Quantilho
Denna är sanningsenlig och precis så som Pearl Harbour borde ha varit. Här ser man hur amerikanerna tabbar sig och slipper allt glorifieringstrams
 Bomkia
Ååh, fullkomligt briljant stundtals. Anfallet är förbaskat fint gjort, och jag tycker den belyser det hela väl från alla sidor. Men lite väl lång, en stark fyra.
 Hawa!i
Ser man denna fattar man hur extremt pissdålig Michael Bays Pearl Harbour är.
 batti
Detta är en BRA film om Pearl Harbor. Se den och bränn alla kopior av en viss annan "skildring" av denna attack!
 matsymats
En i alla avseenden imponerande och bra film.
 Zog
Mycket bättre än Pearl harbor!! man får se det från japanernas sida också
 muschii
Att ens börja jämföra med Pearl Harbor känns lite onödigt eftersom den här är så många gånger bättre. Ett mycket smart och rättvist drag att skildra händelserna både från japanernas och amerikanernas sida. Tora! Tora! Tora! är oerhört realistisk och är även ett visuellt mästerverk.
 Nervegas
Trots den lovvärda förutsatsen att samprducera med Japan är Tora en ojämn och som väntat både patriotisk och ensidig syn på krigsubtrottet. De scener som Fukasaku regisserat är trots sin nedklippta och stympade form filmens bästa. Fukasaku själv var oerhört besviken och lämnade produktionen i protest.
 horvendile
Nästan mer en historielektion än en spelfilm, och allt skådespeleri är inte lysande. Men rätt juste ändå, och nu när jag i ögonvrån såg några fåglar flyga formation utanför fönstret var jag nästan beredd att kasta mig i skydd.
 Ymir
Hahahaha..."Pearl Harbor"...hahahahaha.
 Fuze
Bra tanke, väldigt halvhjärtat genomfört. Japanernas scener både är och känns nedklippta, medan amerikanernas är stela och teatraliska så det kryper i ryggraden på en. Själva anfallet är dock väldigt skickligt iscensatt.
 dro
Mycket bra film. Pearl Harbor har inte en chans =)
 Kurosawafan
bra filmatisering av historisk händelse i fågelperspektivet (snarare än att följa en person)
 stums
Oj, är Kinja Fukasaku med på ett hörn här =O
 rebelscum
Själva attacken är en av de mest fantastiska krigsscener jag någonsin sett på film, kunde knappt tro mina ögon. Oerhört mäktigt och välgjort. Ingen CGI här inte, här flyger vi och spränger flygplan på riktigt! Härligt också med objektiviteten i filmen, och framförallt att japanerna genomgående pratar japanska!
 Ningyou
Tråkigaste film jag sett på länge. Attacken är snyggt gjord dock, vilket räddar den från en etta.
 yrkeschaufföre
Riktigt länge sen jag såg den, men mitt minne av den är fantastiskt. Undrar om jag vågar se om den?
 Hans Moleman
Bra gjord film med bra effekter, trots att den gjordes 1970. Skönt med en amerikansk film där fienderna faktiskt pratar sitt riktiga språk och inte bryter på engelska.
 Afflicter
Ännu en välgjord 70-tals film från den tid då Fox (med Zanuck som höll i tömmarna) tyckte om att producera realistiska och påkostade krigsfilmer. Det enda problemet med den här är att själva attacken inte tar upp så lång tid, vilket den inte gjorde i verkligheten heller.
 LasseKongo74
Grymt imponerande krigsfilm med tanke på inspelningsåret. Ser ut att vara 20 nästan år yngre. Även intressant att följa upptrappning innan själva anfallet.
 Semiramis
Mycket bra, och snygg! De bygger upp attacken riktigt bra, och det är kul att se bakgrunden i mer detalj, till exempel diplomatiken och Japans avtal med Tyskland.
 fujim
Något tråkig film. Filmmässigt en snygg och påkostad produktion men personporträtten är riktigt tråkiga och att varenda amerikan framstår som idioter stör mig enormt. Visserligen kul att se detta då det är lite ovanligt men här blir det för mycket.
 jimmy ringo
Hyfsad krigsrulle med schyssta actionscener. Den är dock stundtals rätt seg och småtrist. Man får vänta ett tag på själva "anfallet", men det var väl också nödvändigt för att man skulle hinna med all bakgrunsfakta till händelsen, men jag tycket ändå att den kändes långdragen. En svag trea i betyg.
