FRuckiN
En underbart vacker och välspelad film som jag älskar varje gång jag ser den
 carreyholic
trodde väl aldrig att jag skulle gilla en film om en kille som tror han är en fågel. Men det gjorde jaG:=)
 Fuzzy
Riktigt annorlunda och ovanligt hollywood-drama med ett slut som överraskade ordentligt. Bra rollprestationer: Cage är ung och oförstörd i sin roll som Al och Modine spelar med stor inlevelse. Vänskapen mellan de två huvudrollskaraktärerna är gripande i alla sina smått homoerotiska undertoner. Trots allt detta så kändes den ganska medel. Svag fyra.
 St_affan
Gillar skådespelat av både Cage och Modine. En film om otroligt stark vänskap där de båda accepterar och respekterar varandra till fullo trots deras olika personligheter och brister.
 Almighty Bob
Tyckte den var skitseg, men man måste kanske vara på rätt humör för att digga denna pippi-fanat dennes vän och deras bekymmer.
 Flirran
Suverän film baserad på suverän bok. Cage och Modine är jättebra.
 Quartz
mkt bra. längesen man såg nu
 Kurosawa
Ojämn film som räddas av två fascinerande rolltolkningar av Modine och Cage.
 Vippektor
En otroligt stark fyra. Matthew Modine är riktigt bra i den. Och Cage är som vanligt också kanon.
 JanneKnuda
Cage spelar över och har Alan Parker ens läst boken?
 balek
cage är bra! men boken är bättre.
 crawler
Modine och Cage är båda riktigt bra, men filmen är alldeles för lång och långsam.
 O´Reilly
bra film. en 3:a!
Stark film, som sakta men säkert växer och växer från första till sista minut. Tidernas bästa soundtrack?
 NEDERVETIL
Jag bara tycker om denna rulle... klart en annorlunda historia.. mycket sevärd...
 Razzel
Gör inte boken rättvisa
 MaxMackan
Yes Gordyal. Tidernas bästa soundtrack tillsammans med last temptation of christ och rabbit-proof fence. Gemensam nämnare? Den fantastiske Peter Gabriel så klart.
 KillerPutte
Slutet är gjutet!
 Spicoli
Udda film av Alan Parker som berör på ett eget sätt. Musiken måste nämnas igen, samt att Cage gör en av sina absolut bästa roller här (annars brukar jag tycka han är en rätt medioker skådis). 4/5
 jonbo
Bra film med utmärkta insatser av Modine och Cage (för en gångs skullI. Musiken är fängslande.
 Cftbl
Suverän film, på gränsen till en 5:a. Ja, riktigt bra på alla sätt och vis. Har aldrig vetat vem Matthew Modine var men nu ska jag nog kolla upp vad han har gjort.
 Snipler
Stark 3:a
 hendrixmusse
väldigt bra film, även fast boken självklart är bättre.
 chris_lambert_
Lite corny av och till men överlag en bra film om det mänskliga psyket och vänskap. Bra musik av Peter Gabriel och Nicolas Cage är ovanligt bra i en tidig roll.
 Martin_Sj
En av mina favoritfilmer.
 abercrombie
Bra, har dock lite svårt för mr. cage.
 Gialloblu
En av de bästa slutrepliker jag hört någonsin..
 ray
Snacka om ballt slut!
 Kiamal
Nja...
 Dele
Ett ok. drama.
 KAVRING
Boken är fantastisk, filmen bra.
 Film Guden
Emotionell berg & dalbana, men i grunden riktigt starkt drama. Nicolas Cage gör en av sina finaste prestationer som skådespelare.
 divaad
Hahaha, helt underbart!!
 Chriistian2
Gillade denna starkt och den var grymt underhållande och spännande att titta på. Sen så är det här utan tvekan en av Nicolas Cage bästa filmer och slutet höjde filmen till en stark 4a.
 ellaine
Tycker den blev lite småtjatig ibland men annars väldigt bra.
 Martin_Sj
Boken är bra, filmen är fantastisk.
 JohanHag
Rätt seg men bra film, Cage är så grym som han blir då och då när han känner för att göra en seriös roll..
 Noseman 2005
Den här har jag sett, men minns den inte riktigt... Får ta och göra ett nytt försök snart.
 tpb
En film med Cage som faktiskt agerar utan toupé och konstigt manér. Modine levererar.
 ziferN
Hyfsad, välspelad och underhållande men det är någon del i mig som inte gillar filmen helt, den känns platt. Storyn och skådespelarna fungerar men filmen saknar det där lilla extra. Slutet tyckte jag inte alls om, det kändes billigt av någon anledning. Godkänd.
 Halofreak92swe
Härlig film, starkt skådespel av Cage och Modine. Dock en aning långsam och seg, slutet gillar jag. Stark 3.
 Hypostas
Bitvis väldigt mysig och stämningsfull film, som egentligen inte handlar så mycket om Vietnamkriget utan mer är en slags coming of age-film om två grabbar som utvecklar en väldigt speciell vänskap. Cage är strålande i sin roll och dessutom djävulskt snygg. Det bara lyser filmstjärna lång väg om honom. Birdy som karaktär blir lite jobbig och lite för mycket emellanåt, men som helhet är filmen definitivt sevärd. En riktigt stark trea, som kan höjas till en fyra vid en omtitt.
