringspunkter!
 ilBrutto
Ganska kul emellanåt men lyfter inte till några gudomliga höjder. Gillar slutet mycket
 RobinF
I slutet får jag känslan av att Kieslowski själv gråter
 3D Daniel
Bättre än den blå filmen. Kände att den hade lite mer framåtrörelse och man undrade hur det skulle gå för filmens huvudrollsinnehavare. Hur bra scenerna är variera.
 hsimpson
Fyra filmer, fyra betyg för herr Kieslowski. Visst är det hårt att sätta en etta, men men. Jag tyckte att den blå filmen var ganska svag, men den hade åtminstone bra skådespelare och en snygg konstnärlig touch, vilket jag saknar här. Skådespelarna är hyfsade förvisso, men jag bryr mig inte om hur det ska gå för dom. Sömnpiller.
 Tiptaka
underskattad film!
 Bomaniac
Betydligt bättre än den Blå-filmen. Gillar hur den utvecklar sig fram till slutet. Men inget mästerverk som helhet.
 madox
Underhållande och äkta, men inte så speciell.
 GrandMaster_E
Klarare än den blå filmen och mer underhållande då det slängs in en hel del ganska skön humor i allt elände.
 Ell
Den första filmen, Blå, i trilogin var ett estetiskt mästervärk, detsamma går tyvärr ej att säga om denna. Uppskattade vänskapsbanden som knyts mellan de två männen, den är enkel, vacker och komplicerad på en och samma gång. Filmens symbolik är dock alltför luddig och därav fattas filmen mig något. Dock är det både viktigt och intressant att jämlikhetens komplexitet tas upp. För vad är egentligen likvärdighet, hur mäts det och framförallt hur uppnås det? Svag fyra.
 annihilat0r
"Trzy kolory: Bialy" är ännu ett mästerverk av legenden Kieslowski. En tidlös film, som vanligt. Storyn är lika relevant idag som den kommer vara om 100 år. Tolka frihetsperspektiven Kieslowski framställer hur du vill. Oavsett vad du kommer fram till - så ger det dig något.. En magisk konst! "Det är nästan löjligt hur överlägset bäst i världen Kieslowski var." Jo.
 m0rten
Är väldigt svag för bra filmer med hämnd som tema!
 Valarn
I all sin enkelhet en väldigt fin och bra film. Min favorit av de tre. Snygga växlingar och ett intressant jämställdhetsperspektiv, även om det enligt min tolkning inte var särskilt komplext eller djupt.
 ellaine
 Esettlokko
Lättbegriplig och vacker, starkt, förlösande slut. Mmm.
 Nonoshe
Håller lika hög standard som den blå filmen!
 Astrojacob
Annorlunda vinklad med mer svart humor är ettan, den blå. Kan inte låta bli att bara älska den stackars Karol. Stark Fyra!
 booby
Inte den djupaste filmen i trilogin men ändå den jag gillar mest. Delpy är oerhört vacker och Zamachowski gör en strålande insats.
 AddeColciago
Helt annorlunda mot den första filmen, men på ett bra sätt. Underhållande!
 Conny J
En av de bättre Kieslowski...
 ryderup
Hade problem med att fånga mitt intresse. Någon sorts Roy Andersson molande med en sorglig huvudperson som... gör saker... Nä, jag vet inte riktigt...
 JimCarrey
Hahahahaaaa... för den vita skärmen vid orgasmen. Det här var en väldigt underhållande film men kanske inte min favorit i färgtrilogin ändå. Mycket kvinnohat och polskt västhat ges det utlopp för, känns som en ganska personlig historia. Kieslowski bjuder inte på en komplett bild av huvudkaraktärerna vilket gör att de känns lite motsägelsefulla. Det blir alltså svårt att förstå deras kärleksrelation men det är också det som är lite charmigt. Minns inte hur mycket detaljer det var i de andra färgfilmerna som hade med denna att göra för jag har sett de med såna mellanrum. En del grejer känns lite osannolika men rolig film ändå
 levelfive
inte dålig
 lumberdajack
Tyckte den var bra, lite svårt att sätta på fingret exakt vad, men den var vacker. Gillar att den känns vit!