 Cloudane
Historiskt intressant film som inte alls är tråkig i mitt tycke. En enormt imponerande produktion, speciellt med tanke på att den är nästan 40 år gammal.
 oo7
Upplevde den historiskt korrekt och välberättad! Sevärd.
 kexchokladet
En sevärd och storslagen historielektion, mycket noggrann i detaljer och plus för den japanska vinkeln...
 mooman
fy fan va slött....
Satan i gatan så tråkigt! Se hellre Pearl Harbor – den är åtminstone korkad och underhållande. (3/15)
 Anduin
Bygger upp en hög spänning fram tills slaget. Grymt slag med många snygga scener. Flera ggr. bättre än Pearl Harbor!
 amam
Intressant historielektion om Pearl Harbor. Kanske inte borde tas bokstavstroget men det var inte något som direkt slog mig som jättefel.
 tarroja
Slö film, lite små värt att se en gång. men skulle aldrig falla mig in att se den igen.
 kekkegul
Ganska slö men inte alltför tråkig. Den var ändå spännande!
 danneman84
Alltid trevligt med historiska filmer, denna är ganska medelmåttig, det känns att den har ganska många år på nacken...
 Film Guden
Lång, men välvilligt informativ. Även om inte allting stämmer med verkligheten. Häftigt med en Japansk/Amerikansk samproduktion.
 kennert
Bra pga att bägge sidors tankesätt visas
 henrikj
Mycket,mycket bra. Har onekligen åldrats med värdighet.
 Z3rog
Intressant film som ger en historiskt korrekt tolkning av händelsen.
 NeeB
lång. men bra.
 JTP1987
Så fruktansvärt mycket bättre än filmen Pearl Harbor. Som ger en bättre bild av hur det verkligen gick till. Viss specialeffekterna är inte lika saftiga men filmen är så mycket bättre. Stark 4a.
 recencent96
köpte en dubbel-dvd som innehöll denna och "Den längsta dagen", två bra kringskildringar.
 Podpolkovnik
Välgjord mastodontfilm med bitvis intressanta perspektivskildringar.
 Adoniram
Efter att ha sett om den måste jag höja betyget. Den håller fortfarande. Konceptet med delat manus - regi etc ur japanskt och amerikanskt perspektiv är verkligen lyckat. Enda minus är den förskräckliga musiken. Och var verkligen amerikanerna så fruktansvärt klantiga?
 Dutch
Underbar krigsrulle med intermission.
 Laasse
Pearl Harbors antites sprungen från tanken att krigsfilmer ska göras objektiva, utan patetisk patriotisk propaganda och utan krigsglorifiering. (Nåja..)
 LacombeLucien
Helt okej.
 Tim Buckley
(rek 4a) Så sågs den då till sist " Tora! Tora! Tora! " Har velat se den hur länge som helst på självskrivet gott och lite ont - då förväntningarna ju blir därefter. Men filmen är absolut sevärd och bra från A-Ö. Intressant att ta del av hur filmen porträtterar japanernas arme. Fanatiker var ju många utav dem. Men hade de verkligen en Yoda-figur i bar överkropp i någon typ av trans som drömde ihop planen om Pearl Harbour? Haha, me thinks not. Hursomhaver. Intressant, välgjort och inte minst, med intermission! :) Stabil 3a.
 Dream
Detta är en film där klassiker stämpeln inte håller! Filmen går i ett fruktansvärt segt tempo! "I still med en mördar snigel" Innan själva attacken äger rum, visst det är realistiskt absolut. Men att sitta och kolla på något som tar sån tid blir man bara trött av i dagens värld, skulle tippa på att filmen riktar sig till den äldre generationen som växt upp med den. Är man yngre! Så finns det bättre krigs filmer att kolla på.