 HerrNenne
Två timmar som mest handlar om att lägga upp för ett skämt i filmens sista sekunder.
 KyLLo
Härliga miljöer och snygga kameraåkningar i en smått originell film. Den hade kunnat vara både fängslande och gripande, men tyvärr håller inte manuset på långa vägar för en hel film. Och vad ska man egentligen säga om Nicolas lugg? :)
 Ful_fisk
Stark och bra Alan Parker-film med väldigt snyggt foto. Nicholas Cage och Matthew Modine spelar två killar som utvecklar en stark vänskap, samtidigt som Modines intresse för fåglar leder honom in i en allt djupare besatthet. Vietnamkriget tas också upp. Filmens största brist är helt enkelt att den är ganska enformig och långrandig. Många scener är lika varandra och det känns ofta som att den inte riktigt kommer vidare. Annars en tämligen oklanderlig film. Soundtrack av Peter Gabriel!
Jag minns att vi vi tittade på denna film på en lektion på högstadiet. Jag tyckte den var konstig och väldigt dålig. Efter att nu sett om den och blivit äldre och lite visare tycker jag fortfarande att den är udda men bra med underbara rollprestationer av Cage och Modine. Väldigt gripande och väldigt starkt. 3+
 EvilNed
Jag tycker om att se karaktärer gå in i sig själva. Besatthet och galenskap. Intresserar mig. Denna filmen gav sig hän detta.
 DrJW
Enda nackdelen var slutet. Den slutade bara så där, mitt i en scen och ingen avslutning. Men annars var den här riktigt, riktigt bra och både Matthew Modine och Nicolas Cage briljerar i sina roller.
 papabobadiof
Skulle snarare vilja säga att det enda som eg. var bra med denna filmen var just slutet! Resten var mest en massa sliskig sentimental smörja som aldrig riktigt blev trovärdigt? Även om det förvisso var en upplevelse att se Matthew Modine spritt språngande naken squatta på gaveln av sin sjukhus-säng...
 Xtro
Det är väl det att filmen förefaller menad att framkalla känslor och det är väl okej, om det bara gick att identifiera med karaktärerna, men det är jag omutligt impotent till att göra med den eponymiska karaktären och Cage klarar sig inte mycket bättre.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Bad Channels (info) 21:32 14/8 (1)
Joy Ride: Dead Ahead (info) 21:30 14/8 (38)
Fateful Findings (info) 21:21 14/8 (5)
Upgrade (info) 21:21 14/8 (2)
Gudrun - konsten att vara människa (info) 21:06 14/8 (1)
Känn ingen sorg (info) 20:37 14/8 (202)
Beirut (info) 20:30 14/8 (1)
Så tuktas ett lejon (info) 20:28 14/8 (33)
BlacKkKlansman (info) 20:17 14/8 (1)
Overboard (info) 20:13 14/8 (2)
The Midnight Man (info) 19:54 14/8 (2)
Barbie och de magiska delfinerna (info) 19:32 14/8 (1)
The Lodger (info) 19:12 14/8 (38)
Coco (info) 17:51 14/8 (24)
Mercy (info) 16:33 14/8 (2)
Dazed and Confused (info) 16:16 14/8 (263)
Naken bland vargar (info) 14:45 14/8 (10)
Paris 05:59 (info) 14:14 14/8 (4)
Återstoden av dagen (info) 13:04 14/8 (171)
Rescuing Madison (info) 12:41 14/8 (1)
Ghostbusters (info) 12:25 14/8 (117)
That Night in Rio (info) 11:59 14/8 (1)
Rollerball (info) 11:47 14/8 (57)
Kill'em All (info) 11:20 14/8 (7)
Prevenge (info) 11:16 14/8 (2)
The Foreigner (info) 10:28 14/8 (14)
Den vita filmen (info) 10:13 14/8 (162)
Loving (info) 07:42 14/8 (9)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 07:35 14/8 (61)
Ready Player One (info) 07:33 14/8 (54)
The Greatest Showman (info) 07:29 14/8 (25)
Det gyllene skinnet (info) 06:40 14/8 (85)
The Last Days on Mars (info) 05:10 14/8 (54)
My Little Eye (info) 05:07 14/8 (278)
Min arabiska vår (info) 04:14 14/8 (4)
The Stanford Prison Experiment (info) 03:03 14/8 (9)
Street Mobster (info) 00:21 14/8 (16)
You Were Never Really Here (info) 00:20 14/8 (20)
Skyscraper (info) 00:19 14/8 (6)
Jeanne d'Arc (info) 23:31 13/8 (9)
Yakuza Weapon (info) 23:14 13/8 (5)
The Endless (info) 23:11 13/8 (8)
De 39 stegen (info) 23:11 13/8 (129)
The People vs. Fritz Bauer (info) 22:58 13/8 (4)
The Bone Snatcher (info) 22:10 13/8 (11)
Nu blåser vi maffian! (info) 21:55 13/8 (1)
Beck - Ditt eget blod (info) 21:41 13/8 (16)
The Prestige (info) 21:13 13/8 (1029)
Jack Ryan: Shadow Recruit (info) 21:13 13/8 (85)
Tomb Raider (info) 21:12 13/8 (44)