floff
Det här är vad som händer om Joel-Bitar får hålla i kameran och elton john får fria tyglar med soundtracket. Fy fan
 Pembleton
Alltså, jag har svårt att tänka mig hur man skulle kunna gör en töntigare filmatisering av Tommy. Allt är överdrivet (Keith Moons Uncle Ernie!), alldeles för långt, klippningen är bitvis riktigt tafflig och Ken Russell har slängt in en rad ganska märkliga tolkningar i manuset, vilket gör att historien, som jag från albumet upplevt som ganska tydlig, blir oklar och flummig. Dessutom har man mage att slänga in en massa slippriga mitten-av-sjuttiotalet-synthar och gör generalfelet att inte använda de fantastiska öppningsackorden från skivan! Men - det är ju trots allt en av världens bästa skivor vi snackar om - så helt värdelöst kan det inte bli. Flera biroller är rätt coola (Tina Turner, Jack Nicholson) och slutet är pampigt. Det blir ändå en svag trea, vilket icke desto mindre är en stor besvikelse. Om inte annat är det ju lite kul att ha sett den.
 Quartz
jag börjar med en trea, så får vi se med tiden om det ändras. men plattan och gruppen i sig är ju jääävligt bra!
 Rickelin
Stundom härlig och visuell, stundom långrandig och trög. Många roliga gästspel...
 Namellak
Jag kan bara hålla med Rickelin om det stundtals häftiga bildspråket, men tyvärr är också filmen utdragen och alldeles för överdriven och flummig. Det kändes som jag höll på att drunkna i bönor och allt för mycket svulstig powerpop. Jag har aldrig tagit tyngre droger. Men frågan är om Tommy inte är det närmaste jag kommit en snedtripp någon gång. Som tur är går ju jobbiga filmer att stänga av till skillnad från snedtrippar.
 erosagape
såg 8/9 -75
 sfrank
har inte mage att ge denna ken russel-flopp lägre än 3. the who och roger daltrey var på topp. man leker gärna med tanken hur den skulle blivit om alan parker (pink floyd: the wall) stått för regin. antagligen mycket bättre.
 W-dahl
Håller med föregående talare. Hade det inte varit för Whos musik hade betyget blivit lägre.
 NEJDÅ
men gud så ansträngt. who skulle ha hållit sig till modstylen.
 lspinnars
Det här är ju ändå en av de mer märkliga filmer jag har sett... men musiken är till och från riktigt bra och det finns ett djup i filmen som gör den klart sevärd. Plus att det är ju inte helt fel att se mamman bada i bruna bönor...
 Sgtpellson
Är inte så mycket för musikaler, och skivan Tommy är faktiskt ganska överskattad.
 Småfåglar
musiken låter bättre på skivan
 ninja
Oliver Reed! Satan, så cool! Woah!
Otroligt bra musik!
 kanemura
och tycker tvärt emot Småfåglar då jag tycker att det är mycket bättre drag i låtarna i filmerverionen från Pinball Wizard och framåt
 Testudon
Denna filmen är verkligen pinsamkt dålig på nästan alla sätt (musiken är ju ändå bra)!! Skådisarna suger, inget läppsynk, för lång, bara dålig.
 StansGoasteMos
Äsklar the who, älskar den här rullen :)
 easymeat
nu var det ju ett tag sen den såg möjligtvis en femma
 dmakatra
Jag är så otroligt delad inför den här filmen. Men tja, den var rätt dålig. Albumet sparkar filmens stjärt rätt ordentligt.
 kanemura
I vissa låtar är det nästan bättre i filmen än på skivan! Visst, filmen är väl egentligne inte super men att höra Who's underbara musik och se Roger Daltrey strutta runt utan tröja och gorma på en klippa i solnedgång är för jäkla vackert! :D
 MilkMonkey
jag gillar de knasiga scenerna (marilyn i kyrkan, tina turner m m) . . men gubbrocken är rätt slätstruken
 3D Daniel
härlig musik och välfilmad. Lite för underlig ibland dock, men många scener är riktigt bra.
 realia
Tommy = gubbrock?.. knappast
 Floop
Roger Daltrey är ju bäst både på att sjunga och på att se nollställd ut och stirra ut i luften!
 Njosnavelin
Jag greppade aldrig grejen, dock var den fruktansvärt rolig, troligtvis roligare än filmskaparna hade hoppats. Det mesta blir bra om man har inställningen att det är ironiskt.
 kn_lar
Ett helgerån! Skådespelarna är usla både på att sjunga. Den fantastiska musiken från skivan har ormarrangerats till riktigt dålig musik.
 Testudon
Oengagerade skådisar, dåligt dubbat, tråkigt filmad, rörigt. Filmen känns ihophafsad och att man har använt för mklt av budgeten till fel scener. Men man måste ju se den ändå =) lite film-/musikhistoria. Lite en läxa till de band som vill göra filmer av sina album typ...