 Noethe
trist
 AlbinWesley
Kul! Här händer det grejor, minsann. Jag faller hårt för huvudpersonen i den väldigt sympatiska inledningen. Sen händer allt man inte hade kunnat tro skulle hända, för ytterligare en absolut slutvändning i sista scenen. Det är väldigt vackert, det här, och förmodligen min favoritdel också för sitt höga underhållningsvärde.
 Salvation_Mind
Vacker och fängslande.
 saggesaliv
Efter att Karols fru fått deras skilsmässa igenom så lämnar han Paris och åker tillbaka till Warsawa, där han långsamt bygger upp en förmögenhet! Den vita filmen, andra delen i Kieslowskis färgtrilogi, är på många sätt annorlunda från den första delen - Den Blå filmen. Denna filmen behandlar och visar känslor på ett helt annat sätt. Glädje och en gnutta humor återfinns också här, till skillnad från den totalt glädjelösa blåa filmen. Jag gillade denna filmen, inte lika mycket som den blåa, men ändå väldigt mycket. Manuset och dialogerna är mycket välskrivna och skådespelet är på topp. Dock så saknar jag det mästerliga fotot som jag såg i föregångaren. Skådespelet är fantastiskt. Julie Deply, Zbigniew Zamachowski och Janusz Gajos gör briljanta rolltolkningar och utrycker känslor på ett helt fantastiskt sätt. Enligt mig så tappar den något lite på slutet, när allting ska till twistas, själva själen och stämningen som byggts upp i filmen försvinner lite i slutet. Dock så förväntade jag mig verkligen inte slutet och det är i detta fallet positivt, jag lämnas med tankarna fyllda efter filmen och får analysera filmen i mitt huvud, men utan svar.
 Raimo_1985
Mycket bra film, bättre än Den blå filmen, denna berörde mig. Oerhört bra skådespeleri. Gick och tänkte mycket på denna efteråt, det gjorde jag inte med Den blå filmen.
 ryderup
Såg denna senast i augusti 2012 tydligen. Tyckte nog mer om den nu. Det händer saker i den. Den är skum och hela hämndtemat är kittlande.
Hamnade framför denna film på TV under natten och tänkte: Varför inte. Jag hade sedan tidigare hört talas om Krzysztof Kieslowskis färgtrilogi men aldrig ens ansträngt mig det minsta för att se dem. Nu när jag sett denna del så kan jag säga att det är egentligen bara filmens sista 15 minuter som är riktigt engagerande och som samtidigt lyfter filmen som helhet. Att sitta igenom över 70 minuter innan dess, vilka inte var särskilt underhållande, var ingen fantastisk filmupplevelse. 2+
 lilebroer
De tre färgerna blir som helhet en helt okej filmupplevelse som alldeles för sällan visar prov på sitt på förhand med-ärvda rykte. Men det är rakt igenom tre oerhört välgjorda filmer, som med en lågmäld ton forskar kring tre olika livsöden. Som den uppdiktade kopplingen till Frankrike så känns även de teman som sammankopplar filmerna rätt frampressad, och finns där enbart som ett visuellt värde. Något som jag personligen värdesätter högt och njuter gott av trilogin igenom. Men när filmerna, och då pratar jag främst om de två första, inte engagera en till fullo så faller konceptet platt. Som tur är så är trilogins sista film långt mer gripande, och med dess något mörkare och surrealistiska ton så ger den även lite extra liv till de två föregående filmerna. Trots att Kieślowski's sista filmer kanske inte lämnade mig allt för överväldigad så har jag lik väl gått och funderat rätt mycket på dom även efteråt. Kanske har det med den enorma tragedi som nyligen utspelat sig i Frankrike, men att filmerna trots allt lämnar en med något att fundera över är är bra betyg. Men något mästerverk ser jag nog inte trilogin som, där i mitt tycke enbart den röda filmen sticker ut tillräckligt. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/11/trois-couleurs-bleu-blanc-rouge-three.html
 RustyFilm
En film berättelse om den polska frisören Karol och om hur besatt han är av sitt franska X. Marknadsförs som komedi. Och det är det väl men inte av den vanliga sorten. Här finns mycket tragik, förnedring och utanförskap.