 Mat1az
Storslagen krigsfilm som bitvis känns som en rekonstruktion från en History Chanel dokumentär. På så sätt saknar den påtvingade intriger eller tramsiga kärleksscener, som i Bays version av det hela från 2001. Det här är en ren skildring av händelseförloppet fram till Japans attack mot Pearl Harbor den 7 december 1941, och det fyrverkeri som följde. Här snackar vi mäktiga explosioner. Om det ser ut som att stuntmännen springer för sina liv, så är det för att det också gör det - på riktigt alltså. De här pjäserna som användes var livsfarliga! Att ingen dog är ett under. Visst finns här en subtil släng av krigsglorifiering, men i det stora hela tyker jag att den på ett bras sätt uppvisar hur meningslöst krig är. Att humöret på några kostymklädda herrär får avgöra livsödet för tusentals människor.
 Astrojacob
Bra med båda sidors aspekt men på tok för långa och många scener med utfyllnad. Trist med tanke på bra casting och historiska detaljer. Hyfsad krigs-Trea.
 Dutch
Flera helt sjuka explosionsscener! Var nära att stuntmännen råkade riktigt illa ut i en scen har jag läst. Jag älskar ju att de byggde upp länge innan anfallet. Halva filmen gjordes av amerikanskt team och andra av japanskt team vilket med ger filmen en extrem trovärdighet. Respekt.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Oh, vilket bröllop (info) 06:08 19/9 (10)
Slutstation Brooklyn (info) 06:05 19/9 (23)
Det gröna rummet (info) 06:01 19/9 (14)
Det 13:e tillägget (info) 05:42 19/9 (10)
Gåspappan (info) 03:29 19/9 (1)
The Basement (info) 01:07 19/9 (1)
Sector 7 (info) 01:00 19/9 (6)
Berlin Syndrome (info) 00:54 19/9 (7)
Gravity (info) 00:45 19/9 (438)
Män som simmar (info) 23:47 18/9 (12)
My Friend Dahmer  (info) 23:39 18/9 (14)
The Forest (info) 23:27 18/9 (5)
Overboard (info) 23:00 18/9 (3)
Saw (info) 22:54 18/9 (78)
Justice League (info) 22:41 18/9 (56)
Jigsaw (info) 22:35 18/9 (22)
The Skeleton Twins (info) 22:34 18/9 (50)
Det brinner en eld (info) 22:28 18/9 (5)
Jack & Connie (info) 22:22 18/9 (29)
West Side Story (info) 22:21 18/9 (180)
Spectral (info) 22:20 18/9 (28)
Videomannen (info) 22:19 18/9 (1)
The Meg (info) 21:00 18/9 (12)
Gainsbourg - ett legendariskt liv (info) 20:51 18/9 (46)
Revenge (info) 20:46 18/9 (12)
Ghost in the Shell (info) 20:42 18/9 (64)
Eldprovet (info) 20:38 18/9 (1)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 20:22 18/9 (13)
The Work: Gruppterapi med mördare (info) 19:48 18/9 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 19:46 18/9 (11)
Samaritan Girl (info) 19:13 18/9 (107)
Mumien vaknar (info) 18:47 18/9 (79)
First Reformed (info) 17:43 18/9 (3)
The First Purge (info) 16:30 18/9 (4)
Surveillance (info) 15:52 18/9 (1)
Farväl Europa (info) 15:50 18/9 (6)
Captain America: The First Avenger  (info) 12:37 18/9 (339)
Mother Goose Rock ´n´ Rhyme (info) 11:53 18/9 (1)
Invasionen av Danmark (info) 11:51 18/9 (18)
Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult (info) 11:49 18/9 (138)
Norma Rae (info) 11:20 18/9 (15)
Dirty Work (info) 10:44 18/9 (40)
Upgrade (info) 10:41 18/9 (8)
Thor (info) 10:28 18/9 (436)
Det förlovade landet (info) 09:49 18/9 (4)
Plaguers (info) 07:43 18/9 (14)
Cleveland Abduction (info) 07:18 18/9 (8)
Seedpeople (info) 06:19 18/9 (4)
Tomb Raider (info) 02:28 18/9 (49)
Vägen (info) 02:07 18/9 (595)