 Algotsson
Frukansvärt bra musik som blir bättre med dessa bilder!
 Daniel Mott
Knäpp film från knäppa Russell, det gillas!
 Kurganen
Jag älskar The Who. Emellertid har jag alltid ansett att skivan Tommy från 1969 endast kommer till sin rätt under livekonserterna. I filmen Tommy däremot är den musikaliska kvaliteten betydligt bättre och framförallt kraftfullare. Men, om man ska tala om filmen... Det är en fantastisk musikfilm med underbara skådespelarinsatser. Oliver Reed är kanon, Ann-Margret likaså. Eric Clapton gör en skön insats som rockpastor och Tina Turner gör en riktigt fräsig Acid Queen. Jag ser inga större fel i filmen. Gillar man The Who så tror jag man älskar filmen. Är man bara intresserad av att se en bra rockopera med fantastiskt bildspel har man inget att förlora på att se den här. Rekommenderas å det grövsta.
Jag är ledsen, men jag måste sänka den. The Whos Tommy är ett riktigt bra konceptalbum, även om jag aldrig har varit helt såld på skiva 2. Filmen Tommy känns mest som en enda lång ganska kass rockvideo, vilken mestadels snarare stjälper än hjälper de till filmen nyinspelade låtarna – vilka i sin tur till största del är betydligt sämre än originalen. Bland höjdpunkterna finns de få sekvenser då The Who agerar som band – i synnerhet i Pinball Wizzard där även Elton John är ett lyft. Därutöver så är Arthur Brown (en av världens mest underskattade sångare) grym som The Priest, Keith Moon är kul som Uncle Ernie, och hela Cousin Kevin-sekvensen är riktigt bra. Men vill man uppleva Tommy på ett bättre sätt så rekommenderas originalskivan i ett par hörlurar i ett mörkt rum så att man själv kan skapa sina bilder. Eller kanske ännu hellre; se återföreningskonserten Join Together från -89, där The Who med Simon Phillips på trummor och en hel samling gästsångare gör den absolut bästa Tommy-versionen någonsin. Men visst, se även denna – den är att betrakta som ett nödvändigt ont. (6+/15)
 Icypiece
Stark trea. Jag älskar the who och Tommy är en fantastisk skiva. Bra musik, bra biroller.. Mycket händer och det är intressant men förvirrande. Ibland hemsk dock, ibland helt underbar. De hemska scenerna sänker den från en fyra.
 Tobetobbs
Det är det emst psykadeliska jag sett! Jag är inget fan av psykadeliska grejer men med musiken som jag älskar, en helt fantastisk Roger Daltrey och en underhållande story så bir det helt enkelt bra!
 carnevil
Brutalt vedervärdig. Musiken har gjorts om till en slags new age- doftande synth och gitarrfrossa, och de flesta som sjunger skulle låtit bli (Ann-Margret bräker illa). Hiskelig på alla plan.
 KAVRING
Vi såg den då, 1975 i London, och lämnade biografen innan filmen var slut. Usel.
 RebeckaNilsson
Förvirrande, overklig, fantasifull och färgsprakande! Överraskande och väldigt rolig. Ironiskt upplysande kanske? :P
 Noseman 2005
Är det här kanske världens mest svårbetygsatta film? Stundtals genialiskt i sin galenskap och psykedelia, men lika ofta spektakulärt pretentiöst och osammanhängande. Etta? Trea? Fyra? Nej, det slutar ändå på en tvåa. Det är en på det stora hela taget dålig film med några klassiska sekvenser som jag nog aldrig kommer att glömma.
 KarlTR
Allt från 1-5 är möjligt här. För att se den med behållning bör man se Russells övriga filmer. Detta är en kraftig post-modern drift med 70-talets rockstjärnor (och annan pop-kultur). Förmodligen gick detta över huvudet på de flesta inblandade. Inklusive Pete Townshend. Den är osmaklig, bombastisk och fullständigt over the top. Osmaklig och .. underhållande.
 alexi
Skön surrealism, cool scenografi och ett par bra nummer!
 the bully
delen när roger daltrey är stum och döv och blind är mästerlig men inte resten av filmen tyvärr
 Podpolkovnik
Klassiskt surrealistiskt rockepos om den blinde skönsångaren Tommy. Soundtracket är självfallet helt fantastiskt. Kultfilm som rekommenderas varmt!
 Kurt-Opeth
Fullkomligt mord på de klassiska The Who-låtarna. Skrattretande sånginsatser. Lyssna på albumet istället: http://www.youtube.com/watch?v=Fv87 Filmen är skit i övrigt också. Obegripligt att det är samma regissör som gjorde den smått klassiska The Devils 1971.