 haajen
Betydligt enklare än Den blå filmen och även om det är en vass och cynisk satir över hur man tar sig fram i det nya Europa så tycker jag den blir lite seg, långrandig (trots att den egentligen inte är lång alls) och onödigt enkelspårig, framförallt i skildringen av Dominque. Som enskild film den svagaste i trilogin men i samklang med de andra två filmerna blir den bättre.
 jopjop
Bra skådisar, fint foto, intressanta miljöer etc, men inget utöver det vanliga. Lite seg.
 Dream
Komedi tills dem sista 20 minuterna och det är sista 20 som räddar från ett lågt betyg, då "Karol" till slut börjar med sin hämnd på sitt ex "Dominique" efter att innan tvingats få ordning på sitt liv och det ligger väl delvis en sanning i handlingen under hela filmen först från hans sida och sedan från hennes att (Vissa folk fattar inte vad dem har förrns det är borta!) då kommer sorgen samt saknaden vilket är budskapet med denna historia.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Snabba ryck (info) 17:32 19/7 (1)
Evolution (info) 15:08 19/7 (7)
How It Ends (info) 13:15 19/7 (6)
Drömmarnas horisont (info) 12:44 19/7 (118)
Clueless (info) 12:42 19/7 (288)
Huset vid 92:a gatan (info) 12:36 19/7 (4)
Gatan utan namn (info) 11:26 19/7 (9)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:51 19/7 (22)
The Lobster (info) 10:46 19/7 (86)
Today (info) 08:03 19/7 (1)
Det våras för arvingarna (info) 05:05 19/7 (10)
What Happened to Monday (info) 04:43 19/7 (18)
Split (info) 03:26 19/7 (64)
Transformers (info) 02:08 19/7 (1263)
I Do, I Do, I Do (info) 02:05 19/7 (1)
Dödsjakten (info) 02:05 19/7 (3)
Vargarnas rike (info) 01:55 19/7 (31)
AM1200 (info) 01:35 19/7 (3)
Big Stan (info) 01:32 19/7 (90)
Downrange (info) 01:07 19/7 (5)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 00:53 19/7 (1)
Ready Player One (info) 00:28 19/7 (44)
Fyra år till (info) 23:47 18/7 (74)
Morden i Midsomer - The Ghost of Causton Abbey (info) 23:22 18/7 (2)
Dr. Strange (info) 23:05 18/7 (4)
Värdshuset fritiden (info) 23:00 18/7 (11)
The Mercy (info) 23:00 18/7 (2)
En Manhattan-melodram (info) 21:16 18/7 (9)
Carrie Pilby (info) 20:52 18/7 (5)
Universal Soldier: Regeneration (info) 20:45 18/7 (83)
Idiotrepubliken (info) 20:28 18/7 (420)
Nalle Puhs äventyr (info) 20:26 18/7 (95)
The Zombinator (info) 19:52 18/7 (1)
Cavalcade (info) 19:24 18/7 (11)
Zombie Massacre 2: Reich of the Dead (info) 18:38 18/7 (1)
Granatäpplets färg (info) 17:31 18/7 (35)
När tyskarna kom tillbaka (info) 17:24 18/7 (1)
Smoke (info) 17:18 18/7 (9)
Brakfesten (info) 17:07 18/7 (99)
The Roommate (info) 16:31 18/7 (49)
Time to Kill (info) 15:11 18/7 (2)
Man Up (info) 15:04 18/7 (19)
Shaka Zulu (info) 14:59 18/7 (2)
Till min lillasyster (info) 13:55 18/7 (2)
Three Kings (info) 13:55 18/7 (241)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 11:53 18/7 (27)
Grupporträtt med dam (info) 10:34 18/7 (1)
Borg (info) 10:16 18/7 (44)
Ant-Man and the Wasp (info) 10:14 18/7 (9)
Molly's Game (info) 10:12 18/7 (17)