 Gigi1943
Ber om ursäkt ifall jag betygsätter och kommenterar fel filmmusical "Tommy" för detta var då det värsta huvudvärksstartande jag sett på TV, Efter en halvtimme började jag må illa och även få lite känning av yrsel. Borde kanske ha sett den med ljudet avstängt. Gräla på mig om ni vill, men detta klarade jag bara inte av!
 Sznax
Ganska meningslös historia utan drag någonstans. Musiken och sångerna är aldrig någon tillgång, The Who passar bäst i små doser. Russells vanliga galenskaper får mycket utryme men är av sämre kvalitet än de brukar vara. Det går att se på filmen, manuset är extremt oberäkneligt och en stor tillgång. Betyg 4.6
 Taandborste
Pinball Wizard med Elton John var pure magic
 Erinaceus
Något försök till samhällskritik kanske man kan skönja, men på det stora hela rätt så meningslös film. Musiken är ju i princip bra, men jag föredrar nog att höra dom spelade av The Who själva, med Daltrey själv som sångare.
 bubblo
Tycker soundtracket är bättre än originallåtarna, men Tommy som berättelse känns ju mer som nåt en högstadiekille skrivit ihop för att verka djupt.
 Kayuzuzu
Några snygga scener och man märker att de ansträngt sig, men av någon anledning gillar jag inte filmen. Den är för osammanhängande och pretentiös i mina ögon. Och har åldrats dåligt. Jag gillade Tina Turner och Elton John bäst.
Musiken är riktigt bra och skådespelarna gör bra ifrån sig. Själva storyn är väl inte mycket att hänga i granen men det är inte hela världen.
Har precis sett om filmen nu och måste faktiskt höja betyget från 4 till 5. Både filmen och storyn är faktiskt betydligt bättre än jag mindes.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Bad Channels (info) 21:32 14/8 (1)
Joy Ride: Dead Ahead (info) 21:30 14/8 (38)
Fateful Findings (info) 21:21 14/8 (5)
Upgrade (info) 21:21 14/8 (2)
Gudrun - konsten att vara människa (info) 21:06 14/8 (1)
Känn ingen sorg (info) 20:37 14/8 (202)
Beirut (info) 20:30 14/8 (1)
Så tuktas ett lejon (info) 20:28 14/8 (33)
BlacKkKlansman (info) 20:17 14/8 (1)
Overboard (info) 20:13 14/8 (2)
The Midnight Man (info) 19:54 14/8 (2)
Barbie och de magiska delfinerna (info) 19:32 14/8 (1)
The Lodger (info) 19:12 14/8 (38)
Coco (info) 17:51 14/8 (24)
Mercy (info) 16:33 14/8 (2)
Dazed and Confused (info) 16:16 14/8 (263)
Naken bland vargar (info) 14:45 14/8 (10)
Paris 05:59 (info) 14:14 14/8 (4)
Återstoden av dagen (info) 13:04 14/8 (171)
Rescuing Madison (info) 12:41 14/8 (1)
Ghostbusters (info) 12:25 14/8 (117)
That Night in Rio (info) 11:59 14/8 (1)
Rollerball (info) 11:47 14/8 (57)
Kill'em All (info) 11:20 14/8 (7)
Prevenge (info) 11:16 14/8 (2)
The Foreigner (info) 10:28 14/8 (14)
Den vita filmen (info) 10:13 14/8 (162)
Loving (info) 07:42 14/8 (9)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 07:35 14/8 (61)
Ready Player One (info) 07:33 14/8 (54)
The Greatest Showman (info) 07:29 14/8 (25)
Det gyllene skinnet (info) 06:40 14/8 (85)
The Last Days on Mars (info) 05:10 14/8 (54)
My Little Eye (info) 05:07 14/8 (278)
Min arabiska vår (info) 04:14 14/8 (4)
The Stanford Prison Experiment (info) 03:03 14/8 (9)
Street Mobster (info) 00:21 14/8 (16)
You Were Never Really Here (info) 00:20 14/8 (20)
Skyscraper (info) 00:19 14/8 (6)
Jeanne d'Arc (info) 23:31 13/8 (9)
Yakuza Weapon (info) 23:14 13/8 (5)
The Endless (info) 23:11 13/8 (8)
De 39 stegen (info) 23:11 13/8 (129)
The People vs. Fritz Bauer (info) 22:58 13/8 (4)
The Bone Snatcher (info) 22:10 13/8 (11)
Nu blåser vi maffian! (info) 21:55 13/8 (1)
Beck - Ditt eget blod (info) 21:41 13/8 (16)
The Prestige (info) 21:13 13/8 (1029)
Jack Ryan: Shadow Recruit (info) 21:13 13/8 (85)
Tomb Raider (info) 21:12 13/8 (44)